Kokemuksia C-Maxista

19 kommenttia

Yksi vaihtoehto seuraavaksi autoksi. Onko täällä kenties käyttäjiä joilla olisi jo jonkinlaista kokemusta autosta, varsinkin 1,8 bensa tai 1,6 diesel, mm. todellisesta kulutuksesta ja käytännön suorituskyvystä, melusta, matkustus- ja tavaratilojen riittävyydestä ym. Tarvittaisiin kohtuullisen mukavaa kyytiä koohtuullisen isolle kuljettajalle ja toiselle aikuiselle, kahdelle pienelle lapselle turvaistuimineen ja rattaineen.

  
  • osta touran tai zafira on isommat tilat ja parempia. :sunglasses:

      
  • Henkilökohtaisesti ei ole mitään käsitystä, mutta käyttäytymisestä väistökokeessa on ollut ainakin Ruotsissa paljon keskustelua. Sitä on jopa väitetty vaaralliseksi. Eilen ilmestyi Teknikens Värld, jossa oli aiheesta perusteellinen artikkeli. En vielä ehtinyt lukea, joten en myöskään siltä pohjalta voi kommentoida.

      
  • Korkeammasta painopisteestä johtuen, voisi päätellä, että kaikki Smurffiautot ja LooserCruiserit ovat väistötilanteissa alttiimpia joko sivuluisuihin, kaatumaan tai kulkemaan vain suoraan. Koskee tietenkin myös maastureita. Kuten A-Mersu aikoinaan meni katolleen, ja tänä vuonna Suzuki mikä lie, kaatui TM:n väistökokeessa Malmin lentokentällä.
    Eiköhän ne saa kaikki nurin äkäisessä väistöliikkeessä.

    Aikoinaan oli Skoda 110 tai 120 malli Ruotsissa kielletty, koska auton sai mutkassa helposti nurin. Niitä pidettiin muulle liikenteelle ja kuljettajille vaarallisina autoina! Kunhan noita tila-autoja on joitain satoja tuhansia käytettyinä, ja ESP:it sun muut eivät enää niin toimi, niin eiköhän saada lukea erilaisia onnettomuustilastoja taas.

      
  • Itse olen miettinyt, millainen ajettava tila-auto mahtaa olla silloin, kun iskunvaimentimet ovat kuluneet. Luulisi, että korkea painopiste heikentää silloin ominaisuuksia enemmän kuin tavallisissa henkilöautoissa.

    Viimeaikojen jutut eletroniikkavioista antaa myös aihetta huoleen. Eikö Mersukin lisännyt A-malliin ajonhallintajärjestelmän, kun kaatunutta mallia paranneltiin? On helppo uskoa, että vanhemmiten ei kalliita eletronisia järjestelmiä korjailla, koska iskareitakaan ei vaihdeta riittävän usein, renkaista puhumattakaan.

      
  • Herääkin kysymys, kuuluisiko ESP:in ja muiden ajovakavuuden hallintajärjestelmien toimivuus ja kunto tarkastettavaksi katsastuksen yhteydessä. Nythän on niin, että liikenteessä on automalleja jotka eivät todellakaan selviää yllättävistä väistötilanteista ilman toimivaa elektroniikkaa. Mikäli toimivuus ei ole pakollista todeta katsastuksen yhteydessä, niin kuka niistä välittää enää auton ollessa 3:lla tai 4:llä omistajalla. Reistaileva elektroniikka kun on vain hiivatinmoinen riesa.

    Näin se on aina autojen kanssa, on huomioitava, että ne ovat liikenteen seassa vielä vuosia käytettyinäkin. Pariin otteeseen aikaisemminkin on elektroniikan toimivuus mietittänyt. Tähän olen saanut vastauksen, että "so what, ajan 100tkm ja vaihdan uuteen"! Kuitenkin joku näillä vielä ajelee, yleensä melko pitkäänkin. Kenen kylkeen sitten posauttaa on toinen juttu.

      
  • Kannattaa ainakin kokeilla, miten hyvin rattaat/vaunut mahtuvat C-maxin poikkeuksellisen kapeaan tavaratilaan.

      
  • Ei kai Corolla Versolle ole varteenotettavaa vaihtoehtoa.. Tosin Fordissa saa kaupan päälle rumuuden malliin katsomatta - jos siitä pitää.

      
  • Olen ajellut maaliskuusta lähtien huolettomia kilometrejä 1,8 litran bensakoneella (Trend). Kulutus on muutaman kuukauden ajalta ajotietokoneen mukaan 7,6 l/100 km. Eli en ole päässyt luvattuun 7,1 litran keskikulutukseen kovasta yrityksestä huolimatta, mutta alun 8 litrasta on tapahtunut parannusta. Moottoritienopeuksilla kulutus tosin kasvaa selvästi. Olisivatko ilmanvastuskerroin ja välitykset epäedullisia?

    Tilat ovat loistavat verrattuna perinteisiin malleihin, mutta varmaan isompiakin markkinoilta löytyy. Perheemme (2 aikuista ja 2 lasta) ei kylläkään kaipaa tämän isompia tiloja kun ei enää lastenvaunujakaan tarvita. Uskoisin tosin niiden mahtuvan tavaratilaan.

    Ajotuntuma on yksi parhaimmista kesäkeleillä. Talviajosta on aika vähän kokemuksia. Toivotaan etteivät ruotsalaisten (Collin, Aftonbladet) pelottelut yllättävistä pitokyvyn menetyksistä pidä paikkaansa! Jos näin on, niin onhan se vakavaa. Vähän kyllä ihmetyttää kun ei muista maista löydy oikein tukea Collinin väitteille.

    Herbertille: Miksi ajaa kuluneilla iskunvaimentimilla? Nehän ovat aina suuri turvallisuusriski, ei pelkästään korkean painopisteen autoissa. Mm. vesiliirtoon lähtee huomattavasti helpommin, jos iskarit eivät ole kunnossa.

    Anders-Simolle: Ulkonäköhän on makuasia. Perheeme mielestä juuri C-Max on parhaan näköinen kokoluokassaan!

      
  • Ajelin tossa viikon verran c-max:lla auto oli vuokraamosta, oma auto oli korjattavana. Minusta se kiva pyöritellä ja hyvät tilat matkustamossa, tavaratilaa olisi voinut olla enemmän varsinkin leveys suunnassa. auto oli 1.6 amb hiukka laiskansutjakkahan se oli siitä varmaan johtui minusta aika kova bensan kulutus, kun täytyi käskyttää kulkemaan. Varusteet olivat karvalakkimallissa aika köyhän, Kulku ja varustepuolihan on rahalla korjattavissa. Onhan C-Max.ssa kelpo auton ainekset kun valitsee vaikka 1.8 tred:n :smile:

      
  • 1,6 Trendillä on nyt ajeltu reilut 8000 km ja kokemukset ovat vahvasti positiivisen puolella. Valintakriteerimme nro. uno olivat C-MAXin tilaratkaisut, joille ei meidän tarpeisiimme löydy vertaa. Perheemme nuppiluku on kolme, mutta etupenkkiläisten keskimitta (199,5 cm) asettaa omat haasteensa sekä etu- että takatiloille. Kuljettajalle on reilusti tilaa joka suuntaa, säädöt ovat laajat ja 48-numeroinen kenkäkin mahtuu mukavasti polkimille. Takapenkki on meillä useimmiten ns. mukavuusasennossa: keskipenkki taiteltuna tavaratilan puolelle ja reunimmaiset istuimet siirrettynä taakse ja keskemmälle. Tällöin jalkatila on hulppea ja tavaratila riittää ainakin meidän pääsiäs-, juhannus- tai Ruotsinmatkoillemme (vaunuja emme enää tarvitse mukaan). Lisää tavaratilaa järjestyy helposti joko siirtämälle takapenkin normaaliasentoon (keskimittainen mahtuu edelleen taakseni istumaan) tai poistamalla penkkejä tarpeen mukaan. Ainoat varteenotettavat kilpailijat C-MAXille olivat meidän tapauksessamme Opelit Meriva (vastaava takapenkkiratkaisu, mutta hieman ahtaampi) ja Signum (turhan kallis).

    C-MAX on etumatkustajien kohdalla erittäin leveä (183,5 cm), mutta suippenee taaksepäin, joten leveystilaa ei ole kolmelle liikoja eikä pääntilaakaan voi kehua taakse laskevan kattolinjan vuoksi. Useimmat kilpailijat ovat epäilemättä parempia tiloiltaan keskimittaiselle neljä- tai viisihenkiselle perheelle. Touranin, Zafiran tai Grand Scenicin tavaratilat ovat toki suurempia, mutta esim. 5-paikkaisen Corolla Verson C-MAX päihittää reilusti.

    Ajettavuus on mainio sekä moottori- että mutkateillä. Tuuliherkkyyttä esiintyy, mutta ohjauksen välitön palaute tekee ajosta tuulisenakin päivänä kohtalaisen mukavaa. Collinin juttujen yllyttämänä kokeilin yliohjautuvuustaipumusta lopputalven liukkailla, mutta hiukan kehnoin tuloksin. Edellinen autoni (Vectra) lähti mutkassa kaasua hellitettäessä luistoon paljon hanakammin. Collinin C-MAX-vuodatusten johdonmukaisuus ei myöskään vakuuta: ensin auto oli hengenvaarallisen yliohjaava; sitten tuli kolumni, jossa herra valitti ettei ollut pystynyt karistamaan vanhaa taksi-Volvoa kannoiltaan liukkaalla pikkutiellä C-MAXin aliohjaavuuden takia; Fordin koeajajien kanssa auto oli ongelmaton jääradalla, mutta jälleen vaarallisen yliohjaava tavallisella epätasaisella tiellä, jolla tehtaan koeajajat eivät sopimustensa takia saaneet testata; viimeisin lisäys on tarina 77-vuotiaasta Hansista, joka kurotellessaan omenaa pelkääjän istuimelta oli ajautunut ulos moottoritien asvaltilta ja päätyi pyörähtelemään kaiteiden väliin, mikä tietenkin oli auton vika. Samainen Collin muuten päivitteli Vectra GTS:n alustan olevan kovuudessaan suorastaan "hälsoskadlig". Odottelen mielenkiinnolla muiden toimittajien raportteja C-MAXin vaarallisuudesta, epäilemättä ainakin kaikki pohjoismaiset autolehdet ovat testanneet autoa uudelleen äärimmäistä yliohjaavuutta etsien.

    1,6-litrainen moottori vie autoa siedettävästi lyhyehköjen välitysten ansiosta. Ohitukset onnistuvat ja useimmissa moottoritien rampeissa saa helposti kerättyä vauhdiksi 120 km/h. Kulkevuuden vastapainona moottorin pörinä alkaa kuulua muun (sinänsä kohtuullisen) melun läpi yli satasen vauhdeissa ja keskikulutus on vaihdellut 7,5 - 8,5 l / 100 km.

    Jotain moitittavaakin on jo kertynyt: ajotietokone hälyttelee silloin tällöin aiheettomasti bensan vähyydestä, ajotietokoneen näyttö ei näy kunnolla päivänvalossa, erilaisia pikku räminöitä ilmenee ja kaasupoljin on turhan herkkä (lähdössä on vaikea annostella sopivat kierrokset).

    Ostaisinko uudelleen? Kyllä, ehkäpä automaattivaihteisen dieselin muutaman vuoden päästä.

    [nimim Erkki muokkasi tätä viestiä 01.08.2004 klo 14:25]
      
  • P.S. Jos päädyt C-MAXiin, niin muista tilata lämmitettävä tuulilasi. Aivan ehdoton varuste.

      
  • Hyvä että löytyi sentään joku C-maxin omistajakin ja ko. autolla ajellut.

    Lainaus:
    31.07.2004 klo 11:12 tha kirjoitti
    osta touran tai zafira on isommat tilat ja parempia. :sunglasses:


    Miten parempia? Zafiraa alkaa ehkä jo ikä painaa joten uusi malli tullee lähiaikoina? Ja Touran... Jos on C-Max (ja näköjään kaikki Fordit) ruma Anders-Simon mielestäni niin ehkä minun silmääni ei oikein Touran miellytä. Tilathan siinä olisi isommat kylläkin.

    Mielenkiintoista pohdintaa näiden korotettujen autojen ajoturvallisuudesta ja mahdollisista ongelmista tulevaisuudessa. Pitääpä miettiä.

    Minua eniten arveluttaa juuri tavaratilan riittävyys (Corolla versossa pienempi) sekä auton takatilat kun on kaksi turvaistuinta. Harvassa taitaa olla autot joiden takaistuimelle voi laittaa ison turvaistuimen selkämenosuuntaan ja silti aikuinen mahtuu istumaan edessä hyvin. Toinen mikä kiinnostaa on juuri todellinen polttoaineen kulutus. Nämä ilmoitetut normikulutukset kun ei ainakaan koskaan omalla kohdalla näytä toteutuvan vaikka en mielestäni mikään kiihdyttelijä olekaan. Siksi kun 1,6 dieselille luvataan alle 5 litran kulutusta niin olisi mukavaa kuulla onko se oikeasti tästä elämästä vai ainoastaan mainospuheita.

      
  • Lainaus:
    31.07.2004 klo 10:44 Arthur kirjoitti
    Yksi vaihtoehto seuraavaksi autoksi. Onko täällä kenties käyttäjiä joilla olisi jo jonkinlaista kokemusta autosta, varsinkin 1,8 bensa tai 1,6 diesel, mm. todellisesta kulutuksesta ja käytännön suorituskyvystä, melusta, matkustus- ja tavaratilojen riittävyydestä ym. Tarvittaisiin kohtuullisen mukavaa kyytiä koohtuullisen isolle kuljettajalle ja toiselle aikuiselle, kahdelle pienelle lapselle turvaistuimineen ja rattaineen.


    Jos nuo testit nyt mitään kertoo. C-Max ei mielestäni kyllä yllä Focuksien huipputasolle ajettavuudessa, mutta ilmeisesti on silti parempi kuin yksikään toinen tuossa luokassa. Näppärät tilaratkaisut ja se Sonyn integroitu MP3-soitin on kyllä L O I S T A V A sekä tietysti lämmitettvä tuulilasi on ihan pakollinen varuste. Minä en ainakaan Tourania ostaisi vaikka volkkaristi olenkin, parhaat tilat siinä on, mutta auto on rumin luokassaan ja sisätilojen muovisuus on mennyt vähän liian pitkälle.

      
  • Lainaus:
    01.08.2004 klo 11:15 aeffae kirjoitti

    Ajotuntuma on yksi parhaimmista kesäkeleillä. Talviajosta on aika vähän kokemuksia. Toivotaan etteivät ruotsalaisten (Collin, Aftonbladet) pelottelut yllättävistä pitokyvyn menetyksistä pidä paikkaansa! Jos näin on, niin onhan se vakavaa. Vähän kyllä ihmetyttää kun ei muista maista löydy oikein tukea Collinin väitteille.

    Herbertille: Miksi ajaa kuluneilla iskunvaimentimilla? Nehän ovat aina suuri turvallisuusriski, ei pelkästään korkean painopisteen autoissa. Mm. vesiliirtoon lähtee huomattavasti helpommin, jos iskarit eivät ole kunnossa.


    Tuota iskariasiaa voi ihmetellä. Usein auton ostajalta löytyy voimakkaita mielipiteitä ajo-ominaisuuksista. Kuitenkaan vuosien jälkeen asiaa ei enää näköjään arvosteta, koska uusia vaimentimia ei hankita ajoissa, samoin renkaat ajetaan aivan loppuun ja mahdollisesti valitaan tilalle joku intialainen halpamerkki. Tietysti voisi sanoa, että kuluneisiin vaimentimiin tottuu, mutta kun mittarissa on 150 000 km tietää, ettei niiden teho ole enää häävi, vaikka katsastuksessa kelpaisikin. En minä tiedä, miksi pitäisi ajaa kuluneilla vaimentimilla, niillä vain ajetaan. Ja aivan oikein, ominaisuudet heikkenevät myös matalissa autoissa. Mutta miten käyttäytyy korkea auto huonoilla vaimentimilla verrattuna matalampaan? En minä tiedä. Mutta olisi kiinnostavaa tietää.

    Tuosta Collinin tapauksesta vielä sen verran, että eilen illalla lueskelin ylempänä mainitsemaani Teknikens Världin artikkelia. Siinä verrattiin C-Maxia, Volvoa ja Mazdaa. Niissähän on periaatteessa samanlainen alusta. Artikkeli oli perusteellinen enkä referoi sitä tässä, mutta Fordia ei pidetty siinä lainkaan vaarallisena vaikka Volvo ja Mazda ymmärrettävästi selvisivätkin testistä paremmin.

    Ehkä Aftonbladet on hieman sensaatiohakuinen julkaisu, jolloin tällaisia ylilyöntejä tapahtuu. Kovaa vääntöä käydään muuten myös Bosse bildoktorin telkkarissa antamista ohjeista. Niitäkin väitetään virheellisiksi ja autolle jopa vahingollisiksi. Bosse ei taida olla Aftonbladetin palkkalistoilla, mutta nämä tapaukset yhdessä antavat muistutuksen siitä, että median tietoihin pitää suhtautua varovaisesti.

      
  • Collin haluaa ilmeisen kiihkeästi toistaa A-Mersun tapauksen ja itsensä Naderiksi Naderin paikalle. Pahoin pelkään, ettei se onnistu C-MAXin avulla. Aftonbladetin sivuilla mainittiin taannoin jonkin saksalaisen TV-ohjelman tehneen jutun C-MAXistä Collinin kokemusten perusteella, vaan eipä siitäkään ole kummempia kuulunut.

    Itse autosta vielä sen verran, että ruosteentorjunta ei näytä olevan muiden saksalaisten tasolla: www.vibilagare.se/rostregistret.asp Pitempiaikaista autoa hankkivan kannattanee teettää lisäsuojaus.

    Sonyn MP3-soitinta haikailin itsekin, mutta kun muuten sopivasti varusteltu auto löytyi muutaman päivän toimitusajalla varastosta, niin tyydyin vakiosoittimeen. Ihan kelpo laite sekin on sekä ääneltään että käytettävyydeltään ja kun vielä hankin iTripin iPodin kaveriksi, niin kuka tässä enää CD-MP3-soitinta kaipaisi...

      
  • C-MAX on turvallinen ja tilava auto. Melua taitaa olla liikaa. Ajettavuus on hyvä. Kiva auto, mukavat penkit ja varusteet.

      
  • Parin tunnin koeajon (1.6 trend) pohjalta väittäisin ihan kelpo autoksi luokassaan. Jos pitäisi scenicin, touranin, corolla verson ja c-maxin väliltä valita, niin luultavasti ottaisin c-maxin. 1.6 koneella pärjää, mutta ei sitä raketiksi voi hyvällä tahdollakaan kehua. Edellä mainittu ja vaihteiston lyhyet välitykset vaativat kepin heiluttelua melko ahkeraan tahtiin - vaihdekepin sijoitusta täytyy sanoa onnistuneeksi. Ajettavuus tuntui varsin hyvältä; koeajoautolla ei tullut käytöstä ääritilanteissa yllättäen testattua. Eikö muissa koneissa muuten ole erilainen ohjaustehostin kuin 1,6:ssa (sähköhydr.)? 1.6 kone on kiihdyttäessä varsin äänekäs, mutta muuten auto vaikutti melutasoltaan siedettävältä. Kaasupoljin on varsin herkkä, joka tosin on aivan tottumuksesta kiinni. A-pilari pikkuikkunoineen rajoittaa ikävästi näkyvyyttä. Auton tilat ovat sellaiset kun niiden kuvittelee olevankin, kuskin paikalle mahtuu pidempikin kaveri. Taaksekin saa ihan mukavat tilat kun laittaa takapenkit "mukavuusasentoon".

    Ambiente-varustelu vaikuttaa melko köyhältä (tosin varsin tyypillistä fordin politiikkaa hinnat-alkaen malleissa), jopa ilmastointi puuttuu. Trend-varustelu lienee suosituin, itse tosin kaipaisin ehdottomasti vakionopeudensäädintä, lisäksi lisävarustelistalta valitsisin autom. ilmastoinnin, autom. himmentyvän taustapeilin ja lämmitettävän tuulilasin. ESP ei olisi pahitteeksi jos kerran ääritilanteissa auto ei käyttäydy aivan toivotulla tavalla.

    Näin siis pikaisen koeajon pohjalta. Isäni tilasi jokin aika sitten c-max 1.8 Ghian ja lisävarustelistalta ainakin ESP:n, saa nähdä millainen auto sitten on pidemmän päälle.

      
  • Eikä Tuulilasin testivoittaja ollut C-MAX? :confused:

      
  • Itsellänikin on auton hankinta edessä ja lähinnä olen katsellut näitä keskikokoisia tila-autoja esim. VW Touran, Renault Grand Scenic, Toyota Corolla Verso & Ford Focus C-Max. Kävin ajamassa myös Opel Merivan, vaikka onkin luokkaa pienempi auto. Opel Zafiran ja Citroen Picasson jätin pois koska molemmista tulee kohta uusi malli.

    Koeajojen ja hintavertailujen jälkeen olin jo päätymässä Ford Focus C-maxiin, mutta perheessämme on kaksi pientä lasta ja käytämme vielä jonkin aikaa lastenrattaita.

    Pettymys oli karvas kun yritimme sovittaa lastenrattaita C-Maxiin. Fordin suunnittelijat ovat onnistuneet tekemään paperilla leveimmän auton tavaratilasta niin kapean, että lastenrattaiden saaminen kyytiin oli työn ja tuskan takana. Leveyttä autossa on, mutta muoviosilla tavaratila on saatu käsittämättömän kapeaksi. Lisäksi takaossassa on leveä ja korkea kynnys, joka rajoittaa tehokkaasti tehollista käyttöalaa myös pituussuunnassa.

    Tämän jälkeen tein kierroksen lastenrattaiden kanssa ja totesin että parhaiten tilaa löytyy Corolla Versosta (siis uusi malli) ja Opel Merivaankin lastenrattaat menee huomattavasti paremmin kuin C-Maxiin. Sääli että ajo-ominaisuuksiltaan hyvä auto (joka on mielestäni yhdessä Corolla Verson kanssa myös melko tyylikäs tila-autoksi), on onnistuttu pilaamaan onnettomalla tavaratilalla. Noh, kaikilla ei tietysti ole tarvetta lastenrattaille. Harmi, sillä leveyttä näyttäisi C-maxissakin olevan, kunhan vain tavaratila olisi suunniteltu hieman toisella tavalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit