Volvo meni halpaan mainoksessaan

13 kommenttia

Uudessa Volvo S40 mainoksessa mainitaan näin: "Se on aito Premium-luokan auto, josta voi tulla toinen kotisi."

Eli mikä on tämä Premium-luokka? Tämän mukaan se on Volvo S40:n kokoluokka, johon kuuluvat kilpailevat merkit. Jos Volvo S60:n kilpailevat merkit ovat samassa kokoluokassa (keskiluokka), johon kuuluvat mm Honda Accord, MB C, Mazda6, BMW 300, Toyota Avensis, Audi A4 jne., niin S40:n kokoluokkaan kuuluvat sitten pykälää pienemmät autot (alempi keskiluokka), johon kuuluvat mm VW Golf, Toyota Corolla, Audi A3, Mazda3, Alfa Romeo 147 jne. Vai kuuluvatko S40 ja S60 samaan kokoluokkaan?

Volvo meni siis halpaan mainoksessaan. Ei ole Premium-luokkaa, vaan ns. Premium-merkit, jotka tekee premiumiksi muita korkeampi hinta. Tässä nähtiin, että Volvo turvautui siihen vanhaan uskomukseen, että on olemassa joku Premium-luokka. Sen siitä saa kun vaan itsepäisesti uskoo sen mitä sanotaan eikä suostu tarkastamaan josko maailma on muuttunut. Eli tämän mainoksen mukaan Premium-luokka on alempi keskiluokka. Premium-luokan auto on siis esimerkiksi Nissan Almera, koska se sattuu kuulumaan samaan kokoluokkaan (Premium) kuin S40. Jos Volvo olisi mainoksessaan sanonut, että Volvo on Premium-merkki, niin asia olisi ollut aivan selvä. Nyt Volvo asetti Premium-luokaksi alemman keskiluokan. Pitäkäämme sitä siis totuutena...

  
  • Ehkä tässä on nyt käytetty erilaista sanavalintaa, käsittääkseni tuollainen Volvon mainos ei puhu Premium-luokasta niin, että siinä tarkoitettaisiin vain auton kokoa. Tarkoituksena on varmaan saada aikaan mielikuva, että S40 on kokoluokassaan muiden premiumiksi laskettavien merkkituotteiden tasolla.

    Nyt EI LÄHDETÄ enää puhumaan siitä, mikä on tai ei ole premiumia. Se keskustelu on jo käyty eikä ole mielestäni enää mitään tarvetta asiaan palata. En kyllä saa tuollaisesta mainoksesta mielikuvaa, että Volvo tarkoittaisi pienemmän keskiluokan autojen olevan "premium-luokka".

    S40 markkinoidaan mielenkiintoisesti. Se yhdistetään aina samaan luokkaan mm. Avensiksen, Vectran yms. kanssa ja sitä valmistaja on halunnutkin- vaikka todellisuus onkin ehkä toinen.

    Mielestäni tämä J R:n esittämä ajattelutapa tuntuu varsin oudolta.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 12.08.2004 klo 01:37]
      
  • Minusta on täysin luonnollista vertailla saman kokoluokan autoja hinnan perusteella eikä siten, että vertaillaan lähellä toisiaan olevia esim. varustetasoltaan ja moottorin koon mukaan. Jos kaksi erimerkkistä autoa halutaan saada vertailuun suht samanlaisina voi toisen hinta kohota paljon suuremmaksi. Mersu on tästä esimerkki. Otanpa vertailuparin:

    Honda Accord 2.4i Executive X AT 41500 euroa. Sille vastaava Mersu hinnan perusteella on C 180 Kompressor 42550 euroa. Näin pitäisi vertailla eli hinnan perusteella. Kuitenkin valittaisiin vertailukohdaksi C 240 A 54250 euroa. Tämä vertailutapa on mielestäni väärä. Tavallinen autoilija lähtee siitä, että on summa X rahaa ja katsotaan millaisen auton sillä saa. Ei siitä, että vertaillaan eri merkkejä vastaavilla varusteilla ja moottoreilla hinnasta välittämättä.

      
  • Lainaus:
    12.08.2004 klo 02:48 J R kirjoitti
    Minusta on täysin luonnollista vertailla saman kokoluokan autoja hinnan perusteella eikä siten, että vertaillaan lähellä toisiaan olevia esim. varustetasoltaan ja moottorin koon mukaan. Jos kaksi erimerkkistä autoa halutaan saada vertailuun suht samanlaisina voi toisen hinta kohota paljon suuremmaksi. Mersu on tästä esimerkki. Otanpa vertailuparin:

    Honda Accord 2.4i Executive X AT 41500 euroa. Sille vastaava Mersu hinnan perusteella on C 180 Kompressor 42550 euroa. Näin pitäisi vertailla eli hinnan perusteella. Kuitenkin valittaisiin vertailukohdaksi C 240 A 54250 euroa. Tämä vertailutapa on mielestäni väärä. Tavallinen autoilija lähtee siitä, että on summa X rahaa ja katsotaan millaisen auton sillä saa. Ei siitä, että vertaillaan eri merkkejä vastaavilla varusteilla ja moottoreilla hinnasta välittämättä.


    Se voiko c240 mersua ja accordia verrata riippuu siitä, onko auton max hinta 55k vai 40k euroa. Monestihan autot eivät ole aivan samanhintaisia, vaan on joku hintaluokka, esim 40-50k euroa, johon se mersun lisä 5k euroa on vielä siedettävä hinta. Toisaalta vaikka rahaa ei olisikaan 15k kalliimpaan autoon, voi ostajaa silti kiinnostaa, miten halvempi auto pärjää kalliimmalle ja tarjoaako vastaava kalliimpi jotain hintansa vastineeksi. Tuskimpa moni valitseen juuri x-summan hintaisen autom, vaan lähtökohta on usein joku hintahaarukka ja sen sisällä voidaan vaikka valita vastaavan tehoiset/kokoiset moottorit.

      
  • Minun mielestäni autoja pitää vertailla tyylin mukaan, seuraavaksi hinnan ja kolmanneksi tulee moottori+´varusteet. Premiumautoja kuuluu vertailla keskenään (esim.A4, 3-sarja, C-sarja, 156, S60 (ei S40)). Mutta olisihan se mielenkiintoinen vertailu jos olisi samanhintaisiet premiumautot kilpailisivat muita ns. ylemmän keskiluokan autoja vastaan. :smile:

      
  • Lainaus:
    13.08.2004 klo 10:45 Tuomas kirjoitti
    Premiumautoja kuuluu vertailla keskenään (esim.A4, 3-sarja, C-sarja, 156, S60 (ei S40)). Mutta olisihan se mielenkiintoinen vertailu jos olisi samanhintaisiet premiumautot kilpailisivat muita ns. ylemmän keskiluokan autoja vastaan. :smile:


    Siis hetkinen, Volvohan lasketaan premiumautoksi, S40 on tuolloin premiumia siinä missä muutkin vaikka onkin pienempi kuin S60...

      
  • Lainaus:
    12.08.2004 klo 01:31 Niki Kari kirjoitti
    S40 markkinoidaan mielenkiintoisesti. Se yhdistetään aina samaan luokkaan mm. Avensiksen, Vectran yms. kanssa ja sitä valmistaja on halunnutkin- vaikka todellisuus onkin ehkä toinen.


    Mites se tuohon luokkaan kuuluisi? Pohjana on Focus/Mazda3. Ja on tosin snadin tuntuinen kiesi. Eikös S60 kisaa Avensiksen, 407:n ja Accordin luokassa. Ainakin koon puolesta.

      
  • Tässä uudessa Auto Motor und Sport testissä nämä 2-litran diesel-autot todettiin lähes veljeksiksi ja kaikki erot olivat marginaalisia. BMW voitti vertailun hyvin pienellä piste-erolla, mutta Volvo oli selvästi halvempi.
    Testin kuvista ja vertailuista näki että V50 kaikin tavoin asemoitu BMW-klooniksi.

      
  • Lainaus:
    15.08.2004 klo 12:30 Nieminen kirjoitti

    Mites se tuohon luokkaan kuuluisi? Pohjana on Focus/Mazda3. Ja on tosin snadin tuntuinen kiesi. Eikös S60 kisaa Avensiksen, 407:n ja Accordin luokassa. Ainakin koon puolesta.


    No ei kuulukaan, mutta jälleenmyyntiorganisaatio sekä tehdas on halunnut selvästi segmentoida auton Focusta/Golfia/Mazda3:a yms. korkeammalle myös kokoluokkakysymyksessä. En tarkoita, että näin todellisuudessa olisi, mutta liian usein näen autonostajia, jotka vertaavat S40:stä Aveen, 407, Accordiin yms. vaikka S60 on niiden todellinen kilpailija. Oletteko muuten huomanneet, että kauempaa S60 ei näytä oikeastaan S80-mallia pienemmältä...

      
  • En laskisi Volvo S40:stä premiumautoksi enkä kaikkia mersumallejakaan esim.A-mersu, Vaneo jne.

      
  • Minulle on suhteellisen se ja sama, mihinkä kokoluokkaan tuo s40 loppujen lopuksi asettuu, mutta liian suoraan se minusta laitetaan corolla-luokkaankin. Ylemmän ja alemman keskiluokan raja on loppujen lopuksi aika hämärä eikä noissa usein montaa senttiä ole eroa pituudessa ja akselivälissä (tai sitten nämä menevät jopa ristiin). Vaikka s40 käyttää samaa pohjalevyä kuin esim Mazda3 niin siitä ei hirveitä johtopäätöksiä vielä voi vetää. Käyttäähän s60, v70 ja s80:kin (xc90?) samoja ollen kuitenkin keskenään erikokoisia (ja eri kokoluokassa olevia) autoja. Audi A4, BMW 3xx, Volvo s40 ja Alfa 156 muodostavat mielestäni keskenään "luokan" joka esim akselivälissä tai pituudessa häviää vaikka mainitulle Mazda3:lle, mutta kaikista varteenotettavat mallit maksavat selvästi yli 30 teur. Näissäkään premiumilla ei varmasti kukaan ole tarkoittanut kokoluokkaa vaan nimenomaan mystistä, vaikeasti hahmotettavaa glamouria, joka saa ihmisen maksamaan autosta suhteellisen paljon "ylihintaa". Koon pienuudella näissä autoissa saattaa olla tekemistä myös ulkonäön kanssa: suuresta autosta on omasta mielestäni aika vaikea saada kovin sporttisen näköistä, mitä moni näiltä halvemmilta premiumeilta varmaankin odottaa.

      
  • Jos istut autoon niin erottaa ihan selvästi onko se joku paska ranskis vai aito saksalainen/ruotsalainen premium auto. Kaikki on viimeistellymmän näköistä ja tuntuista.

      
  • Obelix sanoi mielestäni varsin hyvin tuossa kommentissaan, olen pitkälti samaa mieltä.

      
  • Premiumauto on mielestäni hieman ylihintainen, laadukas, tavallista saman kokoista autoa ehkä parempi. Mutta minun mielestäni S40 ei ole "täysverinen" premiumauto. Luulen kumminkin että suurin osa ihmisistä luokittelisi tämän premiumiksi.
    Periaatteessa BMW 1-sarjalaisesta voisi miettiä samalla tavalla, onko se premiumia vaiko ei? Mutta bemu on aina jotenkin helpompi myöntää premiumiksi samaten Audi ja Mercedes-Benz...
    Kaipa ne sitten on sitä Premiuumia... :confused:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit