Mikä on Skodan imago tänään?

90 kommenttia
2
  • Lainaus:
    18.10.2005 klo 08:41 turbo-kiisseli kirjoitti
    Lainaus:
    18.10.2005 klo 01:16 Rampe2 kirjoitti
    No millä merkillä sitä ns. "arvoa" nyt todella on? Voi olla subjektiivinen tuntuma korvien välissä ja tietenkin lisähinnan takaama osittainen "laadun" tuntu.


    Miksi joku siis ostaa vielä Audia, kun samaa tavaraa saa Skodassa paljon halvemmalla (moottorit, vaihteistot, alusta jne.) ?


    Joo outo homma...

      
  • Lainaus:
    21.10.2005 klo 11:52 Mie Ite kirjoitti
    Venäjälle myydään mitä tahansa, esimerkiksi Infinitiä, jota tänne "länsimaiseen sivistykseen" ei tuoda.


    Johtunee siitä että pelkästään Moskovan ympäristössä asuu 10 miljoonaa ihmistä ja muualla Venäjällä yli 200 miljoonaa.

    Suomi voi jatkaa vaikuttamistaan automaailmaan viiden miljoonan markkina-alueellaan, ja tietysti tämän myötä kohtuuttomalla kokemuksellaan.

      
  • Jormalle; ota lystiksi A4 ja Ocu2:n (koneina 2.0 TDI) ja käytä molempien koneita rinnakkain. Testin tulee tapahtua Jormalla silmien ollessa peitettynä. Kerro sitten siitä kummalla on karkeampi käyntiääni. Kaikkein eniten yleensäkin näissä "mututuntuma mielipiteissä" huvittaa se miten asnteellisia ne ovat.

      
  • Nimenomaan, huvitti tuo Jorman asenne. Tuskin VW-konserni on valinnut samoihin moottoreihinsa eri äänisävyjä Skodaa ja muita merkkejä varten.
    Skoda on asemoitu kansanautoksi konsernin merkkivalikoimassa ja se että uusi Octavia on astunut vertailuissa "isoisten varpaille" ärsyttää monia. Vertailuvoitot Saksassa BMW3, Audi A4, C-Mersu, Volvo V50 autoista ovat sinänsä monille yllätyksiä.
    Kuitenkin täytyy muistaa että useinkaan Octavia ja em. merkit kilpaile samoista ostajista vaikka autojen kokoluokka on sama.

    Kymppitonni on takana Octavialla ja olen tyytyväinen ostokseeni. Entisaikojen imago ei ole ongelma ainakaan minulle. Auto tuntuu herättävän monissa myönteistä kiinnostusta.
    Golfin pohjalevyn ympärille on rakennettu auto, joka tuntuu sisartaan selvästi suuremmalta....

      
  • Vertailuista. Mielestäni on hieman sensaatiohakuista vertailla premium-autoja tavallisiin normaalein kriteerein. Vertailuissa ei oteta huomioon esim. ulkonäköä, imagoa ja auton tuottamaa "fiilistä". Em. ovat osa niistä asioita johon koko premium käsite perustuu. Jos vaikka Audi A4:sta vertaillaan johonkin perheautoon, Audi häviää varmasti ainakin ylläpitokuluissa, hankintahinnassa ja tiloissa. Myös ajettavuus normaaliajossa saattaa olla Audissa huonompi tiukemman alustan ja leveämmän rengastuksen vuoksi. Esim. Skodan vertailuvoitto vaikka Audista ei ole mikään yllätys, mutta sama tulos tulisi todennäköisesti monilla muillakin halpamerkeillä. Moni halvempi auto on oikeasti perhekäytössä Audia parempi. Audia ja Skodaa ei ole tehty samalle kohderyhmälle eikä täyttämään samoja tarpeita.

    Kun lehtihyllyssä sattuu silmään otsikko "Skoda voitti Mersun", saattaa uteliaisuus viedä voiton ja lehti tulee ostettua. Ja siihenhän kaikki lehdet pyrkivät, mutta Autobild tuntuisi olevan tuossa suhteessa yksi autoalan pahimmista. Autolehtien 7 päivää...

    P.S. Minulla ei ole mitään Audia vastaan, käytin sitä vain esimerkkinä.

    [Bertone muokkasi tätä viestiä 23.10.2005 klo 10:44]
      
  • Lainaus:
    23.10.2005 klo 10:24 Bertone kirjoitti
    Kun lehtihyllyssä sattuu silmään otsikko "Skoda voitti Mersun", saattaa uteliaisuus viedä voiton ja lehti tulee ostettua. Ja siihenhän kaikki lehdet pyrkivät, mutta Autobild tuntuisi olevan tuossa suhteessa yksi autoalan pahimmista. Autolehtien 7 päivää...

    Suomen AutoBild-lehden vertailutesteistä suuri osa on saksalaisesta emolehdestä käännettyjä, pistetaulukoissa esimerkiksi hintapisteet on vaihdettu vastaamaan suomalaista todellisuutta - niinpä kokonaispisteissä voittaja saattaa vaihtua Suomen versiossa.

    Itse asiassa KAIKISSA saksalaisissa autolehdissä on vertailuja, joissa on mukana sekä "Premium"- että "ei-Premium" -luokan autoja. Syynä siihen on, että Saksassa "Premium" -luokka on hinnaltaan huomattavasti lähempänä nk. "normaaliautoja", kysymys siellä on todellakin pelkästään makuasioista. Kaiken lisäksi autojen hintasuhteet Saksassa poikkeavat Suomen hintasuhteista: Pääsääntö on, että Saksassa nk. saksalaismerkit ovat suhteessa edullisempia ja nk. japanilaismerkit kalliimpia kuin Suomessa.

    Siinä mielessä AutoBild-lehti suosii vertailuissaan leveärenkaisia premium-merkkejä, että Saksassa tiet ovat urattomia ja sileäpintaisia.

      
  • Lainaus:
    23.10.2005 klo 09:22 OctaviaCombi kirjoitti
    Tuskin VW-konserni on valinnut samoihin moottoreihinsa eri äänisävyjä Skodaa ja muita merkkejä varten.
    .


    Myönnän että asennetta löytyy. Jos autojen moottoriäänissä jotain eroja on, en usko että se samanlaisen koneen eri äänistä johtuu vaan siitä mistä jo kirjoitinkin eli on jouduttu säästämään jostain tai on suunniteltu konehuone vähän erilailla. Toisissa autoissa on kaikilla sivuilla jotain vällyjä ja pohjapanssareita, toisissa vähemmän. En viitsinyt aivan suoraan haastaa riitaa aiemmin mutta tällainen vierekkäin -testi tehtiin tuttavan Octavia dsl ja omalla S60 D5 ja asiaa tuntematon voisi väittää että Volvossa täytyy olla bensakone. Ei toki ole reilua vertailla näitä kahta kun Volvo on selvästi kalliimpi. Työkaverilla on Golf Tdi, täytyy tehdä siihen vertailu joku päivä.

      
  • Skoda sijoittuu Seatin kanssa Volkkarin ja Audin alapuolelle. Tämä nyt lienee itsestään selvää, että emokonserni on tarkka mihin segmenttiin mikäkin konsernin merkki kuuluu. Siellä taitaa olla ihan sitä varten palkattuja ihmisiä, joiden huolena on, etteivät merkit kilpailisi keskenään. Halvemman luokan auton haluaville tarjotaan esim. tilaa halvalla. Premium autoa haluavalle Premium luokan ominaisuuksia (en lähde nyt arvioimaan mitä nämä ominaisuudet ovat, koska täällä palstalla ainoa Premium merkki mikä sulatetaan on Lexus).


    Vaikka komponentit ovatkin pääpiirteittäin samat. Käytetään kahdessa halvemmassa merkissä vanhempaa sukupolvea olevaa elektroniikka esim. ABS/ESB tekniikassa. Välttämättä viimeisempiä moottori/vaihteisto ja niiden yhdistelmiä ei ole saatavilla. Sisustus materiaaleissa on eroja, lisävarusteiden määrässä, maalauksen tasossa jne.

    Ja kyllä Skodan ja Audin dieselissä on äänen sävyssä ja määrässä eroa. Tämä nyt johtuu siitä miten moottorin äänet on eristetty ulkomaailmasta ja sisätiloista.


    [juster muokkasi tätä viestiä 23.10.2005 klo 13:28]
      
  • VW-konsernin pumppusuutindieseleitä on ylistetty monella taholla, eikä syyttä. Yksi huono puoli niissä on -kova käyntiääni. Mm. Tekniikan Maailma testasi uutta Audi A6 2.0TDI:ta jossa todettiin että "käyntiääni ei sovi auton sivistyneeseen olemukseen "tai jotenkin tähän tapaan.
    Mitä tulee noihin tekniikkaeroihin, että Skodassa ja Seatissa oli vanhempia moottoriversioita piti paikkansa edellisen mallisukupolven kohdalla. Kuitenkin uudessa Octaviassa on samat moottori/vaihteistoyhdistelmät pääpiirteissään kuten VW:ssa, Audissa ja Seatissa. (esim 2.0TDI,1.6-2.0FSI moottorit, DSG-vaihteistot jne?
    ESP-Octaviassa on päivitetty kesän tuotannosta alkaen samanlaiseksi kuin Golfissa.
    Täytyyhän merkit jollakin erottaa. On laitettu Audiin runsaasti kromia, näyttäviä vanteita, tyylikästä sisustaa ja ns. fiilistä. Siitä on moni valmis maksamaan ja asia on aivan ok.
    Octavia kuitenkin edustaa tätä arkiautoluokkaa kuten Avensis, Mazda6,Mondeo,Peugeot 407 ja näitä pykälää pienemmät mallitkin.

    Eikös oo pojat hyvä että valitsemisen vapaus on tässä maassa ja merkkitarjontaa riittää:-)

      
  • Näistä merkkien eroista konsernin sisällä vielä sen verran, että DSG:tä ei saa TFSI:n yhteydessä Skodaan. 2,0 TDI tehokkaampaa versiota ei liene myöskään Skodalla käytössä jne. ESP:stä taitaa olla Volkkarilla käytössä nykyisin malli, joka keventää ohjausta sinne päin minne ääritilanteessa pitäisi ohjata. Audilla on eräissä malleissa mahdollisuus kytkeä ESP ns. kaksivaiheisesti pois, joka edustaa viimeisintä kehitysvaihetta näiden laitteiden saralla. Polossa esiteltyä kaksivaiheisesti ahdettua ottomoottoria ei hetkeen saada Skodaan jne.

    Kyllä eroa on todella muuallakin kuin muotoilussa, materiaaleissa, tyylissä jne. Mikä ei kuitenkaan mitenkään vähennä itse Skodan ominaisuuksia. Mutta tekniikan viimeisimmän osaamisen Volkswagen konserni säästää, näihin kahteen kalliimpaan merkkiinsä.

      
  • juster: Octavian ESP on kesäkuun 2005 tuotannosta alkaen nimenomaan tuota versioita joka keventää ohjausta toivottuun oikaisusuuntaan. Tämä kerrottiin viimeisessä asiakaslehdessä.

    Kuitenkin haluttiinpa tai ei eri mallistot kilpailevat keskenään ainakin täällä Suomessa. VW:n myynti on miinuksella ja Skodalla 70% kasvussa. Tämän näkee vaihtoautohalleissa, VW:ta menee vaihdossa Skodaan todella paljon.

    Mielestäni hintalisä konsernin eri autoissa tule nimenomaan imagosta. Volkkarin maineesta jokun on valmis maksamaan vaikka kolme tuhatta euroa enemmän, joku Audin renkaista ja fiiliksistä kymppitonnin tai enemmän.
    Itse siirryin Skodaan kolmen Volkkarin jälkeen. Joka näistä merkeistä tykkää valitkoon omansa mielen mukaan. Vaihtoehdoista löytyy...

      
  • Ja pitää myös muistaa, että nuo ESP-järjestelmäthän eivät ole autotehtaiden omaa käsialaa. Autotehtaat ostavat järjestelmät alihankkijoilta (kuten Bosch), jotka niitä myös kehittävät. Mutta ilmeisesti VAG kuitenkin määrää minkälaisia järjestelmiä esim. Skoda saa hankkia autoihinta?

      
  • En ole juuri perehtynyt näihin VAG-vehkeisiin, mutta ainakaan Octaviassa ei vuoteen 2004 asti ole samoja moottorikoodeja kuin Passatissa ja Audi A4:ssa esim. 1.9 dieseli moottori.

    Luulisinpa ettei sitä lisähintaakaan nyt pelkän imagon takia Audilla ja VW:llä ole, mutta saahan Skodistit ajella siinä luulossa... :grin:

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 23.10.2005 klo 16:10]
      
  • Mielestäni imago kärsii vielä vanhasta maineestaan. Varsinkin vaimo (ja hameväki yleensä) oli mahdoton puhua Skodan kannalla ja kyllä tuo omakin ego paremmalta tuntuu, kun ratissa lukee Volvo eikä Skoda. Paremmuudesta saa sitten jokainen olla sitä mieltä mitä haluaa, mutta minä ainakin ajan mieluummin uudella Volvolla... :smile:

      
  • En viitsi alkaa isojen poikien hiekkalaatikkoleikkeihin, mun auto on parempi kuin sun auto periaatteella. Kukin merkkinsä valitkoon ja jos on siihen tyytyväinen asia on silloin paremmin kuin hyvin.
    Samalle pohjalevylle rakennetut Mazda3, Ford Focus tai Volvo V50. Miksi heti tuntuu että Volvo olisi paras...? Mielikuvillla eletään hyvin pitkälle ja se näkyy tämänkin keskustelun ajatuksissa.
    Vertailut antavat osviittaa autojen ominaisuukista, mutta jokaisen on paras tehdä päätöksensä itse.

      
  • Lainaus:
    23.10.2005 klo 16:08 Opelixi kirjoitti
    En ole juuri perehtynyt näihin VAG-vehkeisiin, mutta ainakaan Octaviassa ei vuoteen 2004 asti ole samoja moottorikoodeja kuin Passatissa ja Audi A4:ssa esim. 1.9 dieseli moottori.

    Luulisinpa ettei sitä lisähintaakaan nyt pelkän imagon takia Audilla ja VW:llä ole, mutta saahan Skodistit ajella siinä luulossa... :grin:

    VW, Seat, Audi ja Skoda käyttävät samoja moottoreita ja syykin on selvä: Konsernilla on yhteiset moottoritehtaat, jotka toimittavat moottoreita kaikille merkeille. Myös Skodan tehtailla valmistetaan pienempiä moottorikokoja, joita käytetään mm. Fabiassa, Polossa ja Ibizassa. Mm. Audi A6:lle, A8:lle ja vaikkapa Phaetonille toimitetaan joitakin iskutilavuudeltaan suurehkoja moottorityyppejä, joita ei tällä hetkellä käytetä muissa merkeissä.

    Mielestäni Skoda on itse asiassa VW; ainoat erot ovat (keulan) muotoilussa ja sisutusmateriaaleissa. Ja syykin on selvä: Skodan tehtaiden ylin johto on VW:n saksalaista henkilökuntaa, joka on siirretty Tsekkiin. Skodan oma tuotekehittely on minimissään, käytännössä olematonta. Itse asiassa esimerkiksi Polon tuotannon siirto Slovakian tehtailta Skodan tehtaille Tsekkiin ja Fabian tuotannon siirto Slovakiaan ei olisi mikään kummoinen operaatio.

    Miksi Skoda sitten on vielä merkkinä elossa? Koska tuotemerkin säilyttäminen oli aikoinaan Skoda-kaupan ehto.

    Audi on saanut VAG-konsernissa "yksinoikeuden" henkilöautoissa pitkittäismoottoriin; kun Superbin (joka on rakennettu aikoinaan Kiinan markkinoille kehitetyn pitkäakselivälisen Passatin pohjalle) tuotanto loppuu, Audia voi siltä osin sanoa omaperäiseksi.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 23.10.2005 klo 18:14]
      
  • Lainaus:
    23.10.2005 klo 17:54 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    23.10.2005 klo 16:08 Opelixi kirjoitti
    En ole juuri perehtynyt näihin VAG-vehkeisiin, mutta ainakaan Octaviassa ei vuoteen 2004 asti ole samoja moottorikoodeja kuin Passatissa ja Audi A4:ssa esim. 1.9 dieseli moottori.

    Luulisinpa ettei sitä lisähintaakaan nyt pelkän imagon takia Audilla ja VW:llä ole, mutta saahan Skodistit ajella siinä luulossa... :grin:


    VW, Seat, Audi ja Skoda käyttävät samoja moottoreita ja syykin on selvä: Konsernilla on yhteiset moottoritehtaat, jotka toimittavat moottoreita kaikille merkeille. .


    No kuten jo kerroin, että ainakaan viime vuoteen saakka esim. Skoda Octavian 1.9 diesseli moottoreissa ei ole samat moottorikoodit kuin Passatin 1.9:ssä tai Audi A4:n 1.9 dieselmoottorissa. En ole niin perehtynyt mitä mikäkin kirjain tarkoittaa, mutta silti ne on Passatissa ja Audissa samoja, mutta ei Octaviassa.

      
  • Lainaus:
    23.10.2005 klo 19:38 Opelixi kirjoitti

    No kuten jo kerroin, että ainakaan viime vuoteen saakka esim. Skoda Octavian 1.9 diesseli moottoreissa ei ole samat moottorikoodit kuin Passatin 1.9:ssä tai Audi A4:n 1.9 dieselmoottorissa. En ole niin perehtynyt mitä mikäkin kirjain tarkoittaa, mutta silti ne on Passatissa ja Audissa samoja, mutta ei Octaviassa.


    No kuten jo kerroin, VW-konsernin automerkit käyttävät samoja moottoreita. Myös Volkswagenin TDI-moottorikoodeissa on keskinäistä eroa riippuen siitä, mikä moottoriversio on kyseessä.
    Aina ei ole kyse edes tehoeroista, jopa vaihteiston tyyppi saattaa muuttaa moottorikoodin (esim: 6-vaihteinen käsivaihteisto kestää enemmän vääntöä kuin 5-vaihteinen).

      
  • Lainaus:
    23.10.2005 klo 20:07 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    23.10.2005 klo 19:38 Opelixi kirjoitti

    No kuten jo kerroin, että ainakaan viime vuoteen saakka esim. Skoda Octavian 1.9 diesseli moottoreissa ei ole samat moottorikoodit kuin Passatin 1.9:ssä tai Audi A4:n 1.9 dieselmoottorissa. En ole niin perehtynyt mitä mikäkin kirjain tarkoittaa, mutta silti ne on Passatissa ja Audissa samoja, mutta ei Octaviassa.



    No kuten jo kerroin, VW-konsernin automerkit käyttävät samoja moottoreita. Myös Volkswagenin TDI-moottorikoodeissa on keskinäistä eroa riippuen siitä, mikä moottoriversio on kyseessä.
    Aina ei ole kyse edes tehoeroista, jopa vaihteiston tyyppi saattaa muuttaa moottorikoodin (esim: 6-vaihteinen käsivaihteisto kestää enemmän vääntöä kuin 5-vaihteinen).


    No kuten kerroin... :grin: En ole tutustunut VAG:in moottorikoodeihin, mutta oudolta tuntuu, että vaihteisto vaikuttaa moottorikoodiin?!

    VAG:illa on aika monta erilaista moottoria ja näyttäisi siltä, että Passatissa ja Audi A4:ssa on eri tekniikkaa kuin Octaviassa.
    Toinen esimerkki on Octavian 2.0 litraiset bensakoneet, mitä oli kolme erityyppiä ja niissä kaikissa Boschin ruisku ja sytkä, kun taas Passatissa oli Siemensin tekniikka. Saattaahan se lohko olla sama, mutta minusta ruiskulla ja sytkällä on aika iso merkitys, eikä voida puhua samasta tekniikasta. Audi A4:ssa näytti olevan Boschin hilut, mutta eri malliset ja moottorista oli otettu enemmän tehoja. Siis nämä tiedot on otettu malleista 2001-2004

      
  • Lainaus:
    23.10.2005 klo 20:49 Opelixi kirjoitti

    No kuten kerroin... :grin: En ole tutustunut VAG:in moottorikoodeihin, mutta oudolta tuntuu, että vaihteisto vaikuttaa moottorikoodiin?!

    VAG:illa on aika monta erilaista moottoria ja näyttäisi siltä, että Passatissa ja Audi A4:ssa on eri tekniikkaa kuin Octaviassa.
    Toinen esimerkki on Octavian 2.0 litraiset bensakoneet, mitä oli kolme erityyppiä ja niissä kaikissa Boschin ruisku ja sytkä, kun taas Passatissa oli Siemensin tekniikka. Saattaahan se lohko olla sama, mutta minusta ruiskulla ja sytkällä on aika iso merkitys, eikä voida puhua samasta tekniikasta. Audi A4:ssa näytti olevan Boschin hilut, mutta eri malliset ja moottorista oli otettu enemmän tehoja. Siis nämä tiedot on otettu malleista 2001-2004

    Ilman muuta edellisen mallin Passatin ja A4:n moottorikoodit poikkeavat Golfin, Octavian ja Leonin koodeista. Pitkittäissijoitus vaatii omat muutoksensa, "sisäisesti" moottoreissa ei kuitenkaan ole eroja.

      
  • Lainaus:
    23.10.2005 klo 20:56 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    23.10.2005 klo 20:49 Opelixi kirjoitti

    No kuten kerroin... :grin: En ole tutustunut VAG:in moottorikoodeihin, mutta oudolta tuntuu, että vaihteisto vaikuttaa moottorikoodiin?!

    VAG:illa on aika monta erilaista moottoria ja näyttäisi siltä, että Passatissa ja Audi A4:ssa on eri tekniikkaa kuin Octaviassa.
    Toinen esimerkki on Octavian 2.0 litraiset bensakoneet, mitä oli kolme erityyppiä ja niissä kaikissa Boschin ruisku ja sytkä, kun taas Passatissa oli Siemensin tekniikka. Saattaahan se lohko olla sama, mutta minusta ruiskulla ja sytkällä on aika iso merkitys, eikä voida puhua samasta tekniikasta. Audi A4:ssa näytti olevan Boschin hilut, mutta eri malliset ja moottorista oli otettu enemmän tehoja. Siis nämä tiedot on otettu malleista 2001-2004


    Ilman muuta edellisen mallin Passatin ja A4:n moottorikoodit poikkeavat Golfin, Octavian ja Leonin koodeista. Pitkittäissijoitus vaatii omat muutoksensa, "sisäisesti" moottoreissa ei kuitenkaan ole eroja.


    Oletko sokea?! Passatin 2.0 litraisessa on Siemensin moottorinohjaus ja Octaviassa oli Boschin. Audi A4:ssa on Boschin, mutta eri malli.

    Juuri noilla moottorinohjaushiluillahan se suurin merkitys on, niin päästöihin, tehoihin kuin luotettavuuteenkin. Se että mikä noista nyt sitten on paras sitä en tiedä, mutta samoja ne ei ole.

    EDIT:

    Onko teitillä Skodakki tallissa, jos on niin sanoppa mitä VW:tä tai Audia se mielestäsi vastaa tekniikaltaan, niin minun on helpompi kaivaa arkistoja...


    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 23.10.2005 klo 21:32]
      
  • Lainaus:
    23.10.2005 klo 21:23 Opelixi kirjoitti

    Oletko sokea?! Passatin 2.0 litraisessa on Siemensin moottorinohjaus ja Octaviassa oli Boschin. Audi A4:ssa on Boschin, mutta eri malli.

    Juuri noilla moottorinohjaushiluillahan se suurin merkitys on, niin päästöihin, tehoihin kuin luotettavuuteenkin. Se että mikä noista nyt sitten on paras sitä en tiedä, mutta samoja ne ei ole.

    EDIT:

    Onko teitillä Skodakki tallissa, jos on niin sanoppa mitä VW:tä tai Audia se mielestäsi vastaa tekniikaltaan, niin minun on helpompi kaivaa arkistoja...

    Jos oikein näen. niin : moottorit ao. automerkeissä (Audi, Seat, Skoda, VW) ovat samoja, mutta moottorinohjauselektroniikka saattaa vaihdella mallista toiseen ja vuosimallista toiseen siirryttäessä??

    Mitähän tämä tarkoittaakaan auton ostajan kannalta?? Kulutuslukemissa, tehoissa, vääntömomenteissa, EU-päästöarvoissa ei ole merkkikohtaisia eroavuuksia; vaihteiston tyyppi vaikuttaa mahdollisesti myös moottorinohjauselektroniikan valintaan.


      
  • Opelixilla lienee lähes pakkomielle osoittaa jollain tavalla että Skodan tekniikka olisi huonompaa tavaraa :smile:
    VW:lla esim Golfissa on ollut samasta nimellistehosta huolimatta erilaisia moottorikoodeja (esim 66kw TDI taannoin)

    Onkohan minun Octaviani 1.6FSI moottori jotenkin erilainen kuin samantehoinen VW:n moottori jota käytetään mm. Golfissa, Touranissa ja Passatissa.... Enpä jaksa uskoa.
    Seat ja Audi näyttävät ainakin Suomessa käyttävän vanhaa 1.6MPI:ta, tässä mielessä Skoda on tällä kertaa edistyksellisempi

      
  • Lainaus:
    24.10.2005 klo 11:35 OctaviaCombi kirjoitti
    Opelixilla lienee lähes pakkomielle osoittaa jollain tavalla että Skodan tekniikka olisi huonompaa tavaraa :smile:
    VW:lla esim Golfissa on ollut samasta nimellistehosta huolimatta erilaisia moottorikoodeja (esim 66kw TDI taannoin)

    Onkohan minun Octaviani 1.6FSI moottori jotenkin erilainen kuin samantehoinen VW:n moottori jota käytetään mm. Golfissa, Touranissa ja Passatissa.... Enpä jaksa uskoa.
    Seat ja Audi näyttävät ainakin Suomessa käyttävän vanhaa 1.6MPI:ta, tässä mielessä Skoda on tällä kertaa edistyksellisempi


    En ole sanonut kummassa on huonompaa tekniikka olen vain kertonut, että ne ei ole samoja. Ei vain yksinkertaisesti voida puhua samasta tekniikasta tai moottorista, jos bensakoneessa koko moottorinohjaus on täysin erivalmistajan toimittama. Esim. luotettavuudessa saattaa tulla isojakin eroja, enkä taaskaan sano kummassa on parempi. Harvemmin uusissa vähän ajetuissa moottoreissa itse lohkossa mitään vikaa on, oheislaitteethan niissä ensimmäisenä tilttaa.

    Katsoppa siitä ohjekirjasestasi autosi moottorinkoodi ja kerro vuosimalli, niin minä kerron sinulle, jos siinä on jotain eroa Volkkariin tai Audiin.

      
  • Lainaus:
    24.10.2005 klo 08:50 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    23.10.2005 klo 21:23 Opelixi kirjoitti

    Oletko sokea?! Passatin 2.0 litraisessa on Siemensin moottorinohjaus ja Octaviassa oli Boschin. Audi A4:ssa on Boschin, mutta eri malli.

    Juuri noilla moottorinohjaushiluillahan se suurin merkitys on, niin päästöihin, tehoihin kuin luotettavuuteenkin. Se että mikä noista nyt sitten on paras sitä en tiedä, mutta samoja ne ei ole.

    EDIT:

    Onko teitillä Skodakki tallissa, jos on niin sanoppa mitä VW:tä tai Audia se mielestäsi vastaa tekniikaltaan, niin minun on helpompi kaivaa arkistoja...


    Jos oikein näen. niin : moottorit ao. automerkeissä (Audi, Seat, Skoda, VW) ovat samoja, mutta moottorinohjauselektroniikka saattaa vaihdella mallista toiseen ja vuosimallista toiseen siirryttäessä??

    Mitähän tämä tarkoittaakaan auton ostajan kannalta?? Kulutuslukemissa, tehoissa, vääntömomenteissa, EU-päästöarvoissa ei ole merkkikohtaisia eroavuuksia; vaihteiston tyyppi vaikuttaa mahdollisesti myös moottorinohjauselektroniikan valintaan.


    No mitähän se mahtaisi tarkoittaa. Eipä nyt juuri tule mieleen minkään valmistajan moottoria, missä itse lohkossa olisi ilmennyt vikaa alle 100tkm, mutta tulee lukematon määrä vikoja, missä juuri moottorinohjauselektroniikassa ym. oheislaitteissa on tullut vikoja.

    Siks toisekseen samasta moottorista saadaan eri elektroniikalla ja ohjelmistolla aivan eri tehomäärä ulos.

      
  • Lainaus:
    24.10.2005 klo 17:55 Opelixi kirjoitti
    No mitähän se mahtaisi tarkoittaa. Eipä nyt juuri tule mieleen minkään valmistajan moottoria, missä itse lohkossa olisi ilmennyt vikaa alle 100tkm, mutta tulee lukematon määrä vikoja, missä juuri moottorinohjauselektroniikassa ym. oheislaitteissa on tullut vikoja.

    Siks toisekseen samasta moottorista saadaan eri elektroniikalla ja ohjelmistolla aivan eri tehomäärä ulos.

    Jossain vaiheessa näyttää keskustelu siirtyneen dieseleistä bensakoneisiin; ihmettelinkin, onko Siemens ruvennut toimittamaan pumppusuutinsysteemejä...

    Eri teholukemia VW-konsernin moottoreissa todellakin on, erot vain eivät ole merkkikohtaisia. Eräitä moottorityyppejä toimitetaan vain pitkittäiseen asennukseen, eli Superbiin, Audiin ja aikaisemmin myös Passatiin. Tälläkin hetkellä VW-konsernilla on 2 samantehoista ja samanvääntöistä dieselmoottoria: toinen on 8-venttiilinen hiukkassuodattimella varustettu (esim. Passat), ja toinen 16-venttiilinen, ilman hiukkassuodatinta (mm. Skoda, Audi).


      
  • Siitä imagosta naisväen keskuudessa muuten, luitteko Iltalehdestä perjantaina, että Fabia on naisten mieleen.
    Paljon on puhuttu, että Skodan dieseleitten ääni on karkeampi kuin konsernin yleensä. Joka näin väittää, pitäisi myös esittää faktatietoa. Ainakin itseäni huvittaa kyseiset väittämät. Itse ainakin korvakuuntelemmalla väitän, että A4 2.0 TDI omaa reippaasti rajummat käyntiäänet kuin vastaava Octavia. Luulen, että kyse on tarkoituksella Audissa tehty pakoääni. On muuten melkoisen muhkea soundi. Sanoisin, että sellainen voimaa puhkuva murina.
    Kolmantena pointtina se, että väitetään Skodan komponenttien olevan huonompaa vuosikertaa. Kuitenkin, miten selitetään Skodan menestyminen Saksassa tehdyissä ns. "premiumautot" vastaa Skoda testien tulokset. Huonoilla osillako?

      
  • Lainaus:
    24.10.2005 klo 21:28 Rampe2 kirjoitti
    Kolmantena pointtina se, että väitetään Skodan komponenttien olevan huonompaa vuosikertaa. Kuitenkin, miten selitetään Skodan menestyminen Saksassa tehdyissä ns. "premiumautot" vastaa Skoda testien tulokset. Huonoilla osillako?


    Sillä että Skoda on halpa ja omaa hintaisekseen hyvät tilat ja muut ominaisuudet. Premiumeissa tilat on usein uhrattu muotoilulle ja Skodassa on tehty päinvastoin, mikä on juuri oikea tyyli perheauton suunnittelussa. Myös VW:n dieselit kestävät vertailun premiumeihin, mutta yhtä hyviä dieseleitähän alkaa löytyä jo joka merkiltä.

    Autovertailuiden normaalikriteereillä aika moni perheauto rankaittaisiin premiumeja paremmaksi. Ja vertailut eivät todellakaan kerro kaikkea.

      
  • Kuinka joku voi tänä päivänä sanoa, että Skoda on halpa? Kannattaa katsoa hinnastoja. Eri asia on sitten se, että onkoSkoda ominaisuuksiltaan hintansa väärti.

      
  • Lainaus:
    25.10.2005 klo 01:17 Rampe2 kirjoitti
    Kuinka joku voi tänä päivänä sanoa, että Skoda on halpa? Kannattaa katsoa hinnastoja. Eri asia on sitten se, että onkoSkoda ominaisuuksiltaan hintansa väärti.

    On Skoda vielä halpa premium-merkkeihin verrattuna, mutta kyllä laadun täytyy olla aika lailla kohdallaan, koska kauppa käy kohonneista hinnoista huolimatta, halvaksi Skodaa ei voi enää sanoa.

    Mielenkiintoinen Skodan kohdalla on ollut se, että se on joutunut todistamaan hyvyyteensä vuosien saatossa. Vastaavasti kun esim. uudet korealaiset merkit tulivat markkinoille samoin asein, eli edullinen hinnoittelu, oletettiin ilman muuta, että kyseessä on laatuauto edulliseen hintaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit