Kävinpä eilen ihmettemässä uutta Focusta. Pikaisesti tutkittuna edessä kaikki on kohdallaan. Mutta ei takapenkillä. Takaovi on kokonaisuudessaan verhoiltu kovalla ja halvahkon oloisella muovilla. Koputettaessa se tuntuu ontolta ja samasta materiaalista tehty ovenkahva heppoiselta.
Olipahan negatiivinen yllätys, kun muuten auto tuntui ihan asiallisesti viimeistelyltä ja tiloiltaan käypäseltä, HB-mallin takapenkin niukahkoa pääntilaa lukuunottamatta.
Kaverini sanoi että Focus muistuttaa sisältä Audi A4:sta. No minä en kauheasti nähnyt kauheasti samankaltaisuutta. Kaverini muuten piti että se on negatiivinen asia jos Focus muistuttaa A4:sta sisältä.
jep, sama pisti munkin silmään, ovipaneeli yhdestä muovista valettu halvan näköinen levy. Pienellä pilataan.
Se yhtenäinen paneli on varmasti huollon kannalta kätevä.
Kun uusi Focus tulee nimittäin vuoden parin vanhaksi ja ovet alkaa ruostua irti, niin panelit irti ja uudet ovet paikoilleen - naps!
Ei vaan, muuten sanoisin, että taantumaa. Hoppa on joskus ensin esitellyt rohkeita muotoja (esim. eka Sierra), mutta nykyinen Focus on pliisu mitäänsanomattomuus. Paljon räväkämpi on esim Xantia -> C4 päivitys!
Kävimme eilen hakemassa uuden Focucsen, 2000 malli jäi vaihtoon.
Tuosta pois antamastamme ei ole pahaa sanottavaa, toimi kuin
kello nuo neljä vuotta. Tosin kilometrejä ei tullut kuin vajaat 60.000.
Uusi tuntuu huomattavasti isommalta ja muhkemmalta, ainakin
ensikilometrien perusteella hyvältä ja laadukkaan oloiselta.
Muotoilu on makuasia, statustani en yritä tällä uudellakaan nostaa !
Eilen kävin ensiesittelyssä katsomassa.
Mielestäni ihan laadukkaan oloinen laite, nuo edellä mainitut ovipanelit tuntuivat minustakin hieman halvoilta. Peräkontti oli mahtavan kokoinen, hyvän ajoasennonkin löysi. Takapenkilläkin riittävästi pääntilaa, mutta katto ikään kuin "loppuu" liian aikaisin, jolloin pää ottaa kiinni takakontin saranoista syntyvään pehmusteeseen.
Omasta mielestäni muotoilultaan varsin onnistunut, jopa se perä. Mielenkiintoista oli huomata, että 50-100 km/h kiihdytyksissä tämä uusi VCT- moottori (115 hv) oli vain 0,4 sekuntia nopeampi kuin tavallinen 1.6:nen (100hv). Eli mihin se 15 hv häviää? Pienen lenkinkin kävin heittämässä tuolla 115 hv:lla ja edelleenkin Focus on yksi parhaista ajaa tuossa kokoluokassa.
Varustelutelultaan taas perinteinen saksalainen: vakiona kääntyvät eturenkaat. Vaikka Trend- malli, jonka valitsisin, on jo varustelultaan parempi. Valitettavasti samalla kuitenkin melko hinnakas.