uusi focus

15 kommenttia

Koeajoin uuden focuksen ja totesin sen kaikin puolin sopivaksi.
Loistava ajaa,mukava ,laadukas,hyvin varusteltu (ghia).
Luettuani tätä keskustelupalstaa,voin vain todeta,että olinpa väärässä.
Oikeastaan kukaan ei ole löytänyt kyseisestä autosta mitään hyvää.
Miten tällainen auto saa olla yleisesti myynnissä?
Onko kukaan mennyt yhtä halpaan ?
Tilaustani en kai saa enää peruttua.

  
  • Lainaus:
    23.03.2005 klo 23:07 liipola kirjoitti
    Koeajoin uuden focuksen ja totesin sen kaikin puolin sopivaksi.
    Loistava ajaa,mukava ,laadukas,hyvin varusteltu (ghia).
    Luettuani tätä keskustelupalstaa,voin vain todeta,että olinpa väärässä.
    Oikeastaan kukaan ei ole löytänyt kyseisestä autosta mitään hyvää.
    Miten tällainen auto saa olla yleisesti myynnissä?
    Onko kukaan mennyt yhtä halpaan ?
    Tilaustani en kai saa enää peruttua.


    Täällä ostetaan autoja mielikuvilla. Aja Audin A4:sta ja huomaat, että Focus on monella tapaa parempi auto eikä lähimainkaan niin halvalla tehty kuin Audi, jonka keskikonsolijoulukuusi ja neliöt muovinappulat etsii vertaistaan. Alusta on kivikova niin, että paikat lentää hampaista, toki radalla kiva, muta itse arvostan kompromissia ja toisekseen sellainen alusta on paljon vaikeampi tehdä mikä on sekä jämäkkä, että mukava. Audi ei tuossa ole onnistunut lainkaan, Mersu on ja esim Ford on. Takuulla uusi Focus on 3 parhaan auton joukossa monella saralla, ei missään muussa kuin ohjauksessa ehkä paras, mutta monessa todella hyvä eli ihan hyvät kaupat teit. Katsotaan voittaako uusi Focus TUV-tilaston kuten aikaisempi malli teki tullessaan markkinoille.

      
  • Varmasti teit hyvät kaupat! Vaikken ole itse uutta Focusta koeajanut, on sitä kovasti kehuttu lehdistössä ja mielestäni hinta/laatu on kohdallaan.
    Nythän on vain niin että autoja harvoin ostetaan pelkästään järkisyillä ja monelle auto tuntuu olevan lähes uskonasia.. :smile: Itse en varsinaisesti syty Fordiin eikä uusi Focus tehnyt poikkeusta. Itse en pitänyt sisustasta, mutta se on vain minun mielipiteeni.

    Voin myös yhtyä tuohon aikaisempaan A4 kommenttiin. Tosin pitää muistaa että A4 on jo vanha malli ja ikä näkyy nimenomaan sisustassa.

    Onnea uuden auton johdosta!

      
  • Lainaus:
    23.03.2005 klo 23:47 Warcraft kirjoitti
    [

    Täällä ostetaan autoja mielikuvilla. Aja Audin A4:sta ja huomaat, että Focus on monella tapaa parempi auto eikä lähimainkaan niin halvalla tehty kuin Audi, jonka keskikonsolijoulukuusi ja neliöt muovinappulat etsii vertaistaan. Alusta on kivikova niin, että paikat lentää hampaista, toki radalla kiva, muta itse arvostan kompromissia ja toisekseen sellainen alusta on paljon vaikeampi tehdä mikä on sekä jämäkkä, että mukava. Audi ei tuossa ole onnistunut lainkaan, Mersu on ja esim Ford on. Takuulla uusi Focus on 3 parhaan auton joukossa monella saralla, ei missään muussa kuin ohjauksessa ehkä paras, mutta monessa todella hyvä eli ihan hyvät kaupat teit. Katsotaan voittaako uusi Focus TUV-tilaston kuten aikaisempi malli teki tullessaan markkinoille.

    On paljon kehuttu Audin mittaristoa ja hallintalaitteita. Ne ovat helppokäyttöisiä ja selkeitä, monet ovat kehuneet nimen omaan punaista väriä, tämä Audin punainen väri on kaunis.
    Ainakaan meidän Audissa ei ole alusta kivi kova, itse asiassa aika mukava. Luinkin tuosta vähän aikaan sitten lehdestä että Audissa plussaksi mainitaan jousitus.
    Audin ostetaan sen takia koska se on hyvä auto. Itsekin koeajoin monia autoja, olen huomannut Audin todella hyvät talviominaisuudet, TM:kin heitti Audille viisi tähteä ja 9,2. Testeissä Audi on aina pärjännyt hyvin. Audi voitti kauneuskisan tosin suurin osa ihmisistä on sitä mieltä että 3-sarjalainen ja 156 on kauniimpi. Itse pidän eniten 156:sta.
    Usein ollaan kateellisia Audille, BMW:lle ja Mersulle. Jokaista on täällä yksitellen haukuttu. Jokaista aivan liikaa. Toyotaankin on turhaan haukuttu tosin myös ehkä liikaakin kehuttu, tosin Toyotan luotettavuutta ei voi liikaa kehuakkaan.
    Uusi Focus on kiva, tykkäsin penkeistä, hallintalaitteista ja mittaristosta jota kaverini kutsui Audin mittaristoksi. Tilat olivat vallan loistavat! Vanha on ikään suhteutettuna parempi. Mutta kyllä tämä uusi Focus hyvä auto, lue kuinka testit ovat ylistäneet Focuksen suuntavakautta ja ajettavuutta. :smile:

      
  • Lainaus:
    23.03.2005 klo 23:07 liipola kirjoitti
    Koeajoin uuden focuksen ja totesin sen kaikin puolin sopivaksi.
    Loistava ajaa,mukava ,laadukas,hyvin varusteltu (ghia).
    Luettuani tätä keskustelupalstaa,voin vain todeta,että olinpa väärässä.
    Oikeastaan kukaan ei ole löytänyt kyseisestä autosta mitään hyvää.
    Miten tällainen auto saa olla yleisesti myynnissä?
    Onko kukaan mennyt yhtä halpaan ?
    Tilaustani en kai saa enää peruttua.


    Focus on luokkansa paras auto ajettavuudeltaan ja farmarina myös tiloiltaan. Ajettavuus on parempi kuin useimpien selvästi kalliimpienkin autojen. Ja vaikka tämä uusi versio on ulkonäöltään vähän arkisempi kuin edeltäjänsä oli ilmestyessään, niin kyllä se minusta aika hyvännäköinenkin on. Jos nyt vaikka vertaa johonkin Corollaan, niin ei voida samana päivänä niistä puhua. Ja sisustukset ovat astuneet selkeän askeleen eteenpäin. Jos itse olisin hankkimassa tuon luokan autoa, niin Focus olisi varmaan todennäköinen valinta. Luotettavuus oli ainakin edellisessä mallissa hyvä.

      
  • Ja erityiskiitos Fordille tulee antaa siitä, että se on uskaltanut luopua edellisen mallin silmiinpistävästä rumuudesta, johon ei ole edes kuuden vuoden aikana voinut tottua!

      
  • Focuskin taitaa olla niitä autoja joihin jokaisen on helppo mennä istumaan ja ajamaan. Kaverini on ajanut kymmeniä Fordeja kun on ollut Ford-liikkeessä töissä ja ilmeisesti piti tuosta kahden litran-koneesta.

      
  • Kiitokset näistä asiallisista vastauksista.
    En tarkoittanutkaan että valintani olisi ainoa oikea.
    Kaipasin vain kunnollisia kommentteja,en näitä "ford on
    ihan X!PQRS....STÄ !!!" tyylisiä.
    Tottakai kaikissa autoissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
    Ja joku ei vaan jostakin merkistä pidä.
    Mutta asioiden esilletuonti ASIALLISESTI näillä palstoilla varmaankin auttaisi oikeastikin auto valinnassa.

      
  • Lainaus:
    24.03.2005 klo 10:51 liipola kirjoitti
    Kiitokset näistä asiallisista vastauksista.
    En tarkoittanutkaan että valintani olisi ainoa oikea.
    Kaipasin vain kunnollisia kommentteja,en näitä "ford on
    ihan X!PQRS....STÄ !!!" tyylisiä.
    Tottakai kaikissa autoissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
    Ja joku ei vaan jostakin merkistä pidä.
    Mutta asioiden esilletuonti ASIALLISESTI näillä palstoilla varmaankin auttaisi oikeastikin auto valinnassa.

    Jonkun esille tuoma Audi juttu oli täysin asiaton. Tuollaiset kommentit harmittaa esim. Citroenit ovat p******. Minä olen samaa mieltä kysymyksiin pitää vastata asiallisesti, tosissaan eikä pilaillen.
    Focus on laadukkaan oloinen, mittaristo on selkeä, vaihteet menevät hyvin paikalleen, tilaa on hyvin edessä ja takana. Penkit ovat todella hyvät. Jousituskin on mukavampi kuin edellisessä mallissa.
    Melua on niin kuin edellisisessä mallissa, mutta onhan sitä meluakin saatu hieman vaimennettua. Eikä tuo meluääni ole sinällään niin häiritsevää.
    Kilpailijat ovat jäljessä ajettavuudessa ja tiloissa. Edellä ehkä vain melussa. Testeissä Focus ei ole pärjännyt ihmeellisesti mutta kannattaa ottaa huomioon OMAT PAINOTUKSET. Pidän Focusta luokkansa yhtenä parhaana autona yhdessä Golfin kanssa.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 24.03.2005 klo 12:12]
      
  • Lainaus:
    24.03.2005 klo 10:29 Anders-Simo kirjoitti
    Ja erityiskiitos Fordille tulee antaa siitä, että se on uskaltanut luopua edellisen mallin silmiinpistävästä rumuudesta, johon ei ole edes kuuden vuoden aikana voinut tottua!


    Eikös uusi Focus ole kuitenkin aika tavalla edeltäjänsä näköinen? Itse olisin odottanut hieman räväkämpää otetta muotoiluun, nyt uutuus jää mielestäni hieman pliisuksi.

    Minua jäi häiritsemään yksi asia. Takaovien muoviverhous. Jotenkin halvan ja rikkoontumisherkän oloista. Tuntuu, että jos pakkaskeleissä nykäisisi sisäpuolen kahvasta vähänkin voimakkaammin, kahva jäisi käteen. No, toivottavasti tuo on vain vaikutelma.

      
  • Pääasia että itse on autoonsa tyytyväinen ja valinnan on itse tehnyt.
    Näitä muita jaarituksia pitää aina lukea vähän toisella silmällä eikä täysin pipo ohimolla kireällä.

    Uskoisin että Ford on ottanut opikseen edellisen mallin vetonivel-rumbasta ja tämäkin asia on kunnossa. Jos ei ole niin sitten 50-60000 km:n kohdilla taas niveliä vaihdellaan ja maahantuojan kanssa riitelemään että kuuluko takuuseen. Toivottavasti menneen talven lumia nämä riesat.

    Yleensä täällä Suomen maassa jokainen ostettu uusi auto on hatunnoston arvoinen...näillä hinnoilla ja merkistä riippumatta.

    Eli onnea uudelle autolle ja turvallisia ja ongelmattomia kilometrejä. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    24.03.2005 klo 11:41 HäRVeli kirjoitti
    Yleensä täällä Suomen maassa jokainen ostettu uusi auto on hatunnoston arvoinen...näillä hinnoilla ja merkistä riippumatta.


    Ja ihan yleisesti autojen laatu on parantunut huimasti viimeisten 10-15 vuoden aikana. Muistelen jotain 90-luvun alkupuolen TM-testiä, jossa muutamien autojen ajettavuus oli suorastaan vaarallisen huono. Muistaakseni Pontiac Bonnevillestä(?) todettiin, että ajettavuus on kuin jostain 60-luvun jenkkilullasta. Nykyisin uudet autot ovat varsin tasaisia ja erot pieniä tuohon verrattuna.
    Jopa Toyotan ja eurooppalaisten väliset laatu- ja ajettavuuserot.. :smile:

      
  • Jälleen kerran: on aivan turha välittää siitä mitkä ovat muiden mielipiteet tietystä autosta tällä palstalla. Oma koeajo ja tutustuminen autoon sekä oma mielipidehän on se mikä ratkaisee (näin ainakin pitäisi olla). Mitä sillä on väliä mitä kommentteja jotkut anders-simot huvikseen heittelevät?

    Autolehtien testeistä saa osviittaa auton valintaan, koska pystyvät mittaamaan ja testaamaan asioita, joita ei välttämättä itse pysty koeajolla toteamaan. Mutta testeistäkin pitää tulkita lehden ja toimittajien linjan mukaiset painotukset. Ne asiat, joita autossa pidät itse tärkeinä, saattavat olla aivan erilaisia, joten lehden testivoittaja ei ole välttämättä sinun testivoittajasi.

      
  • Varmaan viattomuus ja muut asiat ovat tasoittuneet ainakin joidenkin kohdalla. Esimerkiksi huoltokerrat vaihtelevat hyvinkin paljon, sitten on ruostuvuus, joku mainitsi siitäkin että jonkun tutkimuksen mukaan keskimäärin eri autojen väleillä on n.10-20% eroja vioissa, sitten on sisätilojen kestävyys.
    Sitten tärkeä seikka hallittavuus ja ääritilanne jos nämä asiat ovat kunnossa saattaa säästää paljon rahaa. Kun ajaa autoa jota on vaikeampi hallita saattaa helpommin joutua kolariin ja siitä tulee kalliit laskut ja bonuksen menetykset. Mielummin vikoja kuin onnettomuuksia.
    Olen huomannut ainakin lähipiirissä ja kavereiden kesken että nämä uudet automme eivät ole kertaakaan jääneet tielle. Siis nämä ovat olleet vain omia kokemuksiamme, viat ovat olleet pieniä eikä kovin häiritseviä. Tai on niitä häiritseviäkin vikoja ollut mutta hyvin vähän, aina on voinut ajaa.
    Kun valitsee autoa kannattaa miettiä seuraavat seikat: talviominaisuudet (talvea on ainakin neljäsosa vuodesta), ruostuvuus (ruoste pilaa heti auton ulkonäön, ajettavuus (loppujen lopuksi tärkein seikka), viattomuus, sisätilojen kestävyys (ulkonäöllisesti), samoin ulkopintojen kestävyys, huomioikaa myös ajoasento (tärkeä seikka koko ajanhan ajaessa ollaan ajoasennossa, tuoleissakin ja sängyissäkin on tärkeä seikak tuo asento), takatilat (ajattele muitakin), ääritilanneominaisuudet (voit säästä paaljon rahaa), törmäystestit (myös ja erityisesti jalankulkija/lapset), ulkonäkö (loppujen lopuksi hyvin tärkeä seikka melkein kaikille mutta vain hyvin harvat sitä loppujen lopuksi valinnassaan ajatteleva), jälleenmyyntiarvo (melkein yhtä tärkeä kuin hintakin), huoltokerrat...
    Tuossa on mainittu asioita mitä kannattaa ottaa huomioon. Focuksessa on pääosin nuo edellämainitut asiat kunnossa. Ei se varmaan haittaa JOS Focuksessa on vähän tavallista enemmän vikoja, jos huoltokertoja on vähän jne. Jos ei ole vikoja mutta ajettavuus on kohtalainen on se ikävää mutta jos on hyvä ajettavuus ja pari kertaa vuodessa vikoja (jonka takia auto ei jää seisomaan) niin se on todennäköisesti hyvä auto.
    Viattomuudessa ja laadussa on hyvin paljon asioita joita jätetään huomioimatta. Kannattaa miettiä mitä lähtee hakemaan ja mistä tykkää jos autossa on jonkun verran vikoja niin ei kivaa auto kannata jättää ostamatta. Mutta ei ole varmaan kivaa ostaa vikaista autoa mikä on aina korjaamolla ja joutuu ajamaan sijaisautolla.
    (Mielestäni tavallinen auto ei voi olla hyvä jos siinä on seiskan tai alle seiskan ajettavuus, ei edes muut puolet paljoakaan voi kompensoi tuollaista, jos auto on huono ajaa)

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 24.03.2005 klo 12:49]
      
  • Focus on varmasti erinomainen auto.
    Mutta, jos olisin viettänyt 10 vuotta uutispimennossa ja minun pitäisi uuden ja vanhan Focuksen kuvien perusteella arvata kumpi on se uudempi malli niin arvaisin luultavasti väärin. Eipä ihan heti tule mieleen toista autoa jonka kohdalla näin voisi käydä.
    Toisaalta... väittävät että jo uutena vanhalta näyttävä muotoilu säilyttää tyylikkyytensä kauemmin.

      
  • Lainaus:
    24.03.2005 klo 16:22 olmi kirjoitti
    Focus on varmasti erinomainen auto.
    Mutta, jos olisin viettänyt 10 vuotta uutispimennossa ja minun pitäisi uuden ja vanhan Focuksen kuvien perusteella arvata kumpi on se uudempi malli niin arvaisin luultavasti väärin. Eipä ihan heti tule mieleen toista autoa jonka kohdalla näin voisi käydä.
    Toisaalta... väittävät että jo uutena vanhalta näyttävä muotoilu säilyttää tyylikkyytensä kauemmin.

    Tuo on aika pitkälti mielipidekysymys. Esim. 1997 esitelty Passat, vaikka olikin tietyiltä osin moderni, oli esittelyhetkellä kuitenkin aika vanhanaikainen, ja niin aika ajoi siitä mallista jo ajat sitten ohi.

    Toinen esimerkki löytyy taas vähän radikaalimmasta muotoilusta, nimittäin Opel Vectra 1996. Auto oli julkistushetkellään aikalailla uusi ilmestys pyöreine muotoineen, mutta vanheni käytännössä yhtä nopeasti kuin Passat.

    Kolmanneksi esimerkiksi kelpaisi 3-mallinen VW golf, jota ei hyvällä syylläkään uskoisi niin tuoreeksi autoksi. Malli jää valovuoden päähän samaan aikaan myydystä Astrasta.

    Vanhaa Focusta pitäisin jo auttamattomasti vanhanaikaisena, tosin jos ei faceliftattuna, niin ainakin alkuperäisenä mallina. Uusi Focus on loppujen lopuksi iso harppaus eteenpäin Focus-sarjassa, vaikka ei olekaan rakenteeltaan niin rohkea kuin aiempi malli. Selkeys, yksinkertaisuus ja muotojen vahvuus erottaa uuden Focuksen vanhasta, jossa oli taas paljon erilaisia ehkä sekaviakin linjoja. Kokonaisuus ei ollut oikein harmoninen.

    Ainut viime vuosien poikkeus on ehkä Opel Astra 1998. Siihen ei taidettu tehdä yhtään ainutta faceliftia koko myyntiaikana, eikä malli kaipaisi sitä välttämättä vielä tänäpäivänäkään, paitsi mitä nyt ehkä etumaskin tienoille. Muuten auto on vielä täysin nykyaikainen, toisin kuin samaan aikaan esitelty 4-mallinen Golf, joka on jäänyt varovaisella yksinkertaisuudellaan jo Astran jalkoihin. Alfa 156 on myös hieno auto, minkä ainoaksi ongelmaksi voisi sanoa etuvalot, niissä kun ei ole oikein luonnetta, siis hiukan sama ongelma kuin Astrassa ja sen maskissa.

    Nykyisen Golfin ja Astran kanssa käynee samoin kuin nykyisen Vectran kanssa: kun aika kuluu ja ihmiset tottuvat vahvaan ja nykyaikaiseen muotoiluun, kirii jo esittelyhetkellään moderni auto etumatkaa kiinni ja menee mahdollisesti vielä ohi. Ei nykyinen Golfikaan huono ole, mutta on paljon varovaisempi ja kokonaisuudeltaan "haparoivampi" esitys kuin luonteeltaan vahva ja viimeistellyn oloinen Astra. Tuulilasin viimeisimmästä testistä huomaa muotoilun nopean edistymisen ja Astra on ainakin minusta niistä kuudesta autosta ehdoton ykkönen. Toiseksi kiilaa Focus, kolmas Citroen, neljäs Golf, viides Corolla ja kuudes Fiat. Corolla tippuisi vanhalla mallillaan vielä kauas Fiatinkin alapuolelle.

    Mutta mutta... onneksi on kuitenkin erilaisia autoja erilaisille ostajille. Huonohan se olisi, jos kaikkien autot olisivat samaa massaa ja muotoilun kehitys polkisi paikallaan :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit