VW:n laatu?

40 kommenttia
«1

Kyselin disukkakuulumisia meidän "autopaikka"naapurilta. Kaveri sanoi, että jäi viimeiseksi VW-konsernin autoksi, toisena päivänä autosta oli pakki hajonnut ja kun se oli kaupan pihassa yrittänyt sammuttaa autoa kun eteenpäin ei ollut pääsyä niin joku sähkösysteemi esti virtalukon toiminnan niin, että auto jäi sitten käyntiin ja kävi hinausauton lavalla aina huoltoon saakka. Sen jälkeen on koko ajan ollut sähkövikoja, raidetangot uusittu, kaksi kertaa on vaihdelaatikko uusittu jne jne. Sanoi, että kun vertaa hänen entiseen Hiaceen niin ero on kuin yöllä ja päivällä, Transportteri toki paljon parempi ajettava, mutta seisontapäiviä tulee liikaa. Vaimolla oli Audi on se säesti siinä vieressä, että enää ei Audia tule kun siinä on ollut myös lukematon määrä vikoja. Rupeaa hieman epäilyttämään tuo Audin tai Skodan hankinta kun olen kahden vaiheilla A4 Avantin ja Octavian farkun hankinnan kanssa. Niin kaverilla oli kulutus 2.5 Tdi:ssä tasan 10 eli sekin on mielestäni todella iso luku jos vertaa vaikka Volvon V70:sen D5:seen. Niin ei se hieno huoltoilmoitusvalosysteemikän ollut toiminut ja siitäkin oli tullut ylimääräistä käyntiä huoltoliikkeseen.

Minulla on lukematon määrä vw-konsernin autoja omistavia tuttuja ja vain yhdellä on Polo toiminut alusta loppuun hienosti, senkin vastapainoksi on sitten yksi Polo, joka leikkasi kiinni Kehällä. Onko autojen laatu nykyään tuolla tasolla vai onko VW-konsernin tuotteet todella tuolla tasolla, jonka moni laatutilastokin kertoo?

  
  • Kaikki oman lähipiirini VAG-tuotteet yhtä Skodaa lukuunottamatta ovat olleet juuri tuollaisia. Todella paljon pikkuvikoja ja joukossa jonkin verran suurempiakin. Ja monet pitävät esim. VW:tä edelleen laatuautona...

      
  • Lainaus:
    05.03.2005 klo 21:26 Katsastaja kirjoitti
    senkin vastapainoksi on sitten yksi Polo, joka leikkasi kiinni Kehällä. Onko autojen laatu nykyään tuolla tasolla vai onko VW-konsernin tuotteet todella tuolla tasolla, jonka moni laatutilastokin kertoo?

    Mitä enemmän autoihin niputetaan elektroniikkaa, tunnistimia, antureita jne. jne. tulee em. kuvattuja tilanteita vielä vastaan monella riippumatta siitä millä merkillä ajaa. Hiacessa ei ole juuri elektroniikkaa. Purimme viime syksynä uuden Hiacen koneen Lapissa, koska söi öljyä 2 l/100 km. Kone oli jo väljä 40tkm kohdalla. Siitä on eri juttu tällä palstalla jo, joten en toista koko hommaa.

    Moottorin kiinnileikkautumisen syy istuu yleensä penkin ja ratin välissä. Jos ei vaihda tai lisää öljyjä käy huonosti, jos ei seuraa esim. lämpötiloja tai vilkkuvaa punaista valoa käy huonosti, tai ei kuule summerin ääntä lisäksi, käy huonosti.

      
  • Voin kokemuksesta yhtyä väittämään, että VW on täynnä pikkuvikoja ja aina löytyy muutama suurempikin...
    Onneksi toistaiseksi tärkein tekniikka (-kone-) on pelannut varsin kiitettävästi eli liian kallista (kone)remonttia en vielä ole joutunut tekemään... koputtelee kovasti puuta
    VW on ylihinnoiteltu saksalainen peltilehmä... Hinnat ovat karanneet kuin mopo käsistä! -Valitettavasti.
    En menisi sanomaan, että VW on laatuauto.

    [911 muokkasi tätä viestiä 05.03.2005 klo 22:03]
      
  • Lainaus:
    05.03.2005 klo 21:59 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    05.03.2005 klo 21:26 Katsastaja kirjoitti
    senkin vastapainoksi on sitten yksi Polo, joka leikkasi kiinni Kehällä. Onko autojen laatu nykyään tuolla tasolla vai onko VW-konsernin tuotteet todella tuolla tasolla, jonka moni laatutilastokin kertoo?

    Mitä enemmän autoihin niputetaan elektroniikkaa, tunnistimia, antureita jne. jne. tulee em. kuvattuja tilanteita vielä vastaan monella riippumatta siitä millä merkillä ajaa.


    Toisaalta jos suunnittelu ja laadunvalvonta ei toimi, silloin olisi varmaan syytä siirtyä yksinkertaisempaan tekniikkaan. Lexuksessa on todella paljon sähkösälää ja ne on luotettavuustilastoissa jatkuvasti kärjessä. Tai tosin onhan saksalaisetkin kärjessä, tosin ihan vastakkaisessa päässä tilastoa...

    http://www.detnews.com/2004/autosinsider/0406/29/autos-198392.htm

      
  • No Lexus varmaan toimii kuin kello, mutta toisaalta se myös maksaa melko paljon. Kyllä sitä Volkkaria käyttää aika monta kertaa korjaamolla sillä välirahalla. Tosin onhan sekin rasite, että auto on tämän tästä hinurin kyydissä.

      
  • Lainaus:
    05.03.2005 klo 23:39 Anders-Simo kirjoitti
    No Lexus varmaan toimii kuin kello, mutta toisaalta se myös maksaa melko paljon. Kyllä sitä Volkkaria käyttää aika monta kertaa korjaamolla sillä välirahalla. Tosin onhan sekin rasite, että auto on tämän tästä hinurin kyydissä.


    Joo totta, mutta jotenkin rassaa tuo ainainen vetoaminen monimutkaisiin sähkölaitteisiin noitten luotettavuusongelmien kanssa. Tosin itselläni ei ole omakohtaista kokemusta kuin yhdestä vuokra borasta, jossa 600km matkalla hajosivat niinkin monimutkaiset sähkölaitteet kuin lämpömittari ja vilkun viiksi, joka vilkutteli molempiin suuntiin vilkutettaessa oikealle :wink:

    [jjvi muokkasi tätä viestiä 05.03.2005 klo 23:53]
      
  • Minulle on arvottu viaton Passat, eli mitään ei oikeastaan ole ollut. Onneksi, koska ainakin Stockan huollon toiminta on luokatonta:

    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=1596

      
  • No ei kait ne noin huonoja voi olla kuin ensin kuvattu oli.Toki minunkin lähipiiristä löytyy A4:nen vm.2003 jota joutuu välillä ravistelemaan kattokaiteista että mittaristo toimisi.Mutta ei voi olla sähkölaitteiden määrästä kiinni toimiiko auto vai ei, onhan japseissakin sähköherkkuja vaikka kuinka mutta toimii silti.Omasta mielestäni ne prakaa siksi kun kaikilla merkeillä pitää olla samat laitteet ja eurooppalaiset ei ehdi niitä testata koska ovat elektroniikan kehityksessä niin paljon jäljessä mutta silti työntävät ne romut autoihinsa ja tuotekehitys tehdään kuluttajalla.

      
  • Joo, en itsekään VW-kuskina pääse ylistämään laatua, vaikka fataalia ei olekaan kohdalle sattunut. Tielle en ole jäänyt mutta pihaan kylläkin, kun virtalukon pohja alkoi temppuilemaan. Mutta kaikenlaista pientä. Auto on nyt 23kk vanha ja se on käynyt pajalla n. 20 kertaa erinäköisissä tutkimuksissa ja takuukorjauksissa. Tosin useat noista keikoista johtuvat osaamattomasta sekä huonosti organisoidusta huoltotoiminnasta, minkä takia asiakasta juoksutetaan monta kertaa huollon tiskille.

    Viat pystyn jotenkin hyväksymään mutta en sitä miten (huonosti) huolto toimii. Harmi sinänsä, omasta mielestäni VW:n tuotteissa on hyvin ideaa ja paperilla merkki on paras vaihtoehto meikäläiselle. Mutta kun toteutus on mitä on, niin pakkohan sitä on jotain muuta katsella, jos ei jatkuvasti halua repiä pelihousujaan ja juosta pajalla.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 06.03.2005 klo 18:22]
      
  • Lainaus:
    05.03.2005 klo 21:26 Katsastaja kirjoitti
    Kyselin disukkakuulumisia meidän "autopaikka"naapurilta. Kaveri sanoi, että jäi viimeiseksi VW-konsernin autoksi, toisena päivänä autosta oli pakki hajonnut ja kun se oli kaupan pihassa yrittänyt sammuttaa autoa kun eteenpäin ei ollut pääsyä niin joku sähkösysteemi esti virtalukon toiminnan niin, että auto jäi sitten käyntiin ja kävi hinausauton lavalla aina huoltoon saakka.

    Autoa ei voi sammuttaa kuin P ja N asennossa, kaikissa automaateissa on sama. Joissakin avaimen saa vasta P-asennossa pois. Kyllä dieselin sammuksiin saa, myös automaatin, pumpun sulake vain irti, tai konepelti ylös ja pumpun solenoidille menevä johto irti. Auto sammuu siihen.

    Mietityttää tuo kertomus. Hankaluutena lienee se, että tämä on kaverin kaverilta kuultu asia, joten vaikea ymmärtää mitä oikeasti on tapahtunut. Taidettiin kerran tällä palstalla samoista asioista puhua, ja joku kertoi silloin automaatin vieressä olevasta lukituksen ohituspainimesta, jos vain viitsii joskus lukea käyttöohjekirjaa. Ihmiset ja elektroniikka ovat siitä huono yhdistelmä, että käyttäjät eivät koskaan vaivaudu lukemaan edes käsikirjaa läpi. Tässä en tarkoita, että olisi ollut omistajan omaa hölmöyttä, muttei aivan poissuljettu asia silti ole.

    Onneksi ei ole ollut sellaisia autoja, että tarvitsee viedä ulkopuoliseen huoltoon. Kaikki lienevät enemmän tai vähemmän kyllästyneitä huoltopalveluihin, mitä eri "gallupit" kertovat.

      
  • Lainaus:
    06.03.2005 klo 18:18 jalkkis kirjoitti
    Viat pystyn jotenkin hyväksymään mutta en sitä miten (huonosti) huolto toimii. Harmi sinänsä, omasta mielestäni VW:n tuotteissa on hyvin ideaa ja paperilla merkki on paras vaihtoehto meikäläiselle.


    Aivan samaa mieltä. Tuo huollon toiminta on suorastaan käsittämätöntä. Organisaatiota ei saa toimimaan niin huonosti ellei tosissaan yritä.

      
  • 1.4 16v koneet on kuuluisia vesipumppurikoista ja huohottimien jäätymisestä, Passateissa pettää alatukivarret jo 50.000 km:ssä. Transportereissä on kanssa noita vesipumppuvikoja ja en tiedä onko se joku vika mutta kaikki transporterit joilla on ajettu yli 100.000 km niin pitävät sellaista fläpäti fläpäti-ääntä tyhjäkäynnillä. Muutenkin olen kuullut että usein yli 150 000 km ajetut transporterit ois aika raatoja lähes järestään ja tuntuu että paljon ajetut transporterit on aika mopoja eli tehohäviötä esiintyy. Uudessa Polossa on ollut paljon ongelmia lukkojen kanssa. Kahdella tutulla pettänyt 4motion nelivetotekniikka ja korjaus maksoi tuhansia euroja.

    Itsellä oli VW golf 1.4 16V Comfortline IV-kori vm2001 ja siinä olleita vikoja (uutena ostettu): Kuljettajan penkissä repeämä tehtaalta tullessa, takajarrut jumitti (tosin noita vikoja ollu myös muissa merkeissä, tyhjäkäynnillä esiintyi välillä huojuntaa ja käymistä suurilla kierroksilla. Oven lukkosylinteri rikki 3 krt:taa, oikeanpuoleisen ikkunan sähkömoottori petti (tyyppivika 2001-2002 malleissa), oven tiiviste rupesi fuskaamaan, vesipumppu hajosi 60 000 km:ssa (tyyppivika) ja samalla rikkoi jakohihnan hihnapyörän, huohotinputki meni jäihin ja pullautti öljyt pihalle, takalasi pyyhintä korjattiin myös useita kertoja koska pissapojan letku pääsi vähänväliä irti (valmistusvika: letku liian lyhyt ja kiinnitys huono). Nyt alla Golf V 1.6 8V trendline ja ei vielä ainakaan 13.000 km ajettuani mitään ongelmia. Edellisessä sen sijaan vikoja alkoi olla heti ensi kilometreistä lähtien.

      
  • Lainaus:
    06.03.2005 klo 18:35 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    05.03.2005 klo 21:26 Katsastaja kirjoitti
    Kyselin disukkakuulumisia meidän "autopaikka"naapurilta. Kaveri sanoi, että jäi viimeiseksi VW-konsernin autoksi, toisena päivänä autosta oli pakki hajonnut ja kun se oli kaupan pihassa yrittänyt sammuttaa autoa kun eteenpäin ei ollut pääsyä niin joku sähkösysteemi esti virtalukon toiminnan niin, että auto jäi sitten käyntiin ja kävi hinausauton lavalla aina huoltoon saakka.


    Autoa ei voi sammuttaa kuin P ja N asennossa, kaikissa automaateissa on sama. Joissakin avaimen saa vasta P-asennossa pois. Kyllä dieselin sammuksiin saa, myös automaatin, pumpun sulake vain irti, tai konepelti ylös ja pumpun solenoidille menevä johto irti. Auto sammuu siihen.

    Mietityttää tuo kertomus. Hankaluutena lienee se, että tämä on kaverin kaverilta kuultu asia, joten vaikea ymmärtää mitä oikeasti on tapahtunut. Taidettiin kerran tällä palstalla samoista asioista puhua, ja joku kertoi silloin automaatin vieressä olevasta lukituksen ohituspainimesta, jos vain viitsii joskus lukea käyttöohjekirjaa. Ihmiset ja elektroniikka ovat siitä huono yhdistelmä, että käyttäjät eivät koskaan vaivaudu lukemaan edes käsikirjaa läpi. Tässä en tarkoita, että olisi ollut omistajan omaa hölmöyttä, muttei aivan poissuljettu asia silti ole.

    Onneksi ei ole ollut sellaisia autoja, että tarvitsee viedä ulkopuoliseen huoltoon. Kaikki lienevät enemmän tai vähemmän kyllästyneitä huoltopalveluihin, mitä eri "gallupit" kertovat.


    Niin ja juttua ei ole kaverin kaverilta kuultu vaan naapurilta suoraan :smile:. Toki hän siirsi vaihteen P-asentoon, mutta elektroniikka oli muuta mieltä ja esti auton sammuttamisen. Eipä tuota osannut sammuttaa edes paikalle vw:n toimesta tilattu hinausyrittäjä, joko se oli täysin tietämätön VW:n "ominaisuuksista" tai sitten oli vaan renki eikä voinut vähenpää kiinnostaa onko auto käynnissä lavalla vai ei. Surulliseksi tuon jutun tekee se, että tuossa oli vasta pieni osa auton pitkäksi muodostunutta vikahistoriaa vaikka auto on alle 2 vuotta vanha. VW:llä ei oikein suju tuo laatu, mutta Suomen maahantuoja on luonut todella tyylikkään laatukuvan autolle ja sehän uppoo ihan yhtä hyvin kuin oikea laatu. Tuosta ihmisten ja elektronikkan sopimisesta yhteen olen hieman eri mieltä, pikemminkin kyse on siitä, että VW ja elektroniikka ei sovi yhteen. No olen joka tapauksessa edelleen hankkimassa A4:sta, joten kenties voin kertoa jatkossa omia kokemuksia eikä vaan naapurin ellen sitten hurahda Volvoon.

    [Katsastaja muokkasi tätä viestiä 07.03.2005 klo 17:35]
      
  • "Itsellä oli VW golf 1.4 16V Comfortline IV-kori vm2001 ja siinä olleita vikoja (uutena ostettu): Kuljettajan penkissä repeämä tehtaalta tullessa... jne"

    "Nyt alla Golf V 1.6 8V trendline ja ei vielä ainakaan 13.000 km ajettuani mitään ongelmia. Edellisessä sen sijaan vikoja alkoi olla heti ensi kilometreistä lähtien."

    Näin toimii vain suomalainen autonostaja!

      
  • Lainaus:
    06.03.2005 klo 16:47 Ryne kirjoitti
    Mutta ei voi olla sähkölaitteiden määrästä kiinni toimiiko auto vai ei, onhan japseissakin sähköherkkuja vaikka kuinka mutta toimii silti.


    Omasta kokemuksesta sähkövikojen määrissä ei ole juurikaan merkkikohtaisia eroja. Itse asiassa ainoa auto jossa itse törmäsin sähkövikoihin, oli juuri japanilainen "luotettavuustilaston" kärjestä. Samat hommat tuntuu reistaavan joka vehkeessä jos ovat reistatakseen. Muiden vikojen osalta kylläkin on eroja, VW:n etujousitusratkaisut ovat onnettomia kestoltaan. Ja lukot reistasivat siinäkin vm. -99 Passatissa joka meillä oli. Mutta koneessa ei ollut vian vikaa, eikä yhtään sähkövikaa.

    Usein nuo sähköhäiriöt johtuvat myös siitä, että korjaamoilla ei ole ammattitaitoa / halua tehdä hyvää työtä ja siten aiheutetaan lisää korjaamokäyntejä tai enemmän vikoja. Useimpien korjaamojen ammattitaito riittää vanhojen mossejen korjaukseen pajavasaralla, ei niitä pitäisi päästää näiden uusien vehkeiden pariin lainkaan.

      
  • Ostimme tuttavalta viime elokuussa hyvin pidetyn vm -99 Golf TDI:n jolla ei ollut ajettu kuin 99.000 km. Olemme käyttäneet autoa huollossa tämän reilun puolen vuoden aikana 2 kertaa: ensimmäisellä kerralla määräaikaishuollossa ja toisella kerralla kun hehkutuksen merkkivalo paloi tuntemattomasta syystä ajon aikana ja takalasin pyyhkimen moottori oli hajonnut. Muuten autossa ei ole ollut mitään vikaa ja on toiminut kovillakin pakkasilla kuin ihmisen mieli. Meillä on ollut myös kaksi taksina toiminutta Transporteria joista ensimmäinen oli vm -95 ja täynnä erilaisia sähkövikoja. Sillä oli ajettu 350.000 km ja ajoimme itse vielä 100.000, kunnes kyllästyimme siihen, että ajon jälkeen oli aina akku irroitettava, jotta siinä olisi ollut virtaa seuraavan kerran käynnistämistä varten. Vaihdoimme Transporterin samanlaiseen, joka oli kolme vuotta uudempi, mutta oli siis myös toiminut taksina. Se erosi ensimmäisestä Transporterista niin ajo-ominaisuuksiensa kuin luotettavuutensakin kannalta kuin yö ja päivä. Myydessämme sen toissavuoden syyskuussa sillä oli ajettu yli 400.000, mutta missään ei ollut vikaa. Nyt se on ollut 1½ vuotta erään puolituttumme päivittäisessä ajossa ja aina toisinaan saamme kuulla ylistyslauluja siitä, kuinka mahtava ja hyvä auto se on ollut. En tiedä, onko meillä vain käynyt (melkein kaikkien) VW konsernin tuotteiden kanssa vain hyvä tuuri vai mistä on kysymys, mutta minulla ei ainakaan henkilökohtaisesti ole syytä epäillä volkkarin luotettavuutta.

      
  • Lainaus:
    07.03.2005 klo 20:11 AkiK kirjoitti
    ....
    Usein nuo sähköhäiriöt johtuvat myös siitä, että korjaamoilla ei ole ammattitaitoa / halua tehdä hyvää työtä ja siten aiheutetaan lisää korjaamokäyntejä tai enemmän vikoja. Useimpien korjaamojen ammattitaito riittää vanhojen mossejen korjaukseen pajavasaralla, ei niitä pitäisi päästää näiden uusien vehkeiden pariin lainkaan.


    Joo olen samaa mieltä. Pitäisi varmaan lukea ulkomaisia VW-foorumeja, jotta voisi tarkastella VW-laatua muualla kuin suomessa.
    Toisaalta kun tarkastellaan tuota aikaisemmin eritettyä vikalistaa, jonka paras oli Lexus, niin eipä mm. 5v takuulla varustetut korealaiset ole sen parempia eikä Nissan, Mazda ja Mitsukaan listalla loista...

      
  • Lainaus:
    07.03.2005 klo 21:09 2mies kirjoitti
    Lainaus:
    07.03.2005 klo 20:11 AkiK kirjoitti
    ....
    Usein nuo sähköhäiriöt johtuvat myös siitä, että korjaamoilla ei ole ammattitaitoa / halua tehdä hyvää työtä ja siten aiheutetaan lisää korjaamokäyntejä tai enemmän vikoja. Useimpien korjaamojen ammattitaito riittää vanhojen mossejen korjaukseen pajavasaralla, ei niitä pitäisi päästää näiden uusien vehkeiden pariin lainkaan.


    Joo olen samaa mieltä. Pitäisi varmaan lukea ulkomaisia VW-foorumeja, jotta voisi tarkastella VW-laatua muualla kuin suomessa.
    Toisaalta kun tarkastellaan tuota aikaisemmin eritettyä vikalistaa, jonka paras oli Lexus, niin eipä mm. 5v takuulla varustetut korealaiset ole sen parempia eikä Nissan, Mazda ja Mitsukaan listalla loista...

    Aikaisemmin tällä palstalla on käsitelty AutoBildin tutkimusraporttia; Iso-Britanniassa on What Car? -lehti tehnyt paikallisen tutkimuslaitoksen kanssa tutkimuksen automerkkien luotettavuudesta:
    http://www.whatcar.com/NonCar/111446654.jpg
    Tutkimuksessa olleiden 30.000 auton keski-iät ja ajetut mailit on myös mainittu automerkeittäin, joten sekään ei nyt jää väittelyn aiheeksi - niihin voi itse kukin tutustua:
    http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=212036&EL_ID=3103337#

    Yllättävän samansuuntaiset ovat tulokset saksalaisten kanssa.

      
  • Täällä palstalla lienee sellainen päähänlyöntikisa, jos enemmistö ajaa japseja, on ne maailman parhaat, ja toisinpäin. Itselläni 3 kpl Audeja, 1 Passat, ja uudesta asti suvussa ollut Jetta diesel -86. Passatista meni Lapissa lämpöanturi joka aiheutti murheita ja päänvaivaa, mutta porotilalla oli aikaa selvittää mistä moinen, niin löytyihän se vika vähitellen joka kustansi € 9,20. VW-huolto kylläkin kehotti tuomaan auto lavetilla 400 km talvella Rovaniemelle. Audista levisi kerran etutukivarsi väärin asennetun lukkoprikan ja mutterin takia. Senkin korjasin Norjan tuntureilla tien päällä, rosvoten tiekaiteistakin osia. Muita vikoja näissä ei ole ollut, kulutusosaa kuluu, jarrupalaa ja öljyjä vaihdettu, renkaita ostettu, siinä se! Joskus tuntuu, että tämä TMnet on oikein ruikuttajien palsta, mitään ei osata tai viittitä tehdä ite. Kaatuuhan välillä palvelin tai tietokone jumittuu. Mutta lämpimässä tuolissa sitä on hyvä kitistä, ja värkätä tuntitolkulla sen kanssa. Ei auto sen kummempi ole, yksinkertaisempi vain.

      
  • Lainaus:
    07.03.2005 klo 21:27 MatLog kirjoitti

    Aikaisemmin tällä palstalla on käsitelty AutoBildin tutkimusraporttia; Iso-Britanniassa on What Car? -lehti tehnyt paikallisen tutkimuslaitoksen kanssa tutkimuksen automerkkien luotettavuudesta:
    http://www.whatcar.com/NonCar/111446654.jpg
    Tutkimuksessa olleiden 30.000 auton keski-iät ja ajetut mailit on myös mainittu automerkeittäin, joten sekään ei nyt jää väittelyn aiheeksi - niihin voi itse kukin tutustua:
    http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=212036&EL_ID=3103337#

    Yllättävän samansuuntaiset ovat tulokset saksalaisten kanssa.

    Vertasin nopeasti mitä kiinnostivat Audi ja Toyota.

    Huoltohinnat Toyota, Mitsu, Subaru 2-3 kertaa kalliimmat kuin muilla!

    Audi £ 322 keskimäärin käytetty huoltoaikaa 2,52 h
    Toyota £ 431 " " " 4,1 h

    Toyotat ovat siis viipyneet Audia lähes kaksi kertaa pidemmän aikaa huollossa ja kustannukset ovat ehkä tästä syystä nousseet keskimäärin yli £ 110,- . Mitä johtopäätöksiä tästä tilastosta tulee tehdä? Toyota on kallis? Vai mitä...

      
  • Engelsmannien tilastosta löytyy muutakin mielenkiintoista kuin vain huoltohinnat ja -ajat. Volvosta sanotaan mm. "For the make with the highest average mileage of all the cars on Warranty Direct’s fleet, Volvo’s 11th-place finish is perfectly respectable. In particular, with an average age of almost six years and an average mileage of over 64,000, the 850’s claim rate of just 19 per 100 cars is excellent.

    Even better performers were the S40, which was the sixth most reliable car, and the V40, which narrowly missed out on a top 10 place."

    Elikkäs mitä tuosta voi lukea, on se, että vanhat 850-volvot ovat yhtä luotettavia kuin luotettavimmat japskit... Siihen nähden kuinka paljon tällä palstalla parjataankaan noita Volvoja, S40 sijoitus kuudenneksi luotettavimmaksi autoksi on aika yllättävää, vai onko sittenkään???


      
  • "Huoltohinnat Toyota, Mitsu, Subaru 2-3 kertaa kalliimmat kuin muilla!"
    ...näin ehkä Englannissa. Suomessa Toyota on yksi edullisimmista vakuuttaa ja huoltaa. Saako yhteenkään Volkkariin jakohihnan vaihdon töineen ja osineen alle 170e? Avensikseen saa!
    Subaru sensijaan on kallis Suomessa harvinaisuutensa vuoksi.

    Mitä VW:n laatuun tulee niin surkeehan se on. Itselläni on yksi ollut ja se on ollut huonoin auto mitä olen omistanut. Jatkuvia sähkövikoja ja vaihteisto-ongelmia. Ei nyky-autoja enää pitäisi tarvita korjailla!

    Tiedän paljon tapauksia, joissa VW:n laatu on ollut poskellaan jo uudesta asti. Esim. yhteen Boraan oli asennettu yksi mäntä 180-astetta väärin päin koneeseen! Sikäli en yhtään ihmettele noita aiempia kirjoituksia.

    Jos pitäisi valita Toyota vs. VW niin Toyota vetää kaiken puolin pidemmän korren. Se on sentään laatuauto!

      
  • Lainaus:
    07.03.2005 klo 22:31 AkiK kirjoitti
    Elikkäs mitä tuosta voi lukea, on se, että vanhat 850-volvot ovat yhtä luotettavia kuin luotettavimmat japskit... Siihen nähden kuinka paljon tällä palstalla parjataankaan noita Volvoja, S40 sijoitus kuudenneksi luotettavimmaksi autoksi on aika yllättävää, vai onko sittenkään???


    Niin, eikös se vanha S40 olekin Mitsubishi Carisman "sisarmalli"? Saas nähdä, miten uusi Ford-sukuinen tulee pärjäämään.

    Myöskään korjaamohintoja ja siellä vietettyä aikaa ei suoraan voi verrata Suomeen - korjaamojen hinta- ja muu taso vaihtelee maittain ja merkeittäin.

      
  • Lainaus:
    07.03.2005 klo 23:11 A Tapio kirjoitti
    Tiedän paljon tapauksia, joissa VW:n laatu on ollut poskellaan jo uudesta asti. Esim. yhteen Boraan oli asennettu yksi mäntä 180-astetta väärin päin koneeseen! Sikäli en yhtään ihmettele noita aiempia kirjoituksia.

    Onneksi on kilpailua sekä elämme yhteiskunnassa jossa on valinnan vapaus, saa ostaa minkä auton haluaa.

    Miten yksi mäntä voi olla 180 astetta väärin koneessa? Et tiedä sitä.
    Käytännössä 1 männän pitäisi sijaita nurinpäin, mutta sitä ei saa kiertokankeen kiinnitettyä silloin! Ilmeisesti haet sitä, että jakopää on ollut kierroksen pielessä, männät pakenee alta väärään tahtiin. Oikeastaan turha vastata noin tyhmään asiaan, autoa ei saa käyntiin, ei koeajaa, ei laivalle, ei jälleenmyyjälle jne. Tehtaalta ei pääse ulos. Oli mikä auto tahansa kyseessä, niin nämä mutu-jutut ja tietämättömyys yleensäkin tekniikasta ovat arveluttavia. Autokoulussa perehdytetään jollain tapaa moottorin toimintatapaan, että kuljettajalle muodostuisi osapuilleen käsitys mitä hän kuljettaa.

    Matlog: mikä sitten oli pointtisi tuoda englantilainen lista korjaamokäynneistä ?

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 08.03.2005 klo 08:49]
      
  • Lainaus:
    07.03.2005 klo 21:34 SixPack kirjoitti
    Täällä palstalla lienee sellainen päähänlyöntikisa, jos enemmistö ajaa japseja, on ne maailman parhaat, ja toisinpäin. Itselläni 3 kpl Audeja, 1 Passat, ja uudesta asti suvussa ollut Jetta diesel -86.


    Mitäs vuosimallia nämä mainitut autosi, siis Audit ja Passatti edustavat? Itsellä on sellainen kuva, että esim. VW:n laatu putosi joskus 1990 lopussa neloskoppa-golffin ja saman ikäluokan passatin myötä. Kysymyshän on pääasiassa komponenteista, jotka eivät kestä niinkuin pitäisi. Kun alihankkijat pistetään tiukemmalle (taloudellisesti), se näkynee myös kasvaneena virhemarginaalina tuotannossa.

    Omasta näkökulmasta katsottuna tämä on kaukana eurojen ja japsien välisestä päähänlyöntikisasta. Tietty päähänlyömistä on se pään seinään hakkaaminen, jolta asiointi VW-huoltoliikkeissä välillä on tuntunut. Et sinäkään Sixpack varmasti olisi tyytyväinen, jos joutuisit käyttämään autoasi huollossa 20 kertaa takuuaikana erilaisissa tarkastuksissa ja korjauksissa.

      
  • "Oikeastaan turha vastata noin tyhmään asiaan, autoa ei saa käyntiin, ei koeajaa, ei laivalle, ei jälleenmyyjälle jne. Tehtaalta ei pääse ulos."

    Auto pääsi tehtaalta ulos ja oli papalla ajossa jonkin aikaa. Muutama tuhat kilsaa ajettuaan alkoi omistaja epäillä, että kova kolina moottorissa ei ole normaalia. Kone auki ja selvyys löytyi... usko tai älä mutta näin kävi! Se siitä laadun valvonnasta... tuo kyllä meni takuisiin.

    Laadun valvonnasta kertoo myös VW:n onnettomat lukot sekä 1,4:n huohotinongelmat - ei ole pohjoismaita muistettu suunnittelussa. Ja olipa aikanaan johonkin autotestin autoon unohdettu asentaa penkinlämmittimen elementti tehtaanlinjalla. Ladassa ja näköjään VW:ssa tällaista huolimattomuutta esiintyy mutta ei sitten niissä paremmissa merkeissä...

      
  • Lainaus:
    08.03.2005 klo 08:47 SixPack kirjoitti

    Matlog: mikä sitten oli pointtisi tuoda englantilainen lista korjaamokäynneistä ?


    Ao. listassa on mukana korjauskustannukset ja korjaamossaoloaika, mutta autoja ei ole rankattu niiden mukaan, vaan suhteessa esiintyneisiin vikoihin - eli auton ominaisuuksien, ei korjaamoiden ominaisuuksien mukaan. Ja sehän kiinnostaa suomalaisiakin.

      
  • Lainaus:
    08.03.2005 klo 09:25 jalkkis kirjoitti
    Omasta näkökulmasta katsottuna tämä on kaukana eurojen ja japsien välisestä päähänlyöntikisasta. Tietty päähänlyömistä on se pään seinään hakkaaminen, jolta asiointi VW-huoltoliikkeissä välillä on tuntunut. Et sinäkään Sixpack varmasti olisi tyytyväinen, jos joutuisit käyttämään autoasi huollossa 20 kertaa takuuaikana erilaisissa tarkastuksissa ja korjauksissa.

    Audi 100 diesel -87, Audi 100 bensa 2,3E -92, Passat 1,9Tdi -95, Audi A6 2.5 Tdi -97 . Chevrolet Starcraft 6,2 diesel -89 oli 6 vuotta ed. lisäksi käyttöautona n. 300 000km. Auto jossa kertaakaan ei ollut mitään vikaa, ongelmaa tms. Päätellen netissä ruinatuista vioista on joko 1. uudet autot paljon huonompia, 2. Elektroniikan määrä aiheuttaa pääsääntöisesti eri laitteiden epäkuntoisuuden, 3. Nyt netissä voi ruinata kaikesta aivan vapaasti, mikä aikaisemmin oli lähes mahdotonta suurelle yleisölle.

    Tottakai palaisi päreet jos uusi auto pitäisi vähän väliä huollattaa. Tuntien itseni päreiden palaessa, huollon esimies voisi löytyä nurinpäin roskiksesta. Sehän tässä minua askarruttaakin, hakea se uusi Passat Ruotsista, vai haenko sittenkin BMW 530 D Farkun -01-02 Saksasta taas. Olen kallistumassa jälkimmäiseen, ehkä Audi Allroad voisi tulla kysymykseen myös.

      
  • Lainaus:
    08.03.2005 klo 09:32 A Tapio kirjoitti

    Auto pääsi tehtaalta ulos ja oli papalla ajossa jonkin aikaa.

    ...ja 1 mäntä roikkuu sitten 180 astetta nurinpäin? Ja auto kaikesta huolimatta toimii ja on ajokuntoinen?

      
  • Lainaus:
    08.03.2005 klo 10:04 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    08.03.2005 klo 09:32 A Tapio kirjoitti

    Auto pääsi tehtaalta ulos ja oli papalla ajossa jonkin aikaa.

    ...ja 1 mäntä roikkuu sitten 180 astetta nurinpäin? Ja auto kaikesta huolimatta toimii ja on ajokuntoinen?


    Eiköhän tuossa tarkoiteta ihan vaan sitä, että männän imu-ja pakopuoli ovat vaihtaneet paikkaa, eli mäntä on asennettu tavallaan väärinpäin, ei ylösalaisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit