Skoda

22 kommenttia

Miten on, onko fabiassa hyvät valot? Mikä mahtaa olla bensakoneen huoltoväli, entä jakoremmin vaihtoväli?

Yllätyin istuessani fabiassa, miten hyvän ajoasennon sain, pituutta >190 cm. Taaksehan ei paljoa tilaa jää, mutta saattaa sinne kaukalo mahtua. Yllättäen vanhan mallin octaviassa ei penkki mennyt läheskään tarpeeksi taakse.

Olisi varsin hyvä vaihtoehto B vectralle jos tinkisi tiloista. Pitää oppia ottamaan vain välttämätön matkaan. Suurin osa ajostahan tapahtuu yksin Ne harvat reissut kun ei tila muuten riitä, laitan boksin katolle. Pieni kulutus työmatkalla kuitenkin painaa kupissa enemmän kuin boksin asentamisen vaiva. Eihän tuonne paljoa tavaraa voi laittaa, mutta tilaa saa lisää.

  
  • Fabiassa on yllättävän hyvät valot, varsinkin lähivalot tuntuvat hyviltä. Huoltoväli taitaa olla 15000/vuosi. Omassa RS:ssä on huoltoväli 15000 tai se longlifetsydeemi joka määrittää itse oman huoltovälinsä (max. 50000km).
    Jakoremmi ainakin Dieselissä vaihdetaan 90000km välein. Luulisin, että bensassa on sama homma. Jostain olisi jäänyt sellainen mielikuva, että 1.2 litraisessa olisi ketju (35%:n varma)

    Edessä tosiaan on todella hyvät tilat ja penkit ovat todella mukavat.

    Fabiassa on myös kivoja pikku detaljeja esim. jäähdytettävän hanskalokeron lisäksi pieni tölkille sopiva jäähdytettävä lokero ratin vasemmalla puolella.

    Olen nyt 10000km ajanut Fabiallani ja olen ollut todella tyytyväinen.

      
  • Saako Combiin kattotelineet ilman kattokiskoja?

    Onko kokemuksia soralla ajosta, koliseeko kivet kovasti pyöräkoteloissa? Isukin uudessa corollassa on hirveä meteli omaan B vectraan verrattuna enkä moista haluaisi kuunnella. Massauksella tai sisälokareilla tuosta taitaa selvitä.

      
  • Kattotelineistä en tiedä, luulisi saavan.

    Kivet ropisevat aika voimakkaasti soralla, tosin en ole kuin kerran soralla ajanut Fabian kanssa. Verrattuna Äiteen Volvoon ero on suuri.

      
  • Itäauton imago häiritsee.

      
  • Eiköhän se enää häiritse vain maalaisia ja älynlahjoiltaan rajoittuneita. Onhan Skodan jälleenmyyntiarvo nykyään huomattavasti parempi kun esim. Seatin, Fiatin tai muiden "halpa-autoiksi" miellettyjen.
    Tosin itse olen sen verran nuori, että minulla ei ole näitä muistikuvia vanhoista Skodista.

      
  • Kyllähän Skodan laatu, työn viimeistely, ajettavuus, turvallisuus ja laatu ovat menneet VW-konsernin alaisuudessa eteenpäin, mutta kyllä se on silti näiden ominaisuuksien suhteen edelleen Skoda, vaikka voissa paistaisi. Mutta kyllähän retrohenkisyyttä huokuva itäauto edelleen myy...

    AWD

      
  • Corollankin pohja ropisee soratiellä, samoin myös Yariksen. Skodassa ei ole mielestäni mitään samaa kuin niissä "oikeissa Skodissa". Samaa on ehkä merkki ja edullisuus.

      
  • Skoda on laadussa (kestävyydessä) ohittanut jo VW:n ja Audin, kun VAG:n innovaatiot esitellään aina ensin VW:ssa ja Audissa niin Skoda saa aina testattua ja (joskus jopa toivottavasti) lastentautivapaata tekniikkaa.
    Muutenkin samat laatustandardit pätevät jokaisella VAG:n tehtaalla oli se sitten Tshekeissä tai Saksassa.

    Mitä ajettavuuteen tulee, sekin on sitä samaa testivoittaja VAG tasoa. Henk. koht. pidän ainakin Fabia RS:n ajo-ominaisuuksista jopa enemmän kuin edellisen autoni, BMW 323i:n, ajettavuudesta.

    Harvempi sitä pitää Skodaa "retrohenkisenä itäautona", ehkä ne edellisessä viestissäni luettelemani henkilötyypit.

    Muita juntin tunnusmerkkejä (ei liity aiheeseen, enkä yritä pilkata AWD:a, tuli vaan mieleen)

    "Dieselit kuuluu työkoneisiin, ei henkilöautoihin!"
    "Valmistusmaa määrää laadun!"
    "Mä lähden Hesaan! (Vantaalle tai Espooseen)"
    "Vaarallisia hömpötyksiä, ei ne talvea kestä! (ABS, ESP ym.)

      
  • Pitää olla massameininkiä, Skoda itäauto, Toyota Corolla, tuulipuku tai orjallinen muodin seuraaminen (kummatkin yhtä huonoja), mersu on ainoa oikea hienosto auto.
    En kumminkaan tosissaan voi uskoa että joku pitäisi Skodaa huonona, sen takia että se muka olisi jotenkin itäautomainen. Miksi kaikki ostaa samaa autoa, vaikka tarpeet ovat täysin eriä? Miksi mersu (no nykyään sen maine täällä Suomessa on kai hieman rapistunut normaaliksi)?

      
  • Tässä itekkin oon autoo vaihattelemassa ja kävin testiajolla Skoda Ocatavia 2.0 tdi:llä.Moottori oli aivan uskomaton! Mahtava vääntö.Pieni murina liikkeelle lähössä ei oikeestaan häirihe,vaan mielestäni tekee "tehokkaan vaikutelman".Moottoritiellä on melutaso samaa luokkaa Corollan (itellä on 1.6 corolla farkku -03,Linea Sol) ja Avensiksen kanssa.Varsinkin Avensis oli lievä pettymys mulle.Hyvä auto ajaa,mut pitemmällä kuskilla(ja vallankin matkustajalla) on pääntila yllättävän niukka! Ja rengasmelu (jyrinä) tuli liian hyvin läpi(BS:n ws50:set alla).
    Skodaan palatakseni ainut häiritsevä tekiä on viimeistelyn puute varauksin.Esim. just kauhukahvat ja luukut yms. on vaimentamatomia.Rämähtää takaisin.Mielestäni ton hintaluokan autossa ei enää rämähellä takaisin :smile: Saas nyt nähä.Kovastihan noi on Toyotaa kauppaamassa..Hyvitys nykyisestä autosta näyttää olevan kutakuinkin samaa tasoa,niin Toyotan kuin Skodan välillä.
    Tuosta ropinasta sen verran.Corollassa(uus korimallisissa nimenomaan) on vakiona joka kulmalla sisälokarit.Massaus auttaa jonkin verran ja etenkin roiskeläpät!Vallankin jos sivuteillä ajaa viilettää,niin ehoton ruksattava kohta on roiskeläpät lisävarustelistassa! Ihmetellä täytyy,ettei niitä enää laitella.Toki onhan tehtaalle kustannus kysymys sinänsä...
    Massaus muutenkin kannattaa tehä nykyautoon!Uuven auton kun nostaa ylös ja kahtoo alustaa,niin hirvittää aatellakkin,jotta miten ne uskoo (merkistä riippumatta) tohon suojaustasoon.Nykyisenkin auton suojautin heti,kun sain kaupasta....

      
  • Olen ajanut 03-mallista Corolla, melkein tuhat kilometriä, kyllä siinä taisi sorat ropista. Yarista en ole ajanut, mutta siitäkin on kirjoitettu että siinä sora "ropis"i. Voin olla väärässä että noiden "ropinoiden" suhteen, mutta ainakin meidän automme "ropisevat" selvästi vähemmän (-95 Astra ja Audi A4, entinen Opel B-Vectra 1,6 GL.
    Skoda Octavian matkustajana olen ollut, mutta tilat ja istuimet, hallintalaitteet ovat kohdallaan. Ajettavuutta kaikki ovat kehuneet ja muitakin sen ominaisuuksia. Uudesta Avensiksesta en saanut millään itselleni kunnon ajoasentoa (melkein aina löydän ajoasennon).

      
  • Lainaus:
    19.01.2005 klo 18:51 Tuomas kirjoitti
    Olen ajanut 03-mallista Corolla, melkein tuhat kilometriä, kyllä siinä taisi sorat ropista. Uudesta Avensiksesta en saanut millään itselleni kunnon ajoasentoa (melkein aina löydän ajoasennon).


    Väitätkö, että erotat soran ropinan Corollan muusta äänekkyydestä? :grin: Lienee luokkansa äänekkäin menopeli nimittäin, eikä tuossa luokassa kovin äänettömiä olekaan.

    Avensiksesta minulla on vähän samanlaisia kokemuksia. Periaatteessa pidin autosta, kone (2-litrainen) oli mielestäni hyvä, mutta ergonomia oli ainakin minulle selkeästi monta samanluokkaista autoa heikompi. Eikä ajettavuuskaan yllä lähimainkaan parhaimpien tasolle, jos se nyt ei mikään aivan huonokaan ollut. Melutaso on Avensiksessakin liian korkea Suomen teillä ajettaessa.

      
  • Lainaus:
    20.01.2005 klo 10:33 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    19.01.2005 klo 18:51 Tuomas kirjoitti
    Olen ajanut 03-mallista Corolla, melkein tuhat kilometriä, kyllä siinä taisi sorat ropista. Uudesta Avensiksesta en saanut millään itselleni kunnon ajoasentoa (melkein aina löydän ajoasennon).

    Väitätkö, että erotat soran ropinan Corollan muusta äänekkyydestä? :grin: Lienee luokkansa äänekkäin menopeli nimittäin, eikä tuossa luokassa kovin äänettömiä olekaan.


    Tuossa kokoluokassa ei ole äänettömiä autoja, Megane lienee sitä titteliä kaikkein lähimpänä. Corollasta minä olen eri mieltä. Jos siis verrataan 03-mallisista autoja, niin esim. Focus ja Golf ovat äänekkäämpiä. Corolla on tuossa ominaisuudessa keskitason kulkija. Sorateiden rapinat tosin kuuluvat turhan voimakkaasti sisätiloihin.

      
  • Lainaus:
    20.01.2005 klo 15:48 jalkkis kirjoitti

    Corollasta minä olen eri mieltä. Jos siis verrataan 03-mallisista autoja, niin esim. Focus ja Golf ovat äänekkäämpiä. Corolla on tuossa ominaisuudessa keskitason kulkija. Sorateiden rapinat tosin kuuluvat turhan voimakkaasti sisätiloihin.

    Tarkoitat focuksella varmaan sitä vanhempaa mallia, et varmaan tätä uutta.
    Melua kannattaa muutenkin kuunnella kuin desibelimittarilla, tarkoitan että se on tärkeää millaista se melu on.

      
  • Lainaus:
    20.01.2005 klo 18:07 Tuomas kirjoitti
    Lainaus:
    20.01.2005 klo 15:48 jalkkis kirjoitti

    Corollasta minä olen eri mieltä. Jos siis verrataan 03-mallisista autoja, niin esim. Focus ja Golf ovat äänekkäämpiä. Corolla on tuossa ominaisuudessa keskitason kulkija. Sorateiden rapinat tosin kuuluvat turhan voimakkaasti sisätiloihin.

    Tarkoitat focuksella varmaan sitä vanhempaa mallia, et varmaan tätä uutta.
    Melua kannattaa muutenkin kuunnella kuin desibelimittarilla, tarkoitan että se on tärkeää millaista se melu on.


    Jos Tuomas katsot tuota lihavoitua kohtaa, niin eiköhän kysymyksesi saa vastauksen...

      
  • Lainaus:
    19.01.2005 klo 18:51 Tuomas kirjoitti
    Olen ajanut 03-mallista Corolla, melkein tuhat kilometriä, kyllä siinä taisi sorat ropista. Yarista en ole ajanut, mutta siitäkin on kirjoitettu että siinä sora "ropis"i. Voin olla väärässä että noiden "ropinoiden" suhteen, mutta ainakin meidän automme "ropisevat" selvästi vähemmän (-95 Astra ja Audi A4, entinen Opel B-Vectra 1,6 GL.
    Skoda Octavian matkustajana olen ollut, mutta tilat ja istuimet, hallintalaitteet ovat kohdallaan. Ajettavuutta kaikki ovat kehuneet ja muitakin sen ominaisuuksia. Uudesta Avensiksesta en saanut millään itselleni kunnon ajoasentoa (melkein aina löydän ajoasennon).


    Itse olen ajanut -03- mallista Corollaa 42 tkm, eikä minua ainakaan kivien rapina ole suuremmin häirinnyt. Samanlailla ne kaikissa halvemmissa autoissa rapisee ja vähän kalliimmissakin.

      
  • Samoista osista tehdään sekä Skodat, Audit että Volkswagenit... Skoda nyt vain sattuu olemaan vanha tsekkiläinen automerkki jonka VAG(ina)-komppany osti itselleen ja uudisti totaallisesti.

    Ainoa "itämainen" asia nyky Skodassa on, että se valmistetaan edelleen Tsekissä. Valmistetaanhan VW Polotkin suurelta osin puolassa, joten lienee sekin neuvostomainen kulkine. Samoin Nissan Primerat ja osa Toyota Corolloista ovat eurooppalaisia, samoilla kriteereillä perusteltuna.

    Eli jos tuntuu käteen sopivalta ja muutenkin vakuuttaa, niin ei muutakuin ennakkoluuloiset kyykkyyn ja Skoda alle. Varmasti hyvä peli! :smile:

      
  • Lainaus:
    20.01.2005 klo 19:32 jalkkis kirjoitti
    Corollasta minä olen eri mieltä. Jos siis verrataan 03-mallisista autoja, niin esim. Focus ja Golf ovat äänekkäämpiä. Corolla on tuossa ominaisuudessa keskitason kulkija. Sorateiden rapinat tosin kuuluvat turhan voimakkaasti sisätiloihin.


    Tarkoitat siis vanhempaa Focusta, on hassua verrata vanhempaan malliin. Kun tuota Focusta on tehty jo vuodesta 1998. Tätä nollaneljään ja nollaviismalleihin pitäisi verrata. Tuo vanha Focus onkin meluisa peli.

      
  • Lainaus:
    21.01.2005 klo 10:05 Tuomas kirjoitti
    Lainaus:
    20.01.2005 klo 19:32 jalkkis kirjoitti
    Corollasta minä olen eri mieltä. Jos siis verrataan 03-mallisista autoja, niin esim. Focus ja Golf ovat äänekkäämpiä. Corolla on tuossa ominaisuudessa keskitason kulkija. Sorateiden rapinat tosin kuuluvat turhan voimakkaasti sisätiloihin.


    Tarkoitat siis vanhempaa Focusta, on hassua verrata vanhempaan malliin. Kun tuota Focusta on tehty jo vuodesta 1998. Tätä nollaneljään ja nollaviismalleihin pitäisi verrata. Tuo vanha Focus onkin meluisa peli.


    Miten niin hassua? Vuonna 2003 ei käsittääkseni vielä ollut focuksen 2005 malli myynnissä, joten miten minä siihen olisin osannut verrata?

    Miksi muutenkaan verrata 03-korollaa 05-focukseen? Mikset vertaa 05-focusta 05-corollaan, kun ne ovat vertailukelpoisempi pari? On korollakin muuttunut ja selkeästi edukseen.

      
  • Lainaus:
    21.01.2005 klo 02:00 Antti80 kirjoitti
    ...Valmistetaanhan VW Polotkin suurelta osin puolassa, joten lienee sekin neuvostomainen kulkine.


    Jaah, mun 03-Polo tulee Slovakiasta...

      
  • Niiin, mihin muuhunkaan Focuksen olisit voinut verrata, kun näitä uudempia Focuksia ei olla ilmeisesti kauheasti saatu koeajoon.
    Ajattelin vaan että tuota Focusta ei enää pian myydä ja sitä on valmistettu vuodesta 1998. Pian myydään pelkästään tätä ihan uutta versiota.

      
  • Skoda on skoda vaikka voissa paistaisi.Älkää ostako sitä,sillä kysyntä nostaa hintaa.Jos ette ole jo huomanneet,niin on tapahtunut esim. Golfiin verrattuna.Octaviakin alkaa olla jo liian arvostettu malli,mutta Suberbin saisi vielä aika mukavasti,kun ei tunnu kiinnostavan premium-luokan autoilijoita.Ajattelin ostaa itse, jos vaikka saisi naapurin miehen kateelliseksi.Halvempi tapa tietysti olisi
    vaihtaa vaimo 15 v nuorempaan.Naapurin mies kun sattuu olemaan mies.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit