Mikä on Opel tänäpäivänä?

25 kommenttia


Olisin kiinostunt Opel Vecran farkusta, mutta mikä on Opelin laatu tänäpäivänä? Onko ollut ongelmia vai onko niistä päästy eroon?


Rehellisiä vastauksia kiitos!!!

  
  • Opel sai Auto Bild lehden 100.000 km kestotestissä erittäin hyvät arvosanat. Ongelmia ei ollut, vaan vakuuttavaa laatua ja toimintavarmuutta kautta linjan. Kyseessä oli Vectra Sedan.

    Erimerkkiset autot saavat Suomessa joskus huonon maineen syystä tai toisesta. Kuitenkin suurin syyllinen on tiesuola, joka on ruostuttanut autojen pohjat olemattomiin. Tekniikka olisi monesti kestänyt pidempään. -80 luvulla ei tainnut ruostesuojaus olla suomalaisille ajankohtaista, vaan sijoitettiin ennemmin kaksi kertaa enemmän sitten pohjan, kynnyskoteloiden ja kaarien hitsaamiseen. Tehtaan omat materiaalit sekä suojaus ovat noista ajoista jo onneksi aivan muuta.

    Vectra farkkuna on tyylikäs ja todella tilava auto. Ei mikään pieni kippo.

      
  • Jos jakopää on saatu toimiin niin varmaan hyvä pirssi! :sunglasses:

      
  • Kaksi ketjukäyttöistä nokka-akselia käyttää 2,2 l bensa, ja eikö Fiat-GM dieselit ole jakoketjullisia?

    Mutta luin että Lexuksen V6 on jakohihnallinen moottori. AMS piti sitä suurena miinuksena V-koneessa. Sitten on 2 sylinterikantta sisuskaluineen jotka on muusia mikäli hihna repeää, luistaa pakkasella kun kitka kylmänä ylittää 4000Nm!
    Miten Lexuksen V8:t? Onko niissäkin hihna?

    USA-V8:ssa on aina ollut tuplaketjut hoitamassa jakopään toiminnan, silti moottorin oma ääni on silkinpehmeä. Putket on sitten eri asia miten ne vaimennetaan tai avarretaan.

      
  • Lainaus:
    04.11.2005 klo 11:03 SixPack kirjoitti
    Kaksi ketjukäyttöistä nokka-akselia käyttää 2,2 l bensa, ja eikö Fiat-GM dieselit ole jakoketjullisia?

    Mutta luin että Lexuksen V6 on jakohihnallinen moottori. AMS piti sitä suurena miinuksena V-koneessa. Sitten on 2 sylinterikantta sisuskaluineen jotka on muusia mikäli hihna repeää, luistaa pakkasella kun kitka kylmänä ylittää 4000Nm!
    Miten Lexuksen V8:t? Onko niissäkin hihna?

    USA-V8:ssa on aina ollut tuplaketjut hoitamassa jakopään toiminnan, silti moottorin oma ääni on silkinpehmeä. Putket on sitten eri asia miten ne vaimennetaan tai avarretaan.

    Sinänsä jakohihnankin saa kestämään, jos
    - se on mitoitettu oikein
    - se ei mutkittele rajusti; jotkut hihnanvalmistajat jopa kieltävät hihnan taivuttamisen "selän" puolelle, mutta useissa moottoreissa kuitenkin näin tapahtuu.
    - se hoitaa vain nokka-akselien ajoitusta
    - kiristin on kunnolla tehty
    Myös japanilaisautoissa oli takavuosina jakohihna lähes ainoa vaihtoehto; silti niissä ei ollut ongelmia, jos hihnan vaihdon teki ajallaan. Mieleen tulee vain kaksi tunnettua ongelmaa: Toyotan ensimmäinen moniventtiilimoottori, 12-venttiilinen (korjaus: hihnaa ja hihnapyöriä levennettiin) ja Mazda 626:n dieselmoottori muutaman vuoden takaa - siinä jakohihna käytti ruiskutuspumppua!!

    BMW yritti käyttää jakohihnaa aikoinaan 1,8-litraisessa moottorissaan, mutta "kokeilu" päättyi surkeasti.

    Tuulilasi-lehden mukaan vertailussa olleen Lexus GS300:n moottorissa (EDIT: siis V6:ssa) on ketju.

    Muistikuvani mukaan Fiatin yhdyspainedieseleissä on jakohihna - tosin muistini on kyllä pettänyt ennemminkin. USA-peräisessä 2,2-litraisessa Opel-moottorissakin oli alussa ongelmia (mm. B-Vectrassa) - kiristys ei aina pysynyt mukana, vaan rajusti kaasutettaessa ketju meni yhden nivelen kohdalta kaksinkerroin, jolloin syntynyt "klimppi" särki moottorin alakertaa pahasti, samalla kun tietenkin venttiilit löivät mäntiin. Ongelma lienee jo korjattu.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 04.11.2005 klo 12:56]
      
  • No, no pojat muistatteko 90-luvun puolenvälin jälkeen Vectra B:n kestotestin Tuulilasista? Härskiä luettavaa. Sen kun lukee niin ei kyllä ihmettele. Tosin menihän siinä muutamia vuosia että "luotettava" GM myösi tuon huonon laadun. Ei tosin hirveää hurraamista ollut edellisen mallin Astran ja nykyisen Vectran kestotesteissä Tekniikan Maailmassakaan. Aina sieltä, jotain ihmeteltävää löytyi.
    Tekee mieli heittää klassinen lause, jota on käytetty tälläkin palstalla, että maineen palautumiseen menee vuosia ja jopa vuosikymmeniä.

      


  • Kuinka pitkä on Opeleissa hihnan vaihto väli? Onko 100000km tai viisi vuotta?

      
  • Lainaus:
    05.11.2005 klo 03:55 artokn kirjoitti


    Kuinka pitkä on Opeleissa hihnan vaihto väli? Onko 100000km tai viisi vuotta?


    Riippuu koneesta. Vanhassa 1.8 litraisessa bensakoneessa on vielä 60tkm/4vuotta, mutta tuo kone on jo poistumassa käytöstä. Muissa on joko ketju, 150tkm/10vuotta tai 120tkm/8vuotta.

      
  • Lainaus:
    04.11.2005 klo 12:46 MatLog kirjoitti
    Sinänsä jakohihnankin saa kestämään, jos
    - se on mitoitettu oikein
    - se ei mutkittele rajusti; jotkut hihnanvalmistajat jopa kieltävät hihnan taivuttamisen "selän" puolelle, mutta useissa moottoreissa kuitenkin näin tapahtuu.
    - se hoitaa vain nokka-akselien ajoitusta
    - kiristin on kunnolla tehty.

    Näinhän se tietenkin on.
    Tunne vain, että kumiseoshihna hoitaa kaikesta tärkeimmän tehtävän on minusta ollut aina hieman kyseenalainen asia. On minullakin ollut monta hihnallista autoa, ja vaihtojen välissä olen irrottanut kopan ja tarkastanut hihnan hammastuksen ja kireyden. Opelissa se oli aikoinaan murhe, mutta toisaalta Opelin 8 venttiilisissä koneissa rakenne oli sellainen, että männät eivät päässeet iskemään venttiileihin ja särkenyt koko moottorin, vaikka hihna olisikin luiskahtanut yli, tai katkennut. Sikäli onnistunut ratkaisu huomioitu.

    Oikeastaan vaarallisin asia on, mikäli auto joudutaan syystä tai toisesta hinaamaan käyntiin, silloin hihna on altis ylisuuren kitkakertoimen takia luiskahtamaan hammastuksen yli ja jako voi mennä sekaisin tuhoisin seurauksin. Ja kylmäkäynnistys todella kovissa pakkasissa ilman lämmitystä on aina riski. Lapissa meni kerran uudesta Taksi 4-veto Hiacesta kaikki hihnat katki kun oli näytön paikka, että on peto käynnistymään oli pakkanen mikä vain. Koko kone hajosi laakista! Automaatteja ei "yleensä" voi käynnistää hinaamalla, poikkeuksena Porsche ja oliko Dodge? Itselläni ei tulisi mieleenkään kokeilla sitä. Luin siitä kerran toisaalla, jossa kaveri kertoi tarkkaan miten hän sen teki. Silti jäi epämääräinen tunne, liekä tuo totta?

      
  • Lainaus:
    04.11.2005 klo 21:57 Rampe2 kirjoitti
    No, no pojat muistatteko 90-luvun puolenvälin jälkeen Vectra B:n kestotestin Tuulilasista? Härskiä luettavaa. Sen kun lukee niin ei kyllä ihmettele. Tosin menihän siinä muutamia vuosia että "luotettava" GM myösi tuon huonon laadun. Ei tosin hirveää hurraamista ollut edellisen mallin Astran ja nykyisen Vectran kestotesteissä Tekniikan Maailmassakaan. Aina sieltä, jotain ihmeteltävää löytyi.
    Tekee mieli heittää klassinen lause, jota on käytetty tälläkin palstalla, että maineen palautumiseen menee vuosia ja jopa vuosikymmeniä.


    Eipä niissä VAG-vehkeiden kestotesteissäkään ole ollut hurraamista... Jos haluaa luotettavan niin voi ostaa japsin...

      
  • Kait kaikki automaatit saa hinaamalla käyntiin! :sunglasses:

      
  • Yhtään vastaavaa limboa en VAG-autoista muista. Vertailuina voi todellakin käyttää Vectra B:n ja Ocu 1:n testejä. Muistaakseni jossain keskustelussa haluttiinkin tietoa kyseisistä merkeistä.

      
  • Lainaus:
    05.11.2005 klo 23:53 Rampe2 kirjoitti
    Yhtään vastaavaa limboa en VAG-autoista muista. Vertailuina voi todellakin käyttää Vectra B:n ja Ocu 1:n testejä. Muistaakseni jossain keskustelussa haluttiinkin tietoa kyseisistä merkeistä.


    Ei siihen Octaviaan kannata verrata, kun ne lastentaudit on korjattu jo niissä Volkkareissa ennenkuin samaa tekniikkaa siirrettiin Skodillacciin.

      
  • Eikös tässä Obelixi keskusteltu enemmänkin niistä Opelixeista. Toisaalta en ymmärtänyt mitään tuosta kommentistasi VW konsernin lastentautien korjaamisesta.

      
  • Lainaus:
    06.11.2005 klo 02:03 Rampe2 kirjoitti
    Eikös tässä Obelixi keskusteltu enemmänkin niistä Opelixeista. Toisaalta en ymmärtänyt mitään tuosta kommentistasi VW konsernin lastentautien korjaamisesta.


    Niimpä keskusteltiin, mikä Opel on TÄNÄPÄIVÄNÄ, ei mikä se oli 10- tai 15-vuotta sitten. Sinä aloit muistelemaan vanhoja kestotestejä, niin pakkohan siihen on antaa jokin referenssi mihin voi verrata. On niitä vikoja ollut muissakin paljon myydyissä autoissa.

    Voit katsoa HS vikatilastoista, niin aika lailla pitkä lista tulee kun luet esim. Golfin vikatilastot (ja muista summata kaikki Golfit) ei pelkästään uusinta korimallia, kun Vectraakin on tehty melkein 20-vuotta...

      
  • Naapuri osti 2:s autoksi € 200,- maksavan Opel Kadett farmarin vm. -88 tai -89, mittarissa oli jotain 205tkm. Ennen ostoa auto tutkittiin tallissani. Mitään omituista ei löytynyt, massat vedettiin pohjaan ja tämäkin vanha Opel on toiminut moitteetta vuoden nurkka-ajossa. Maalipintakin on siisti tummansininen. Heillä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia sen kanssa. Katsastus laakista läpi. Tämä on tietty ääriesimerkki mutta käynee hyvästä sellaisesta kuitenkin.

    Käsittääkseni uudet Astrat ja Vectrat ovat nousemassa myyntitilastoissa tasaisesti. Testeissäkin pärjänneet hyvin.

      
  • Eiköhän tuo rekisteröinti tilasto todista että luottamus opeliin on palaamassa...
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=100747&page=3

      
  • Kokemuksia naapureilta; Golf epäluotettava. 03= pari kertaa jäänyt välille vuoden aikana: ilmamäärämittari+joku kampiakselin tunnist yms...,keulapäässä jotain pielessä, samanlaisia kokemuksia työkavereilla (parilla uudehko golffi, ainakin tuo ilmamäärämittari..), pari focusta = omat harminsa näkyy olevan niissäkin..., mutta opeli toimii = -98 astra 5v moitteetta, samoin toisen naap -97 astra, eikä pahemmin edes ruostuneet, esim itsellä ollut -97 carinassa monenlaista ongelmaa = pari vuotta auto ollut, jospa nyt pelittäis kun on monenlaista huoltoa saanut... , ex 309 pösökin pelitti paremmin.

      
  • Subjektiivinen kommentti koskien Opelin laatua: Opelin laadusta minulla on positiivinen kuva ja sen perusteella vaihtuikin kaksi Toyotaa tällä autonvaihtokierroksella Opeleiksi. Avensis Vectraksi ja Corolla Merivaksi.


    [quote title="03.11.2005 klo 12:41 artokn kirjoitti"]

    Olisin kiinostunt Opel Vecran farkusta, mutta mikä on Opelin laatu tänäpäivänä? Onko ollut ongelmia vai onko niistä päästy eroon?


    Rehellisiä vastauksia kiitos!!!

      
  • Olen ajanut Opeleilla vuodesta 86 asti kunnes vaihdoin pari vuotta sitten Fordiin. Käsitykseni mukaan 90 luvun Opelin laatutaso vakavissa vioissa oli melko heikko. Lisäksi kiusasivat pienet sähköviat; kuten nykimistä yms. Muuten ihan laatupeli. Ero ei varmaan ole kovin suuri, mutta jotenkin nykyinen poliisiautoni on ollut varmatoimisempi kuin edellinen vectranin vm -98.

    Työkaveri osti uuden Opel Vectran tänä vuonna ja on ollut tyytyväinen - joku sähköjohtosarja taidetaan juuri vaihtaa takuuna kaikkiin, mutta se lienee tavallista uusilla autoilla

      
  • GM on tunnustanut laatuvirheensä ja nyt Opeli on näköjään laadukas auto. Uskoo kuka haluaa! Veikkaan, että jos moottoritekniikka ei ole kokenut perinpohjaista muutosta, niin sama peli jatkuu. Olen itsekkin omistanut aikoinaan yhden Opelin, mutta paljon pitäisi välirahaa saada, että tänä päivänä Opelin ostaisin. Ei tarvitse paljon ihmetellä jälleenmyyntiarvoa. Luotatteko autovalmistajaan, joka on tehnyt muutama vuosi takaperin tyystin laaduttomia autoja. Eikä viat ole olleet mitään pelkkiä sähkövikoja vaan ulottuen moottori ja jopa maalipinta vikoihin, eli siis lähes koko autoa koskeviin erilaisiin vikoihin. Kannattaa lukea se B-Vectran kestotesti Tuulilasista. Sen jälkeen on vitsit vähissä.

      
  • Rampe2:lle

    Volkswagen Golf II/Jetta 1984-92


    Moottorin öljyvuotoja.
    Sähkötoiminen kaasutin reistailee.
    Kaasuttimen kumilaippa murtuu.
    Mono-Jetronic suihkutusjärjestelmän ohjausosassa on kontaktivikoja vuosimalleissa 1988-1990. Varmista, että korjaus on tehty merkkikorjaamossa.
    Polttoainepumpun kaapeliliittimissä on vikoja. Polttoainepumpun relevikoja. Rakennetta on parannettu v. 1991.
    Vuoto polttoainepumpun laipan tiivisteestä.
    Jäähdytysnesteletkujen vuotoja.
    Venttiilivarsien tiivisteet ovat väljät. Tällöin moottori savuttaa.
    Vanhemmissa Golfeissa oli sylinterikansi heikko kohta. Se rikkoutuu jo 100 000 km:ssä.
    Jakohihnavikoja. Vesipumpun käyttöpyörä kuluu.
    Jäähdyttimen ja lämmityslaitteen kennovuotoja.
    Öljypohja voi ruostua.
    Venttiilikopan tiiviste vuotaa öljyä, joka voi tippua latausgeneraattorin päälle aiheuttaen sen vaurioitumisen. Syynä voi olla nokka-akselin tiivisteen vuoto. Öljyvuotoa voi aiheutua myös sylinterikannen tiivisteestä.
    Vesipumppuvikoja. Vika ilmenee alkuun jurinana.
    Laturivikoja.
    Käynnistysmoottorivikoja. Solenoidi juuttuu.
    Virtalukkovikoja.
    Virranjakajavikoja. Kannen sisäpuolelle muodostuu kosteutta. Virranjakajan akselitiiviste voi vuotaa. Tällöin öljy pääsee virranjakajan sisään ja koko virranjakaja joudutaan vaihtamaan.
    Vetonivelien suojuskumit ovat rikki.
    Kytkinvikoja.
    Vaihteisto syöpyy malleissa, joissa moottorin maadoituskaapeli on liitetty vaihteistoon.
    Pyöränlaakerivikoja.
    Jarruvikoja, levyt ruostuvat, jarrut laahaavat, jarrusatulat juuttuvat. Käsijarrun vivusto juuttuu.
    Etujarruletkut murtuneet.
    Etutukivarsien alapallonivelet ovat väljät.
    Joustintuen laakerin kumihela voi murtua.
    Raidetangon päät voivat olla väljät.
    Hammastangon suojakumit ovat rikki.
    Lämmityslaitteen kennovuotoja on esiintynyt.
    Vesivuotoa ovista auton sisälle, oven sisällä oleva muovikalvo irtoaa ja tukkii oven alareunassa olevat valumareiät.
    Oikosulkuja releiden painetussa piirissä. Oikosulku ilmenee siten, että joku sähkölaite (lämmityslaitteen puhallin, äänitorvi, takalasinlämmitin ym.) ei toimi, vaikka sulakkeet ovat ehjät.
    Valokatkaisijavikoja.
    Ovien lukoissa vikoja.
    Pakoputkistovuotoja.
    Ruostevaurioita kynnyskoteloissa, lokasuojien reunoissa ovien ja takaluukun alareunassa sekä helmapelleissä.

    Volkswagen Golf III/Vento 1992-98

    Kannentiivisteen palamisia. Tiiviste parannettu vuonna 1993.
    Ajonestolaitteen vikoja.
    Virtalukkovikoja.
    Vesipumppuvuotoja.
    Laturivikoja.
    Starttimoottorivikoja.
    Kytkinvikoja. Kitkapintoja parannettu vuonna 1993.
    Vetonivelien suojakumivikoja ja vetonivelvikoja.
    Jarruletkuvikoja.
    Jarrupaineen säätöventtiilin vikoja.
    Ohjaustehostimen pumppu vuotaa.
    Takavalovikoja.
    Kierroslukumittari on rikki.
    Ovien lukot reistailevat.
    Happianturivikoja.

    Volkswagen Golf IV 1998-04, Bora 1999-2003

    Jakohihnavikoja.
    Moottorinohjausjärjestelmän häiriöitä esiintyy.
    Vesipumppuvika.
    Ajonestolaitteen vikoja.
    Kytkinvika.
    Ohjaustehostimen pumppu vuotaa.
    Lämmityslaitteen letkuvuotoja.
    Sähkötoimisten lasinnostimien vikoja.
    Maalipinta on pehmeä. Kiveniskut näkyvät.
    Keskuslukitus reistailee kostealla säällä ja pakkasella.
    Ajovalovikoja.
    Pakoputken joustava liitos rikkoutuu.

    ==========================================

    Opel Vectra


    Yllättävän paljon vikoja on esiintynyt vanhemmissa malleissa.
    Viallinen jakohihna, vaihtoväli saattaa olla ainoastaan 30 000 kilometriä.
    Jakohihnan kiristinpyörävikoja.
    Moottori saattaa kuluttaa runsaasti öljyä, esimerkiksi 1,5 litraa tuhannella kilometrillä.
    Moottorin öljyvuotoa esiintyy. Venttiilikopan tiiviste vuotaa usein. Sylinterikannen tiiviste tihkuu öljyä.
    Vesipumppuvuotoja. Vesipumppu kannattaa vaihtaa 120 000 kilometrin jälkeen kuten monessa muussakin merkissä.
    Diagnostiikkajärjestelmä epäluotettava.
    Dieselmoottoreissa ongelmia (1,6D).
    Vuotoja polttoainejärjestelmässä.
    Polttoainepumpun relevika.
    Polttoainemittari näyttää väärin.
    Sytytyselektroniikan ohjausyksikössä vikoja.
    Virtalukko juuttuu.
    Ahdinvikoja.
    Dieseleissä ruiskutusjärjestelmän vikoja.
    Virranjakajassa ja puolassa vikoja.
    Sytytyskaapelivikoja.
    Laturivikoja.
    Polttoaineensuihkutuksen elektroniikassa vikoja.
    Ilmamäärän mittarissa toimintavikoja pakkasella.
    Termostaatti juuttuu.
    Vaihteensiirto takertelee.
    Vetonivelien suojuskumit rikki.
    Takajarrut puoltavat. Levyjarrullisissa malleissa takalevyt ruostuvat ja sylinterit jumittuvat. Käsijarru puoltaa. Käsijarrunvaijeri juuttuu ja kytkinvaijeri kuluu.
    Takajousissa on esiintynyt katkeamisia.
    Iskunvaimentimet ovat heikkotehoiset paljon ajetuissa autoissa.
    Ohjausvaihteessa on väljää.
    Raidetangonpäät ovat väljät.
    Ohjaustehostimen öljyvuotoa.
    Tuulilasissa halkeama.
    Keskuslukitus reistailee.
    Lyhdynpesimien vikoja.
    Pakoputkisto ruostuu.
    Maalauksen pohjakäsittely on heikko. Tästä syystä alkaa ruostuminen nopeasti kiveniskuista.
    Ruosteongelmia erityisesti konepellin etureunassa, tuulilasin ympärillä ja takalokasuojien etureunoissa sekä takaluukun alareunassa.


      
  • Lainaus:
    12.11.2005 klo 00:03 Rampe2 kirjoitti
    GM on tunnustanut laatuvirheensä ja nyt Opeli on näköjään laadukas auto. Uskoo kuka haluaa! Veikkaan, että jos moottoritekniikka ei ole kokenut perinpohjaista muutosta, niin sama peli jatkuu. Olen itsekkin omistanut aikoinaan yhden Opelin, mutta paljon pitäisi välirahaa saada, että tänä päivänä Opelin ostaisin. Ei tarvitse paljon ihmetellä jälleenmyyntiarvoa. Luotatteko autovalmistajaan, joka on tehnyt muutama vuosi takaperin tyystin laaduttomia autoja. Eikä viat ole olleet mitään pelkkiä sähkövikoja vaan ulottuen moottori ja jopa maalipinta vikoihin, eli siis lähes koko autoa koskeviin erilaisiin vikoihin. Kannattaa lukea se B-Vectran kestotesti Tuulilasista. Sen jälkeen on vitsit vähissä.


    Tuosta TL:n B-Vectran kestotestistä on kulunut melkoisesti aikaa, joten nyky Ooppeleiden laadusta puhuttaessa tuota ei kannata tarjota tietolähteeksi. Moottoritekniikka on kehittynyt siinä missä muillakin autoilla. Tosin ihmettelin uuskoppasen Vectran TM:n kestotestissä tehdystä löydöstä, kun moottoria avattaessa venttiileistä löytyi hiusmurtumia, joita oli myös täysin uusissa venttiileissä.

    Jokatapauksessa Ooppelin laatu on kehittynyt viime vuosina hyvää vauhtia ja se näkyy jo tilastoissakin Saksan maalla. Mutta aikoinaan ihan aiheesta ansaitusta laatumaineesta on vaikeaa päästä eroon.

      
  • Yllä olevalla jutulla halusin vain näyttää, että ihan yhtä hyvin voisi jokin muukin konserni myöntää virheitään. Vectra on tehty melkein yhtäpitkä aika kuin Golfiakin tuossa listassa eikä näytä VW mitenkään paremmalta.

    Vikoja on ollut Ooppeleissani, mutta moottorit on ollut kestäviä. Kaikilla ajettu yli 300tkm, ei vie öljyä ei savuta eikä nakuta. 80-luvun 1.3:sta kului nokka-akseli, mutta isommat koneet kestää, että en lähtisi moottoreita haukkumaan, muuten kuin 16-venaisten nokkaremmin osalta. Moottorinohjauksessa alkoi löytyä vikoja kun Opeli vaihtoi Boschin Siemensiin ja osassa oli GM:n omaa.

    Ruostuminen on ollut Opelien pahin ongelma, uudemmista en tiedä.

      
  • Volkkarihan käynnisti tänä vuonna samantyylisen laatukampanjan kuin Opel 90-luvun lopulla. Opelilla meni muutama vuosi laadun kuntoon saamiseen. Jos VAG-onnistuu yhtä hyvin, voimme odottaa laadukkaita VAG-autoja taas vuodesta 2008 alkaen.

      
  • Itse ajattelisin asian niin, että juuri tällä hetkellä Opeleissa yhdistyy varsin hyvät ominaisuudet ja menneen tuotesukupolven painolastista kärsivä imago. Ylimääräistä preemiota ei autosta siten joudu nyt maksamaan, mutta muutaman vuoden kuluttua tilanne saattaa olla toinen. Käy vähän kuin Toyotalla. Toyotan hyvä laatuimago on aiheuttanut hinnannousun jolloin tuote ei ainakaan minun silmissäni ollut enää hintansa arvoinen.

    Nimim. Taloudessa kaksi Opelia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit