Bensa vs. Diesel huoltokustannukset

9 kommenttia

Tuttava on ostamassa autoa ja pähkäilee Audi A4/A6 3,2 bensa ja 3,0 Tdi moottoreiden välillä. Hän ajaa n.15000km vuodessa (10000km kaupunki, 5000km maantie) ja laskureiden mukaan diesel tulisi (500€ veroineen) halvemmaksi näillä polttoainehinnoilla jo 11000km kohdalla.

Huoltokustannuksista laskurit eivät kerro mitään. Ovatko dieselautojen huoltokustannukset merkittävästi vastaavia bensakoneisia kalliimpia?

  
  • Lainaus:
    18.09.2006 klo 11:35 ronan kirjoitti

    Huoltokustannuksista laskurit eivät kerro mitään. Ovatko dieselautojen huoltokustannukset merkittävästi vastaavia bensakoneisia kalliimpia?


    Riippuu automerkistä. Joissain ovat samanhintaisia, mutta tietääkseeni esim. VW:llä eivät ole, vaan TDI:ssä on kalliita lisätöitä tiedossa enemmän. Joissain merkeissä myös dieselien huoltoväli on lyhyempi kuin bensakoneilla. Onko ero kuinka merkittävä, sen voi jokainen päätellä itse hinnastoa ja huolto-ohjelmaa tutkimalla.

      
  • 15000 kilometrillä tuskin huoltovälin pituus on merkittävä, koska kerran vuodessa pitää joka tapauksessa käydä huollossa ja alle 15 tonnin taas tuskin on minkään nykyisen dieselautonkaan huoltoväli.

      
  • Lainaus:
    18.09.2006 klo 12:34 nelivetoinen kirjoitti
    15000 kilometrillä tuskin huoltovälin pituus on merkittävä, koska kerran vuodessa pitää joka tapauksessa käydä huollossa ja alle 15 tonnin taas tuskin on minkään nykyisen dieselautonkaan huoltoväli.


    Jep. Usein dieselin huoltoväli on 20.000 ja bensa-autoissa monesti 25.000-30.000. Tai vuoden välein jos tuo ei täyty.

    Jos ollaan ostamassa 3.2 FSI:tä / 3.0 TDI:tä (eli todella kallista autoa joka tapauksessa) ja ajetaan vain 15.000 km, niin mitä väliä on polttoaineenkulutuksella tai huoltohinnoilla yleensäkään? Ei tuolla kilometrimäärällä ja noin kalliilla autolla mitään merkittävää eroa kokonaisuuteen tule kuitenkaan. Kannattaa ottaa se josta enemmän tykkää. Rahallista eroa ei tule kuin ehkä käytettynä myydessä, jolloin tuo TDI on oletettavasti kannattavampi "sijoitus". Siitäkään ei vähillä kilometreillä saa käytettynä kovin hyvin takaisin, koska noin kalliin käytetyn ostajia on aika vähän.

      
  • VAG:n longlife moottoreilla (sekä bensa että diesel) huoltovälit on 30 tkm luokkaa, eli huollossa 15 tkm vuosittaisilla ajoilla saa käydä joka toinen vuosi. Tankkaaminen ei dieselin kanssa vxxxta, verolippujen maksaminen kylläkin. 15 tkm/vuosi käyttökustannukset mennee em esimerkissä aika tasan.

      
  • Kiitos paljon tiedoista! :smile:

      
  • Lainaus:
    18.09.2006 klo 12:23 AkiK kirjoitti
    Riippuu automerkistä. Joissain ovat samanhintaisia, mutta tietääkseeni esim. VW:llä eivät ole, vaan TDI:ssä on kalliita lisätöitä tiedossa enemmän. Joissain merkeissä myös dieselien huoltoväli on lyhyempi kuin bensakoneilla. Onko ero kuinka merkittävä, sen voi jokainen päätellä itse hinnastoa ja huolto-ohjelmaa tutkimalla.


    Kalliita lisätöitä VW:n dieselissä? Jos tarkoitat 120tkm välein vaihdettavaa jakopäänhihnaa (tosin en ole varma onko moista 3.0TDI:ssä kun en ole siihen tutustunut, mutta yleistetään) niin eipä siitä varmaan tarvitse paljoa murehtia 15tkm/v ajosuoritteella :smile:
    Huoltovälithän ovat uusissa VAG malleissa (pl. Seat) bensassa ja dieselissä samat eli maksimissaan 30tkm/2v, mutta käytännössä bensassa jäädään usein 20tkm, kun dieselissä pääsee tuohon 30tkm.
    Huoltokuluissa ei alle 100tkm käytössä tule suuria eroja.

    Mutta kuten sanottua mitä merkitystä noilla kuluilla on yleensäkään tuon hintaluokan autossa :smile:

      
  • Kiitos tiedoista! :smile:

      
  • Tän on pakko olla vitsi kun kysellään 55-70k€ hintaluokan huoltokustannuksia. Kaveri varmaan laskee joka tankkauksella kulutuksetkin ja ihmettelee kun kuluttaa 0.2 litraa sadalla enemmän kuin tehdas lupaa. Käske ottaa diisseli, se pitää arvonsa paremmin. Tosin neljän vuoden päästä joka toinen tuo Saksasta vataavanlaisia ja hinta romahtaa. :sleepy:

      
  • Sano kaverillesi että ottaa bensakoneen ja unohtaa nokivasarat noilla kilometreillä.

    Kädet ei likaannu pumpulla, ei haise naftalle eikä tarvitse maksaa dieselveroa turhasta, jos vaikka ajoja tuleekin vain 10tkm vuodessa.

    Lisäksi lämpöä riittää bensakoneesta heti eikä ole mitään sähkövastus-kikkailuja tuottamassa taajamassa lisälämpöä kabiiniin.

    Moottorin äänetkin on henkilöautomaiset eikä minkään työkoneen.

    Ja sitten ei jäädy alkusyksystä polttonestelaitteet, kun on tankkiin unohtunut kesälaatua ja tulee käytyä Lapissa.

    Siellä on jo nyt pakkasia-sanoi Rovaniemen -serkku tänään.


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

    Katsopas millä koneella rekkakuskit ajelee työpäivän jälkeen kotiin; bensavehkeillä....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit