Citroen C5

13 kommenttia

Minkähänlaisia käyttökokemuksia teillä C5 omistajilla on kyseisestä autosta,tarkemmin vielä tästä faceliftatusta bensamallista?
Itse tilasin 2.0 vtr berlinen,ja olisi kiva tietää jo kokeneempien käyttäjien mielipiteitä.
Ja koska olen jo auton tilannut,niin en tarvitse kommentteja malliin
"osta hyvä mies jokin toinen merkki!"
Kiitos jo etukäteen asiallisista kommenteista!!

  
  • Itselläni on 30 tkm verran kokemusta Peugeot 407 2.0 SW:stä, joka perustuu samaan tekniikkaan kuin tuo sitikan VTR. Kone ja alusta on täysin sama, eri kori ja eri jousitus. Tuossa VTR:ssä näyttäisi olevan myös varusteet jotakuinkin samat kuin omassani on.

    Kokemukseni ovat pelkästään positiivisia.

    Mitään ongelmaa ei ole ollut. Polttoaineenkulutus on asettunut 8 litran tuntumaan, mikä on juuri sitä mitä on luvattukin. Kone on muutenkin vielä oikea kone, ei hengetön alhaalta kuten useat nykybensakoneet ovat. Mitään käyntihäiriöitä tms ei ole ollut. Vaihteisto ja ja kytkin pelaavat mainiosti, herkästi kuten ranskalaisissa on tapana. Ohjaus on edelleen ranskalaisissa erinomaisen tunnokas ja muuntuva ohjaustehostin on minusta osoittautunut hyväksi.

    Varustelu on hyvä, ei ole tullut mieleen mitään mitä puuttuisi. Automaatti-ilmastointi tuntuu olevan toteutukseltaan todella onnistunut, sitä osaa arvostaa kun ajaa pitkiä matkoja. Ikkunoiden huurtumisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia millään kelillä, vedon tunnetta en ole myöskään huomannut. Manuaalikäyttöä en ole tarvinnut kertaakaan, muissa (saksalaisissa, talviautoina kehutuissa) autoissani on siihen tarvinnut joskus turvautua kun ikkunat ei ole muuten pysyneet sulana.

    Kaiken kaikkiaan todella vaivatonta ja mukavaa menoa. Minulla on autossa huoltosopimus, se takaa huolettoma kilometrit ja kustannukset ovat etukäteen tiedossa.

      
  • Olen itse ajatellut ostaa tuon C5 Break (=farmari) VTR tai SX mallin
    (kunhan selviää mallien tarkka ero). Paljon on kirjoiteltua kielteistä C5:sta, mutta olisikohan nämä 2006 vuosimallit parempia? Naapurilla oli C5 farmari vuosimallia 2002, niin siinä oli kyllä tarpeeksi vikoja ja Vehon huoltokorjaajien naamat kävi tutuksi. Täytyy vain toivoa että 4 vuodessa asioita on saatu kuntoon. Sähkö/elektroniikka vikojahan näissä 2000-luvun autoissa on kai miltei kaikissa.

    Pidetään peukkuja!

      
  • Täytyy myöntää että kyllä tämä uusi C5 Break "kullanvärinen" auto tuntuu tosi mukavalta, varsinainen laiva! Jousitus on niin pehmeä että rupeaa välillä nukuttamaan. Suomalaisittain täytyy myös löytää jotain kielteistäkin sanottavaakin (vaikkei se tällä kertaa helppoa ole!): Parkkipaikoilla saa olla hyvin hereillä koska tämä laiva ei käänny yhtä ketterästi kun aikasempi Opela Vectrani, jolla pystyin "hyppäämään" joka koloon...

    Huolenpitopalvelun otin onneksi joten auto pysyy nyt täydessä kunnossa ainakin seuraavat 3+2 vuotta! Aika näyttää kuinka usein saa morjenstaa Vehon mekaanikkoja.......?

    Tilava loistoauto edullisesti!

      
  • Olen ajellut vanhemman korimallisella bensa-C5 farmarilla nyt kohta kolme vuotta ja 70000 km ilman suurempia murheita. Automaattivaihteet ja 2 litran kone on vähän nuhainen yhdistelmä mutta mistään en ole myöhästynyt auton takia. Keskikulutuskin on jäänyt alle 9 litran. Pari pölykapselia on hävinnyt lepikkoon ja takalasi meni vaihtoon kun lämmittimestä katkesi pari lankaa (takuukorjaus). Auto on työsuhdevekotin ja sopimus loppuu kolmen kuukauden päästä, tarkoitus on tilata uusi samanlainen mutta dieselillä.

    Kovasti pelottelivat tutut (erityisesti Toyota-miehet) ensialkuun sähkö- ja hydrauliikkavioista mutta ainakaan hydrauliikassa ei ole ollut mitään sanomista. Sellainen huomio toisin tuli kun talvella tenavat ramppasivat kovasti autossa (lomareissu) ja konetta ei käytetty niin sähköinen hydraulipumppu joka korjaa korin asentoa heti kun keskuslukitukseen koskee meinasi syödä akun tyhjäksi. Varsinaisia sähkövikojakaan ei ole ollut, tosin ajovalolamppua ei omin voimin pysty vaihtamaan, pudottavat huollossa koko nokkakappaleen pois, on siellä niin ahtaat paikat. Vaihtavat samalla kaikki lamput kun nokka on auki.

    Kaikki muut autot tuntuvat ison Sitikan jälkeen vähän kottikärryiltä kun tottuu tuohon hydraulijousitukseen...

      
  • Lainaus:
    10.11.2005 klo 22:20 jagr kirjoitti
    Kovasti pelottelivat tutut (erityisesti Toyota-miehet) ensialkuun sähkö- ja hydrauliikkavioista mutta ainakaan hydrauliikassa ei ole ollut mitään sanomista. Sellainen huomio toisin tuli kun talvella tenavat ramppasivat kovasti autossa (lomareissu) ja konetta ei käytetty niin sähköinen hydraulipumppu joka korjaa korin asentoa heti kun keskuslukitukseen koskee meinasi syödä akun tyhjäksi. Varsinaisia sähkövikojakaan ei ole ollut, tosin ajovalolamppua ei omin voimin pysty vaihtamaan, pudottavat huollossa koko nokkakappaleen pois, on siellä niin ahtaat paikat. Vaihtavat samalla kaikki lamput kun nokka on auki.

    Kaikki muut autot tuntuvat ison Sitikan jälkeen vähän kottikärryiltä kun tottuu tuohon hydraulijousitukseen...

    Muistelen joskus autokauppiaan suusta kuulleeni ensimmäisen C5-version myynnin alkamisen aikoihin, että Citroen takaa hydraulijousituksen toimivan ilman huoltoa tai korjausta 5v /200 000 km ajan. Se jäi silloin epäselväksi, oliko tämä oikea kirjallinen takuu, vai pelkästään tehtaan "lupaus" asiasta. C5:n omistajat tietänevät paremmin?

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 11.11.2005 klo 09:05]
      
  • Ohessa osoite ruotsalaiseen ruostetutkimukseen , jossa C5 oli paras seurassaan Audi A4 ja Renault Laguna.

    http://www.finikor.fi/raportti.pbs
    :smile: :innocent:

      
  • Lainaus:
    11.11.2005 klo 10:07 citroen5 kirjoitti
    Ohessa osoite ruotsalaiseen ruostetutkimukseen , jossa C5 oli paras seurassaan Audi A4 ja Renault Laguna.

    http://www.finikor.fi/raportti.pbs
    :smile: :innocent:

    Kuinka sattuikaan: Tutkimuksessa tutkittiin eri automalleista vuosimalleja 1998-2001, PAITSI: C5:stä ehti mukaan vain vm 2001 ja Lagunasta vm 2000-01.

      
  • Hyvin varusteltu taikamatto. Kannattaa laittaa pakettiin saman tien peruutustutka ja huovatessa kääntyvä sivupeili (rotvallia näyttävä). Välillä on ollut kuormaa sisällä viitisensataa kiloa ja kaasunestejousitus on pelannut hienosti.

    Farmarin avautuvan takalasin apusähköt ovat kerran brakanneet, mutta huollon jälkeen kaikki on taas pelittänyt luotettavasti. Automaattivaihteistoja on parempiakin, mutta tulee tälläkin toimeen. Koko automallin avainsana on mukavuus.

      
  • Lainaus:
    10.11.2005 klo 22:20 jagr kirjoitti
    Kovasti pelottelivat tutut (erityisesti Toyota-miehet) ensialkuun sähkö- ja hydrauliikkavioista mutta ainakaan hydrauliikassa ei ole ollut mitään sanomista.

    Hydrauliikkaa ei tarvitse mitenkään pelätä tai vierastaa.
    Joskus sitäkin on huollettava, mutta mitään ihmeellistä se ei kätke sisälleen, lähes koko kuljetus, logistiikka, työkone ym. puoli ei tule edes toimeen ilman eri hydraulitoimintoja, joten Citroenin ratkaisu jousitussovellutuksena on mielestäni mainio.

      
  • Citroenin jousitusratkaisusta on keskusteltu samaan sävyyn jo varmaan vuosikymmenet. Erinomaisesti se kuitenkin on toiminut ja farmariautoon se on todella hyvä jousitusratkaisu. Mukavuuden kannalta muutenkin, Suomen kuoppaisilla teillä sen vasta huomaa...

      
  • Kaasunestejousituksen jousipallojen vaihto on myös huomattavasti edullisempaa ja helpompaa kuin rautajousien ynnä iskarien vaihto. Kalliiksi systeemi taitaa tulla vasta hydraulipumpun reistaillessa.

    [nimim Erkki muokkasi tätä viestiä 11.11.2005 klo 11:55]
      
  • Lainaus:
    11.11.2005 klo 10:17 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    11.11.2005 klo 10:07 citroen5 kirjoitti
    Ohessa osoite ruotsalaiseen ruostetutkimukseen , jossa C5 oli paras seurassaan Audi A4 ja Renault Laguna.

    http://www.finikor.fi/raportti.pbs
    :smile: :innocent:

    Kuinka sattuikaan: Tutkimuksessa tutkittiin eri automalleista vuosimalleja 1998-2001, PAITSI: C5:stä ehti mukaan vain vm 2001 ja Lagunasta vm 2000-01.


    Tuskin sitä vanhempia C5 autoja onkaan. Vertailtavat autot olivat samoja vuosimalleja . Kannattaa lukea raportti ennenkuin änkyröi.
    :smile:

      
  • Lainaus:
    12.11.2005 klo 12:12 citroen5 kirjoitti
    Lainaus:
    11.11.2005 klo 10:17 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    11.11.2005 klo 10:07 citroen5 kirjoitti
    Ohessa osoite ruotsalaiseen ruostetutkimukseen , jossa C5 oli paras seurassaan Audi A4 ja Renault Laguna.

    http://www.finikor.fi/raportti.pbs
    :smile: :innocent:


    Kuinka sattuikaan: Tutkimuksessa tutkittiin eri automalleista vuosimalleja 1998-2001, PAITSI: C5:stä ehti mukaan vain vm 2001 ja Lagunasta vm 2000-01.


    Tuskin sitä vanhempia C5 autoja onkaan. Vertailtavat autot olivat samoja vuosimalleja . Kannattaa lukea raportti ennenkuin änkyröi.
    :smile:

    Näin luinkin. Siksi sanonta "ehti mukaan". Vanhemmassa ryhmässä Citroenia edusti Xantia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit