Audi A3 vai BMW 1-sarja

10 kommenttia

Työmatkan pidentyessä työnantaja tarjoaa mahdollisuutta työsuhdeautoon. Päivittäinen ajosuorite tulisi olemaan n. 250 km. Kiikarissa on siis n. 30 k€:n öljynpoltin. Lista on karsiutunut varsin lyhyeksi ja jäljellä on käytännössä enää A3 1.9 TDI sekä 118d.

Kyseisistä malleista ajokokemuksia omaavilta toivoisin kommentteja hyvistä ja huonoista ominaisuuksista. Kahta henkilöä enempää ei autossa juuri koskaan istu ja tavarankuljetuksia varten lainaan pakettiautoa, joten tilakysymyksiin en kaipaa kommentteja.

Oma nykyinen auto on -04 316ti, eikä tilalle tulevan auton saisi olla kokonaisuutena tuota heikompi. Takavetopreferenssin vuoksi vaaka on tällä hetkellä aavistuksen kallellaan 1-sarjan suuntaan. 1-sarjan sisustusmateriaalit ja yleinen laaduntuntu vaikuttavat olevan pari askelta nykyistä E46:tta perässä, mikä taas kallistaa vaakaa Audin suuntaan. Omat koeajot autoista on vielä valitettavasti tekemättä. Varsinkin BMW:n kohdalla koeajoautot ovat olleet kiven alla.

  
  • Mulla on ensi vuonna autonvaihto dieseliin edessä ja samoista malleista myöskin valitsen. Tosin Audi on 2.0TDI ja Bemari 120d. Audi tietysti on vaihtoehdoista edullisempi. Takapenkin tilat eivät ole myöskään mulle tärkeät.

    Koeajon jälkeen pidän enemmän BMW:n urheilullisemmasta ja ajettavammasta tyylistä. Tuntuma tiehen ja pito ovat todella hyvät. Suuntavakavuus ei ollut ihan sitä, mitä odotin. Automyyjä ei tietysti pystynyt sulattamaan mielipidettäni suuntavakavuudesta, mutta jälkeenpäin on kaikissa suomen autolehdissä moitittu samaa... :smile:

    Loppupeleissä on makuasia, kumman valitsee. Mutta ennen ostopäätöstä haluan tietää mikä tulee olemaan uuden 320d hinta...

      
  • Itse ottaisin varmasti A3:n, sen verran hyvän vaikutuksen juuri mm. sisätilojen viimeistely minuun teki. Uhkailin alfistifoorumillakin, että seuraava auto saattaa olla Alfan sijaan A3 :tongue: Myös Alfa 147 olisi muuten ihan vaan kokeilun vuoksi hyvä vaihtoehto, mutta varsinkin enemmän ajavalle se ei ole sopiva, koska mainioita dieselmoottoreita ei Suomeen tuoda.

    Itse ajoin A3:n kylläkin bensakoneella, mutta Dieseleistäkin on kokemusta ja VAG:n moottoreista vain hyviä sellaisia. Itsekin olen tosin Skodaan pultattuna dieselin omistanut...

    Itse pidin kyllä A3:sta hillittömästi, Ykköstä en ole vielä ajanut, mutta jo liikkeessä istuminen käänsi vaakakupin lopullisesti A3:n suuntaan.

    Tarkempia tunnelmia A3:sta raportissani:
    http://koti.mbnet.fi/skodeweb/AudiA3.htm

    Jälkikäteen täytyy tuosta raportista sen verran sanoa, että tekstin taso saisi olla parempaakin, pitää korjata kieliopillisesti tönkköjä ilmaisuja... Kannattaa muuten huomata, että kohdassa, jossa puhutaan rikittömästä polttoaineesta on kirjoitettu aikana, jolloin sitä ei vielä Suomesta saanut... Dieseliä ostavalle moottori ja sen ominaisuudet kannattaa kuitenkin tässä tapauksessa sivuuttaa.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 24.11.2004 klo 06:00]
      
  • Jos ajattelin 100% tunteella niin ottaisin bemari 1-sarjan. Ottaisin kumminkin Audi A3, kun ajattelen hieman myös järjelläkin. Kummassakin on hyvä ajettavuus. Audissa on hallintalaitteet oikeissa paikoissa, jarrut ovat hyvät mutta rengasäänet tulee ikävästi esille ja jousitus on hivenen liian pintakova.

      
  • Lainaus:
    24.11.2004 klo 10:08 Tuomas kirjoitti
    mutta rengasäänet tulee ikävästi esille ja jousitus on hivenen liian pintakova.


    Oletko itse siis ajanut? Itse en missään vaiheessa kokenut, että rengasäänet tunkisivat sisälle, jousituksen osalta olen samaa mieltä.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 24.11.2004 klo 15:21]
      
  • Olen itse (koe)ajanut sekä A3:a (siis uusinta mallia) että A4:ää. Olen samaa mieltä, että rengasäänet kuuluvat yllättävän kovaa sisälle. Tuota jousituksen pintakovuutta en kyllä välttämättä allekirjoita...

    AWD

      
  • Millä renkailla? Itselläni oli kitkat, jotka varmasti vaikuttivat positiivisesti asiaan...

      
  • Kesärenkaat, epätasainen asfalttitie.

    AWD

      
  • Audi A4:ssa on jonkin verran rengasmelua. A3:ssa istuessani, höh en saanut ajaa sain vain katsoa vierestä, alla oli kai aika leveät renkaat. Aina saan seurata jostain kumman syystä matkustajan paikalta...

      
  • Lainaus:
    24.11.2004 klo 04:47 SSCT kirjoitti
    Loppupeleissä on makuasia, kumman valitsee. Mutta ennen ostopäätöstä haluan tietää mikä tulee olemaan uuden 320d hinta...


    Britannian hinnat uudelle kolmoselle on julkistettu ja hinnat näyttävät nousevan vain marginaalisesti:
    Malli E90 E46
    -----------------------------------
    320i £21,090 £20,950 (318i)
    320d £22,890 £22,750
    325i £25,155 £25,125
    330i £28,455 £28,250

    Ellei BMW Suomi hinnoittele uutuutta yhtä käsittämättömästi kuin 1-sarjaa, voidaan olettaa hintojen säilyvän käytännössä ennallaan.

    Lähteet:
    GCF
    BMW UK

      
  • Lainaus:
    11.01.2005 klo 17:40 PPi kirjoitti
    Ellei BMW Suomi hinnoittele uutuutta yhtä käsittämättömästi kuin 1-sarjaa, voidaan olettaa hintojen säilyvän käytännössä ennallaan.


    Jos Suomessa nousisi samassa suhteessa hinnat, kuin Britaniassa 3-sarjan SE -varusteiset, tulisi hinnalle noin tuhannen euron korotus. Toisaalta Britaniassa 320d ja 320i (E46) ovat saman hintaisia, kun Suomessa niissäkin on hintaeroa 750 euroa. Joten pitää vaan odotella, mitä Suomen maahantuoja ilmoittaa hinnoiksi...

    [SSCT muokkasi tätä viestiä 13.01.2005 klo 20:25]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit