Maailman nopein auto

11 kommenttia

Kuka veikkaa Bugatti Veyronia maailman nopeimmaksi autoksi? Niin minäkin veikkasin, mutta nopeampi on löytynyt. Arvatkaas merkki? No mä kerron ku ette te kummiskaan arvais. Dodge. Dodge Viper Hennessey Venom 1000 Coupe. Nimensä mukaisesti tehoa tuhat heppaa, mutta väännöllä pesee Bugatin. 240 Nm enemmän vääntöä, vaikka ei Veyronin 1250 Nm:n lukemaa voi mitenkään huonona pitää. Viper pesee Bugatin huipuissa 4 km/h erolla yltäen huippunopeuteen 410 km/h! Mitään käytännön eroa tällä ei ole, mutta imagokysymys on sitäkin suurempi. Se mikä todella on hienoa, on Viperin hinta. Vain 225 000 dollaria kun Bugatti Veyron maksaa 1 700 000 dollaria. Siis nopeampi auto on seitsemän ja puoli kertaa halvempi kuin hitaampi auto! Ja kuka viittii enää mihinkään Mersun SLR:ään tai Porschen Carrera GT:hen edes katsoa, kun ovat auttamattoman hitaita ja tuplasti kalliimpia Viperiin verrattuna. Eli uusi maailman nopein auto on Dodge Viper Hennessey Venom 1000 Coupe. Onnittelut vaan kaikille ostajille.

http://www.rsportscars.com/eng/cars/viper_venom1000.asp

EDIT: pieni asiavirhe korjattu

[J R muokkasi tätä viestiä 05.11.2005 klo 13:32]
  
  • Tutkailin samaa kuvaa AMS sivuilla. Samalla mietin mitkä renkaat kestää yli 400 km/h. Tällaista nopeutta ei tietenkään voi ylläpitää kai missään, tai saavuttaa Saksan motarilla liikenteen takia. Nardon radalla ja Bonnevillen suola-aavikolla pääsee rykäisemään tuohon yli 400 sataan. Liian paljon minulle.

    Tässä voisi kysyä mitä porukka on enimmillään huippuja ajanut? 10 v. sitten kokeiltu, suurin nopeus M5:lla 265 km/h mittarin mukaan, Porsche 928S 260 km/h. Silloinen oma 500 SEC 240 km/h (pettymys) Kyyti on tajuttoman nopea, katsesektori on kapea, sivuilla maisema vaihtuu vihreä, harmaa, jotain muuta mitä sivuilla sattuu kasvamaan, katseen ollessa naulittuna hyvin kapean oloiseen Autobahnaan.

      
  • Näissä "kuka ajaa suurimmalla nopeudella" -skaboissa ja vertailuissa jaksaa aina ihmetyttää mitä ihmeen merkitystä sillä oikein on? Itse "ajoin" eilen noin 900 km/h, eikä tuntunut kummoiseltakaan. Kulkeehan sitä mikä tahansa rakkine 300 km/h kun ruuvaa riittävän suuren moottorin kiinni. Joku luupää laittoi takavuosina Fouga Magisterin suihkumoottorin motskariin.

    Minusta suorituskyky on paljon mielenkiintoisempi vertailukohde kuin suoraa ajaminen nappi laudassa tai kahva kaakossa. Ihan vaikka mikroautolla saa aikamoisia elämyksiä, eikä vauhti välttämättä nouse edes 100 km/h suuremmaksi. Tai purjelentokoneella, mutta se on jo toinen juttu...

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 05.11.2005 klo 11:15]
      
  • Lainaus:
    05.11.2005 klo 11:09 PropJock kirjoitti
    Minusta suorituskyky on paljon mielenkiintoisempi vertailukohde kuin suoraa ajaminen nappi laudassa tai kahva kaakossa. Ihan vaikka mikroautolla saa aikamoisia elämyksiä, eikä vauhti välttämättä nouse edes 100 km/h suuremmaksi. Tai purjelentokoneella, mutta se on jo toinen juttu...

    Olet aivan oikeassa.
    Suuri nopeus ei kiehdo, melkein sanoisin, että se on pelottava tunne. Mutta kun kerran oltiin 3 auton porukalla Saksassa, niin olihan sekin kokeiltava. Ei ollut miellyttävä tunne ollenkaan. Aivan oikeasti. Aloitin kiihdytyskisa-ajamisen Räyskälässä -81 ja Hangon lentokentällä "street" kahinoissa samoihin aikoihin Pontiac Firebird -68:lla. Kiihtyvyys on aina jostain syystä kiinnostanut paljon enemmän kuin nopeus. Silloisessa MS-ryhmässä (Modified Standard) ei 403 m rykäisy koskaan yltänyt minulla yli 190 km/h. Mutta armoton kiihtyvyys joka ei lopu tai hyydy, ja kisailu toista vastaan, radalla ja valvotuissa olosuhteissa on aikoinaan antanut adrenaaliruiskeen mikä tuntui hyvältä. Siellä oli riittävästi tilaa ottaa tosissaan kaikki irti. Kaduilla ei ollut koskaan tarve näyttää. Sitä varten oli aikalappu. Joskus joku saattoi tulla rähisemään viereiselle kaistalle, yleensä ei-jenkkiauto. Oli mukava lähteä normaalisti ja näyttää "ei kannata".
    Tänne pitäisi liittää aikoinaan kirjoittamani juttu Challenger 440 SixPack:istä "Fiilis".

      
  • Lainaus:
    05.11.2005 klo 11:09 PropJock kirjoitti
    Itse "ajoin" eilen noin 900 km/h, eikä tuntunut kummoiseltakaan.


    Et siis ole pelkästään PropJock, tuohon vaaditaan jettiä.

    Reiluun kymmeneen vuoteen ei ole onneksi tarvinnut kokeilla paljonko auto kulkee.

      
  • Niinpä. Eikös autoissa lue omistajan käsikirjassa, paljonko rakkine kulkee? Ei siis tarvitse itse kokeilla. Hyvää palvelua on se, juu.

      
  • Lainaus:
    04.11.2005 klo 14:56 J R kirjoitti
    Kuka veikkaa Bugatti Veyronia maailman nopeimmaksi autoksi? Niin minäkin veikkasin, mutta nopeampi on löytynyt. Arvatkaas merkki? No mä kerron ku ette te kummiskaan arvais. Dodge. . Viper pesee Bugatin huipuissa 4 km/h erolla yltäen huippunopeuteen 410 km/h! Mitään käytännön eroa tällä ei ole, mutta imagokysymys on sitäkin suurempi.


    tuokaan tuskin on nopein ja kaiken lisäksi viripajan tekeleitä joten sitä ei laskettane viralliseksi tuotantoautoksi . N 1000 heppaisia virivehkeitä löytyy muitakin

      
  • Aivan,kyllä Porsche Carrera GT:n tai Mercedes-Benz SLR:n moottoritehot
    (612 ja 626 hv ) hakkaavat mitä tahansa paitsi sen Bugattin.(esim.
    sutkut Dodget)


    [hannu93 muokkasi tätä viestiä 05.11.2005 klo 20:19]
      
  • Lainaus:
    05.11.2005 klo 19:02 Anders-Simo kirjoitti
    Niinpä. Eikös autoissa lue omistajan käsikirjassa, paljonko rakkine kulkee? Ei siis tarvitse itse kokeilla. Hyvää palvelua on se, juu.


    Usein vielä meidän poikain mieliksi ilmoittavat nopeuden yläkanttiin.

      
  • Tuolla naapurin miehellä on varmaan maailman nopein auto. On kaupungin virkamies ja loppuu työt neljältä, kuitenkin kotona jo ennen neljää, tuohon tarvitaan tosi nopea auto! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    05.11.2005 klo 20:17 hannu93 kirjoitti
    Aivan,kyllä Porsche Carrera GT:n tai Mercedes-Benz SLR:n moottoritehot
    (612 ja 626 hv ) hakkaavat mitä tahansa paitsi sen Bugattin.(esim.
    sutkut Dodget)


    carrera ja SLR jäävät Ferrari FXX:n (800hv) ja Koenigsegg CCR:n (806hv) jalkoihin tehossa , ja jos puhutaan virivehkeistä esim Ferrari F40 Königissä on 1000hv, löytyy myös veilsiden Supria reilusti ylin 1000 hevosen tehojen joten kyllä niitä nopeita/tehokkaita löytyy muitakin

      
  • Yksistään Suomesta löytyy n. 100-kunta eritehoisia oheisen linkin omaavia laitteita. Jotkut rekisteröityjä kilvellisiä autoja myös. Ne eivät silti sovellu katuliikenteeseen, joten siltä osin ehkä eivät tähän käy, mutta kuriositeettina kun aikalappu mittauksineenkin tupsahti tuossa eteeni, näin helposti nähtävänä.

    www.rmotorsport.com/2003/?sx=cars

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 08.11.2005 klo 12:20]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit