Pieni ja Ahdas VOLVO V50

121 kommenttia
«1345

Hauska mainos tänään lehdissä. Veho tarjoaa 10.000 egeä sille, joka pystyy osoittamaan että Volvo V50 olisi tiloiltaan suurempi kuin pikkuinen A-sarjan mersu.

Tämäkin todistaa sitä, että V50 on tiloiltaan pikkuautoluokassa ja muutenkin sopivia kilpailijoita ovat esim. Mazda 3, Nissan Almera, Toyota Corolla, Ford Focus ja vaikkapa BMW 1-sarja.

TM:kään ei kelpuuttanut V50 tuoreeseen farkkutestiin, jossa mukana siis Audi A4, BMW 3, Saab 9-3, VW Passat ja Volvolta otettiin V70!

Volvo kyllä yrittää kovasti tunkea malliaan noiden isompien joukkoon, mutta kiistämättä V50 on tosi ahdas auto, asia oli helppo todeta liikkeessäkin.

  
  • Mielestäni MB:n mainoskampanjat ovat hyvän tavan vastaisia. Ei luulisi johtotähden sortuvan moisiin mainoksiin. Vertailukohta tuon Volvon ja MB A:n välillä ontuu pahasti. Ehkä Toyota vertaa MB:n oppien mukaisesti Yaris Versoa vaikkapa VW Golfiin.

    MB on painanut paniikkinappulaa oikein kunnolla. MB:n nykyinen laatu on sillä tasolla, että varoitin isääni ja kaveriani ostamasta mitään MB:n malleja lähiaikoina.

    Toivotaan MB:n saavan laatunsa kohdalleen, sillä esim. uusi E-sarja on omiin silmiini erittäin hyvännäköinen.

    Olen seurannut nettikirjoittelua autoista muutaman vuoden ajan ja havainnut Volvon ärsyttävän yllättävän monia kirjoittajia. Onko tämä kirjoittelu osa MB:n nykyistä markkinointistrategiaa?

    Volvo on kansalaisten keskuudessa kaikista halutuin auto. Tunnen useita volvokuskeja ja heistä kaikki ovat olleet erittäin tyytyväisiä autoonsa. Volvokuski pysyy suurella todennäköisyydellä tutussa merkissä uutta autoa valitessaan. Eli jotain niissä Volvoissa täytyy olla kun niin monet niitä ostavat; tuskin heitä sentään aseella uhataan uutta ajopeliä valittaessa.

    Voisin itse ostaa Volvo V50:n, sillä se tarjoaa omaan elämäntilanteeseeni vähintäänkin riittävästi tilaa. Tosin moni muu auto tarjoaa paljon enemmän vastinetta rahalle esim. uusi Skoda Octavian farmari 77 kW:n dieselinä farmarikorisena istui Passatin jäljiltä kuin hanska käteen. Eli päätyisin itse siihen ennen Volvoa.

      
  • Niin,mielestäni tuossa mainoksessa on ehkä hieman huumoria,tarvitseeko siitä nyt niin itseensä ottaa.

      
  • Auto ei toki ole niitä suurimpia, mutta ei kait sen tarkoituskaan ole olla. MB:n mainosta pidän mauttomana. Yleensä ei kerro kovin hyvää itse tuotteesta, jos sitä pitää lähteä perustelemaan kilpailijoita haukkumalla...?

      
  • Volvo maistaa nyt "omaa myrkkyään". Veho on nimittäin pikkuhiljaa etsinyt käsiinsä ja palkannut Suomen Volvon entisen markkinoinnin "dream teamin", joka aikoinaan teki Volvolle yhtä räväköitä mainoksia.

    Olisihan se Veho voinut luvata 10000 eur sille joka osoittaa C-Mersun tilavammaksi kuin A-Mersun...

      
  • Lainaus:
    06.02.2006 klo 07:43 Kepuli K-Onsti kirjoitti
    Niin,mielestäni tuossa mainoksessa on ehkä hieman huumoria,tarvitseeko siitä nyt niin itseensä ottaa.


    Turha tähän on niin tunteikkaasti suhtautua. Mainoshan on hauska poikkeus totuttuun linjaan ja siinä on selkeä POINTTI. Kuten jo kirjoitin, on Volvo yrittänyt markkinoida v50:tä isompana kuin onkaan. Mainoksessa palaillaan maan pinnalle. V50 on mielestäni hyvin pieni auto ja varmasti puoltaa paikkaansa muiden pikkuautojen joukossa, Corollat, pikku-nissanit ym., Focus. Omassa luokassaan v50 on kallis ja varustelusta puuttuu esim. nykyisin jo yleinen ESP. Pikku A-mersu on selkeästi tilavampi auto käytännössä joka kohdasta (ja jos ei olisi, taskusta löytyisi se extra 10.000 egeä), vaikka se luokitellaan pikku-autoluokkaan. Niinpä kun katsotte lehtien vertailuja, on v50 ollut mukana muiden pikku-autojen vertailussa joista laadukkaimpia ovat BMW 1-sarja ja A3. Se näkyy TM:n linjasta ja myös kansainvälisessä lehdistössäkin

    Sanoisin, että auton 'tason ja luokan' päättää hyvin pitkälle saatavissa oleva perusmalli, v50 tapauksessa lähtökohta on mazda3 -pohjalevy ja ford 1.6 -moottori sekä ahtaat tilat. Se on suunnittelutaloudelle optimoitu taso Autosta ei tule 'isoa' jos siihen saa esim. tehokkaamman koneen. Toki kulku paranee, mutta auto on edelleen pieni ja ahdas.

      
  • Vaikka V50 onkin aika pieni auto, mielestäni mainos oli mauton, varsinkin kuin kaikki vartailu kohdistuu pelkästään Volvoon. Tässä on sama asia kuin Lexuksen kanssa, sitä joutuu puolustamaan haukkumalla muita, joten jossain ominaisuudessa on puutteita. MB:llä se tuntuu olevan liian kallis hinta perusmalleissa, jota pitää yrittää peitellä haukkumalla muita.

    Jos on hyvä tuote, se myy erinomaisesti haukkumatta kilpailijaa.

      
  • Pian entisenä Volvon omistajana mainos oli oikein hauska.
    V50 ei ole kokemusta, mutta s60 kävin istumassa.
    Vanha auto on s70, ja olin etukäteen aika varma, että uusi olisi s60. Liikkeessä kävin kerran istumassa, ja 3 sekunnin takapenkillä olon jälkeen automerkin vaihto oli selvä juttu.
    Kun s60 on takatiloiltaa aivan corolla luokkaa (tai pienempi), niin mitähän s40/v50-sarja sitten oikein on? :grin:
    Passat on nyt tulossa.

      
  • Lainaus:
    06.02.2006 klo 10:37 tpietila kirjoitti
    Pian entisenä Volvon omistajana mainos oli oikein hauska.
    V50 ei ole kokemusta, mutta s60 kävin istumassa.
    Vanha auto on s70, ja olin etukäteen aika varma, että uusi olisi s60. Liikkeessä kävin kerran istumassa, ja 3 sekunnin takapenkillä olon jälkeen automerkin vaihto oli selvä juttu.
    Kun s60 on takatiloiltaa aivan corolla luokkaa (tai pienempi), niin mitähän s40/v50-sarja sitten oikein on? :grin:
    Passat on nyt tulossa.


    Niinpä, takatilat myös s60:ssä ovat ahtaat, mutta autona se on aivan eri kaliberia kuin s40/v50. S60 on käytännössä V70:n sedanmalli ja lähtökohta suunniittelussa on täysin eri verrattuna s40/v50. Takatilat s60/v70.ssa eivät ole isoimpia, mutta kenkälusikka silti ei ole tarpeen kuten s40/v50:n kanssa. S60:n ongelma on pieni tavaratilan lastausaukko, se on kapea ja matala.

    Epäilemättä Passatiin päätyminen s60:n sijasta on varmasti hyvinkin perusteltu ratkaisu. Myös turvallisuudessa Passat on selvä ykkönen, s60 edustaa viime vuosikymmenen suunnittelua. Euro-NCAP antaa tästä viitteitä: Passat 5 tähteä ja 34 pistettä, Volvo vastaavasti 4 tähteä ja 28 pistettä (itse asiassa ei ole kaukana 3 tähdestä). Tuo ero Passatin eduksi on jo todella merkittävää ja kertoo vain siitä miten paljon on menty eteenpäin turvallisuus-sarallakin.

      
  • Mitat ovat alla S60 vertailtuna S40:seen ja V50 vertailtuna S60:seen ettei mene arvailuksi/mutuiluksi.

    S40
    Pituus 4468 mm
    Leveys 1770 mm
    Korkeus 1452 mm
    Tavaratila normaaliasennossa, VDA mitattu 404 l
    Tavaratila maksimikoossa, VDA mitattu 883 l

    S60
    Pituus 4603 mm +135 mm
    Leveys 1804 mm +34 mm
    Korkeus 1428 mm -24 mm
    Tavaratila normaaliasennossa, VDA mitattu 424 l +20 l
    Tavaratila maksimikoossa, VDA mitattu 808 l -75 l


    V50
    Pituus 4514 mm -89 mm
    Leveys 1770 mm -34 mm
    Korkeus 1452 mm +24 mm
    Tavaratila normaaliasennossa, VDA mitattu 417 l -5 l
    Tavaratila maksimikoossa, VDA mitattu 1307 l +499 l

    [Newey muokkasi tätä viestiä 06.02.2006 klo 12:24]
      
  • Mainostajan tarkoitushan on tehdä sellainen mainos, että ihmiset sen muistavat. Eikös tämäkin keskustelu osoita sen, että mainostoimisto on tehnyt työtä, joka varmasti muistetaan. Yksi karseimmista mainoksista on ollut Sotkan käyttämät spotit, mutta pakko on myöntää, että mieleen ovat jääneet... :wink:

      
  • Lainaus:
    06.02.2006 klo 12:37 E401 kirjoitti
    Mainostajan tarkoitushan on tehdä sellainen mainos, että ihmiset sen muistavat. Eikös tämäkin keskustelu osoita sen, että mainostoimisto on tehnyt työtä, joka varmasti muistetaan. Yksi karseimmista mainoksista on ollut Sotkan käyttämät spotit, mutta pakko on myöntää, että mieleen ovat jääneet... :wink:


    Niin, mutta kukapa nyt Sotkasta mitään ostaisi? Olipa mainokset minkälaisia tahansa.

      
  • Ei Volvo V50 ole ahdas auto, vaan normaalikokoinen perheauto! Tosiasia on, että valtaosa suomalaisista talouksista tulisi toimeen Hyundai Getzillä. Volvossa on viisi (5) istumapaikkaa. Siihen mahtuu isi, äiti ja vielä 3 lastakin! Ei ole ahdas ei! Eikös keskimääräinen lapsilukukin ole Suomessa 1,6? Jää vielä yksi paikka vapaaksi vaikka matkatavaroille. Ja onhan Volvossa peräkonttikin. Sinne saa mahtumaan ruokakassit ja vaikka lastenvaunut - yhtäaikaa. Voiko enempää toivoa? Kyllä se suuremman auton tarve johtuu lähinnä 1. egon tarpeesta saada huomiota 2. hampurilaisten levittämistä takapuolista 3. uskonnollisen vakaumuksen tuottamasta lapsiluvusta.

      
  • Hienoa Anders! Kerrankin olen tasan samaa mieltä kanssasi! Minulla on moinen kulkinen ollut viime toukokuusta asti ja ainakin minulle se on kooltaan riittänyt aivan mainiosti!

      
  • Tosiasia on että V50 on ahdas mutta niin on esim A4:kin. Väitänpä että esim Golf V:ssä on selvästi paremmat tilat takapenkillä kuin A4:ssä (sedan tai avant) Passat taas painii samassa kokoluokassa A6:n kanssa. Tietysti pari alle kouluikäistä, turvaistuimesta uloskasvanutta muksua mahtuu hyvin V50 tai A4 sen takapenkille...

      
  • Saahan näitä asioita pyöritellä maailman tappiin asti jos ei ole muuta tekemistä. Jokainen varmaankin osaa ihan itse siellä autokaupassa määritellä oman tilantarpeensa autoa valitessaan. Mutta kysyn vaan että mikä auto valitaan 4 hengen Lapin reissulle? V50, BMW1 vai Corolla. No itse otan kyllä V50:n. Bemu on tiloiltaan pienempi ja Corollan maantieominaisuudet eivät ole hääppöiset.

      
  • Jos tila on auton ainoa mittari, niin sitten meidän kaikkien pitäisi ajaa joko pakettiautoilla tai Berlingoilla.

    Vehoa vaan harmittaa, kun Volvot menee kaupaksi ja A-mersut ei.

      
  • Lainaus:
    06.02.2006 klo 17:59 jalkkis kirjoitti
    Jos tila on auton ainoa mittari, niin sitten meidän kaikkien pitäisi ajaa joko pakettiautoilla tai Berlingoilla.

    Vehoa vaan harmittaa, kun Volvot menee kaupaksi ja A-mersut ei.


    Täsmälleen samaa mieltä! Jotkut ostaa autoja kilohinnalla, jotkut jonkin muunkin takia.

      
  • Mielestäni ao. ilmoitus on markkinoinnin ammattilaisten mestarityötä.
    Mainoksen ansiosta:
    - lukija pannaan itse vertaamaan autoja
    - A-Mersun hyvät ominaisuudet (hyvät sisätilat, pienet ulkomitat) tulevat korostuneesti esille
    - lukijan ajatukset suunnataan A-Mersu - Volvo V50 -linjalle eikä esimerkiksi A-Mersu - Golf Plus linjalle. Golf Plus on vertailukohtana lähempänä A-Mersua kuin V50, mutta lienee "aakkoselle" liian kova pala joten markkinoita on vallattava muualta.

      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 09:45 individual kirjoitti
    Lainaus:
    06.02.2006 klo 17:59 jalkkis kirjoitti
    Jos tila on auton ainoa mittari, niin sitten meidän kaikkien pitäisi ajaa joko pakettiautoilla tai Berlingoilla.

    Vehoa vaan harmittaa, kun Volvot menee kaupaksi ja A-mersut ei.


    Täsmälleen samaa mieltä! Jotkut ostaa autoja kilohinnalla, jotkut jonkin muunkin takia.


    Ei tila tai kilohinta olekaan ainoa mittari, mutta mitä hyötyä saadaan siitä, että 4,5 metriseen koríin rakennetaan ahtaat tilat? Tai toisinpäin, mitä ominaisuuksia menetetään, jos auto onkin tilava? Eikä tarvitse verrata mihinkään Berlingoon vaan ihan samankokoiseen autoon.

      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 10:38 Herbert kirjoitti
    Ei tila tai kilohinta olekaan ainoa mittari, mutta mitä hyötyä saadaan siitä, että 4,5 metriseen koríin rakennetaan ahtaat tilat? Tai toisinpäin, mitä ominaisuuksia menetetään, jos auto onkin tilava? Eikä tarvitse verrata mihinkään Berlingoon vaan ihan samankokoiseen autoon.


    Edelleen, miksi ostaa vaikka reilulla 40 te:llä BMW 3:n farkku, kun saat samaan hintaan paljon isomman Passatin? Koska Passat ei ole BMW. Samoin, on ihmisiä, jotka haluavat ajaa Volvolla.

    A-mersu on tila-auto -tyyppinen, V50 perinteinen farkkumalli. En ole itse ajanut kumpaakaan, mutta uskoisin, että Volvo on kaikinpuolin enemmän ajajan auto kuin A-mersu. Eli minusta nuo autot kilpailevat ns. laadukkaamman mutta pienehkön auton ostajista eri ominaisuuksin.

    MatLog viittasi edellä Vehon onnistuneen tässä markkinointikampanjassa. Kun myyntilukuja katsoo, niin minusta Volvo on onnistunut kokonaisuutena markkinoinnissa vielä paremmin.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 07.02.2006 klo 11:04]
      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 11:03 jalkkis kirjoitti

    Edelleen, miksi ostaa vaikka reilulla 40 te:llä BMW 3:n farkku, kun saat samaan hintaan paljon isomman Passatin? Koska Passat ei ole BMW. Samoin, on ihmisiä, jotka haluavat ajaa Volvolla.


    Kuten sanoin, tila tai kilohinta ei ole ainoita perusteita. Mutta mitä siitä Volvosta olisi jäänyt puuttumaan, jos niihin raameihin olisikin tehty kelvolliset sisätilat? Saisi ajaa tilavalla, mutta muissakin suhteissa erinomaisilla ominaisuuksilla varustetulla autolla ja se upea Volvon merkkikin säilyisi keulassa. Siis edelleen, mitä ominaisuuksia se tila verottaa? Ei siis verrata Volvoon Passattia tai sitä Berlingoa vaan 4,51,771,45 metrin tarjoamia mahdollisuuksia, joita ei ole parhaalla mahdollisella tavalla käytetty. Vai onko?


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 07.02.2006 klo 11:28]
      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 11:03 jalkkis kirjoitti

    MatLog viittasi edellä Vehon onnistuneen tässä markkinointikampanjassa. Kun myyntilukuja katsoo, niin minusta Volvo on onnistunut kokonaisuutena markkinoinnissa vielä paremmin.

    Ei nyt ihan noin - onnistuminen mitataan vasta myöhemmin, vastahan se ilmoitus oli lehdessä. Mutta yritys oli hyvä. Muistathan, että Vehon nykyinen markkinointiporukka on pääosin sama, joka takavuosina onnistui Volvon markkinoinnissa.

    Vai tarkoitatko, että Mersun markkinointi on vaikeampaa kuin Volvon?

      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 11:26 Herbert kirjoitti
    Kuten sanoin, tila tai kilohinta ei ole ainoita perusteita. Mutta mitä siitä Volvosta olisi jäänyt puuttumaan, jos niihin raameihin olisikin tehty kelvolliset sisätilat? Saisi ajaa tilavalla, mutta muissakin suhteissa erinomaisilla ominaisuuksilla varustetulla autolla ja se upea Volvon merkkikin säilyisi keulassa. Siis edelleen, mitä ominaisuuksia se tila verottaa? Ei siis verrata Volvoon Passattia tai sitä Berlingoa vaan 4,5*1,77*1,45 metrin tarjoamia mahdollisuuksia, joita ei ole parhaalla mahdollisella tavalla käytetty. Vai onko?


    Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Saman kysymyksen tilan hyödyntämisestä voisi esittää myös aika monelle muulle merkille, vaikka tässä ns. premium-luokassa myös BMW:lle 1-sarjan osalta, joka on (minusta) S40/V50 sarjaa vielä pienempi.

    Ja onhan maailma pullollaan autoja, jotka ovat ulkomittoihinsa verrattuna onnettomia tilankäytöltään. 2-oviset coupet esimerkkinä. Tilan määrä, tai sen vähäisyys, voi olla myös tietoinen valinta, korimallista riippumatta. En tiedä onko tästä kyse esim. tuon V50:n osalta.

    Minua on alkanut häiritsemään autojen jatkuva kasvaminen. Minä haluaisin ajaa järkevän kokoisella farmarilla, johon saa lastattua kohtuullisesti tavaraa suht helposti. Tällaiseen käyttöön, 2 hengen talouden kuljetustarpeisiin, V50:n kokoinen auto riittäisi mainiosti.

      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 11:35 MatLog kirjoitti
    Ei nyt ihan noin - onnistuminen mitataan vasta myöhemmin, vastahan se ilmoitus oli lehdessä. Mutta yritys oli hyvä. Muistathan, että Vehon nykyinen markkinointiporukka on pääosin sama, joka takavuosina onnistui Volvon markkinoinnissa.

    Vai tarkoitatko, että Mersun markkinointi on vaikeampaa kuin Volvon?


    Niin, tuollaiseen markkinointiin ei olisi tarvetta, jos kauppa kävisi tarpeeksi hyvin muutenkin.

    A-mersu voi olla markkinoinnillisesti haasteellisemmassa asemassa. Sitä ei ehkä mielletä "oikeaksi" mersuksi kokonsa ja korimallinsa takia.

      
  • Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Saman kysymyksen tilan hyödyntämisestä voisi esittää myös aika monelle muulle merkille, vaikka tässä ns. premium-luokassa myös BMW:lle 1-sarjan osalta, joka on (minusta) S40/V50 sarjaa vielä pienempi.

    Tuo ns. parempien autojen ahtaus ihmetytti minua kovasti viimeksi autoa vaihtaessani.

    Ja onhan maailma pullollaan autoja, jotka ovat ulkomittoihinsa verrattuna onnettomia tilankäytöltään. 2-oviset coupet esimerkkinä.

    Minulla on ollut 2-ovinen coupe. Eteen mahtui hyvin, taakse paljon huonommin. Tavaratila oli ok, koska takapenkin sai nurin. Joskus kuitenkin oli kaverit kyydissä, jolloin paremmista tiloista olisi olisi ollut iloa. Vaan ei ollut, joten ahtauteen piti tyytyä. Onneksi muut asiat autossa olivat tuolloin tärkeämpiä, joten ongelmaa ei tuosta tullut. Coupessa tietty ahtaus lähtökohtaisesti hyväksytään, farmarissa sitä on vaikeampi ymmärtää.

    Tilan määrä, tai sen vähäisyys, voi olla myös tietoinen valinta, korimallista riippumatta. En tiedä onko tästä kyse esim. tuon V50:n osalta.

    En tiedä minäkään. Markkinointi tietysti haluaa kääntää puutteet eduksi vedoten johonkin toiseen hyvään ominaisuuteen, joka vain ei liity kyseiseen asiaan mitenkään. Usein siinä onnistutaankin.

    Minua on alkanut häiritsemään autojen jatkuva kasvaminen. Minä haluaisin ajaa järkevän kokoisella farmarilla, johon saa lastattua kohtuullisesti tavaraa suht helposti. Tällaiseen käyttöön, 2 hengen talouden kuljetustarpeisiin, V50:n kokoinen auto riittäisi mainiosti.

    Sama juttu. Kapasiteettia tulevaisuuden varalle riittäisi neljällekin hengelle tuon kokoisessa. Nykyinen autoni on tarpeettoman suuri, mutta makuasiat ratkaisivat sen eduksi. Corolla farmari olisi mielestäni ollut ihan hyvä ominaisuuksiltaan, vaikka volvomies ylempänä ei samaa mieltä ollutkaan. Kaupan päälle olisi tullut edullisemmat käyttökulut.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 07.02.2006 klo 12:44]
      
  • KYSYMYS keskustelijoille:

    Kuinka paljon autossanne pitäisi tilaa olla???

    Eli mitkä ovat ne mitat, jotka tarvitsette autoonne. Mitä pitää mahtua konttiin jne.

    Itse olen tullut omalla kohdallani siihen tulokseen, että tilantarve on usein täysin liioiteltu. Autoja on ollut 2-ovisesta coupesta isoon farmariin, joka kerta uuteen malliin vaihtaessa ne ovat kasvaneet. Niiden tiloissa on ollut yksi yhteinen piirre: kaikkiin on mahduttu kyytiin, ja matka on taittunut ihan mukavastikin.

    Mutta mikä on teidän tilantarpeenne?

      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 12:55 AkiK kirjoitti
    KYSYMYS keskustelijoille:

    Kuinka paljon autossanne pitäisi tilaa olla???

    Eli mitkä ovat ne mitat, jotka tarvitsette autoonne. Mitä pitää mahtua konttiin jne.

    Itse olen tullut omalla kohdallani siihen tulokseen, että tilantarve on usein täysin liioiteltu. Autoja on ollut 2-ovisesta coupesta isoon farmariin, joka kerta uuteen malliin vaihtaessa ne ovat kasvaneet. Niiden tiloissa on ollut yksi yhteinen piirre: kaikkiin on mahduttu kyytiin, ja matka on taittunut ihan mukavastikin.

    Mutta mikä on teidän tilantarpeenne?


    Näinhän se on!

    Kun vaan ihmiset uskaltaisivat ostaa autonsa omien tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan. Se on aivan sama minkä merkkinen, värinen, muotoinen, kokoinen tai ikäinen auto on, tai minkälaisen statusarvon auto omaa, jos se itseä miellyttää.

    Mutta kun ei. Testejä luetaan kuin piru raamattua, valitaan auto tavalliseen matka- ja kaupunkiajoon sillä perusteella, onko se "urheilullinen", mikä on kiihtyvyys 0-100, minkä kokoinen auto on laskennallisilla mitoilla (tilavuuksilla), mikä on huippunopeus, ym. Aivan yhtä tärkeää on ollut (ja tullee olemaan) mitä naapurit, työkaverit ja muut tutut sanovat autosta. Nykyään ollaan jo huolissaan siitäkin, mitä anonyymit nettikeskustelijat ovat mieltä mistäkin automerkistä ja -tyypistä.

    Ei kai kukaan kuitenkaan ihan aikuisten oikeasti valitse autoaan vain myynnin edistämiseksi tehtyjen tiedotteiden (mainosten) perusteella???

    Eihän...

      
  • Jos itse sopii mukavasti autoon, muu perhe sopii mukavasti autoon, yleensä kuljetettavat tavarat sopivat mukavasti autoon, auto miellyttää myös muilta ominaisuuksiltaan, ja hintakin tuntuu olevan ominaisuuksiin ja vastaavan tasoisten kilpailijoiden hintoihin nähden kohdillaan, mikäpä siinä - ei kun kaupantekoon.

    Käsite "vastaavan tasoiset kilpailijat" ei ole kuitenkaan yksikäsitteinen. Joku mieltää sen "saman kokoluokan autoiksi", jossa siinäkin on eroa, puhutaanko ulko- vai sisämitoista. Toinen suostuu vertaamaan vain "premiumia" "premiumiin", esimerkiksi jopa vastaavalle tekniikalle rakennetut "ei-premium"-autot eivät tule kyseeseen jne...

      
  • Tilantarpeen huomaa hyvin kun talouteen ilmestyy lapsia, eritoten jos entuudestaan sattuu olemaan vaikkapa koira. Kun V50 tuli markkinoille, sain sellaisen viikonlopuksi koeajoon. Autoon lastattiin "normivarustus", 2 aikuista, yksi kouluikäinen ja kuopus takapenkille selkä menosuuntaan (Graco Cosmic-istuimeen).
    Eihän tuo onnistunut huonostikaan - etupenkki piti siirtää niin eteen, että siinä ei miespuolinen perheenjäsen pystynyt istumaan eikä perheen äitikään nauttinut olostaan. Takakonttiin yhdistelmävaunut (näkösuoja pois ensin) ja sitten koira ja kuvitteellisen viikonloppuretken matkatavarat. Tämä yhtälö ei koskaan toteutunut, ilman koiraa tai rattaita olisi muutaman kassin saanut mukaan.
    Kaiken kaikkiaan jäi ristiriitainen kuva - auto oli hyvä ajaa ja ihan kivan näköinen mutta ei sopinut perheautoksi. Farmari kuitenkin tuli hankittua ja samasta konsernista.

      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 15:48 KonstaKoo kirjoitti
    Tilantarpeen huomaa hyvin kun talouteen ilmestyy lapsia, eritoten jos entuudestaan sattuu olemaan vaikkapa koira. Kun V50 tuli markkinoille, sain sellaisen viikonlopuksi koeajoon. Autoon lastattiin "normivarustus", 2 aikuista, yksi kouluikäinen ja kuopus takapenkille selkä menosuuntaan (Graco Cosmic-istuimeen).
    Eihän tuo onnistunut huonostikaan - etupenkki piti siirtää niin eteen, että siinä ei miespuolinen perheenjäsen pystynyt istumaan eikä perheen äitikään nauttinut olostaan. Takakonttiin yhdistelmävaunut (näkösuoja pois ensin) ja sitten koira ja kuvitteellisen viikonloppuretken matkatavarat. Tämä yhtälö ei koskaan toteutunut, ilman koiraa tai rattaita olisi muutaman kassin saanut mukaan.
    Kaiken kaikkiaan jäi ristiriitainen kuva - auto oli hyvä ajaa ja ihan kivan näköinen mutta ei sopinut perheautoksi. Farmari kuitenkin tuli hankittua ja samasta konsernista.

    Näin juuri ja jo aikaisemmin todettua: "Volvo kyllä yrittää kovasti tunkea malliaan noiden isompien joukkoon, mutta kiistämättä V50 on tosi ahdas auto, asia oli helppo todeta liikkeessäkin."

    Eli on vaikea keksiä miksi tällaisen auton hankkisi... jos tarvii oikeasti farkkua, niin hommataan sitten farkku aivan kuten KonstaKoo. Jos ei tarvi farkkua, niin sitten sedan puoltaa paikkaansa. Kuten A-sarja, niin myös monet japsi hatchbackit tarjoavat reilummin tilaa kuin v50. Mielestäni tuo KonstaKoon arvio v50 osuu täysin naulan kantaan.

    [JoreA muokkasi tätä viestiä 07.02.2006 klo 16:43]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit