Kia tuli Suomeen

34 kommenttia
«1

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=114665

Syyskuun alusta lähtien Delta-konserniin kuuluva Kia Motors Finland alkaa tuoda korkean autoverotuksen raiskaamaan Pohjoiseen kotiimme Kia-henkilöautoja, joita jo tuodaan kaikkialle Pohjoismaihin ja Baltiaan.

Hinnoista ei ole tietoa, mutta takuu tulee olemaan 5 vuotta! Ja veikkaanpa, ettei se hintakaan kovin korkea ole. Ymmärtääkseni muissa maissa Kia jopa pieksää Daewoon hinnoissa.

Joten veriseksi menee Suomessakin kilpailu halpa-autojen luokassa: on Daewoo, Hyundai, Suzuki... ja nyt Kia. Uutuusmalli Picanto sijoittuu Yaris-luokkaan. Auto on aivan uusi. Maailmalla sitä on kehuttu hyvin varustelluksi ja hyväksi ajaa. Sisuta on ehkä hiukan muovinen mitä olen pari kuvaa nähnyt, mutta ulkoväreissä on sitäkin enemmän iloa.

Kia aikoo vuoteen 2010 mennessä maailman suurimpien autovalmistajien joukkoon, joten kiirettä pitää. Kuuluiko se Kia Hyundain omistukseen?

  
  • Joo,justiin luin tuota samaa juttua.Uudet automerkit ovat aina tervetulleita tännekinpäin maailmaa.Kiasta tulee varmasti kova kilpailija varsinkin Daewoolle ja Hyundaille.Mallistokin on melko laaja.On pikkuautoa,edustusautoa,tila-autoa,katumaasturia ym.

    Suomen pisin viiden vuoden takuu varmasti houkuttelee ostajia,eli ei se laatukaan ihan huonoa voi olla.Mikäli autot ovat ominaisuuksiltaan kilpailukykyisiä ja hinnat saadaan riittävän alas,niin kyllä Kiallakin on kaikki edellytykset menestyä.Onhan se hyvä asia että ostajilla on enemmän vaihtoehtoja.

      
  • Lainaus:
    04.08.2004 klo 16:45 Anders-Simo kirjoitti
    Kia aikoo vuoteen 2010 mennessä maailman suurimpien autovalmistajien joukkoon, joten kiirettä pitää. Kuuluiko se Kia Hyundain omistukseen?


    Kia siirtyi v. 1997 Hyundain omistukseen; tieto tästäkin löytyy Tuulilasin nettisivuilta. Uusimmissa Kia-malleissa onkin sama pohjalevy ja pienin muutoksin sama perustekniikka kuin Hyundain sisarmalleissa. Mielenkiintoista onkin, tuleeko Suomessa todella olemaan kaksi varaosa- ja huoltokorjaamoketjua yms. ao. automerkeille, joilla on paljon yhteisiä osistoja.

      
  • Saapa nähdä, aikovatko kaupata Kia Opirus'ta, sitä liki viisimetristä laivaa, johon on kopioitu E-Mersun keula ja jonkun jenkin peräosa. Siinä on kaiketi V6-kone ja varusteita niin maan perusteellisesti mutta hinta ainakin Saksassa on aivan naurettavan halpa. Onhan se komea peli ja mummot luulevat varmasti että siinä menee Merssu! Toisaalta on edessä nopea arvonlasku..

      
  • "Toisaalta on edessä nopea arvonlasku.."

    Korealaisten Daewoon ja Hyundain isompien henkilöautomallien kauppa on ollut näemmä aika nihkeää, vaikka tavallisen Astran hinnalla saisi olennaisesti tilavamman japaremmin varustellun auton, teknisen laadun ollessa varmaankin samaa tasoa.

    Hyundain SantaFe -katumaasturi on myynyt hyvin ainakin Ruotsissa, jossa se on todella halpa luokassaan. Suomessa autoa ei ainakaan Etelä-Suomessa usein näe, "merkkitavara" Honda CR-V on esim. suositumpi.

    Suomalainen ajattelee kovasti sitä mitä muut hänestä ajattelevat. Kun ostaa Toyotan tai Ooppelin, ei tarvitse niin paljon selitellä valintaansa eikä joudu silmätikuksi. Sitten on vain se vanha oppiriita näiden suosituimpien merkkien paremmuudesta, mutta kylänhulluksi ei julisteta.

    Arvonalennus on mielenkiintoinen juttu. Jos ostan ison saksalaisen sedanin, joka on samoin moottoritehoin ja varustein kuin tämä esim. tässä mainittu iso Kian huippumalli, on hintaero ehkä luokkaa 35.000 euroa. Uuden korealaisen hinta on vähemmän euroja kuin kyseisen saksalaisauton arvo tippuu ensimmäisen vuoden aikana.

    Halpa hankintahinta ja viiden vuoden takuu tekevät rationaalisesti tarkastellen tämmöisestä Kiasta järkevän ostoksen. Vrt. Nissan Maxima, joka on ollut luokkansa halvin vaan ei varmastikaan laaduttomin, ja silläkin on ollut 3 vuoden takuu. Sitten tullaankin muihin arvoihin, koettu statusarvo, ajo-ominaisuudet jne. joita on vaikea mitata.

    Vastaavasti 30.000-35.000 euron hintainen iso bensa-sedan ei ole ostajalle vaihtoehto vaikkapa saman hintaiselle 5-oviselle diesel-Astralle tai -Golfille. Eikä korealainen ole vaihtoehto 90.000 euron hintaiselle premium-sedanillekaan, vaikka korealaisia saisi talliinsa 3 eriväristä yhden saksalaisen hinnalla.

    Kiasta mielenkiintoisin on minusta SUV-malli Sorento, jossa on minusta pirteä muotoilu ja kilpailijoistaan poiketen myös viihtyisän tuntuinen sisustus. Jos tätä %¤#£@ autoveroa ei olisi, sellaisesta saisi hyvän kakkos- tai kolmosauton ns. virkistyskäyttöön.

      
  • Enää puuttuu JjongSang vai SsangYong, tänne tuotiin jotain Mussoliini mallia joitain kappaleita. Sittenhän paletti olisi Wokkipannumaasta täysin valmis.

      
  • Ei Koreassa mitään wokkipannuja ole. Kiinassa on wokkipannuja. Ja Kiinassa taas valmistetaan mm. Volkswageneita ja kai Fordejakin.

    Kian maasturia, uutta Sorentoa on ainakin brittilehdissä kehuttu. Paitsi että hinta on halpa niin ominaisuuksiakin on. Ja minusta ulkonäkö on onnistunut.

    Ehkä se Opirus voisi sopia jollekulle, joka ei välitä herättää naapurikateutta Mersulla. Eiköhän ne ominaisuudet ole hyvät molemmissa, joskin Opirus lienee vähän painotettu jenkkimakuun, minkä minä koen ainakin ISONA plussana.

    Ja kun puhutaan arvonalennuksesta niin eihän se hinta voi 35 000 hintaisessa autossa pudota kuin 35 000 mutta 70 000 hintaisessa se putoaa 70 000!! Lisäksi kalliiseen autoon on myös kalliit varaosat, kalliit huollot ja kalliit vakuutukset. Vaikka se säilyttääkin hintansa paremmin niin kyllä siitäkin putoaa yksi edullisen auton kokonaishinta parissa vuodessa. Kaikki on suhteellista.

    Toisaalta myös olisi persoonallisempaa ajaa kiistämättä hyvännäköisellä, isolla V6-Kialla kuin tusinamersulla, joita on taksitolpat täynnään... luultavasti myös Kia kestää Mersua enemmän ja sitäkin kautta arvonalennus kompensoituu.

      
  • Tuo arvonalennus on varmaan prosenteissa aika suurta jos lähtee vaihtamaan korealaista autoa esim. saksalaiseen. Toinen juttu on jos pitäytyy vain korean merkeissä....

    Se mesen kopio on aika ovelasti tehty, miksi eivät vielä laittaneet keulalle törröttämään tähti kopiota mukaan. Oisivat muokanneet jonkin mesen tähteä muistuttavan merkin. Avot, olisivat mummot ja muut - asiasta ei niin tietävät - luulleet autoa mersuksi.

    Takuu voi kyllä olla aika hyvä myynti valtti.

    Se Sorento SUV muuten näyttää aika hyvin muotoillulta sekä sisätiloiltaan asialliselta. Ja löytyy myös 2,5 dieseli. Ei paha.

    [turbo-kiisseli muokkasi tätä viestiä 05.08.2004 klo 11:36]
      
  • Lainaus:
    05.08.2004 klo 11:15 Anders-Simo kirjoitti
    Lisäksi kalliiseen autoon on myös kalliit varaosat, kalliit huollot ja kalliit vakuutukset.

    Toisaalta myös olisi persoonallisempaa ajaa kiistämättä hyvännäköisellä, isolla V6-Kialla kuin tusinamersulla, joita on taksitolpat täynnään... luultavasti myös Kia kestää Mersua enemmän ja sitäkin kautta arvonalennus kompensoituu.


    Tässä vaiheessa lienee aika rohkeaa sanoa, että varaosat/huollot olisivat halpoja Kiassa, esim Hyundain varaosat ovat muistini mukaan aika kalliita, eikä huollotkaan tainneet olla edullisimpia, vaikka auton ostotohinta on alhainen, eli ei edullinen ostohinta anna takeita halvoista huolloista/varaosista.

    Itse saattaisin ajaa mielummin tusinamersulla kuin eksoottisella Kialla, jos saisin valita, mutta me kaikki olemme erilaisia.

    Mielenkiintoinen väite se, että Kia kestäisi todennäköisemmin Mersua enemmän ? Mihinkähän arvioihin se mahtaa perustua !

    Mutta ei muuta kuin tervetuloa Suomeen Kia, kilpailua ja erilaisia autoja täälläkin kaivataan, saattaa tuo viiden takuu aiheuttaa positiivisia paineita muille auton maahantuojille.


      
  • No mutta katsokaapas Picantoa! Siinä tulee heti mieleen pari automallia, josta tuo on todella vahvasti kopioitu. Hieno juttu, että Kia saadaan suomeen. Näinollen lyhyessä ajassa olemme saaneet 3 uutta merkkiä markkinoille, Daewoo, Rover ja Kia...

    Varsinkin Daewoo-Kia kamppailu tulee olemaan mielenkiintoinen. Kun tähän vielä lisätään vanhat tutut halpamerkit niin voi jo miettiä, riittääkö kaikille asiakkaita. Jollekin tulee vielä varmasti tukalat paikat...

    Toisaalta niinkuin TL kertoo, KIA aikoo tavoitella samaa keskiluokka-asemaa, mitä esim. Toyotalla on. Se haluaa siis halpamerkki-imagostaan pois.

    Kävisiköhän tässä jopa niin, että KIA:sta ollaan tekemässä Hyundain "premium-merkkiä" vähän niinkuin Toyotalla on Lexus, tuskinpa, mutta mielestäni se ei voi pitkällä aikavälillä toimia, että KIA:n autot kilpailevat Hyundain, eli pääomistajan kanssa. Profiloimista siis tarvitaan.

    Mielenkiintoista on se, että vaikka KIA mainostaa panostavansa Toyotan tasoiseen laatuun, on se viimeisinä vuosina kilpaillut vain luotettavuustilastojen huonoimmista sijoituksista...

    KIA:n mallivalikoima on suomessa mielenkiintoinen, sillä pääosin tänne tarjotaan ainakin alkuvaiheessa erilaisia tila auton variaatioita...



    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 05.08.2004 klo 12:03]
      
  • TM2004 automaailma: Erityisen suuri myyntimenestys on ollut Sorento-maasturi. Senpahimmat kilpailijat ovat MB ML ja BMW X5

      
  • Kia Opirus a.k.a Amanti on kyllä pilattu sillä mersu nokalla. Sisustus on kyllä ihan hieno auton hintaluokassa, ei tosin mitenkään moderni, vaan jotenkin buickmainen. Kunnon face liftillä olisi ihan ok auto. Toisaalta halvan hinnan näkee myös siitä, että kone on aika tehoton, 3.5 v6 200hp, kun yleensä vastaavan hintaisten perheautojen 3.5 v6 koneissa on n 240hp (esim accord ja altima).

    Jenkeissä Opirus? eli Amanti maksaa n $25k eli saman mitä keskikoiset v6 perheautot (camry, accord yms), mutta tyyliltään Kia on luokkaa ylempänä. Toisaalta Kian hinnalla saa myös chrysler 300:n 2.7 koneella ja muutamalla lisävarusteella tai suunnilleen samaan hintaan sisarmalli dodge magnumin tehokkaammalla 250 hp 3.5 v6 koneella. Suomessa Kian hinta lienee €40-50k välillä.

    Itse jos tämän hintaista autoa ostaisin valitsisin kyllä mieluummin yllättäen dodgen, mikäli se kuuluu maahantuonnin alkaessa tuontiohjelmaan.

    Kioista Sorento on ihan tyylikäs SUV. Myös uusi Spectra on ihan hienon näköinen.

      
  • On se Oprimus aika vanhan näköne kun vertaa vaikka johonkin Accordiin (jenkeissä Acura TSX). KArseen näköne Mutta kyllä osa muista on ainaki ihan siedettäviä. %-vuoden takuu merkkaa paljon

      
  • Lainaus:
    05.08.2004 klo 12:00 Niki Kari kirjoitti

    Kävisiköhän tässä jopa niin, että KIA:sta ollaan tekemässä Hyundain "premium-merkkiä" vähän niinkuin Toyotalla on Lexus, tuskinpa, mutta mielestäni se ei voi pitkällä aikavälillä toimia, että KIA:n autot kilpailevat Hyundain, eli pääomistajan kanssa. Profiloimista siis tarvitaan.


    Juuri vähän aikaa sittenhän oli uutinen, että hyundai suunnittelisi uutta luxusmerkkiä lexus/infiniti/acura tyyliin, koska hyundait on menestyneet j.d powersin tutkimuksessa :grin: . Luxusmerkki tulisi jo muutaman vuoden päästä kun hyundain kallein malli (eli Equus) seuraavan kerran uudistuu. Hyundain jenkkijälleenmyyjät ei yllättäen olleet kovin innoissaan projektista.

      
  • USAssa tämä SUV-malli Sorento on varsin kiinnostavan hintainen.

    Eli 3,5 litran V6:lla ja tietenkin automaattilaatikolla varustettu 4WD-malli kaikilla herkuilla myydään veroineen ja maksuineen hintaan USD 30.000 (nahkaverhoilu, 2-väri, ...). USAssa autoa saa muuten myös 2-vetoisena. Hinta oli sieltä suurinpiirtein sivusuunnassa keskeltä USAa, Illinoisin osavaltiosta ;-)

    USD 30.000 on muuten 25.000 euroa eli Golfin hinnat-alkaen-hinta Härmässä...

      
  • Toistaiseksi tällä palstalla kehutaan Korean autoja. Katsotaan nyt rauhassa pari vuotta, miten selviävät talvesta. Mikä tahansa kinneri toimii helteessä ja kuivalla. Aivan kylmiltään en lähtisi joulukuussa Pohjois-Lappiin Kialla tai Daewoolla. Auto pitäisi saada käyntiin vaikka viikon seisomisen jälkeen -30 asteen pakkasella. Tämä on tottakai ääriraja, mutta silti näitä tilanteitakin tulee.

    En tiedä kuinka monta Mersuntappajaa on rekisteröity Suomeen, se Anders-Simon Chrysler Hemi !!
    Korealaiset ottavat pienen siivun, se on selvä, mutta taitaa olla kuten F1:ssä. Taival on pitkä ja kivinen uuden merkin maineen luomiseen luotettavana autona. Muuta myyntivalttia ei esim. Japanilaiset oikein pysty esittämään, kuin JD.Powersin kuluttajakyselyt. Se taas ei tarkoita, että Audi, Bemari, MB tai VW ovat yhtäkkiä huonoja, tai vikoja täynnä. Yksi galluppi muiden joukossa, ja on trendikästä olla joskus eri mieltä kuin muut. Varmaan Saksalaiset kyllästyvät muuten vain omiin jokapäiväisiin merkkeihin. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisille ihmisryhmille nämä kyselyt on osoitettu. Kotiäidille supermarketin parkkipaikalla, vai moottoritien levähdysalueella?

    Tyytyväisyyskysely ja galluptiedustelu ovat niin ja näin, mitä kysytään ja miten ne esitetään, sekä tulkitaan. Kuten Lipponen väitti kirkkain silmin työttömyyden puolittuneen hänen halituskaudella! Se on jo toinen juttu miten se tehtiin tilastollisesti, mutta käyköön esimerkkinä.

      
  • http://www.kia.co.uk/

    Kävinpä noilla sivuilla katsomassa vähän Kia-malliston vaikutelmia. Ulkonäkö on monessa mallissa ihan siedettävä, mutta SISÄLTÄ NE OLIVAT KARMEA PETTYMYS; sellaista 80-luvun designia ja harmaata muovia, harmaata kangasta niin penkeissä kuin ovissakin.... harmaata, harmaata, harmaata... yäk!!

    Halvan näköisiä. Mutta halpojahan ne ovatkin. Ennemmin kuitenkin istuisin vaikkapa Citikan C kakkosessa, missä on pirteä sisusta. Kyllä nykyisin uudessa autossa pitää olla jo sisällä raikkaita muotoja, metallia ja värejä.

      
  • http://www.mobile.de/SIDMzarfj3je8qJZvMZ2B91tQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB10LsearchPublicJ1091744791A1LsearchPublicD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B61%7F-t-vCaMkMoSm_X_Y_x_ysO~BSRA6D1100E13200FopirusFOPIRUSA2A0A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111134821492&top=1&

    Mutta tuo Saksassa myytävä Kia Opirus on aika makea kyllä kieltämättä. Siinä on tyyliä ja arvokkuutta. Aika kliseemäinen kyllä, mutta puhutteleva... ja vain 25 000!!! Vastaava Mersu maksaa Suomessa 70 000.

      
  • Lainaus:
    05.08.2004 klo 12:36 Mopar man kirjoitti
    Toisaalta halvan hinnan näkee myös siitä, että kone on aika tehoton, 3.5 v6 200hp, kun yleensä vastaavan hintaisten perheautojen 3.5 v6 koneissa on n 240hp (esim accord ja altima).


    Aiheeseen liittymätön juttu, mutta kyllä nykyään saadaan paljon enemmänkin tehoja tuollaisesta myllystä. Esimerkkinä taas (koska nämä tunnen parhaiten) on Alfan 3.2 litrainen V6 moottori josta irtoaa 250hp ja sitten tuosta kasvatettu muistaakseni 3.5 vai oliko 3.7 litrainen versio tuottaa 320hp. Nuo taitaa siis kaikki olla jo vähän vanhanaikaisia ainakin tehon osalta...

      
  • Noi KIA:n sivut on muuten yllättävän lapsellisen näköiset. Luovat sellaista lelumaista vaikutelmaa- joka ainakin mulle jää kuvista päätellen jokaisesta KIA:sta.

    Tuo suurin Kia mersukeulalla on mun mielestä myös todella vanhanaikaisen näköinen- tarvitsisi ehdottomasti päivitystä.

    Myös tuo Itämainen muotoilutyyli mikä muutamissa malleissa on, ei oikein iske. Pitäisi olla vähän eurooppalaisemmat lookit- jota kyllä parissa mallissa on kovin haluttu luodakin.

    Talvioloissa KIA:a on kyllä testattu jo muissa pohjoismaissa. Kannattaa katsoa niissä tehtyjä tilastoja jos haluaa tietää, miten sietävät talvikäyttöä... Onhan meillä Hyundait toimineet hienosti talvessa ja Daewootkin on vielä hengissä :wink: , joten en usko että Kia on kovin paljoa huonompi... Se on tosin nähty, ettei noiden lämmityslaitteet yms. meillä tärkeät härpäkkeet ole kovin tehokkaita...

      
  • Lainaus:
    06.08.2004 klo 12:40 Niki Kari kirjoitti
    Noi KIA:n sivut on muuten yllättävän lapsellisen näköiset. Luovat sellaista lelumaista vaikutelmaa- joka ainakin mulle jää kuvista päätellen jokaisesta KIA:sta.

    Tuo suurin Kia mersukeulalla on mun mielestä myös todella vanhanaikaisen näköinen- tarvitsisi ehdottomasti päivitystä.

    Myös tuo Itämainen muotoilutyyli mikä muutamissa malleissa on, ei oikein iske. Pitäisi olla vähän eurooppalaisemmat lookit- jota kyllä parissa mallissa on kovin haluttu luodakin.

    Talvioloissa KIA:a on kyllä testattu jo muissa pohjoismaissa. Kannattaa katsoa niissä tehtyjä tilastoja jos haluaa tietää, miten sietävät talvikäyttöä... Onhan meillä Hyundait toimineet hienosti talvessa ja Daewootkin on vielä hengissä :wink: , joten en usko että Kia on kovin paljoa huonompi... Se on tosin nähty, ettei noiden lämmityslaitteet yms. meillä tärkeät härpäkkeet ole kovin tehokkaita...


    Minua on mietyttänyt nuo korelaiset autot, sen jälkeen kun koeajoin Hyundain pari vuotta sitten keväällä. Tasaisella tiellä meno oli mukavaa ja melukin suht. hiljaista. Mutta kun ajoin mukulakivillä tuntui, että auto hajoaa siihen paikkaan, ikään kuin jousitus olisi puuttunut kokonaan. Moottoritiellä, kun nopeus nousi yli 120 km/h, tuntui siltä kun joku olisi avannut oven kesken kaiken. Auto oli yön yli käytössä, ja toukokuisena aamuna, lämpö n. +5, käynnistyksen yhteydessä kuului aikaimoinen vikinä, jota kesti ensimmäiset kilometrit, ja katosta kuului sellainen rapina, kuin siellä olisi ollut hiiri kattovuorauksen välissä. Niin ja tietokone näytti pelkästään 9.5 l/100 km kulutusta aina. Auto oli 22 000 km ajettu esittelyauto. odotuksiin nähden oli melkoinen pettymys, enkä ole korealaista sen jälkeen koeajanut.

      
  • Lainaus:
    06.08.2004 klo 12:31 Niki Kari kirjoitti
    Lainaus:
    05.08.2004 klo 12:36 Mopar man kirjoitti
    Toisaalta halvan hinnan näkee myös siitä, että kone on aika tehoton, 3.5 v6 200hp, kun yleensä vastaavan hintaisten perheautojen 3.5 v6 koneissa on n 240hp (esim accord ja altima).


    Aiheeseen liittymätön juttu, mutta kyllä nykyään saadaan paljon enemmänkin tehoja tuollaisesta myllystä. Esimerkkinä taas (koska nämä tunnen parhaiten) on Alfan 3.2 litrainen V6 moottori josta irtoaa 250hp ja sitten tuosta kasvatettu muistaakseni 3.5 vai oliko 3.7 litrainen versio tuottaa 320hp. Nuo taitaa siis kaikki olla jo vähän vanhanaikaisia ainakin tehon osalta...


    Mainitsin nuo Hondan ja Nissanin lähinnä siksi, että ne ovat tavallisia perheautoja, ei edes mitään GTI-versioita. Tuo mainitsemasi Alfa on jo hieman eri luokan peli. Onhan esim tuosta Nissanin 3.5 koneesta toki tehokkaampiakin versioita kuin tuo Altiman 240hp- sama kone on esim muutamassa infinitissä 260hp tehoisena ja nissan z350:ssä 280hp tehoilla.

      
  • Lainaus:
    06.08.2004 klo 13:45 Mopar man kirjoitti
    Lainaus:
    06.08.2004 klo 12:31 Niki Kari kirjoitti

    Aiheeseen liittymätön juttu, mutta kyllä nykyään saadaan paljon enemmänkin tehoja tuollaisesta myllystä. Esimerkkinä taas (koska nämä tunnen parhaiten) on Alfan 3.2 litrainen V6 moottori josta irtoaa 250hp ja sitten tuosta kasvatettu muistaakseni 3.5 vai oliko 3.7 litrainen versio tuottaa 320hp. Nuo taitaa siis kaikki olla jo vähän vanhanaikaisia ainakin tehon osalta...


    Mainitsin nuo Hondan ja Nissanin lähinnä siksi, että ne ovat tavallisia perheautoja, ei edes mitään GTI-versioita. Tuo mainitsemasi Alfa on jo hieman eri luokan peli. Onhan esim tuosta Nissanin 3.5 koneesta toki tehokkaampiakin versioita kuin tuo Altiman 240hp- sama kone on esim muutamassa infinitissä 260hp tehoisena ja nissan z350:ssä 280hp tehoilla.


    Niin, Alffan vanhentuneet moottorit ovat tuossa vähän huono esimerkki. Pitäisin vapaastihönkivissä kuutoskoneissa markkinajohtajana BMW:tä, jonka normaalien mallien kone antaa seuraavanlaisia tehoja:

    vanha 3 litrainen: 3 litraa, 231 hv
    uusi 3 litrainen: 3 litraa, 261 hv

    ja sporttisemmissa malleissa:

    3,2 litrainen: 343 hv
    3,2 litrainen: 360 hv

    Varsinkin jos tarkasteluun otetaan vielä noiden koneiden väännöt ja kulutukset, saa Alffaa huonompaa esimerkkiä hakea, eikä oikeen muutkaan taida pärjätä..

      
  • Lainaus:
    06.08.2004 klo 14:28 individual kirjoitti

    Niin, Alffan vanhentuneet moottorit ovat tuossa vähän huono esimerkki. Pitäisin vapaastihönkivissä kuutoskoneissa markkinajohtajana BMW:tä, jonka normaalien mallien kone antaa seuraavanlaisia tehoja:

    vanha 3 litrainen: 3 litraa, 231 hv
    uusi 3 litrainen: 3 litraa, 261 hv

    ja sporttisemmissa malleissa:

    3,2 litrainen: 343 hv
    3,2 litrainen: 360 hv

    Varsinkin jos tarkasteluun otetaan vielä noiden koneiden väännöt ja kulutukset, saa Alffaa huonompaa esimerkkiä hakea, eikä oikeen muutkaan taida pärjätä..


    Miten niin huonona esimerkkinä? Eihän tuota GTA konetta voi lähteä edes vertaamaan joihinkin tuleviin BMW:n urheiluautomoottoreihin (ja uudet Alfan koneet tulee ensi vuonna, mitä tarkoitat BMW:n kohdalla vanhalla koneella, ainakin tällä hetkellä myynnissä oleva Z4 ja Vitonen on varustettu juuri tolla 170kW myllyllä, eli eikös kyseessä ole nyt vielä kone, jota ei vielä edes saa? Jos näin on, tilanne on sama kuin GTA:lla eikä tuossa vanhemmassa koneessa ole suhteessa sen enempää tehoa).

    Noihin Nissanin peruskoneisiin nähden GTA:n litroista saadaan kyllä puristettua paremmat tehot... Zeta on tietty asia erikseen...

    Mitä tarkoitat sporttisemmilla malleilla? Oletko varma, että kyseessä on ihan normaalit 3.2 litraiset kutoskoneet?

    Ihan sellainen pikku juttu, että etkö voisi kirjoittaa Alfa, koska eihän Alffa merkkistä autoa edes ole (ottaa vaan silmään)

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 06.08.2004 klo 14:48]
      
  • Lainaus:
    06.08.2004 klo 14:47 Niki Kari kirjoitti
    Miten niin huonona esimerkkinä? Eihän tuota GTA konetta voi lähteä edes vertaamaan joihinkin tuleviin BMW:n urheiluautomoottoreihin (ja uudet Alfan koneet tulee ensi vuonna, mitä tarkoitat BMW:n kohdalla vanhalla koneella, ainakin tällä hetkellä myynnissä oleva Z4 ja Vitonen on varustettu juuri tolla 170kW myllyllä, eli eikös kyseessä ole nyt vielä kone, jota ei vielä edes saa? Jos näin on, tilanne on sama kuin GTA:lla eikä tuossa vanhemmassa koneessa ole suhteessa sen enempää tehoa).

    Noihin Nissanin peruskoneisiin nähden GTA:n litroista saadaan kyllä puristettua paremmat tehot... Zeta on tietty asia erikseen...

    Mitä tarkoitat sporttisemmilla malleilla? Oletko varma, että kyseessä on ihan normaalit 3.2 litraiset kutoskoneet?

    Ihan sellainen pikku juttu, että etkö voisi kirjoittaa Alfa, koska eihän Alffa merkkistä autoa edes ole (ottaa vaan silmään)


    GTA on Alfan (oletko tyytyväinen?) sport malli, mutta silti tavallisten BMW:n mallien koneet pääsee samaan litratehoon tai suurempaan. Kulutuksessa ja väännössä ero on vielä suurempi. Tuo uusi kone on jo 630i:ssä ja tulee kohta 500-sarjaan, sekä X3:een. Sitten kun verrataan sport koneita, on nuo 343hv ja 360 hv, joista ensinmainittu on ollut jo tuotannossa vaikka kuinka kauan. Ne ovat vapaastihengittäviä sarjatuotantona tehtäviä suoria kuutosia. Esim tuo 343hv versio vääntää merkittävästi Alffan 3,2 litraista paremmin, tehoa on rutkasti enemmän ja silti sen yhdistetty kulutus on samankokoisessa autossa pienempi. Tämän takia Alffan vanhentunut tekiniikka on minusta huono esimerkki.

      
  • Lienee kuitenkin niin, että ei Kian ole tarkoituskaan olla mikään innovatiivisuuden ja tekniikan edelläkävijä. Se tekee kohtuuhintaisia autoja toimivalla tekniikalla, ei se ole mikään premium-merkki, jossa on aina uusimmat ja tehokkaimmat koneet.

    Ja mitä esim. Alfaan tulee, niin aika kehno esitys on esim. tuo 3-litrainen kuutonen, tehoa komeat 220 hv, mutta vääntöä 265 nm, ja tuohon hintaluokkaan auttamattomasti vanhanaikaisella 4-lovisella tomaatilla yhdistelmäkulutus yli 13 litraa ! Kaupunkikulutus yli 19 litraa.
    Huh huh, sanoisin.

      
  • Juuri näin, eiköhän tuohon Kiiaan ole haluttukkin vain perusmoottori ilman mitään kikkailuja. Alfaa kaikki omistajat pitävät sitä urheilullisena autona, niin luulisi, että niissä olisi myös hyvät moottorit, mutta ainakin tällä hetkellä kaikki Alfan kuutoskoneet on luvattoman huonoja, tarkasteli niitä sitten ihan millä mittarilla tahansa ehkä käyntiääntä ja koneen kaunista muotoilua lukuunottamatta..

    Tuon 250 hv GTA:nkin kulutus on aika pöyristyttävä, manuaalina yhdistetty 12,1 litraa ja kaupungissa 18,1, kun tuon 343 hv Bemarin yhdistetty on 11,9 litraa.. Tuo Bemari painaa vieläpä melkein sata kiloa enemmän, joten kyllä tuota täytyy pitää Alfan suunnittelun heikkoutena..

    [individual muokkasi tätä viestiä 06.08.2004 klo 15:52]
      
  • Daewoo ja Hyundai ovat myyneet aika hyvin, Kia kai myy samaan tahtiin. :smile:

      
  • Tila-autoa havittelevalle tiedoksi: Ainakin Saksassa, Ruotsissa ja Englannissa Carnivalin bensaversion hinta on noin Hyundai Trajetin 2.0 ja 2.7 versioiden välissä. Karkea veikkaus: noin 33-34000e. 1.9. nähdään menikö pieleen.

    Itsellä Hyundai Trajet 2003. Merkkiliikkeessä teetätin 15000km (valo)huollon ja laitatin samalla lohkolämmittimen sisäpistokkeella ja peräkoukun. Kokonaislasku kaikkine osine ja töineen ja veroineen oli yhteensä 700 euroa. Ei minusta nyt niin kovin kallis kuitenkaan. (Valo)huollon osuus laskusta kaikkinensa 100e.

      
  • Tässä muutamia linkkejä - kun ei suomalaiset sivut ole vielä auenneet:

    http://www.kia.de/start1024.html
    KOTISIVUT SAKSASSA

    http://markt.autobild.de/web_de/nwk/nwk.jsp?gotosection =suche&reset=1
    AUTOHINNASTO SAKSASSA

    http://www.motorbox.com/archivio/7/3727/
    KUVIA CARENSISTA

    http://www.dinside.no/php/art.php?id=88710
    NORJALAINEN SIVUSTON ARVIOITA MM. CARENSISTA + HYVÄT KUVAT

      
  • Kian tavoite on vuodessa 2000 autoa, se on melko paljon se. Pitäisi sitten ainakin melkein koko mallisto tänne, että tuo tavoite toteutuisi. Kia Opirus on kuin mersu. Muut näyttävät aika perusautoilta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit