Moi!
Olen tässä jo pitempään miettinyt, että milloin tulee uusi Lexus LS. Jostain kuulin, että siihen saisi 6,0 litraisen moottorin, mutta onko tuo vain huhu? Eli kiinnostunut olen uudesta LS:ssästä.
PS:Tämä topickki on siis kaikkeen Lexukseen liittyvään.
Uusimman Tuulilasin paljastussivuilla sanotaan näin:
"Lexus esittelee lippulaivansa LS 430:N korvaajan tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä.Auton kenttätestit ovat jo loppusuoralla ja kuvaajamme pääsi niiden yhteydessä uuden mallin lähituntumaan Arizonan aavikolla.Samassa letkassa ajoivat myös nykyinen LS 430 sekä kilpailijat BMW 7-sarja ja S-Mersu.Näillä näkymin LS 460:ksi nimettävä uusi super-Lexus tulee tarjolle 4,6 litraisella V8 moottorilla.Myyntiin saadaan ensimmäistä kertaa myös pitkäakselivälinen malli.Myöhemmin esitellään hybridiversio LS 600h."
Eli ensi vuonna todennäköisesti auto nähdään meilläkin. Mielenkiintoista nähdä miltä uusi LS tulee näyttämään.
"Lexus esittelee lippulaivansa LS 430:N korvaajan tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä.Auton kenttätestit ovat jo loppusuoralla ja kuvaajamme pääsi niiden yhteydessä uuden mallin lähituntumaan Arizonan aavikolla.Samassa letkassa ajoivat myös nykyinen LS 430 sekä kilpailijat BMW 7-sarja ja S-Mersu.Näillä näkymin LS 460:ksi nimettävä uusi super-Lexus tulee tarjolle 4,6 litraisella V8 moottorilla.Myyntiin saadaan ensimmäistä kertaa myös pitkäakselivälinen malli.Myöhemmin esitellään hybridiversio LS 600h."
Eli ensi vuonna todennäköisesti auto nähdään meilläkin. Mielenkiintoista nähdä miltä uusi LS tulee näyttämään.
Eli onko tuo LS 600H sitten se 6,0 litrainen,yli 500 hv sekä kahdeksan portaisen vaihteiston omaava? Joskus täällä oli ketju jonka nimi oli Lexus BS, mutta en löytänyt sitä. Voisiko joku laittaa linkin jos löytää??
Aika varma veikkaus 4.6 litrainen V8 bensa, hybridijärjestelmällä. Tarkoitus saada V12 koneen tehot, V6:den kulutus.
600:n voisi ajatella viittaavan pahimpaan kilpailijaan, MB 600:een. Se 500hv varmastikin on tavoitteena.
Tässä on kuva tulevasta LS600h-mallista.
http://forums.autoweek.com/servlet/JiveServlet/download/31-21014-468905-18970/LEXUS.jpg
Kappas, näkemättä moista liki sanasta sanaan oman arvion mukainen, mitä nyt neljä desiä isompi mylly. "Ultimate greenmachine" vai mitä tuolla sanottiin, no tuskinpa nyt sentään tässä luokassa "ekotekoja" yleensäkään tehdään
Ihan, fiksun oloinen. Eihän siitä ikänä tiedä, tosin taitaa auto vaihtua ennen vuotta 2007.
http://forums.autoweek.com/servlet/JiveServlet/download/31-21014-468905-18970/LEXUS.jpg
Jenkit ovat taas piirtäneet omasta päästään.
Tämä japanilaisesta autolehdestä peräisin oleva kuva on varmasti lähempänä totuutta.
http://www.clublexus.com/forums/attachment.php?attachmentid=73375&stc=1
Konseptimalli esitellään Tokion autonäyttelyssä
http://www.toyota.co.jp/en/news/05/1012.html
Bonuksena vielä pari kuvaa tulevasta Toyota Suprasta
http://www.clublexus.com/forums/attachment.php?attachmentid=73373&stc=1
http://www.clublexus.com/forums/attachment.php?attachmentid=73374&stc=1
Tämä japanilaisesta autolehdestä peräisin oleva kuva on varmasti lähempänä totuutta.
http://www.clublexus.com/forums/attachment.php?attachmentid=73375&stc=1
Tuon sen on oltava, koska ensinäkemältä näyttää MB 350 CLS:ltä.
Tuttu juttu tuo "muotoilu"!
Ei tuo uusi iso-Lexus kyllä sitä lahnan näköistä Mersua mielestäni muistuta, vaan on selvästikin sukunäköä GS-sarjalle. GS on kieltämättä kaunis luomus kokoluokassaan. Kyllä on Lexus-mallisto vihdoin muotoilukielen löytänny. Nyt kun parasta laatua saa myös kauniissa kuorissa niin on ihme, jos ei kauppa piristy myös Suomessa. Toisaalta, eipä tuosta mitään Audin tai Toyotan tapaista massatuotetta halutakaan kaiketi..
Nyt uusi Lexus LS on sitten esitelty. Tässä vaiheessa toki vielä prototyyppinä nimellä Lexus LF-Sh.
Ainakin Toyotan pääjohtaja (kuvassa vasemmalla) ja Lexus divisionan johtaja (oikealla), näyttävät tyytyväisiltä uutuuden vierellä.
http://media.washingtonpost.com/wp-dyn/content/photo/2005/10/19/PH2005101900379.jpg
Multimediaesittelyn voi katsoa täältä:
http://lexus.jp/ms/
Tosta kulmasta näyttää ainakin ihan VW Phaetonilta, joka on varmaan mitäänsanomattomimman näkönen edustusauto.
Mielestäni olisi tehnyt Lexukselle hyvää tehdä vähän omanlaisemman näköinen tuosta uudesta LS:stä tyyliin uusi IS ja GS, jotka ovat selvästi löytäneet oman muotokielensä.
Eli aika kova auto on tulossa. Mites tämän 8 portaisen vaihteiston kanssa? Onko perää?
Aisin ja Toyota kehittelevät vaihteistoa jossa on "enemmän kuin" seitsemän vaihdetta.
Tuotekehitysosastoa johtava Mr Okamoto kommentoi autoa seuraavasti:
"It is not at all like any other car," he said. "The flagship's driving performance, compared to the (Mercedes) S class or (BMW) 7 series, can excel over these other makes. The generation to come will have the same impact and shock as the first generation LS 400."
Kyllä ovat ainakin Lexuksen sedät innoissaan uutukaisesta. Pääinsinööri Maruyamano kertoi, että kyseessä on yksinkertaisesti hienoin auto mitä maa päällään kantaa. Luvassa on myös LS600 Hybrid, joka tarjoaa V12-moottorin tehot mutta PALJON pienemmillä päästöillä. Dieseliä ei ole luvassa lainkaan LS:ään. Sen sijaan vakiona on neliveto. Ja tietenkin mukaan pakataan kaikki härvelit, mitä ihmiskunta on ikinä autoihin keksinyt - ja vähän lisääkin. Ensimmäiset autot tulevat myyntiin noin vuoden kuluttua. Joten nyt vain tiiviisti lottoamaan.
Oma vaatimaton - kuten aina - käsitykseni on, että Lexus on ottanut jättiharppauksia muotoilussa. Uusi LS on vailla mitään kilpailua luokkansa komein auto. Audi A8 menetti tittelin pystymättä vastarintaan. Uusi Lexus on muodoiltaan vaikuttava, hienostunut, komea, maskuliininen, voimakas, jalopiirteinen, urheilullinen, arvokas ja... kaunis, ah niin kaunis! Ei Volkkarin Phaetonkaan hullumpi ole, mutta se on raskaspiirteinen ja varovainen, siitä puuttuu Lexuksen dynamiikka: kun näkee Phaetonin, voi kuvitella sen ylisuureksi diesel-taxiksi, mutta kun näkee uuden LS:n, tajuaa heti, että se on jotakin erityistä ja että sen hyvin muodostuiden peltien alla lymyää voimaa arvaamattoman paljon....
Oma vaatimaton - kuten aina - käsitykseni on, että Lexus on ottanut jättiharppauksia muotoilussa. Uusi LS on vailla mitään kilpailua luokkansa komein auto. Audi A8 menetti tittelin pystymättä vastarintaan. Uusi Lexus on muodoiltaan vaikuttava, hienostunut, komea, maskuliininen, voimakas, jalopiirteinen, urheilullinen, arvokas ja... kaunis, ah niin kaunis! Ei Volkkarin Phaetonkaan hullumpi ole, mutta se on raskaspiirteinen ja varovainen, siitä puuttuu Lexuksen dynamiikka: kun näkee Phaetonin, voi kuvitella sen ylisuureksi diesel-taxiksi, mutta kun näkee uuden LS:n, tajuaa heti, että se on jotakin erityistä ja että sen hyvin muodostuiden peltien alla lymyää voimaa arvaamattoman paljon....
Erittäin hyvin sanottu!
Ja muistakaapa, että uusi Lexus IS tulee aivan piakkoin Suomeen myyntiin. "Lexus IS:n myynti alkaa tämän vuoden lopulla." Minulle sanottiin Toyota Kaivokselassa, että marraskuussa tulee myyntiin. Hyvää kannattaa odottaa.
Jo perinteiseen tyyliin suomalaisen maahantuojan sivut päivittyvät viimeisenä.
Jo pitkään ovat uuden IS-mallin tekniset tiedot olleet ladattavissa esim. saksankieliseltä sivulta www.lexus.de
Lataa Neue IS mini Broschüre oikeasta yläkulmasta.
Sama sääntö pätee moneen muuhunkin automerkkiin.
Kannattaa kokeilla vaikkapa päätteitä de, se, fr
Teknisten tietojen lukemiseen ei tarvita kielitaitoa.
Nyt näyttäisi olevan myös suomen sivut päivittyneet uudella is:llä
2007 Lexus LF-A Nurburgringin testit video
http://www.edmunds.com/insideline/do/Features/articleId=105484
Kuvia sen uudesta V10-moottorista
http://techon.nikkeibp.co.jp/article/EVENT_LEAF/20051020/109881/001.jpg
http://techon.nikkeibp.co.jp/article/EVENT_LEAF/20051020/109881/002.jpg
Jostain kumman syystä hintoja ei voitu vieläkään julkaista. Outoa nyhväystä.
Sen sijaan tuo Suomen nettisivuilta ladattavissa oleva yli 60 sivuinen esite on sikäli mielenkiintoinen että siinä on auton kehitystyöhön osallistuneiden henkilöiden kuvia ja mietteitä, mikä on omiaan luomaan hiukan inhimillisyyttä.
Britit ovat jo päässeet ensimmäisille koeajoille. Auto vaikuttaa ihan hyvältä, mutta takapenkki ja tavaratila ovat Avensista ahtaampia, joten mistään suur-perheen autosta ei ole kyse, mitä tuskin kukaan meistä ostajaehdokkaista kuitenkaan pitää kovin suurena puutteena.
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?showtopic=20512&st=550
Elikkäs ensi vuonna nämä autot nähdään Lexukselta: Ls,Gs,Is,Sc,Rx,Gx,Lx,Es ja tuo uusi LF-A (onko tuo sitten vakio nimi).
Jenkkien sivuilla ei uudesta LS:ästä puhuta sitten mitään!!
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?showtopic=20512&st=550
Juu, no tuoltahan saa puolueetonta tietoa, aika yllättävää, että auto osoittautui hyväksi. Vielä kun Anders-Simo kertoo yhtään Lexusta ajamatta, että tämä uusin Lexus on paras, niin säästyy meiltä muilta paljon valinnan vaivaa..
Joo. Lexus on paras. Ei edes tarvitse koeajaa muita autoja.
Individual pitää ilmeisesti itseään muita parempana koeajajana koska hänen koeajokertomuksensa edustavat totuutta ja muiden koeajot ovat "puolueellista tietoa".
Tärkeintä tuossa oli se että auto on jo Iso-Britanniassa ajettavana, kun Suomessa vielä arvotaan hintaa, vaikka myynnin pitäisi alkaa käytännössä samaan aikaan. Sillä mitä joku britti tai suomalainen kirjoittelee internetin keskustelupalstoilla ei ole minulle juuri mitään merkitystä, kun olen ostamassa jotain tuotetta. Muodostan oman mielipiteeni itse, sokea luotto muiden mielipiteisiin saattaa käydä hyvin kalliiksi.
Kumpi herroista A-S vai Individual on koeajanut kyseisen Lexuksen?
Jos ei kumpikaan, miten voi tulkita mielipiteen koeajaneista Briteistä puolueelliseksi. Oliko jotain mitä en ymmärtänyt tässä logiikassa oikein? Yleensä brittikoeajoja ja lehtiä on täällä aika tarmokkaasti parjattu.
Tärkeintä tuossa oli se että auto on jo Iso-Britanniassa ajettavana, kun Suomessa vielä arvotaan hintaa, vaikka myynnin pitäisi alkaa käytännössä samaan aikaan. Sillä mitä joku britti tai suomalainen kirjoittelee internetin keskustelupalstoilla ei ole minulle juuri mitään merkitystä, kun olen ostamassa jotain tuotetta. Muodostan oman mielipiteeni itse, sokea luotto muiden mielipiteisiin saattaa käydä hyvin kalliiksi.
En todellakaan pidä, eikä minun koeajokertomukseni edusta totuutta kuin minulle itselleni. Tuntuu vain minusta hölmölle postata tänne Lexusclubilaisten suorittamia koeajoja, hiukan ihmettelisin, jos siinä autosta löydettäisiin ihmeempiä puutteita. Myönnän etten edes jaksanut lukea kovin pitkälle, kun alkoi tulla niin paljon ylisanoja.. Mielipide pitääkin muodostaa juuri itse, mitä väliä sillä loppupeleissä on, mitä muut autostasi pitää, kunhan se sinun arvostamissasi asioissa on sijoitettuun rahamäärään nähden paras ratkaisu. Ihmetyttää vaan tällä palstalla välillä, kun muissa keskusteluissa tuodaan aina Lexus mukaan tyyliin se on kuitenkin paras, vaikkei kukaan kommentoijista ole sellaisella ajanut eikä se vertailuissa ole pärjännyt mitenkään erikoisen hyvin, päinvastoin. Itsekkään en tietenkään ole päässyt vielä ajamaan uutta IS:ää, mutta uuden GS:n, vanhan IS:n ja vanhan LS:n olen ajanut ja täytyy sen pohjalta vaan ihmetellä joidenkin ihmisten fanaattisuutta merkkiä kohtaan. Mutta kuten toisessakin keskustelussa toin esille, IS on mielenkiintoinen uutuus ja käyn sen tod näk kokeilemassa, vaikka siinä onkin ilmennyt odotettua huonompia puolia, eli esim suoran kutosen vaihtuminen Vee muotoon, ajonvakauden poiskytkemättömyys ja se, ettei 3,5 litraista tuoda Suomeen eikä disukkaa saa tomaatilla.
Kerro tarkemmin - noin teknisesti - mitä huonoja puolia on:
1) V6 -moottorissa verrattuna rivikuutoseen?
2) Ajonvakauden poiskytkemättömyydellä turvallisuuden kannalta?
3) Maahantuontipolitiikalla?
Mitään lapsellisuuksia "sävelkorvasta" tai "leikittelymahdollisuudesta maantiellä" ei tarvitse kirjoitella, pelkät faktat.
Kerro tarkemmin - noin teknisesti - mitä huonoja puolia on:
1) V6 -moottorissa verrattuna rivikuutoseen?
2) Ajonvakauden poiskytkemättömyydellä turvallisuuden kannalta?
3) Maahantuontipolitiikalla?
Mitään lapsellisuuksia "sävelkorvasta" tai "leikittelymahdollisuudesta maantiellä" ei tarvitse kirjoitella, pelkät faktat.
No teknisesti ei varmaan olekkaan, on aika vaikea sanoa mitä teknisesti huonoa on maahantuontipolitiikalla. Tässä tapauksessa maahantuontipolitiikka vaan estää hankkimasta itseäni eniten kiinnostavaa mallia, eli riittävän isoa bensakonetta tai tehokasta dieseliä tomaatilla. Kuitenkaan varmaan kukaan ei osta autoa pelkästään teknisten ominaisuuksien puolesta. Itse pidän autossa sivistyneestä mutta tarpeeksi kuuluvasta äänestä ja värinättömästä käynnistä. Ajaisin ehdottomasti V12:sta, jos siinä ei olisi ihan mahdottomat bensakustannukset. Suora kuutonen on mielestäni paras korvike, eikä noita Bemarin suoriakuutosia varmaan ihan turhaan kehuta melkein joka testissä. Luulin aiemmin, että Lexus on edelleen suoralla, mutta käytännönasiat on ilmeisesti ajaneet hienostuneisuuden edelle ja tuo oli minulle pettymys, itse en tarvitse suuria tiloja, tulin esim pitkään toimeen MB SLK:lla. Kuitenkin minulla on sitten isompikin auto harrastuksia varten.
Ajonvakautuksen haluan omassa autossa olevan poiskytkettävissä, ehdottomasti. Lexuksessa tuo toimii (ainakin GS ja vanhempi LS) vieläpä aika kulmikkaasti, joten ajaisin talvella mieluummin ilman sitä hiljaisemmilla nopeuksilla. Lisäksi harrastan muutakin moottoriurheilua, joten silloin tällöin poikkean myös radalle omalla autolla, jolloin ESP:n poiskytkentämahdollisuus on oltava, samoin kuin mielestäni talviajoharjoittelussa.
Nuo olivat vain pointteja, mitkä itselläni vähentää tuon mallin kiinnostavuutta ja jotka ensimmäistä kertaa kuulin tällä palstalla. Nähdessäni ensimmäiset kuvat uudesta IS:stä ajattelin, että siinä voisi olla hyvä vaihtoehto seuraavaksi autoksi hyvän suorituskyvyn (IS350), muotoilun ja riittävän erilaisen merkin takia. Lisäksi minua aina Lexuksessa häirinnyt halvan näköisten materiaalien käyttö, mutta uusimmat Bemaritkaan (300-sarja, X3 ja osin 500-sarja) eivät ole enää aiemman veroisia, joten tuo täytyy hyväksyä tai valita MB tai Audi. Tällä hetkellä kuitenkin kiinnostavin vaihtoehto seuraavaksi autoksi on 330xda tai 330ia, mutta tuokin voi vielä vaihtua moneen kertaan.
Mielenkiintoisia näkökohtia.
Enpä ole nähnyt Lexuksenkaan V6:sia moititun missään testissä.
Äänimaailmasta: taitaa olla todellinen makuasia, eikä ehkä aina edes liity siihen mitä kuuluu, vaan tieto, mistä se ääni tulee.
Itse asiassa ainoa tietämäni moottori, jonka ääni on peräti patentoitu, on V-moottori, tosin vain 2-sylinterinen (Harley-Davidson).
Tuulilasi-lehden koeajajat pitivät taas Audin V6-moottorin ääntä kaikkein makeimpana (6-sylinteristen vertailu Audi A6 3,2, Lexus GS 300, Bmw 530, Cadillac STS 3,6).
Minun mielestäni valurautablokkisen, poikittain sijoitetun rivinelosen ainutlaatuinen, miehekäs ja jyrisevä ääni on kaikkein paras. Sitä ei voi toiselle kertoa, se pitää itse kokea!
Ostin kyseisen Tuulilasin ja minusta arvostelussa puhuttiin Audin pakoputkesta tulevasta äänestä. BMW:stä ja myös koko kansan Lexuksesta todettiin, ettei suuremmin murahtele tai ääntele. BMW suora kuutonen käy silkin pehmeästi pienillä kierroksilla ja suuremmilla (n. 3500 ylöspäin) kaunis murina, jota kuuntelee mielellään, vaikka ikkuna auki. Ja moottori käy koko ajan täysin värinättömästi ilman mitään tasapainotus akseleita.
Sitten aivan ohi aiheen, luin ihmeissäni kyseistä testiä. Pisteytys on selvästi tehty perusautojen arvostelu perustein. Kuluilla jotka syntyvät käytöstä, ei ole enää niin suurta merkitystä tässä hintaluokassa. Ne voitaisiin minusta ohittaa toteamalla, että niitä on. Paljon suurempi kuluerä on arvonalennus, jos auto on hankittu omalla rahalla.
Mittavista arvoista esim. kiihtyvyydessä oli sekunnin ero, mutta sitä ei juuri huomioitu. Ilmeisesti koska kaikki kulkee paremmin, kuin Toyota Primera, jolle pisteytystaulukko on suunniteltu. Edes ohituskiihtyvyydellä ei ollut pisteytys mielessä merkitystä, vaikka nopeimman ja hitaimman ero matkassa oli rekka-auton verran.
Olisin kaivannut hieman paneutumista autojen luonne eroihin. Tässä hintaluokassa sillä on merkitystä. On aika sama onko takapenkillä kaksi senttiä leveyttä enemmän tai vähemmän. Koska näitä autoja ei osteta ainoastaan kulkuvälineiksi, vaan näiden on tuotettava omistajalleen myös mielihyvää. Se on ensimmäinen edellytys että autoa voi kutsua yleensä Premiumiksi. Tästä syystä tässäkin maassa ostavat monet esim. Cadillacin pärjää se sitten miten tahansa testissä. Se antaa heille sitä jotain mistä ovat valmiita maksamaan.
Sitten aivan ohi aiheen, luin ihmeissäni kyseistä testiä. Pisteytys on selvästi tehty perusautojen arvostelu perustein. Kuluilla jotka syntyvät käytöstä, ei ole enää niin suurta merkitystä tässä hintaluokassa. Ne voitaisiin minusta ohittaa toteamalla, että niitä on. Paljon suurempi kuluerä on arvonalennus, jos auto on hankittu omalla rahalla.
Mittavista arvoista esim. kiihtyvyydessä oli sekunnin ero, mutta sitä ei juuri huomioitu. Ilmeisesti koska kaikki kulkee paremmin, kuin Toyota Primera, jolle pisteytystaulukko on suunniteltu. Edes ohituskiihtyvyydellä ei ollut pisteytys mielessä merkitystä, vaikka nopeimman ja hitaimman ero matkassa oli rekka-auton verran.
Olisin kaivannut hieman paneutumista autojen luonne eroihin. Tässä hintaluokassa sillä on merkitystä. On aika sama onko takapenkillä kaksi senttiä leveyttä enemmän tai vähemmän. Koska näitä autoja ei osteta ainoastaan kulkuvälineiksi, vaan näiden on tuotettava omistajalleen myös mielihyvää. Se on ensimmäinen edellytys että autoa voi kutsua yleensä Premiumiksi. Tästä syystä tässäkin maassa ostavat monet esim. Cadillacin pärjää se sitten miten tahansa testissä. Se antaa heille sitä jotain mistä ovat valmiita maksamaan.
Niin, moottoreista sanottiin: "Kuutoskoneet käyvät tasaisesti ja pehmeästi. Jos ääniä haluaa arvostella, on Audi vahvimmilla, sillä sen pakoäänet ovat sopivan räyhäkät. BMW ja Lexus eivät suuremmin murahtele tai ääntele. Cadillacissa kuuluu täyskaasukiihdytyksessä varsin raaka ja repivä ääni."
Meluna ajatellen hiljaisimpia olivat Lexus ja BMW.
Viralliset käyntimeluarvot ovat : Lexus 77 dB, Audi ja Cadillac 81 dB, BMW 82 dB.
Kiihtyvyyksistä: ehkä koeajajat ajattelivat, että jos joku haluaa "kiihdytysauton", hän ostaa manuaalivaihteisen.
Juster näyttää myös huomanneen, että "premiumit" eivät ole parhaimmillaan "tavallisilla" käyttöominaisuuksilla mitattuina, vaan hyviä puolia tulee etsiä moottorin äänistä tms.
Niin, itse noita kaikkia vieläpä juuri samoilla koneilla kokeilleena voisin sanoa, että mun tulos noiden kohdalla oli täysin sama, mutta vähän eri perusteilla. Tuulilasin tulos oli siis:
1.BMW 530ia 2.Audi A6 3.2FSI Quattro 3. Lexus GS300 4. Cadillac STS. Lehdessä mainittiin lisäksi, että tulos oli selvä saksalaisten eduksi.
Itse kuitenkin ihmettelin, ettei esim laatuvaikutelmaa oltu arvosteltu millään lailla, vaan annettu kaikille maksimipisteet. Varmasti laatuvaikutelma on hyvä kaikilla peruskinnereihin verrattuna, mutta on noissa kyllä paljon erojakin. Mielestäni tuossa Audi ja Bmw on huimasti edellä, erityisesti Caddyä.
Äänestä sanottiin, että kaikkien matalaprofiilirenkaat pitävät rengasääniä, vaikka Bmw ja Lexus olikin hiljaisemmat. Tuossa omat kokemukset meni ristiin, tosin ajamana Lexus oli eri renkailla kuin vertailuauto, joten osa voi selittyä sillä.
Koneiden sivistyneisyydestä on ollut juttua paljonkin näissä lehdissä. Lexusta ei toki olla haukuttu, päinvastoin, mutta mielestäni se ei pääse korkeammilla kierroksilla lähellekkään sitä mihin suora kutonen pääsee. Audi on omansa, siinä on jätetty pakoäänet kuuluviin selvästi. Bemarin suoraa kuutosta on ylistetty jokaisessa TM:n koejaossa lähiaikoina ja mainittu siinäkin sen olevan optimaalisin konekonstruktio, jos käytännöllisyyttä ei tarvitse ajatella. Mikään muu kuin V12 ei pääse samaan sivistyneisyyteen. Tämä on tullut hyvin esiin myös International engine of the world -kilpailussa, missä Bmw on kahminut kautta aikojen eniten palkintoja pitkälti juuri erittäin pehmeästi käyvien, värinättömien, tehokkaiden ja taloudellisten suorien kuutosiensa ansiosta. TL:nkin testissä Bmw:llä oli ylivoimaisesti parhaimmat suoritusarvot, vaikka testikulutus oli toiseksi pienin.
Kuitenkin kaikki nuo ovat hienoja autoja ja täyttävät varmasti tehtävänsä, mutta niissäkin on parempia ja huonompia..
Tämän vuoden paras on kyllä BMW, mutta V-moottori: V10!
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/bestnew_vid.html