1300000 Mercedestä korjataan

27 kommenttia

Kaikkien aikojen ennätys. Massiivinen takaisinkutsu.

DaimlerChrysler kutsuu 1,3 miljoonaa uutta E- SL- ja CLS-mallin Mercedestä takuukorjaukseen.
Vikoja vuosien 2001-2005 jarruissa. Jarrujen hydraulipumput uusitaan.
Vuosimallien 2001-2004 laturin jännitteenohjausjärjestelmät uusitaan.
Vuosimallien 2002-2005 akkuvirran ohjausjärjestelmät korjataan.
Kaapelisarjoja uusitaan.
Aikaisemmin tänä vuonna on jo julkistettu viallisten dieselpumppujen uusiminen.
Alihankkija Bosch on mukana takaisinkutsuissa.

Takaisinkutsut on julkistettu eilen. Luettavissa kaikilla ulkomaisilla autosivustoilla. Kyse ei ole aprillipilasta.
Vihdoin ja viimein Mercedeksellä on tunnustettu tosiasiat ja laadun romahtaminen.

  
  • Tässä on huomattava, että siinä missä tavallisiin autoihin tulee vika tai ne suorastaan hajoavat, mikä on osoitus varsin yleisestä huonosta laadusta, premium- ja luxusautot eivät koskaan mene rikki. Ne vain lakkaavat joskus toimimasta.

    D-C:n korkealaatuiseen palveluun kuuluu, että asiakkaalle ei haluta aiheuttaa ylimääräistä vaivaa siitä, että tuotteessa on pieni mahdollisuus ilmetä tällaista esimerkiksi kiivaassa jarrutuksessa.

      
  • Lainaus:
    01.04.2005 klo 20:39 mikahe kirjoitti
    Tässä on huomattava, että siinä missä tavallisiin autoihin tulee vika tai ne suorastaan hajoavat, mikä on osoitus varsin yleisestä huonosta laadusta, premium- ja luxusautot eivät koskaan mene rikki. Ne vain lakkaavat joskus toimimasta.

    D-C:n korkealaatuiseen palveluun kuuluu, että asiakkaalle ei haluta aiheuttaa ylimääräistä vaivaa siitä, että tuotteessa on pieni mahdollisuus ilmetä tällaista esimerkiksi kiivaassa jarrutuksessa.


    Korkealaatuista palvelua... Samanlaillahan ne muutkin merkit tekee, kuten Volvo, VW, Saab ym. Ei se Mersu ole tässä asiassa muita merkkejä kummempi.

    Selitätkö minulle, että missä menee raja milloin jokin osa on "rikki" ja milloin se vain "lakkaa toimimasta". Minusta on aika sama jos polttoaine pumppu lakkaa toimimasta tai se menee rikki, matkanteko loppuu kuitenkin.

      
  • Lainaus:
    01.04.2005 klo 20:51 Opelixi kirjoitti
    Selitätkö minulle, että missä menee raja milloin jokin osa on "rikki" ja milloin se vain "lakkaa toimimasta". Minusta on aika sama jos polttoaine pumppu lakkaa toimimasta tai se menee rikki, matkanteko loppuu kuitenkin.


    En osaa selittää tuota, koska ajan vain tavallisella kotterolla. Luxus- ja premium-autojen omistajat tietävät eron.

      
  • Tämä on mainio esimerkki siitä kuinka hyvin ja laadukkaasti asiat tänä päivänä autonvalmistajien toimesta hoidetaan, ja esimerkki siitä kuinka hyvin asiakkaasta huolehditaan myös auton oston jälkeen.
    Tämä on tyyppiesimerkki myös siitä, kuinka autonvalmistajan huolehtivaisuutta tänä päivänä yritetään saada näyttämään kielteiseltä ja tuotteet huonoina, kun asia on aivan päinvastainen.
    Kuinka hyvin esim. Suomalaiset yritykset hoitavat asiakkaiden takuuasiat vielä jopa 2001 alkaen ilmaiseksi! Onko niitä yksikään?

    Tämä osoittaa juuri Mercedeksen käsitystä tinkimättömästä laadusta. Laatu jatkuu vaikka osaan tai järjestelmään tulee vika. Asia hoidetaan ja korjataan. Oikein harmittaa, etten omista Mercedestä, voisin silloin olla varma huolettomista kilometreistä.

    Asia kerrottiin yleisesti maaliskuussa jo www.automotorundsport.de/d/79843

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 02.04.2005 klo 11:25]
      
  • Lainaus:
    01.04.2005 klo 19:57 rot1 kirjoitti
    Kaikkien aikojen ennätys. Massiivinen takaisinkutsu.
    ...
    Takaisinkutsut on julkistettu eilen. Luettavissa kaikilla ulkomaisilla autosivustoilla. Kyse ei ole aprillipilasta.
    Vihdoin ja viimein Mercedeksellä on tunnustettu tosiasiat ja laadun romahtaminen.

    Harvoin näkee näin kristallinkirkasta järkeilyä. Unohdit varmaan mainita että esim. Mazda6:n polttoainesäiliön lämpösuojus täytyy vaihtaa ja Avensiksen naksuva ohjausvaihde myöskin. Eli vihdoin ja viimein Mazda ja Toyota ovat siis tunnustaneet tosiasiat ja laadun romahtamisen. Sinun logiikalla näyttäisi siltä, että kaikkien automerkkien valmistajat voivat tunnustaa tosiasiat ja laadun romahtamisen. Mazda joutuu kutsumaan takaisin jopa 6863,000000000000000 autoa. Eiks' oo kauheeta.


      
  • Tuosta ennätyksestä ei varmaan olla kovinkaan ylpeitä. Mutta pääasia on että homma hoidetaan eikä asiaa jätetä sikseen.

      
  • Lainaus:
    01.04.2005 klo 19:57 rot1 kirjoitti
    Kaikkien aikojen ennätys. Massiivinen takaisinkutsu.

    DaimlerChrysler kutsuu 1,3 miljoonaa uutta E- SL- ja CLS-mallin Mercedestä takuukorjaukseen.
    Vikoja vuosien 2001-2005 jarruissa. Jarrujen hydraulipumput uusitaan.



    2002 vuosimallin Väykkään tuo hydraulipumppu uusittiin helmikuussa Veholla. Lasku 1400 euroa. Arvaatte kai kuka maksoi? Olisikohan nyt mahdollista saada rahat takaisin, kun valmistusvirhe on myönnetty?

    EDIT: Olettaen että tuo hydraulipumppu tarkoittaa paluutuottopumppua tjsp.

    [Kilgore Trout muokkasi tätä viestiä 03.04.2005 klo 00:38]
      
  • Ei noin uusissa autoissa ja vieläpä Mersuissa saisi olla vikaa! Johan Tuulilasissakin todettiin, että Mersu ei ole enää niin laadukas auto kuin ennen. Nykyään Mersun muita autoja korkeammalle hinnalle ei ole enää katetta, toisin kuin vielä W124 -malleissa. Silloin Mersu erottui edukseen muista autoista. Nykyään Mersu on enää ylihintainen auto muiden autojen joukossa. Aikoinaan Mersussa maksoi laatu, nykyään maksaa merkki.

      
  • 1,3 miljoonaa on niin iso määrä, että uusien varaosien valmistaminen on kestänyt viikkoja jopa kuukausia.
    Takaisinkutsut koskevat sellaisiakin malleja jotka on toimitettu asiakkaille maaliskuussa 2005.
    Toisin sanoen Mercedes on tiennyt esimerkiksi jo silloin, kun uusi CLS-malli tuotiin myyntiin, että sorry, tämän auton akku saattaa tyhjetä itsekseen, jarrut kuluvat epätavallisen ja vaarallisen nopeasti, sähkölaitteissa saattaa olla toimintahäiriöitä ym.
    Onko tuollainen toimintatapa osoitus hyvästä laadusta? Tahallaan pannaan myyntiin epäkuntoisia autoja.

    Automotorundsportissa oli C-mallin 100000 km:n kestotesti. Tavallista enemmän oli kommentteja lukijapalautteessa tyyliin "tämä on viimeinen mercedes", "ei enää koskaan mercedestä".
    C-mallikin oli Saksassa romahtanut asiakastyytyväisyytilastossa sijalle 65.
    Kaikissa imako- ja laatututkimuksissa mersun suunta ollut viime vuosina alaspäin.
    Näkyy myös Saksan myyntitilastoissa.

      
  • Lainaus:
    03.04.2005 klo 13:43 rot1 kirjoitti
    1,3 miljoonaa on niin iso määrä, että uusien varaosien valmistaminen on kestänyt viikkoja jopa kuukausia.
    Takaisinkutsut koskevat sellaisiakin malleja jotka on toimitettu asiakkaille maaliskuussa 2005.
    Toisin sanoen Mercedes on tiennyt esimerkiksi jo silloin, kun uusi CLS-malli tuotiin myyntiin, että sorry, tämän auton akku saattaa tyhjetä itsekseen, jarrut kuluvat epätavallisen ja vaarallisen nopeasti, sähkölaitteissa saattaa olla toimintahäiriöitä ym.
    Onko tuollainen toimintatapa osoitus hyvästä laadusta? Tahallaan pannaan myyntiin epäkuntoisia autoja.

    Automotorundsportissa oli C-mallin 100000 km:n kestotesti. Tavallista enemmän oli kommentteja lukijapalautteessa tyyliin "tämä on viimeinen mercedes", "ei enää koskaan mercedestä".
    C-mallikin oli Saksassa romahtanut asiakastyytyväisyytilastossa sijalle 65.
    Kaikissa imako- ja laatututkimuksissa mersun suunta ollut viime vuosina alaspäin.
    Näkyy myös Saksan myyntitilastoissa.


    Toi onkin muuten mielenkiintoinen pointti, ja itseasiassa osoittaa juuri sen että "laatu" tarkoittaa samaa kun laatuvaikutelma ja merkin laatuvaikutelma ei ole itse todellista laatua, ahneus on kasvanut ja voittoa täytyy tehdä, ja jos jostain on tilaus niin tilausta ei viivästytetä sen takia että autot on viallisia, vaan myydään vaan jotta saadaan rahat pois, korjataan sitten joskus jos keretään.. valitettavasti tämä on totta pajon muuallakn kun autotuotannossa, jopa sitä kuuluisaa suomalaista laatua tahdään eräässä suuressa suomessakin toimivassa elektroniikkaan painottuvassa yrityksessä.... niin totta ja karua kun kirkon rotta.... määrä ohittaa laadun massatuotannossa lähes aina, ellei sitten laatu(paska) näy päällepäin...

    Toinen suuri kupla on se että rahalla saa laatua, eli kun ostan kalliinman tuotteen tai kallinman varsion jostain tuotteesta se on laadukkampi, näinhän se ei ole, vaan ominaisuuksia vaan saattaa olla enemmän, itse kestävyys-laatua ei rahalla nykään oikeen saa... tai sitten se raha on todella suurta... (mersun hinta ei riitä) lähinnä tuuri kokemus ja fiksut valinnat tuovat sopivan hinta/laatu suhteen, joka taas on jokaisen oma ääritelmä :-) helppa eikö vaan...
    Merulla on ainakin merkin laatuvaikutelma kohdallaan, todellinen laatu on sitten jotain ihan muuta.... eli ainakin tavanomaista tasoa...

    Totuus on tuolla ulkona....


      
  • Summa summarum : jos joku tavismerkki joutuu tekemään vastaavan kampanjan, se on merkki huonosta laadusta, mersun kohdalla se on vain merkki siitä, että asiakkaista pidetään hyvää huolta.

    Ei sen puoleen, ne jotka ammattiliikenteessä ovat mukana, ovat tienneet jo pidemmän aikaa, että mersun laatu ei enää vuosiin ole ollut ainakaan ns. tavismerkkejä paremmalla tasolla.

      
  • Suomen olosuhteissa käsitteet laatu ja hinta menevät sekaisin. Suomessa on vääristynyt progressiivinen autovero, joka tekee eri autoista kohtuuttoman hinnakkaita muihin verrattuna. Laatu on pitkälti ollut sama ajoneuvon suunnittelussa ja tehtaalta lähiteissä. Nyt elektroniikan esiinmarssi tuo ongelmia autoihin, se tiedetään jo.
    Kalliit autot on rinnastettu kovin laadukkaiksi koska Suomen ajoneuvoverotus on hinnoitellut ne sikakalliiksi. Ei vakiomersu Saksassa ole erityisen laadukkaana autona pidetty. Iso Audi 100 tai Opel Omega tai 500-sarjan Bemarit -80 luvulla olivat hieman halvempia. Muttei Suomessa. Tämän moni "valittaja" unohtaa, samaten olen melko varma siitä, että valittajat eivät kertaakaan elämänsä aikana ole omistaneetkaan mersua, mikä saattaa asian omituiseen valoon. Mitä Corolla ja Ladakansa Mersuista tietää? Vain sen mitä lehdet ja nykyään internet kertoo.

      
  • Juups. ikävä kyllä corollan omistajallakin on kokemusta uudehkoista mersuista, mutta onko itse sixpack:llä? sori vaan sixpack oli pakko kommentoida....

    [TMR muokkasi tätä viestiä 03.04.2005 klo 19:59]
      
  • Corollakuski kysyi kokemuksia mersusta, olen omistanut 3 alfaa sekä muitakin lähinnä "tavisautoja", ostin uuden C-mersun kokeeksi tämän vuoden alussa. Laatu selviää ehkä myöhemmin. Auto ei ollut mielestäni edes kallis n, 50000 erpaa, mukavuus ja vaivattomuus paljastui melko pian, esim Alfat ovat neuroottisia ja lähinnä vaivalloisia mersuun nähden. Aiemmat kokemukset mersusta rajoittuivat lähinnä taximersun takapenkille, jossa kypsyi ajatus ostaa
    joskus oma.

      
  • Paskan möivät. Mieluummin itkisin Corollan takapenkillä, jos Mersu on jatkuvasti korjaamolla. Siihen hintaan mitä Mersu maksaa, voisi vaatia luotettavuuttakin. Itsellä on ollut autot n. 20 000 hintaluokkaa ja kerran on virtalukon takia matka loppunut ja lähinnä huolloissa vaan käynyt. Olen pannut merkille, taitaa kuulua noiden kalliimman luokan pirssien ominaisuuksiin, että saa ryystää kaffeeta huollon kahviossa. No joku voi tuntea olonsa silloin tärkeäksi.

      
  • Huom: Koskaan ei itsellä ole ollut japanilaista autoa, mutta jos nykyinen merkki ei täytä odotuksia, olen päättänyt ottaa sellaisen seuraavaksi.

      
  • Lainaus:
    03.04.2005 klo 21:46 Rampe2 kirjoitti
    Paskan möivät. Mieluummin itkisin Corollan takapenkillä, jos Mersu on jatkuvasti korjaamolla. Siihen hintaan mitä Mersu maksaa, voisi vaatia luotettavuuttakin. Itsellä on ollut autot n. 20 000 hintaluokkaa ja kerran on virtalukon takia matka loppunut ja lähinnä huolloissa vaan käynyt. Olen pannut merkille, taitaa kuulua noiden kalliimman luokan pirssien ominaisuuksiin, että saa ryystää kaffeeta huollon kahviossa. No joku voi tuntea olonsa silloin tärkeäksi.

    Joka härjillä ajaa se härjistä haastaa, eli paskaa voi ostaa monesta paikasta. Mutta paskakuorman myynti voi olla toinen juttu. Eli otaksuttu jälleenmyyntiarvo?? Mainitsemassasi hintaluokassa ei kokemukseni mukaan ole laatuautoja (uutena). Mersun huoltosopimus on melko kattava, jos laukee, niin hakevat maahantuojan korjaamolle ja saan sijaismersun käyttöön. Jos nykyinen kärry ei minua miellytä- niin panen hinnan tuplaksi, ei ole ongelma minulle.

      
  • Mainitsemassani hintaluokassa ei saata olla "laatuautoja", mutta on autoja, jotka kestää, eivätkä seiso korjaamolla. Ole hyvä vaan ja osta vaikka kuinka kallis auto, mutta auto on kuitenkin vain käyttöväline ja käyttövälineen pitää myös olla mahdollisimman ongelmaton. Kieltämättä on se ihan kiva ajaa jollain statuskärryllä, mutta elämän kokonaisuuteen sillä on pirun pieni merkitys. Ja toisaalta nämä nykyiset perusautot alkavat jo olla ominaisuuksiltaan kohtalaisen hyvää tasoa.

      
  • Lainaus:
    03.04.2005 klo 19:30 SixPack kirjoitti
    Mitä Corolla ja Ladakansa Mersuista tietää? Vain sen mitä lehdet ja nykyään internet kertoo.



    Aivan. Miten tilannetta helpottaa, jos on omistanut mersun ja corollan? On saanut kokemuksia yhdestä yksilöstä kumpaakin autoa, jolloin vedetään kattavia johtopäätöksiä ko. autoista. Samaan hengenvetoon vähätellään autolehtien käyttötestejä, koska ne ovat vain yksilöiden testausta.

    Eiköhän lehtien ja internetin välityksellä julkaistavista tilastoista ja muista tiedoista voi ladakansakin päätellä jotain. Se, miten kukin tietoja tulkitsee, onkin eri asia.

      
  • Lainaus:
    03.04.2005 klo 19:53 TMR kirjoitti
    Juups. ikävä kyllä corollan omistajallakin on kokemusta uudehkoista mersuista, mutta onko itse sixpack:llä? sori vaan sixpack oli pakko kommentoida....

    Kyllä on. Lue aikaisempia topiceja, mitä autoja olet omistanut jne. Kyllä ne täältä löytyvät!

      
  • Lainaus:
    03.04.2005 klo 19:30 SixPack kirjoitti

    Kalliit autot on rinnastettu kovin laadukkaiksi koska Suomen ajoneuvoverotus on hinnoitellut ne sikakalliiksi. Ei vakiomersu Saksassa ole erityisen laadukkaana autona pidetty.

    Tämän moni "valittaja" unohtaa, samaten olen melko varma siitä, että valittajat eivät kertaakaan elämänsä aikana ole omistaneetkaan mersua, mikä saattaa asian omituiseen valoon. Mitä Corolla ja Ladakansa Mersuista tietää? Vain sen mitä lehdet ja nykyään internet kertoo.


    Olen täysin samaa mieltä. Suurin osa haukuista tulee yleisten huhupuheiden perusteella. Ja totuus on se, että jos ajaa 0 - 20.000 euron kalustolla, on vaikea ymmärtää mikä siinä 100.000 euron CLS:ssä niin hienoa on. Kaikki on suhteellista.

    C-mersusta on kokemusta melko paljon. Hyvä auto, ei täysin viaton mutta ei myöskään ole kertaakaan ollut mitään sellaista häikkää joka olisi vaatinut kiireellistä korjausta tai keskeyttänyt matkanteon. Laaduksi miellän sen kohdalla korkealaatuisen viimeistelyn, ominaisuudet, toimivuuden ja yleisen jämäkkyyden, myös vanhempana. Myös huolto- ja takuu (siinä on muuten myös osatakuu) saavat kiitosta. Mersun huollossa osaavat sentään huoltaa vähän parempaa autoa siihen kuuluvalla ammattitaidolla. Toisin kuin monilla halvempien perusmerkkien pajoilla joihin on aika surkeaa viedä merkin vähän parempi malli huoltoon kun ei tiedä mitä sille tapahtuu.

      
  • Uusin tieto on, että Mercedekselle on nimitetty uusi tuotannosta, ostoista ja informaatioteknolokiasta vastaava johtaja nimeltä Rainer Schückle. Hän tulee USA:n Freightliner-tytäryhtiöstä (kuorma-autot). Schmückle raportoi suoraan pääjohtajalle.

    Lisäksi on tämmöinen kommentti saatu Mercedeksen johtoportaasta: "Oli virhe luottaa täysin ja kokonaan alihankkijoihin" (Lähde Spiegel).
    Parempaan suuntaan ovat menossa.

      
  • Lainaus:
    04.04.2005 klo 13:51 rot1 kirjoitti

    Lisäksi on tämmöinen kommentti saatu Mercedeksen johtoportaasta: "Oli virhe luottaa täysin ja kokonaan alihankkijoihin" (Lähde Spiegel).


    Jep, mutta tämä pätee aivan samoin kaikkiin muihinkin autoihin. Ja itse asiassa moneen muuhunkin nykytuotteeseen, jotka kaikki ovat useimmiten aika lailla pskalaatua. Kuten esim. kodinkoneet, talot...

    Mielenkiintoista on nähdä missä vaiheessa muoti-ilmiö kääntyy teollisuudessa uudelleen vanhan keskittämisen suuntaan kaiken ulkoistamisen sijaan...

      
  • Pikkaisen huvittaa taas nämä Mersu - Corolla vertailut. Että mitäkö Corolla-mies tietää Mersuista.

    Entisenä Corolla-miehenä tiedän esimerkiksi sen että en vertaa Corollaa kokoluokkaa isompaan mersuun vaan otan vertailuun Camryn esim. 2.4 litraisella koneella. Jos nyt välttämättä haluan vertailla Corollaa mersuun, otan vertailuun esim mersun A-mallin ja Corolla Verson...ollaan jo lähempänä samoja hintaluokkia.

    Entisenä Corollamiehenä tiedän mersuista sen verran ettei minun tarvi sellaista välttämättä itse omistaa...tietoa kun voi kerätä muutenkin pitämällä pelkästään silmät ja korvat auki :sunglasses:

    KUten olen ennenkin todennut, mese on vain ylihintainen auto muiden joukossa.

      
  • Lainaus:
    04.04.2005 klo 13:27 AkiK kirjoitti
    Ja totuus on se, että jos ajaa 0 - 20.000 euron kalustolla, on vaikea ymmärtää mikä siinä 100.000 euron CLS:ssä niin hienoa on. Kaikki on suhteellista.

    Näin se on. CLS maksaa Suomessa meidän korotetulla autoverolla n. € 85.000,- . Mutta jos tähän on varaa, astuu fiilis kuvaan mukaan. On kiva, tuntuu hyvältä omistaa ja ajaa CLS, nähdä se pihalla, tuntea ajamisen nautinto siitä huolimatta, että löytyy monia halvempia jotka kulkevat samoin. Väitän tunnepuolen edustavan 80% autonostossa. Silloin kuin virtaa ei ole tilillä, tyydymme Corollaan ja muihin ns. järkiautoihin. Ennen järkiautoa edusti Lada 1200. Kehuttiin kuinka lämmin ja varma auto. P*skat se sitä oli. Sitä kansa kuitenkin osti ja sillä kulki. Nyt saa jo muunlaisia autojakin jos haluaa hieman erottua tuulipuku-lippalakki-kansasta, ja uskaltaa vähitellen unohtaa Kekkos-Breshnev toveri linjan.

      
  • Lainaus:
    05.04.2005 klo 09:31 HäRVeli kirjoitti
    Pikkaisen huvittaa taas nämä Mersu - Corolla vertailut.


    Siitä vaan näkee sen, minkä auton ominaisuuksista todellisuudessa tiedetään jotain. Kun joudutaan hakemaan vertailua Corollasta, niin kertoohan se tietysti jotain tämän maan autokulttuurista (ja hintatasosta joka sen vääristää) :sunglasses:

      
  • Sixpack:

    "Tämän moni "valittaja" unohtaa, samaten olen melko varma siitä, että valittajat eivät kertaakaan elämänsä aikana ole omistaneetkaan mersua, mikä saattaa asian omituiseen valoon. Mitä Corolla ja Ladakansa Mersuista tietää? Vain sen mitä lehdet ja nykyään internet kertoo."

    Eikös se sama asia päde myös muittenkin automerkkien kohdalla. Tuskin kovinkaan Toyotan, Opelin, Fordin tai ranskiksien haukkuja on itse omistanut kyseistä autoa tai edes ajanut sillä. Vähintään 50% Suomalaisista kehuu omaa autoaan, oli se minkä merkkinen hyvänsä. Harva pystyy tunnustamaan vikoja tai huonoja puolia autosta, minkä on ITSE mennyt ostamaan. Tai sitten ei vain tiedä paremmasta (tämän asian huomasin monesti ennen kun korjailin tuttujen televisioita, aina kehuttiin, "että onhan se jo vanha, mutta kun siinä on niin hyvä kuva". Todellisuudessa kuvanlaatu oli aivan #&%£$!*, mutta kun ei ollut mihin verrata). Tälläkään en taas tarkoittanut sitä, että Toyotan omistajat kehuu Toyotaa hyväksi ajettavaksi, koska eivät ole Mersua kokeilleet. Sama pätee kyllä Mersun omistajiinkin. Varmasti niilläkin on tunnetta pelissä ja sitä kalliin auton statusta.

    Mersuhan on hyvä auto, mutta ehkä kuitenkin vähän ylihinnoiteltu. Jos verrataan mitä muita samalla rahalla saa, niin sitten ei enään tiedä onko se Mersu enään johtotähti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit