Uusi 3-sarja & vanha 3-sarja & uusi A4

79 kommenttia
«13

Onkos kukaan vielä ehtinyt ajaa tuota uutta 3-sarjan Bmw:tä?

Itse pohdin pitkään, että hankinko facelift mallin A4 2.0 TFSI Quattron, uuden 325i:n vai haenko vanhan 3-sarjalaisen coupen vähän ajettuna ja kaikilla hiluilla Saksasta ja ostan sitten 4-sarjan kun se tulee.

Olen aina pitänyt nykyisestä A4:stä, mutta ilmeisesti odotukset olivat liian korkeita, kun oli koeajossa vuorokauden tuo uusi A4 2.0T Q. Perusajettavuus oli ihan hyvä ja neliveto näytti kyntensä, kun sattui heikohkot kelit koeajopäivälle. Kuitenkin kone oli erittäin sivistymätön, siitä kuului jännä resonannssiääni jossain 3500 rpm kieppeillä ja muutenkin tuo kuulosti lähinnä joltain vanhemman Avensiksen tai Nissanin koneelta. Ei todellakaan koneelta, joka sopii varusteineen yli 50 teuron autoon. Muutenkin koeajoautosta kuului sivuääniä. Autoon ei herännyt minkäänlaista kuumetta, mikä on kuitenkin tärkeä juttu autoa ostaessa. Lisäksi minulle riittää vallan mainiosti coupe auton tilat ja sitä A4 mallisto ei tarjoa.

Sitten mietin uutta 325i:tä. Varmasti erinomainen auto, ainakin moottoritekniikka on muita huimasti edellä. Silkin pehmeästi käyvä suorakuutonen, 218 hv, silti yhdistetty kulutus 8,4 litraa, maantiellä 6,2. Tai 330i, 258 hv, 0-100 km/h 6,3 s ja yhdistetty 8,7 litraa sadalla. En kuitenkaan tykkää uudesta kojelaudasta ja hankin mieluummin coupe korimallin, mikä tulee aikaisintaan vuoden päästä.

Eli päädyin vaihtoehtoon, että haen Saksasta käytetyn ja olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni ainakin tähän asti. Etsin 330ci:tä, mutta löysin niin hyvän 328ci -00 yksilön, että päädyin siihen. Sain 58 tkm ajetun auton (kilometrit tarkistettu) kaikilla heepeleillä navi/tv:tä lukuunottamatta murto-osaan uuden hinnasta. Esim pelkkä nappanahka exlusiv verhoillut sähkösport penkit lisäsäädöillä ja muisteilla maksaa lisävarusteena 6890 euroa. Autolla on vieläpä vuoden takuu. Penkit ovat yhdet parhaimmista, millä olen ikinä istunut. Auto on mielestäni A4:ää parempi ajettava, hiljaisempi ja suorituskykyisempi. Näinhän ulkomainen lehdistö on aina sanonut, Suomessa tosin useassa vertailussa A4 on vienyt voiton, tosin aina pienempi koneisten vertailussa, kuin mitä olin ostamassa. Ulkomainen lehdistö on taas yleisesti pitänyt vanhaa 300-sarjaa luokan mittapuuna ja parhaana autona näihin päiviin asti.

  
  • Uusista en tiedä. Mutta jos puhutaan n.2002 mallisista A4:sta ja 3-sarjasta niistä tiedän kumpaakin olen pyöritellyt. A4:ssä on mielestäni paremmat tilat ja tavaratilat, tosin A4 on silti melko pieni kuten muutkin premiumit. Ajettavuus Audissa on parempi ainakin suuntavakavuus ja muutenkin auto tuntuu helpommalta ajettavalta. Ääritilanteissa ja hallittavuudessa Audi on parempi, tosin 3-sarjalaisen kanssa lähtisin paljon mielummin radalle tai ajamaan kovaa mutkaiselle tieosuudelle.
    Audissa on 8:n melutaso TM:n mukaan, Bemussa ysin, Audissa on 1-2db kovempi melu mikä on sinäänä iso ero, mitään inhottavia sivuääniä ei kuulu. Kiihdytyksissä Audissa kuuluu moottori, mielestäni se on ihan ookoo jos tykkää kiihdyttelyäänistä, mutta väitänpä ettei normaali ihminen siitä tykkää.
    Talviominaisuudet TM:n vertailussa Audi sai 9,2 ja bemu jotain hieman yli kahdeksan muistaakseni. Audi menee todella hienosti talvella, lämmittimet toimii ja turvallista ajamista, Bemari ei ole huono eikä erityisen hyvä talvella, ihan kohtalainen ajettava.
    Luotettavuustilastoissa A4 on käsittääkseni ollut 3-sarjalaista edelle, mielestäni ainakin TUV:in tilastoissa.
    Poljintoiminta on bemarissa hieman metkaa, mutta siihen tottuu. Lehdet ovat turhaan siitä valitelleet, tai ehkei turhaa mutta aika pientä se kumminkin on. Audissa on polkimet kohdallaan paitsi ehkä kytkinpolkimen liike on liian iso, eräs lehti oli muistaakseni sanonut siihen että siihen tottuu samoin myös kaverini. Mutta itse olen sitä mieltä kytkinpolkimen liike on liian pitkä, ei mikään erityisen häiritsevä, mutta parempi se voisi olla.

    3-sarjalainen on hyvä auto ja niin myös Audi. MINUN mielestäni Audi on tasaisesti parempi eli ei missään hurjasti parempi paitsi talviominaisuuksissa selvästi parempi mutta muuten erot ovat sinäänä pieniä. 3-sarjalainen on kaunis ja takavetoinen, Audi ei ole ihan niin kaunis mutta kivannäköinen sekin. Suosittelen kumpaakin, itse pidän A4:sta enemmän.

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 10:59 Tuomas kirjoitti
    Ajettavuus Audissa on parempi ainakin suuntavakavuus ja muutenkin auto tuntuu helpommalta ajettavalta.


    Unohdit tuosta lauseesta sanan "mielestäni".

      
  • Mulla on tossa vieressä tuo talvivertailu, Bemarin pisteet oli 8,9, eli aika paljon paremmat kuin hiukan yli kahdeksan. erot ovat kuitenkin marginaalisia ja pidän noin 9 arvosanan ja viisi tähteä saanutta autoa hyvänä talviautona. Mulle tärkeät asiat, eli lämmityslaitteet, sähkölämmittimet, valot ja näkyvyys yms asiat oli ihan yhtä hyvää kuin Audissa, lämpiäminen jopa huomattavsti parempi. Lisäksi nykymallissa oleva FSI kone on kuulu huonosta lämpiämisestä. Lisäksi omassani on xenonit ja lämmitettävät pissapojan suuttimet ja lukot, mitä Audiin ei edes saa. Kaikki ei pidä takavetoisesta talvella, itse taas pidän sitä nelivedon jälkeen huomattavsti parempana ratkaisuna, siksi en edes harkinnut A4:ää etuvetoisena, mutta Bmw riittää kaksivetoisena.

    Tuvissa 3-sarja on sijoittunut todella huonosti, Adacissa taas hyvin, paremmin kuin A4. Adacin lista mittaa siis tielle jäämisiä.

    Tuo suuntavakavuus on mielenkiintoinen asia E46 Bemarissa. Siihen vaikuttavat renkaat älyttömän paljon. Ei pelkästään renkaan koko, vaan merkki ja malli. Siihen sopivalla rengastuksella auto on erittäin suuntavakaa, sopimattomalla taas suuntavakavuus on huono. Lisäksi eri koneisissa on eri alusta. Suurempi koneisten yhteydessä suuntavakavuus on parempi jostain syystä. Mutta kuten sanoin, lähes kaikki ulkomaiset lehdet pitivät näihin päiviin asti vanhaa 3-sarjaa luokan mittapuuna, eli huomattavasti myös A4:ää parempana autona. Suomen uraisilla teillä ero ilmeisesti pienenee. Kuitenkin olen nyt A4:n koeajanut yhteensä kolme kertaa eri koneilla ja pidän edelleen Bemaria parempana ajaa, varsinkin facelift mallin pettymyksen jälkeen. Mutta kaikille takaveto ei sovi, minulle taas sopii.. Erinomaisia autoja molemmat!!



    [individual1 muokkasi tätä viestiä 11.03.2005 klo 12:10]
      
  • kaikissa Vag-konsernin tuotteissa on kyllä automaattisesti lämpiävät tuulilasinpesimien suuttimet, ajovaloissa ei ole koska niiden suuttimet sijaitsevat puskurin sisällä useimmissa malleissa. A3 ja A4, A6, A8 löytyy tuo lämmitys, varmaan myös A2. Samoin golf, tuareg,touran, transporter jne. sille ei vaan ole omaa kytkintä koska kyseessä on automaattinen toiminto.

      
  • Löytyi jo esim edellisen kopan A4, golf, A3

      
  • Voin olla väärässäkin, mutta mielestäni lukkojen lämmitystä ei A4:ään saa..

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 12:01 PPi kirjoitti
    Lainaus:
    11.03.2005 klo 10:59 Tuomas kirjoitti
    Ajettavuus Audissa on parempi ainakin suuntavakavuus ja muutenkin auto tuntuu helpommalta ajettavalta.


    Unohdit tuosta lauseesta sanan "mielestäni".

    Niin no parempi suuntavakavuus on fakta mutta auton helpompi ajettava on mielipideseikka. Eli olisi pitänyt laittaa mielestäni. :wink:

      
  • Nykyään on alettu kilpailemaan kulutuslukemilla ja koko ajan ilmoitetaan alhaisempia lukemia. Todellisuudessa kenelläkään tuskin on mitään sellaista ihmetekniikkaa, että käytännön ajossa olisi suuri ero kulutuksessa. Esim BMW 320i vs. Mondeo 2,0. Automaattivaihteiset ovat eri juttu koska vaihteistojen välillä vaikuttaa edelleen olevan suuria eroja.
    Jos verrataan 325i ja A4 TFSI, niin luulisin suorasuihkutteisen Audin olevan taloudellisempi, ainakin kaupunkiajossa.

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 12:01 meikä poika kirjoitti
    Mulla on tossa vieressä tuo talvivertailu, Bemarin pisteet oli 8,9, eli aika paljon paremmat kuin hiukan yli kahdeksan. erot ovat kuitenkin marginaalisia ja pidän noin 9 arvosanan ja viisi tähteä saanutta autoa hyvänä talviautona.

    Älä huijaa ei se voinut olla 8,9, muistaakseni Nissan oli toinen ja sillä eli Nissanilla oli 8,6. Bemari oli joku viides tai kuudes muistaaksei. Saabinkin oli bemarin edellä ja sillä oli noin kahdeksan ja puoli.
    Mikä talvivertailu sinulla on vieressä?

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 12:01 meikä poika kirjoitti
    Mutta kuten sanoin, lähes kaikki ulkomaiset lehdet pitivät näihin päiviin asti vanhaa 3-sarjaa luokan mittapuuna.

    Mielenkiintoista, olen huomannut tilanteen päinvastoin. Mutta nyt viime aikoina ei ole tainnut tuota 3-sarjalaista ollakaan missään vertailuissa. Mersukin on ollut edellä kolmosta, Audikin ja Volvo.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 11.03.2005 klo 14:13]
      
  • Muistaako joku mikä oli sen pari kolme vuotta vanhan talvitestin tulos jossa oli mm. A4, 3-sarjalainen, C-mersu, Almera, Saab ja n.12 muuta autoa?

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 14:02 Tuomas kirjoitti
    Mielenkiintoista, olen huomannut tilanteen päinvastoin. Mutta nyt viime aikoina ei ole tainnut tuota 3-sarjalaista ollakaan missään vertailuissa. Mersukin on ollut edellä kolmosta, Audikin ja Volvo.


    Et ole tainnut kovinkaan paljon ulkomaisia autolehtiä lukea?

    Audia pidetään yleisesti mittatikkuna sisätilojen materiaalien, sovitusten ja laaduntunnun osalta. Kokonaisuutena ja erityisesti ajettavuuden osalta referenssinä on BMW.

    Mielestäni erittäin osuva kuvaus Audista on, että se on kuin takaperin kulkeva Porsche. Molempiin merkkeihin pätee, että ajettavuus on saatu kaikissa olosuhteissa hämmästyttävän hyväksi ottaen huomioon moottorin ongelmallisen sijainnin (Audissa moottorin massa etuakselin etupuolella ja Poschessa taka-akselin takapuolella).

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 14:10 Tuomas kirjoitti
    Muistaako joku mikä oli sen pari kolme vuotta vanhan talvitestin tulos jossa oli mm. A4, 3-sarjalainen, C-mersu, Almera, Saab ja n.12 muuta autoa?

    Kun olet päässyt tänne kirjautumaan Tuomas, pääset myös TM:n arkistoon. Menepä vaikka "laajaan arkistoon" ja ota sieltä TM nro 3/2002. Yleensä talvitestit ovat tainneet aina olla numerossa 3.

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 14:24 PPi kirjoitti
    [


    Et ole tainnut kovinkaan paljon ulkomaisia autolehtiä lukea?

    Audia pidetään yleisesti mittatikkuna sisätilojen materiaalien, sovitusten ja laaduntunnun osalta. Kokonaisuutena ja erityisesti ajettavuuden osalta referenssinä on BMW.

    Olen lukenut paljon ulkomaalaisia lehtiä mutta ei kertakaan ole nykyinen 3-sarjalainen voittanut. Kerran se jäi mersun jälkeen (muita premium autoja ei testeissä ollut. Olen nähnyt bemua viimeisenäkin (en ole lukenut koko tesitä läpi). No siitä kumminkin on aikaa kun viimeksi olen huomannut nykyistä 3-sarjalaista testeissä. Ulkomaalaisissa monissa lehdissä ajatellaan liikaa tunteella ja tyrmätään jo etukäteen esimerkiksi Vauxhall/Opel ja joskus jopa monet japanilaiset. Kumminkin "rehellisissä" testeissä nämäkin ovat saattaneet menestyä.
    Ainakin nykyinen 3-sarjalainen on sisältä jokseenkin huonompaa premiumia ihan vakiona.
    Kokonaisuutena ajatellen Audi on näistä kahdesta paras, parempi talvella, luotettavampi (tilastojen mukaan), viidessä suomalaistestissä parempi kuin 3-sarjalainen. Materiaalit kummassakin on hyvät, mielestäni Audissa paremmat jos vakioita katsoo. Mersu on arvokkuudessa selvästi ylempänä näitä kumpaakin. Bemari on näistä seksikkäin, urheilullisin, kaunein ja hauskin. :smile:

      
  • Ihan mielenkiintoinen väittely tähän mennessä. Huomauttaisin kuitenkin, että on eri asia verrata 4-vetoisia autoja keskenään kuin 2-vetoisia. Esimerkiksi talviajo-ominaisuuksissa eivät nelivetoisten ominaisuudet välttämättä periydy 2-vetoisiin. Pitäisi siis valita, kumpia vertailee. Toinenkin valinta mielestäni tulisi tehdä: onko tarkoitus verrata autoja rata-autoina vai matka- ja kaupunkiautoina??

      
  • Niin joo Tekniikan Maailmalla oli se nelivetotestikin ne teki senkin talvella. Sitten on vielä se normaalitalvitestikin. Sitten on normaali sedan-testi, diesel-testi, farmari-testi. Kyllä niistä samoista autoista on monta erilaista testiä.
    Mercedes-Benz varmaan on eniten Premium ainakin ulkonäöltään ja hinnaltaan. Entäs muuten?

      
  • Jos konetta joutuu noin kovilla kierroksilla kierrättämään, niin auto on kelvoton.

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 20:32 Tuomas kirjoitti
    Niin joo Tekniikan Maailmalla oli se nelivetotestikin ne teki senkin talvella. Sitten on vielä se normaalitalvitestikin. Sitten on normaali sedan-testi, diesel-testi, farmari-testi. Kyllä niistä samoista autoista on monta erilaista testiä.
    Mercedes-Benz varmaan on eniten Premium ainakin ulkonäöltään ja hinnaltaan. Entäs muuten?

    Alunperin tarkoittamasi talvitesti lienee TM:ssä 3/01. Siinä A4 ja M-B C olivat jo varustettu ESPillä. A4 voitti testin, Saab 9-3 oli toinen, Almera ja Volvo S60 jakoivat 3. sijan. Mersu sijoittui suht hyvin, kiitos ESP:n, BMW 520 oli keskivaiheilla.

      

  • Tuo suuntavakavuus on mielenkiintoinen asia E46 Bemarissa. Siihen vaikuttavat renkaat älyttömän paljon. Ei pelkästään renkaan koko, vaan merkki ja malli. Siihen sopivalla rengastuksella auto on erittäin suuntavakaa, sopimattomalla taas suuntavakavuus on huono. Lisäksi eri koneisissa on eri alusta. Suurempi koneisten yhteydessä suuntavakavuus on parempi jostain syystä.




    Mielenkiintoinen havainto tuo rengastus:)
    Mulla on e46 (320), jossa on michelinit alkuperäisillä vanteilla.
    Auto ei ole kovin suuntavakaa:(

    Mikä on sun kokemus eri rengas merkeistä, mikä toimii parhaiten?Mikä hiljaisin?Entä mikä olisi paras vannekoko?

    Valitsin michelinit, koska niiden piti olla hiljaisimmat.
    Rengasmelu on mielestäni, ainakin michelineillä, kohtuuttoman suuri muuten hiljaisessa autossa.

    Mitä suosittelisit?

      
  • Lainaus:
    12.03.2005 klo 08:08 MatLog kirjoitti

    Alunperin tarkoittamasi talvitesti lienee TM:ssä 3/01. Siinä A4 ja M-B C olivat jo varustettu ESPillä. A4 voitti testin, Saab 9-3 oli toinen, Almera ja Volvo S60 jakoivat 3. sijan. Mersu sijoittui suht hyvin, kiitos ESP:n, BMW 520 oli keskivaiheilla.

    Kiitos! Tuo Almera on sitten hyvä auto kun noin ylös pääsi vaikka oli kovat vastukset.

      
  • 195:lla kitkarenkailla auto ei ollut kovinkaan suuntavakaa, erityisen uriin takertuva ja muutenkin "epävakaa" se on 225:lla koettu on. Kyllä se 3-sarjalainen varmaan sopivilla renkailla hyvin kulkee, mutta mitkä on ne sopivat?

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 14:24 PPi kirjoitti
    Lainaus:
    11.03.2005 klo 14:02 Tuomas kirjoitti
    Mielenkiintoista, olen huomannut tilanteen päinvastoin. Mutta nyt viime aikoina ei ole tainnut tuota 3-sarjalaista ollakaan missään vertailuissa. Mersukin on ollut edellä kolmosta, Audikin ja Volvo.


    Et ole tainnut kovinkaan paljon ulkomaisia autolehtiä lukea?

    Audia pidetään yleisesti mittatikkuna sisätilojen materiaalien, sovitusten ja laaduntunnun osalta. Kokonaisuutena ja erityisesti ajettavuuden osalta referenssinä on BMW.

    Mielestäni erittäin osuva kuvaus Audista on, että se on kuin takaperin kulkeva Porsche. Molempiin merkkeihin pätee, että ajettavuus on saatu kaikissa olosuhteissa hämmästyttävän hyväksi ottaen huomioon moottorin ongelmallisen sijainnin (Audissa moottorin massa etuakselin etupuolella ja Poschessa taka-akselin takapuolella).


    Usko itseesi älä lehtiin. Ajelin juuri muutaman päivän A4:sella ja jos siitä saa laadukkaan niin on se kyllä aika moisen audisilmäisyyden takana. Minä en pitänyt siitä punaisesta diskovaloilmiöstä nimeltään keskikonsoli, jossa noin 60 valoa loisti kuin joulukuusessa. Samoin materiaalit etenkin tuossa keskikonsolissa on surkeita, muovisia neliöitä napiskoja rivissä joita ei pysty kukaan käyttämään hämärässä, sillä sitä diskovalaistusta ei voi pimeällä pitää edes päällä ainakaan pitkää matkaa. Missä se laatu oli, mielestäni A3:nen on suht laadukas, A4 on kuin halpa Mazda 6-kopio.

      
  • Lainaus:
    13.03.2005 klo 01:22 Warcraft kirjoitti


    Usko itseesi älä lehtiin. Ajelin juuri muutaman päivän A4:sella ja jos siitä saa laadukkaan niin on se kyllä aika moisen audisilmäisyyden takana. Minä en pitänyt siitä punaisesta diskovaloilmiöstä nimeltään keskikonsoli, jossa noin 60 valoa loisti kuin joulukuusessa. Samoin materiaalit etenkin tuossa keskikonsolissa on surkeita, muovisia neliöitä napiskoja rivissä joita ei pysty kukaan käyttämään hämärässä, sillä sitä diskovalaistusta ei voi pimeällä pitää edes päällä ainakaan pitkää matkaa. Missä se laatu oli, mielestäni A3:nen on suht laadukas, A4 on kuin halpa Mazda 6-kopio.


    Uskon erilaisiin autoteeveeohjelmiin, tiettyihin lehtiin, omiin kokemuksiin, fiksuihin ja luotettaviin tuttuihini.
    A3 ja A4 on aika samanlaisia, hmm. Mazda 6 on kaukana Audista sisätilojen laadukkuudesta. Kyllä A4 on hieno sisältä ainakin minun mielestäni. Tosin makuasioista ei voi kiistellä.

      
  • Lainaus:
    12.03.2005 klo 20:30 Tuomas kirjoitti
    195:lla kitkarenkailla auto ei ollut kovinkaan suuntavakaa, erityisen uriin takertuva ja muutenkin "epävakaa" se on 225:lla koettu on. Kyllä se 3-sarjalainen varmaan sopivilla renkailla hyvin kulkee, mutta mitkä on ne sopivat?


    16- tai max 17-tuumaiset V-nopeusluokan Michelinit tai Continentalit eikä liian leveät, jos puhutaan nyt näistä pienemmistä Bemuista eli sinne 325 asti.

    Kitkarenkaista samat merkit, Nokialaisilla ei kannata yrittää, ainakaan sillä vanhalla Hakkapeliitta Q:lla.

      
  • Lainaus:
    13.03.2005 klo 22:10 AkiK kirjoitti
    [


    16- tai max 17-tuumaiset V-nopeusluokan Michelinit tai Continentalit eikä liian leveät, jos puhutaan nyt näistä pienemmistä Bemuista eli sinne 325 asti.

    Kitkarenkaista samat merkit, Nokialaisilla ei kannata yrittää, ainakaan sillä vanhalla Hakkapeliitta Q:lla.

    Kiitos, hyvä tietää. Täytyy taas katsoa minkälaiset renkaat on koeajolla. Täytyy noita renkaita sitten suositella.

      
  • Lainaus:
    13.03.2005 klo 22:10 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    12.03.2005 klo 20:30 Tuomas kirjoitti
    195:lla kitkarenkailla auto ei ollut kovinkaan suuntavakaa, erityisen uriin takertuva ja muutenkin "epävakaa" se on 225:lla koettu on. Kyllä se 3-sarjalainen varmaan sopivilla renkailla hyvin kulkee, mutta mitkä on ne sopivat?


    16- tai max 17-tuumaiset V-nopeusluokan Michelinit tai Continentalit eikä liian leveät, jos puhutaan nyt näistä pienemmistä Bemuista eli sinne 325 asti.

    Kitkarenkaista samat merkit, Nokialaisilla ei kannata yrittää, ainakaan sillä vanhalla Hakkapeliitta Q:lla.


    Continental on aina hyvä valinta Bemarin alle. Tällä hetkellä allani on Continentalin Snowsportit, kokoa 205/55/16, jotka eivät ole hyvät talvirenkaat, mutta niillä auto on todella suuntavakaa. Mielestäni vähintään yhtä suuntavakaa kuin koeajossani olleet A4:t tai vanha korimalli, mikä minullakin joskus on ollut. Ensi talvena ostan uudet talvigummit, täytyy katsoa silloin asiaa uudestaan.

    Kesärenkaista samat merkit, mutta mielestäni alla voi olla myös 18" auton muuttumatta uraherkäksi ja vähemmän suuntavakaaksi. Itse ostin juuri 225/40/18. Olen ajanut e46:sta 18" alkuperäisillä vanteilla, jossa takana oli 255/35/18 Continentalit, eikä auto ollut siltikään uraohjus, vaikka noin leveä rengas onkin Suomeen älytön.

    Moottori lehdessä oli vertailussa 323Ci cabriolet samalla rengastuksella ja siinä ihmeteltiin, miten noin leveä rengas voi toimia jossain autossa niin hyvin. Siinä vaan sanottiin, että alusta on niin hyvin suunniteltu, että se kestää ylileveän renkaan.

      
  • Lainaus:
    13.03.2005 klo 01:22 Warcraft kirjoitti
    Usko itseesi älä lehtiin. Ajelin juuri muutaman päivän A4:sella ja jos siitä saa laadukkaan niin on se kyllä aika moisen audisilmäisyyden takana.


    Toki. Minua henkilökohtaisesti pelkistetympi BMW miellyttää enemmän. Lehdistölle kuitenkin kautta linjan referenssinä varsinkin D- ja E-segmenteissä on viime vuodet ollut Audi.

    [PPi muokkasi tätä viestiä 14.03.2005 klo 14:12]
      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 19:41 Tuomas kirjoitti
    Olen lukenut paljon ulkomaalaisia lehtiä mutta ei kertakaan ole nykyinen 3-sarjalainen voittanut. Kerran se jäi mersun jälkeen (muita premium autoja ei testeissä ollut. Olen nähnyt bemua viimeisenäkin (en ole lukenut koko tesitä läpi). No siitä kumminkin on aikaa kun viimeksi olen huomannut nykyistä 3-sarjalaista testeissä.


    Lehdistä kannattaa lukea muutakin kuin satunnaisten vertailujen lopputulokset. Vertailujen sisältö ja painotukset sekä erityisesti yksittäiset koeajoraportit valottavat tilannetta oleellisesti.

    Tuoreena vertailuna mainittakoon CAR-lehden maaliskuun numeron dieselvertailu (Mukana Audi, BMW, Jaguar, MB ).


    Tuomas: Ulkomaalaisissa monissa lehdissä ajatellaan liikaa tunteella ja tyrmätään jo etukäteen esimerkiksi Vauxhall/Opel ja joskus jopa monet japanilaiset. Kumminkin "rehellisissä" testeissä nämäkin ovat saattaneet menestyä.

    Tosiasia kuitenkin on, että nämä autot kilpailevat jo hintansa vuoksi eri asiakkaista (Saksassa toki 3-sarja, C-sarja ja A4 ovat todellisia volyymimalleja keskiluokassa). Kannattaa myös muistaa että myös ostajat valitsevat tämän luokan autot suurelta osin tunteella.


    Tuomas: Ainakin nykyinen 3-sarjalainen on sisältä jokseenkin huonompaa premiumia ihan vakiona.

    Saisiko tuon lauseen selkokielisenä?


    Tuomas: Kokonaisuutena ajatellen Audi on näistä kahdesta paras, parempi talvella, luotettavampi (tilastojen mukaan), viidessä suomalaistestissä parempi kuin 3-sarjalainen. Materiaalit kummassakin on hyvät, mielestäni Audissa paremmat jos vakioita katsoo. Mersu on arvokkuudessa selvästi ylempänä näitä kumpaakin. Bemari on näistä seksikkäin, urheilullisin, kaunein ja hauskin. :smile:

    MB-brandin markkinointi näyttää ainakin saaneen viestinsä läpi :smile: Todellisuudessa MB ei kilpailijoistaan poikkea kuin Suomessa hinnallaan. Nykyinen C-sarjahan - erityisesti faceliftiä edeltäneet vuosimallit - on kohdannut nimenomaan erittäin paljon kritiikkiä kabiinin laadun osalta.

    Kuriositeettina mainittakoon, että laatuongelmat ja Smartin menekkivaikeudet puolittivat viime vuonna DC:n MB-ryhmän nettotuloksen.


    [PPi muokkasi tätä viestiä 14.03.2005 klo 15:09]
      
  • Lainaus:
    14.03.2005 klo 14:30 PPi kirjoitti


    Lehdistä kannattaa lukea muutakin kuin satunnaisten vertailujen lopputulokset. Vertailujen sisältö ja painotukset sekä erityisesti yksittäiset koeajoraportit valottavat tilannetta oleellisesti.

    Tuoreena vertailuna mainittakoon CAR-lehden maaliskuun numeron dieselvertailu (Mukana Audi, BMW, Jaguar, M:sunglasses:.

    Tosiasia kuitenkin on, että nämä autot kilpailevat jo hintansa vuoksi eri asiakkaista (Saksassa toki 3-sarja, C-sarja ja A4 ovat todellisia volyymimalleja keskiluokassa). Kannattaa myös muistaa että myös ostajat valitsevat tämän luokan autot suurelta osin tunteella.

    MB-brandin markkinointi näyttää ainakin saaneen viestinsä läpi :smile: Todellisuudessa MB ei kilpailijoistaan poikkea kuin Suomessa hinnallaan. Nykyinen C-sarjahan - erityisesti faceliftiä edeltäneet vuosimallit - on kohdannut nimenomaan erittäin paljon kritiikkiä kabiinin laadun osalta.

    Kuriositeettina mainittakoon, että laatuongelmat ja Smartin menekkivaikeudet puolittivat viime vuonna DC:n MB-ryhmän nettotuloksen.

    Tunneasiat eivät saa vaikuttaa testeissä. Eivätkä vaikutakkaan fiksuissa testeissä. Ihminen itse saa sitten tunteilla. Tunneasiat eivät saa millään lailla vaikuttaa. Voidaanhan testissä laittaa tietysti kovia painotuksia. Mutta tunneseikat sopii unohtaa.
    Mersu näyttää selvästi arvokkaammalta ja laadukkaamalta mielestäni ulkonäönsä perusteella. Niin sisätilojen ja ulkonäön puolesta, aivan selkeästi. Ominaisuudet eivät ole muita paremmat. Siis mersu näyttää ja tuntuu laadukkaammalta. Ei mersua ulkonäkönsä perusteella sekoita "pienempiin" autoihin. Mersumerkin mainonta ei ole minuun vaikuttanut.
    Mersun ominaisuudet ovat vain mielestäni kohtalaiset, ehkä tavallista autoa paremmat mutta ei se muille premiumille pärjää.
    Eli mersua en osta, vaikka prameaa ulkonäköä ihailenkin.


      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 19:41 Tuomas kirjoitti
    Lainaus:
    11.03.2005 klo 14:24 PPi kirjoitti
    [


    Et ole tainnut kovinkaan paljon ulkomaisia autolehtiä lukea?

    Audia pidetään yleisesti mittatikkuna sisätilojen materiaalien, sovitusten ja laaduntunnun osalta. Kokonaisuutena ja erityisesti ajettavuuden osalta referenssinä on BMW.

    Olen lukenut paljon ulkomaalaisia lehtiä mutta ei kertakaan ole nykyinen 3-sarjalainen voittanut. Kerran se jäi mersun jälkeen (muita premium autoja ei testeissä ollut. Olen nähnyt bemua viimeisenäkin (en ole lukenut koko tesitä läpi). No siitä kumminkin on aikaa kun viimeksi olen huomannut nykyistä 3-sarjalaista testeissä. Ulkomaalaisissa monissa lehdissä ajatellaan liikaa tunteella ja tyrmätään jo etukäteen esimerkiksi Vauxhall/Opel ja joskus jopa monet japanilaiset. Kumminkin "rehellisissä" testeissä nämäkin ovat saattaneet menestyä.
    Ainakin nykyinen 3-sarjalainen on sisältä jokseenkin huonompaa premiumia ihan vakiona.
    Kokonaisuutena ajatellen Audi on näistä kahdesta paras, parempi talvella, luotettavampi (tilastojen mukaan), viidessä suomalaistestissä parempi kuin 3-sarjalainen. Materiaalit kummassakin on hyvät, mielestäni Audissa paremmat jos vakioita katsoo. Mersu on arvokkuudessa selvästi ylempänä näitä kumpaakin. Bemari on näistä seksikkäin, urheilullisin, kaunein ja hauskin. :smile:


    Niin, kuten on jo tullut ilmi, testissä johon viittasit, ei ollut mukana 300-sarja vaan 520i. Itselläni on tuossa vieressä nro:n 3/2002 testi, missä 300-sarja sai viisi tähteä. Vaikka kyse oli nelivetoisista, siinä tulevat esille juuri seikät, mitkä sanoin itselleni olevan tärkeitä. Tiedän kuitenkin haluavani taka- tai nelivedon ja tiedän että e46 on hyvä hallittava takatuuppariin tottuneelle ja suuntavakaa oikealla rengastuksella. Lämppäreitä, näkyvyyttä, jarruja yms on sitten vaikeampi nopeasti verrata, siinä talvitesti toi minulle hyvää infoa, siksi sen käsiini hankin. Näissä kohdissa Bemu oli vähintään yhtä hyvä kuin Audi, esim lämppärissä parempi. Kuten sanoin, FSI on tuossa vielä normaalia 1.8T:tä paljon huonompi. Kylmä auto on Suomessa kuitenkin aika kauhea.

    Kaikki englantilaiset lehdet ovat tähän päivään asti pitäneet 300-sarjalaista segmentin mittapuuna, esim yksi maailman suurimmista autolehdistä, The Car, sanoo että A4 on parempi sisutuksen laadukkuudessa, mutta muussa 300-sarja on parempi. Samoin Amerikkalaiset lehdet ovat pitäneet pitkään 300-sarjaa parhaana luokkansa edustajana, tosin nyt Infiniti voitti edellisen testin. Kuitenkin 330ia oli toinen. Saksalaisissa lehdissä on ollut paljon tasaisempaa. Kuitenkin BMW:tä on lähes poikkeuksetta pidetty parempana ajaa.

    Olen kuitenkin samaa mieltä, että perusvarusteilla A4 on huomattavasti laadukkaamman näköinen sisältä. Ero mielestäni pienenee lisävarusteilla. Mersusta olen myös samaa mieltä, se vaan ei nyt ollut vaihtoehtona, halusin vähän vaihtelua kolmen Mersun jälkeen, vaikka niihin todella tyytyväinen olinkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit