Uudet maskit

9 kommenttia

Aluksi vieroksui uuden muotoiluaallon suuria maskeja.
Audeja näkee jonkinverran, uudet Pösöt lisääntyvät nopeammin, Opel, Uusi Passat ja Mondeo tulevat suurilla maskeilla -05-07. Viimeksimainittu kolmikko tosin muistuttaa jopa liikaa edestäpäin toisiaan. Chryslerilla on suuri maski.

Näin taitaa muotoilu mennä kautta linjan.
Tässä voisi veikata, mikä Japsimerkki on ensimmäinen suurella maskilla. Konservatiivinen Toyota? Mazda = Ford ? Nissan ehkä ei, koska Rellulla ei ole "maskiautoa" kehitteillä, Mitsubishi, kuuluiko se nyt GM:ään tai DaimlerChrysleriin koska uuden Pajeron takaosa on kuin Jeep Grand Cherokee. Ehkä Honda ottaa ensimmäisenä jättimaskin? Mitä veikkaatte? Eurooppa näytti suunnan muotoilussa, joten perässä on tultava.

  
  • Perheautoluokassa ensimmäinen suuri maski on ollut Chryslerin Sebringissä jo monta vuotta ja Chrysler tulee USA:sta ei Euroopasta.
    Nyt vasta Euroopassa ollaan esitelty suuria maskeja, ainakin Audi ja Peugeot ja ilmeisesti jatkoa seuraa muiltakin. Eikö tunnu oudolta että eri eurooppalaiset autovalmistajat esittelevät nyt uudet suuret maskit yhtäaikaa, vaikka malli on ollut Chryslerissa jo monta vuotta. Ei kai eurooppalaiset autovalmistajat käytä samoja muotoilijoita?

      
  • Hienoa, että saadaan viimeinkin autoihin Jumalattoman suuret maskit!! Siinä on tyyliä!! Ja kuten tavallista, tälläkin kertaa edelläkävijä on maapallon automekka USA, jossa on jättimaskeja ollut jo 60 vuotta!!

    Vaatimattomat eurooppalaiset vasta nyt uskaltavat kopioida näitä autokauneuden kromiksi muuttuneita Jumalattaria. Toivottavasti japanilaisetkin viitsivät eurojen tavoin alkaa kopioimaan jenkkejä, sillä sieltähän parhaat autot tulevat - paitsi nyt ehkä kestävyyden puolesta.

    Tässä mielessä onkin ikävä nähdä, että uudessa Corollassa jättiharppauksen niin muodoissa kuin tekniikassakin ottanut Toyota on suosikkimallinsa faceliftissä palannut takaisin 80-luvulle, aivan, 80-luvulle, sillä uuden Corollan maski ei ole paisunut tyylikkään nykytrendin mukaan vaan se on kutistettu olkatoppausten ja takatukkien vuosikymmenelle ollen pieni ja huomaamaton kuin uusnatsien postiluukku!!

    Nyt japsit vähän ryhtiä kehiin jumangega!! On teillä V-8-koneet, punaiset nahkapenkit, kromia ja takavetoa, mutta miksei auton naama irvistä kunnolla, hä??

      
  • Katoppa huviksesi -60 luvun Toyota Crown!
    Ei jää leveydessä eikä korkeudessa tuumaakaan jenkeistä.

    Toinen ääripää on umpikeula Passat v. -88-92.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 16.08.2004 klo 21:04]
      
  • "Volga, velka ja nälkä", vau! Silti yhtä hymyä koko biili!

    http://www.volgaclubfinland.com/cars.php?page=fi

      
  • Joo, 60-luvulla japseissa oli paljon jenkkivaikutteita. Isoisälläni oli Crown ja se on liikenteessä tänäkin päivänä, joskin toisissa käsissä. Mutta, tulipa mieleeni, eikös tuo Mazdan RX-8 irvistä kohtalaisen mukavasti? Myös jotkut Subarun viimeisimmät konseptiautot ovat olleet räyhäkäsmaskisia - niillä onkin ollut italialainen muotoilija. Myös joissain vain Japanin markkinoille tarkoitetuissa japseissa on ollut kookasta machogrilliä. Eräässäkin Morris Minin kokoisessa Mitsubishissa oli sellainen. Söpö kuin mikä.... Ja entäs Nissan Skylinen konsepti, joka kulkee nimellä GT-R? Siinähän on grilli kuin Niagaran putous aitoon Rolls-Royce-tyyliin. Auton pitäisi olla täällä, tai ainakin sivistyneessä Euroopassa 2006....

      
  • tosi mauttoman näköisiä.
    Jos ei suunnittelija mitään muuta keksi niin ei kun iso maski. Tässä esimerkki:

    http://www.carrating.org/car.php?710

    Alunperin isolla maskilla eli jäähdyttäjällä on haluttu tietenkin viestiä ulospäin kuljettajan isoa mulkkua.
    Kaikkein hirvein ja tökeröin tekele on Chrysler joka tänään oikein säpsäytti vastaantullessaan.
    Siinähän suunnittelijan piiloagenda on Hummer, eli sillä että jenkkien autoissa tämä kulmikas look ja pienet ylhäällä olevat akkunat halutaan epäsuorasti viitata viittaa Amerikan sotilaskuntoon.
    Mutta ajoitus on onneton - voi voi ei se mennytkään niin kuin suunnitteluvaiheessa ajateltiin.
    Menestyksen sijaan Chryslerista mieleen tulee karrelle palaneet Hummerit ja ruumiit niiden vierellä.
    Myös A6 on mauton tekele.
    En kehtaisi ajaa A6:lla tai Chryslerilla. Tutut nauraisi.
    Tämän hetken autosuunnittelun ehdoton huippu on Chris Bangle ja uusien BMW:iden upeat ja moniselitteiset muodot. Rahamiehet ostaa, kauppa käy kun siimaa, vaikka persaukiset kateellisina narisee keskustelupalstoilla.

      
  • Makuja on kaksi. Minusta taas uusi A6 on kaunis ja samoin Craisu 300 C!!!!!!! Huippua!!

      
  • Noista Neuvostoajan ZIL:eistä on vaikea sanoa vuosilukua, kuten Nunchakun linkissä näyttää olevan Eestissä restauroiktu Zili, joka taas oikeasti on GAZ jotain, niissä on niin monta numeroa perässsä, että ei pysy selvillä.

    Eiku Tsaika tottakai, kauniit rattaat al ,ja kahet divaanit kyydis.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 17.08.2004 klo 09:57]
      
  • Jaa Sixpackin pääsi jo työpaikalle ja sai koneen auki! Hyvää huomenta vain! Muista kertoa alaisille, ettei työaikana saa käyttää nettiä :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit