Mitä se Volvo teki tuolla premiumautojen joukossa? Kannattaa myös muistaa, että diesel laskee AINA auton statusta. No, en ottaisi mitään noista. Samalla rahalla näet saa jo isommankin pikkupremiumin, kuten vaikkapa Jaguar X-typen. Odottaisin kuitenkin vuoden jälkimmäiselle puoliskolle uutta Lexus IS:ää.
Se on luokkansa kaunein auto ja ominaisuudet ovat VARMASTI kohdallaan. On myös eräs maapallon lujatekoisimmista autoista. Myös hinnat ovat kilpailukykyiset, sillä tällä kertaa Lexus tavoittelee selvästi suurempaa myyntiä, missä myös huippuluokan viimeistely, varustelu ja ajettavuus antavat oman panoksensa.
Täytyy kyllä sanoa, etten valitettavasti edes harkitsisi mitään noista, jos itse pitäisi maksaa. Arvostan autossa erittäin paljon takatiloja, ja muutenkin yleisesti tilojen suuruutta, ja mitään noista edellämainituista et noista pikkuautoista valitettavasti löydä.
Jos ilmatteeksi saisin, niin valitsisin varmaankin Audin tai Volvon.
Mitä se Volvo teki tuolla premiumautojen joukossa? Kannattaa myös muistaa, että diesel laskee AINA auton statusta. No, en ottaisi mitään noista. Samalla rahalla näet saa jo isommankin pikkupremiumin, kuten vaikkapa Jaguar X-typen. Odottaisin kuitenkin vuoden jälkimmäiselle puoliskolle uutta Lexus IS:ää.
Se on luokkansa kaunein auto ja ominaisuudet ovat VARMASTI kohdallaan. On myös eräs maapallon lujatekoisimmista autoista. Myös hinnat ovat kilpailukykyiset, sillä tällä kertaa Lexus tavoittelee selvästi suurempaa myyntiä, missä myös huippuluokan viimeistely, varustelu ja ajettavuus antavat oman panoksensa.
Eli ottaisit Jaguar - merkillä varustetun Ford Mondeon tai Toyota Lexuxen... ;-)
Minäkin odottaisin uutta BMW 300-sarjaa ja Lexus IS:ää ennen päätöstä. Mutta jos noista nyt pitäisi ottaa niin Volvon ottaisin vaikka ei se mikään premium ole - eikä oikeastaan nuo kaksi muutakaa pikkukyttyrää. Volvo antaisi noista kuitenkin parhaan vastineen rahalle!!!
Eli ottaisit Jaguar - merkillä varustetun Ford Mondeon tai Toyota Lexuxen... ;-)
Itselläni on ollut sekä Mondeo (170tkm) että nykyään Jaguar X-type (15tkm - puoli vuotta). Olen myös ajanut "uutta" Mondeota. En kyllä sanoisi niitä samoiksi autoiksi, vaikka pohjalevy ja osa moottorista voi olla samaa kamaa. Hintaero on kyllä mitätön: Diesel Mondeo maksaa 2KEuroa vähemmän kuin diesel Jagge (vrt. diesel-bemarin hintaa)
Diesel-koneella täysin kuormattu Jagge väänsi mainiosti Lapista Helsinkiin (7l satasella). Samaa ei huomannut Mondeolla. Lisäksi Mondeoon ei saa kolmen vuoden takuuta ilman km-rajoitusta. Mondeostani hajosi ilmastointikennot 2 vuoden jälkeen.
Itseäni myös kiinnostaa uusi Lexus IS diesel-koneella. Nykyinen Lexus on liian pieni.
Kyllä se on vaan niin, että harvinaisen paljon järkeviä kommentteja on tullut vastauksiksi. Jos autoon laitetaan 40.000 euroa rahaa (omia tai vieraita), niin vastineeksi on saatava edes jonkinmoiset (taka)tilat. Kääpiövolvoa en ota, lelubemari ei kiinnosta; jäljelle jää siis audi (jos kerran näistä vaihtoehdoista on pakko valita).
Noista autoista en mitään, vaikka olisi kyseessä muiden rahat. Kyllä täytyy olla korvienvälissä jotain vialla kun haetaan n. 40.000.- euron "pikkupremiumia". Ko rahalla saa riittävän ison "tavallisen" hyvän auton tai huomattavasti edullisemmin samaa kokoluokkaa olevan "tavisauton".
Nämä ovat kaikki kolme kyllä mulk... jatkeita ja wannabee itsettunnon kohotus vehkeitä. Taitaa kyselijä olla 18 vuotias tai alle?
Jos autoon laitetaan 40.000 euroa rahaa (omia tai vieraita), niin vastineeksi on saatava edes jonkinmoiset (taka)tilat.
Pointti sekin tietysti.
Entäs jos poikamiehellä/nuorella perheellä ei ole tarvetta sportbackiin, touringiin tai yleensäkään minkäänlaisiin reiluihin "takatiloihin". Hulvattomaan ns. farmariin. Olisi vaan hinku ostaa vähän parempi auto esim. 40 000:lla, vaikka pikkuinen SEDAN minimaalisella kontilla, mutta hyvillä muilla ominaisuuksilla.
Kriteereitä on monenlaisia, takatilat riittää meille kun pari lentolaukkua/kauppakassia mahtuu, muuten tilalla ei ole merkitystä esim. henk. koht. 80-90% ajasta ajan autolla yksin, tilaa ei tarvita mihinkään. Kaksi lasta ja kaksi aikuista pitää tarvittaessa mukavasti mahtua, neljä ovea helpottaa, sedan riittää hyvin. Mitä parempi ajaa sen hauskempi kuljettajalle.
Laitoin googlen kuvahakuun sanaksi "premium" eikä sieltä tullut mitään Volvon tai Audin kuvia! Hämmästykseni oli erittäin suuri, koska olen aina ollut siinä luulossa, että ne ovat jotenkin tavallisia autoja parempia. Sen sijaan tuli esim. tällainen kuva vastaan: http://www.b-drrslides.com/pics/premium.jpg Olen nyt ymmälläni. Voitteko hieman selittää? Eikö sanaa premium automaattisesti yhdistetä pikkuautoihin? Kas tässä koko tulos: http://images.google.fi/images?q=Premium&num=100&hl=fi&lr=&newwindow=1&sa=N&tab=wi
Taitaa vaan tämä niinsanottu premium olla jotain mainosmiesten kikkaa, jolla saadaan ostaja uskomaan, että auto olisi jotenkin parempi kuin sellainen auto, jota ei markkinoida premiumilla. Ja kansa kulkee narussa ja uskoo kaiken mitä sanotaan eikä uskalla kyseenalaistaa mitään...
Minä ymmärrän sanan premium tarkoittavan suurinpiirtein hieman parempaa, kuin tavallinen. Eli premium-auto, on parempi, ylellisempi, kuin tavallinen perusauto.
Jotenka ei tuollaiset pikku-autot mitään premiumia ole !! Luokassaan kai hyviä autoja kaikki, mutta kaukana premiumista !! Olipa joukossa vielä dieselikin.
Juuri sitä nuo kaikki kolme ovatkin. Kannattaisi ehkä tutustua hieman tarkemmin niiden vakio- ja lisävarusteisiin, jolloin kyllä pitäisi huomata, että siellä on paljon sellaista, mitä ns. tavallisista saman kokoluokan autoista ei löydy.
Minä ymmärrän sanan premium tarkoittavan suurinpiirtein hieman parempaa, kuin tavallinen. Eli premium-auto, on parempi, ylellisempi, kuin tavallinen perusauto.
Jotenka ei tuollaiset pikku-autot mitään premiumia ole !! Luokassaan kai hyviä autoja kaikki, mutta kaukana premiumista !! Olipa joukossa vielä dieselikin.
Koko premium-auton määritelmänä? Tämä on uusi näkökulma ainakin minulle. Minkä kokoinen auton pitää olla että se mielestäsi täyttää premium-kriteerit? Eli: Audi A3 = ei premium Audi A6 = premium?
Ymmärsinkö oikein, että diisseli ei voi olla premiumia? Alkaa mennä entistäkin hankalammaksi premiumin määritelmä
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 05.04.2005 klo 13:14]
Kaikki tuntuu ymmärtävän sanan premium eri tavalla. Premium on englantia ja tarkoittaa kai suurinpiirtein jotakin : parempaa, ylellisempää. Voi tarkoittaa kalliimpaakin.
Jos premium-auton mittarina on hinta, silloin premiumiin voidaan laskea aika montakin pikkukippoa. Mielestäni autokäytössä sanan sisältö on kuitenkin hiukan laajempi, sisältäen ainakin ylellisyyden käsitettä ainakin hitusen. Jälkimmäinen sulkee pikkuautot pois premium-luokasta.
Näin ainakin minä ymmärrän asian. Mutta kuten sanottu, kaikki tuntuvat ymmärtävän asian eri tavalla.
Kaikki tuntuu ymmärtävän sanan premium eri tavalla. Premium on englantia ja tarkoittaa kai suurinpiirtein jotakin : parempaa, ylellisempää. Voi tarkoittaa kalliimpaakin.
Mielestäni autokäytössä sanan sisältö on kuitenkin hiukan laajempi, sisältäen ainakin ylellisyyden käsitettä ainakin hitusen. Jälkimmäinen sulkee pikkuautot pois premium-luokasta.
Premiumkaan ei sisällä sisätilojen koon määritelmää, suomennoksesi oli aivan oikeaan suuntaan. Laadukas pikkuauto voi olla vaikka kokoisiinsa ja jopa isompiinsa verrattuna yhtä lailla "premium" jos sillä on jollekin merkitystä. Kyllä laatu (vaikea määritellä, jokainen määrittelee omana kokonaisuutenaan) tuntuu viimeistään ajaessa.
Esim. Aston Martin Vantage on pieni sisältä mutta kaikin puolin Luksus-GT, ellei jopa urheiluauto. Joku haluaa verrata kuitenkin Octavian takatiloihin ja tiputtaa Luxuksen pois Vantagelta?
[Newey muokkasi tätä viestiä 05.04.2005 klo 21:59]
Vinnes puhui joistakin hienoista varusteista ko.autoissa, mitä ne sitten on? Kävin ihan vartavasten katsomassa www.bmw.fi ei mitään luksusta, oli lueteltu jotain itsestään selvyyksiä (radio/cd,valkoiset vilkut,raitisilmasuod.kääntyvät takapenkit ja kaikkea suoraaan sanottua ihan paskaa) on samat hilut jo punnoissa,pooloissa,microissa,clioissa yms. Muita merkkejä en viitsinyt tuon perustella edes katsoa. Joten voisitko hieman valaista meitä niistä "luksus varusteista".
Tuolta Bemarin sivuilta ei ainakaan suoraan mitään ihmeellistä löytynyt. Tutki kuitenkin myös sekä Audin, www.audi.fi että Volvon, www.volvocars.fi varusteet ja oikein kunnolla vielä. Kyllä sieltä varustetta löytyy joka lähtöön. Etsipä vaikka Volvon tai Audin eri mahdollisuudet äänentoistoon, uskallan väittää, ettei läheskään jokaisella automerkillä vastaavaa ole tarjolla. Sama koskee sisustusta, moottorivaihtoehtoja, alustavirityksiä, nelivetoa, turvavarusteita jne. Mielestäni premium hyvin suurelta osin tarkoittaakin sitä, miten yksilölliseksi (huh, mikä sana!) oman autonsa voi jo sitä tilatessaan varustella. Pienemmälle huomiolle jättäisin sen, miten iso auto on tai miten "hieno" se on ulkonäöltään.
Ehkä premiumia pitäisikin verrata design-vaatteisiin : Kalliimmalla hinnalla ei käytännössä saa yhtään enempää eikä välttämättä parempaakaan. Vertaus on kyllä sikäli huono, että autosta puusilmäkin näkee, viimeistään merkin perusteella, että tuo on maksanut enemmän kuin tavallinen tojota. Harva sen sijaan erottaa onko farkkusi 300e:n D&G:t vai tavalliset levikset.
Luxuspeleissä on yleensä luksusvarusteet, vähän paremmissa enemmän valinnanvaraa.
Pikkupelissä voi olla vähän enemmän moottoria, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuusvarusteita kun esim. Micrassa. Valinnanvara tarkoittaa sitä että saat juuri sellaisen kopin kun tilaat.
Jos haluat esim. sähkösäätöiset nahkapenkit ja kompassin automaattisesti himmentyvään taustapeiliisi tms. jne, sellaiset ovat valittavissa.
Vakiona saattaa löytyä jo tavallista parempi soitin, tavallista paremmat renkaat jne.
Kummallista on se, että kovinkin monesta ns. premium-autosta kuitenkin puuttuvat, tai ainakin ne joutuu tilaamaan lisävarusteena, huimaan lisähintaan, esim. automaatti-ilmastointi, sähkösäätöiset penkit, automaattilaatikko... No, automaatti-ilmastointi nyt on kuitenkin paremmissa autoissa, ainakin useimmissa, jo vakiona.
Niin Suomessa. Katsoppa esim. Saksan tuontipelejä, niistä löytyvät kaikki mahdolliset vekottimet.
Täällä menee helpommin kaupaksi autot ilman varusteita koska jo pelkän auton hinta on erittäin suolainen ja kansalaisten ostovoima hintaan nähden onneton.
Luxuspeleissä on yleensä luksusvarusteet, vähän paremmissa enemmän valinnanvaraa.
Pikkupelissä voi olla vähän enemmän moottoria, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuusvarusteita kun esim. Micrassa. Valinnanvara tarkoittaa sitä että saat juuri sellaisen kopin kun tilaat.
Jos haluat esim. sähkösäätöiset nahkapenkit ja kompassin automaattisesti himmentyvään taustapeiliisi tms. jne, sellaiset ovat valittavissa.
Vakiona saattaa löytyä jo tavallista parempi soitin, tavallista paremmat renkaat jne.
Eli siis Opel Omegakin on luksusauto, kiitos. Alkoi mieltä lämmittämään.
Tuolta Bemarin sivuilta ei ainakaan suoraan mitään ihmeellistä löytynyt. Tutki kuitenkin myös sekä Audin, www.audi.fi että Volvon, www.volvocars.fi varusteet ja oikein kunnolla vielä. Kyllä sieltä varustetta löytyy joka lähtöön. Etsipä vaikka Volvon tai Audin eri mahdollisuudet äänentoistoon, uskallan väittää, ettei läheskään jokaisella automerkillä vastaavaa ole tarjolla. Sama koskee sisustusta, moottorivaihtoehtoja, alustavirityksiä, nelivetoa, turvavarusteita jne. Mielestäni premium hyvin suurelta osin tarkoittaakin sitä, miten yksilölliseksi (huh, mikä sana!) oman autonsa voi jo sitä tilatessaan varustella. Pienemmälle huomiolle jättäisin sen, miten iso auto on tai miten "hieno" se on ulkonäöltään.
Olen eri mieltä. Pitkää lisävarustelistaa ei voi pitää Premium-auton kriteerinä. Tärkeintä on se, että autossa on sellaisia varusteita/ominaisuuksia joita luokan halvemmissa autoissa ei ole. Se on sitten ihan sama, että ovatko ne vakiona tai sillä pitkällä lisävarustelistalla. Kuluttajan kannalta on parempi jos ne ovat vakiona koska niitä lisävarusteisiin pistettyjä euroja ei saa ikinä takaisin. Otetaan vaikka esimerkiksi VW Golf, takakaiuttimet taitavat olla Golfissa lisävaruste. Onko Golf Premium-auto kun siinä on lisävarustelistalla varuste, joka on luokan kaikissa muissa autoissa vakiona? Audiin on tosiaan valittavissa muutamia stereovaihtoehtoja. Ruotsinkielisessä Auto Motor & Sportissa oli pari vuotta sitten vertailussa Cadillac Seville ja joku Audi (taisi olla A6). Vertailun tekijät naureskelivat sille, että vaikka testi-Audissa oli se kaikkein kallein stereovaihtoehto (jolla oli todella pitkä nimi), niin Cadillacin vakiostereot (muita vaihtoehtoja ei edes tarjolla) olivat äänenlaadultaan ylivoimaiset. Tuo vain esimekkinä siitä, että kannattaa ottaa järki käteen ja miettiä mikä todella on tärkeintä. Onko tärkeintä se, että voi kehua naapurille miten paljon rahaa tuli laitettua lisävarusteisiin vai se miten kyseiset varusteet toimivat.
Kummallista on se, että kovinkin monesta ns. premium-autosta kuitenkin puuttuvat, tai ainakin ne joutuu tilaamaan lisävarusteena, huimaan lisähintaan, esim. automaatti-ilmastointi, sähkösäätöiset penkit, automaattilaatikko... No, automaatti-ilmastointi nyt on kuitenkin paremmissa autoissa, ainakin useimmissa, jo vakiona.
Niin, varusteita on myös monen tasoisia. Mielestäni premiumin-merkeillä on juuri se ero että varusteet ovat myös toimivampia. Se lähtee jo pelkästään yksinkertaisista asioista kuten verhoilukankaista ja osien sovituksista. Volyymimerkit, japsit etunenässä, lyövät varuste- ja kokovertailutaulukoita tietyistä, markkinoinnillisesti tärkeistä varusteista(esim. autoilmastointi, esp, jne.). Mutta monesti näiden varusteiden toiminta ei ole aivan sitä mitä pitäisi.
Onko esimerkiksi, yhden merkin kaikissa autoissaan mainostama ajotietokone, hyödyllinen (muille kuin markkinamiehille) jos se näyttää litratolkulla väärin? Ilmastointiautomatiikka joka ei pidä ikkunoita auki, vakionopeudensäädin joka ei pidä nopeutta, tai jopa mitätön ulkolämpötilamittari joka näyttää pieleen?
Samoin nämä yleistyneet vakio soittimet? Joillakin merkeillä sen vaihtaminen laadukkaampaan, esim. MP3-levyjä soittaaan, ei onnistukaan kovin helposti. Ns. premium-merkeillä löytyy vaihtoehtoja myös näille. Premium-autoissa on yleensä myös runsaampi varoitusvalovalikoima (mm. pesuneste), kaasupumput konepellissä, jne. mitä ei moneen, itseään premiumina mainostavaan autoon saa edes rahalla. Premiumeissa on yleensä alan kehittynein elektroniikka ohjaamassa niin jarruja kuin ESP:tä tai automaattivaihteistoa.
Premiumeisuus (?) ei ole mitään muuta kun mielikuva yksilön päässä. Jollakulla premiumia voi olla jo aluvantein varustettu Corolla, kun taas jollakulla premiumia on vasta 700- sarjan bemari. Joillekkin premiumia voi olla laaja vakiovarustelu, kun taas jollekkin se on taas laaja lisävarustelu.
Elikkä vastauksen kysymykseen "mikä on premiumia" voi kaikki hakea päästään.
Takaisin aiheeseen.
Meikäläisen valinta olisi bemari. Siinä tuntuisi olevan sitä jotain, ehkäpä jotain premiumihtavaa.
Mitä se Volvo teki tuolla premiumautojen joukossa? Kannattaa myös muistaa, että diesel laskee AINA auton statusta. No, en ottaisi mitään noista. Samalla rahalla näet saa jo isommankin pikkupremiumin, kuten vaikkapa Jaguar X-typen. Odottaisin kuitenkin vuoden jälkimmäiselle puoliskolle uutta Lexus IS:ää.
Se on luokkansa kaunein auto ja ominaisuudet ovat VARMASTI kohdallaan. On myös eräs maapallon lujatekoisimmista autoista. Myös hinnat ovat kilpailukykyiset, sillä tällä kertaa Lexus tavoittelee selvästi suurempaa myyntiä, missä myös huippuluokan viimeistely, varustelu ja ajettavuus antavat oman panoksensa.
Täytyy kyllä sanoa, etten valitettavasti edes harkitsisi mitään noista, jos itse pitäisi maksaa. Arvostan autossa erittäin paljon takatiloja, ja muutenkin yleisesti tilojen suuruutta, ja mitään noista edellämainituista et noista pikkuautoista valitettavasti löydä.
Jos ilmatteeksi saisin, niin valitsisin varmaankin Audin tai Volvon.
Se on luokkansa kaunein auto ja ominaisuudet ovat VARMASTI kohdallaan. On myös eräs maapallon lujatekoisimmista autoista. Myös hinnat ovat kilpailukykyiset, sillä tällä kertaa Lexus tavoittelee selvästi suurempaa myyntiä, missä myös huippuluokan viimeistely, varustelu ja ajettavuus antavat oman panoksensa.
Eli ottaisit Jaguar - merkillä varustetun Ford Mondeon tai Toyota Lexuxen... ;-)
Onko kyse uudesta autosta vai pitääkö valita näistä käytetyistä?!!
Minäkin odottaisin uutta BMW 300-sarjaa ja Lexus IS:ää ennen päätöstä. Mutta jos noista nyt pitäisi ottaa niin Volvon ottaisin vaikka ei se mikään premium ole - eikä oikeastaan nuo kaksi muutakaa pikkukyttyrää. Volvo antaisi noista kuitenkin parhaan vastineen rahalle!!!
Eli ottaisit Jaguar - merkillä varustetun Ford Mondeon tai Toyota Lexuxen... ;-)
Itselläni on ollut sekä Mondeo (170tkm) että nykyään Jaguar X-type (15tkm - puoli vuotta). Olen myös ajanut "uutta" Mondeota. En kyllä sanoisi niitä samoiksi autoiksi, vaikka pohjalevy ja osa moottorista voi olla samaa kamaa. Hintaero on kyllä mitätön: Diesel Mondeo maksaa 2KEuroa vähemmän kuin diesel Jagge (vrt. diesel-bemarin hintaa)
Diesel-koneella täysin kuormattu Jagge väänsi mainiosti Lapista Helsinkiin (7l satasella). Samaa ei huomannut Mondeolla. Lisäksi Mondeoon ei saa kolmen vuoden takuuta ilman km-rajoitusta. Mondeostani hajosi ilmastointikennot 2 vuoden jälkeen.
Itseäni myös kiinnostaa uusi Lexus IS diesel-koneella. Nykyinen Lexus on liian pieni.
Tässä hieman kevennystä!
http://www.lintukoto.net/viihde/mielenosoitus/kuva.php?kuvaid=21&teksti=Ajan+volvolla%21
Kyllä se on vaan niin, että harvinaisen paljon järkeviä kommentteja on tullut vastauksiksi. Jos autoon laitetaan 40.000 euroa rahaa (omia tai
vieraita), niin vastineeksi on saatava edes jonkinmoiset (taka)tilat.
Kääpiövolvoa en ota, lelubemari ei kiinnosta; jäljelle jää siis audi (jos kerran näistä vaihtoehdoista on pakko valita).
Noista autoista en mitään, vaikka olisi kyseessä muiden rahat. Kyllä täytyy olla korvienvälissä jotain vialla kun haetaan n. 40.000.- euron "pikkupremiumia". Ko rahalla saa riittävän ison "tavallisen" hyvän auton tai huomattavasti edullisemmin samaa kokoluokkaa olevan "tavisauton".
Nämä ovat kaikki kolme kyllä mulk... jatkeita ja wannabee itsettunnon kohotus vehkeitä. Taitaa kyselijä olla 18 vuotias tai alle?
vieraita), niin vastineeksi on saatava edes jonkinmoiset (taka)tilat.
Pointti sekin tietysti.
Entäs jos poikamiehellä/nuorella perheellä ei ole tarvetta sportbackiin, touringiin tai yleensäkään minkäänlaisiin reiluihin "takatiloihin". Hulvattomaan ns. farmariin. Olisi vaan hinku ostaa vähän parempi auto esim. 40 000:lla, vaikka pikkuinen SEDAN minimaalisella kontilla, mutta hyvillä muilla ominaisuuksilla.
Kriteereitä on monenlaisia, takatilat riittää meille kun pari lentolaukkua/kauppakassia mahtuu, muuten tilalla ei ole merkitystä esim. henk. koht. 80-90% ajasta ajan autolla yksin, tilaa ei tarvita mihinkään. Kaksi lasta ja kaksi aikuista pitää tarvittaessa mukavasti mahtua, neljä ovea helpottaa, sedan riittää hyvin. Mitä parempi ajaa sen hauskempi kuljettajalle.
Ei mikään varmaan noista.
Minun valintani premiumeista on
http://www.ratebeer.com/beerimages/22048.jpg
... mutta sehän onkin keskikoon premium.
Laitoin googlen kuvahakuun sanaksi "premium" eikä sieltä tullut mitään Volvon tai Audin kuvia! Hämmästykseni oli erittäin suuri, koska olen aina ollut siinä luulossa, että ne ovat jotenkin tavallisia autoja parempia. Sen sijaan tuli esim. tällainen kuva vastaan: http://www.b-drrslides.com/pics/premium.jpg Olen nyt ymmälläni. Voitteko hieman selittää? Eikö sanaa premium automaattisesti yhdistetä pikkuautoihin? Kas tässä koko tulos: http://images.google.fi/images?q=Premium&num=100&hl=fi&lr=&newwindow=1&sa=N&tab=wi
Taitaa vaan tämä niinsanottu premium olla jotain mainosmiesten kikkaa, jolla saadaan ostaja uskomaan, että auto olisi jotenkin parempi kuin sellainen auto, jota ei markkinoida premiumilla. Ja kansa kulkee narussa ja uskoo kaiken mitä sanotaan eikä uskalla kyseenalaistaa mitään...
Audin tai bemarin, mielyttävät silmää ja pidän niistä kummasta aika paljon. Ei Volvokaan mielestäni huono ole. Kaikki hyviä.
Minä ymmärrän sanan premium tarkoittavan suurinpiirtein hieman parempaa, kuin tavallinen. Eli premium-auto, on parempi, ylellisempi, kuin tavallinen perusauto.
Jotenka ei tuollaiset pikku-autot mitään premiumia ole !! Luokassaan kai hyviä autoja kaikki, mutta kaukana premiumista !! Olipa joukossa vielä dieselikin.
Juuri sitä nuo kaikki kolme ovatkin. Kannattaisi ehkä tutustua hieman tarkemmin niiden vakio- ja lisävarusteisiin, jolloin kyllä pitäisi huomata, että siellä on paljon sellaista, mitä ns. tavallisista saman kokoluokan autoista ei löydy.
Jotenka ei tuollaiset pikku-autot mitään premiumia ole !! Luokassaan kai hyviä autoja kaikki, mutta kaukana premiumista !! Olipa joukossa vielä dieselikin.
Koko premium-auton määritelmänä? Tämä on uusi näkökulma ainakin minulle. Minkä kokoinen auton pitää olla että se mielestäsi täyttää premium-kriteerit? Eli:
Audi A3 = ei premium
Audi A6 = premium?
Ymmärsinkö oikein, että diisseli ei voi olla premiumia? Alkaa mennä entistäkin hankalammaksi premiumin määritelmä
Kaikki tuntuu ymmärtävän sanan premium eri tavalla. Premium on englantia ja tarkoittaa kai suurinpiirtein jotakin : parempaa, ylellisempää. Voi tarkoittaa kalliimpaakin.
Jos premium-auton mittarina on hinta, silloin premiumiin voidaan laskea aika montakin pikkukippoa. Mielestäni autokäytössä sanan sisältö on kuitenkin hiukan laajempi, sisältäen ainakin ylellisyyden käsitettä ainakin hitusen. Jälkimmäinen sulkee pikkuautot pois premium-luokasta.
Näin ainakin minä ymmärrän asian. Mutta kuten sanottu, kaikki tuntuvat ymmärtävän asian eri tavalla.
Mielestäni autokäytössä sanan sisältö on kuitenkin hiukan laajempi, sisältäen ainakin ylellisyyden käsitettä ainakin hitusen. Jälkimmäinen sulkee pikkuautot pois premium-luokasta.
Premiumkaan ei sisällä sisätilojen koon määritelmää, suomennoksesi oli aivan oikeaan suuntaan. Laadukas pikkuauto voi olla vaikka kokoisiinsa ja jopa isompiinsa verrattuna yhtä lailla "premium" jos sillä on jollekin merkitystä. Kyllä laatu (vaikea määritellä, jokainen määrittelee omana kokonaisuutenaan) tuntuu viimeistään ajaessa.
Esim. Aston Martin Vantage on pieni sisältä mutta kaikin puolin Luksus-GT, ellei jopa urheiluauto. Joku haluaa verrata kuitenkin Octavian takatiloihin ja tiputtaa Luxuksen pois Vantagelta?
Täh?
Vinnes puhui joistakin hienoista varusteista ko.autoissa, mitä ne sitten on? Kävin ihan vartavasten katsomassa www.bmw.fi ei mitään luksusta, oli lueteltu jotain itsestään selvyyksiä (radio/cd,valkoiset vilkut,raitisilmasuod.kääntyvät takapenkit ja kaikkea suoraaan sanottua ihan paskaa) on samat hilut jo punnoissa,pooloissa,microissa,clioissa yms. Muita merkkejä en viitsinyt tuon perustella edes katsoa. Joten voisitko hieman valaista meitä niistä "luksus varusteista".
Tuolta Bemarin sivuilta ei ainakaan suoraan mitään ihmeellistä löytynyt. Tutki kuitenkin myös sekä Audin, www.audi.fi että Volvon, www.volvocars.fi varusteet ja oikein kunnolla vielä. Kyllä sieltä varustetta löytyy joka lähtöön. Etsipä vaikka Volvon tai Audin eri mahdollisuudet äänentoistoon, uskallan väittää, ettei läheskään jokaisella automerkillä vastaavaa ole tarjolla. Sama koskee sisustusta, moottorivaihtoehtoja, alustavirityksiä, nelivetoa, turvavarusteita jne.
Mielestäni premium hyvin suurelta osin tarkoittaakin sitä, miten yksilölliseksi (huh, mikä sana!) oman autonsa voi jo sitä tilatessaan varustella. Pienemmälle huomiolle jättäisin sen, miten iso auto on tai miten "hieno" se on ulkonäöltään.
Ehkä premiumia pitäisikin verrata design-vaatteisiin : Kalliimmalla hinnalla ei käytännössä saa yhtään enempää eikä välttämättä parempaakaan.
Vertaus on kyllä sikäli huono, että autosta puusilmäkin näkee, viimeistään merkin perusteella, että tuo on maksanut enemmän kuin tavallinen tojota. Harva sen sijaan erottaa onko farkkusi 300e:n D&G:t vai tavalliset levikset.
Luxuspeleissä on yleensä luksusvarusteet, vähän paremmissa enemmän valinnanvaraa.
Pikkupelissä voi olla vähän enemmän moottoria, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuusvarusteita kun esim. Micrassa. Valinnanvara tarkoittaa sitä että saat juuri sellaisen kopin kun tilaat.
Jos haluat esim. sähkösäätöiset nahkapenkit ja kompassin automaattisesti himmentyvään taustapeiliisi tms. jne, sellaiset ovat valittavissa.
Vakiona saattaa löytyä jo tavallista parempi soitin, tavallista paremmat renkaat jne.
Kummallista on se, että kovinkin monesta ns. premium-autosta kuitenkin puuttuvat, tai ainakin ne joutuu tilaamaan lisävarusteena, huimaan lisähintaan, esim. automaatti-ilmastointi, sähkösäätöiset penkit, automaattilaatikko... No, automaatti-ilmastointi nyt on kuitenkin paremmissa autoissa, ainakin useimmissa, jo vakiona.
Niin Suomessa. Katsoppa esim. Saksan tuontipelejä, niistä löytyvät kaikki mahdolliset vekottimet.
Täällä menee helpommin kaupaksi autot ilman varusteita koska jo pelkän auton hinta on erittäin suolainen ja kansalaisten ostovoima hintaan nähden onneton.
Valitsisin Sportbackin noista ehdottomasti. Tosin eri moottorilla.
Pikkupelissä voi olla vähän enemmän moottoria, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuusvarusteita kun esim. Micrassa. Valinnanvara tarkoittaa sitä että saat juuri sellaisen kopin kun tilaat.
Jos haluat esim. sähkösäätöiset nahkapenkit ja kompassin automaattisesti himmentyvään taustapeiliisi tms. jne, sellaiset ovat valittavissa.
Vakiona saattaa löytyä jo tavallista parempi soitin, tavallista paremmat renkaat jne.
Eli siis Opel Omegakin on luksusauto, kiitos. Alkoi mieltä lämmittämään.
Missä kohtaa siellä niin sanotaan?
Se olisi jo Luksuksen liiallista venyttämistä eikä kestäisi vertailua. Maybach on, Opel ei.
On olemassa ehkä Omega luksusvarustein, silti se on edelleen Opel.
Mielestäni premium hyvin suurelta osin tarkoittaakin sitä, miten yksilölliseksi (huh, mikä sana!) oman autonsa voi jo sitä tilatessaan varustella. Pienemmälle huomiolle jättäisin sen, miten iso auto on tai miten "hieno" se on ulkonäöltään.
Olen eri mieltä. Pitkää lisävarustelistaa ei voi pitää Premium-auton kriteerinä. Tärkeintä on se, että autossa on sellaisia varusteita/ominaisuuksia joita luokan halvemmissa autoissa ei ole. Se on sitten ihan sama, että ovatko ne vakiona tai sillä pitkällä lisävarustelistalla. Kuluttajan kannalta on parempi jos ne ovat vakiona koska niitä lisävarusteisiin pistettyjä euroja ei saa ikinä takaisin.
Otetaan vaikka esimerkiksi VW Golf, takakaiuttimet taitavat olla Golfissa lisävaruste. Onko Golf Premium-auto kun siinä on lisävarustelistalla varuste, joka on luokan kaikissa muissa autoissa vakiona?
Audiin on tosiaan valittavissa muutamia stereovaihtoehtoja. Ruotsinkielisessä Auto Motor & Sportissa oli pari vuotta sitten vertailussa Cadillac Seville ja joku Audi (taisi olla A6). Vertailun tekijät naureskelivat sille, että vaikka testi-Audissa oli se kaikkein kallein stereovaihtoehto (jolla oli todella pitkä nimi), niin Cadillacin vakiostereot (muita vaihtoehtoja ei edes tarjolla) olivat äänenlaadultaan ylivoimaiset.
Tuo vain esimekkinä siitä, että kannattaa ottaa järki käteen ja miettiä mikä todella on tärkeintä. Onko tärkeintä se, että voi kehua naapurille miten paljon rahaa tuli laitettua lisävarusteisiin vai se miten kyseiset varusteet toimivat.
Niin, varusteita on myös monen tasoisia. Mielestäni premiumin-merkeillä on juuri se ero että varusteet ovat myös toimivampia. Se lähtee jo pelkästään yksinkertaisista asioista kuten verhoilukankaista ja osien sovituksista.
Volyymimerkit, japsit etunenässä, lyövät varuste- ja kokovertailutaulukoita tietyistä, markkinoinnillisesti tärkeistä varusteista(esim. autoilmastointi, esp, jne.). Mutta monesti näiden varusteiden toiminta ei ole aivan sitä mitä pitäisi.
Onko esimerkiksi, yhden merkin kaikissa autoissaan mainostama ajotietokone, hyödyllinen (muille kuin markkinamiehille) jos se näyttää litratolkulla väärin? Ilmastointiautomatiikka joka ei pidä ikkunoita auki, vakionopeudensäädin joka ei pidä nopeutta, tai jopa mitätön ulkolämpötilamittari joka näyttää pieleen?
Samoin nämä yleistyneet vakio soittimet? Joillakin merkeillä sen vaihtaminen laadukkaampaan, esim. MP3-levyjä soittaaan, ei onnistukaan kovin helposti. Ns. premium-merkeillä löytyy vaihtoehtoja myös näille. Premium-autoissa on yleensä myös runsaampi varoitusvalovalikoima (mm. pesuneste), kaasupumput konepellissä, jne. mitä ei moneen, itseään premiumina mainostavaan autoon saa edes rahalla. Premiumeissa on yleensä alan kehittynein elektroniikka ohjaamassa niin jarruja kuin ESP:tä tai automaattivaihteistoa.
Premiumeisuus (?) ei ole mitään muuta kun mielikuva yksilön päässä. Jollakulla premiumia voi olla jo aluvantein varustettu Corolla, kun taas jollakulla premiumia on vasta 700- sarjan bemari. Joillekkin premiumia voi olla laaja vakiovarustelu, kun taas jollekkin se on taas laaja lisävarustelu.
Elikkä vastauksen kysymykseen "mikä on premiumia" voi kaikki hakea päästään.
Takaisin aiheeseen.
Meikäläisen valinta olisi bemari. Siinä tuntuisi olevan sitä jotain, ehkäpä jotain premiumihtavaa.