Koeajoin Chryslerit

10 kommenttia

Viime lauantaina sain vähäksi aikaa alleni Chrysler 300C:n 3,5 V6 sedan. Aivan ensimmäiseksi auto tuntui sisältä hiivatin isolta. Jos joku on kuvitellut, että vanhan Saabin katto on vedetty kunnolla eteen erehtyy, tässä on voittaja. Ulkoapäin sitä ei mitenkään havaitse, on istuttava ratin takana. Tuulilasiin on yllättävän pitkä matka, sitä ei esim. pääse helposti pyyhkimään kädellä sisäkautta, ei ylety! Siitä jatkuu konepelti. Onhan minulla usean jenkin kokemus, muttei näin. Tuli heti mieleen, että jos hirveen on pakko törmätä, niin tällä. A-pilaritkin on meinaan paksut, vaikka muovin alla. Ajoltaan taas yllättävän ketterän oloinen, ja vakaa ja jäykän oloinen alusta.
Pitihän se kokeilla. Mutta niin eteen vedettyyn kattoon on totuttava, lyhyt koeajo ei kerro autosta vielä paljon.

Seuraava on Grand Cherokee. Tässä voisi melkein unohtaa tuon Grand, auto ei ole ollenkaan iso, ei edes sen oloinen, vaikka luulisi päinvastaista. Maastoauto ei tietenkään saa olla liian suuri tai leveä, eihän se mahdu muuten kunnolla kulkemaan myös pahoista paikoista. Istui heti käteen hyvin. Todella hyvä ajaa, Aro-Yhtymän mukaan pitkään on joutunut myymään ei-oota, kaikki menee. Harmi ettei ollut 3.0 CRD kone vaan taas bensa. Nissan Pathfinder on muuten ulkomitoiltaan suurempi kuin Jeep, vertasin siinä silmämääräisesti ja koeistuin Nissanin.

Audi tuntui heti niin kotoisalta ja hyvältä, ettei jäänyt kovin kaipaamaan kumpaakaan, ainakaan lyhyehkön tuttavuuden perusteella. Pitkä reissu voisi muuttaa mielen, mene ja tiedä?

  
  • Tuon Grand Cherokeen koon vertailu on muuten totta. Olin itsekin aika yllättynyt, kun auto näytti pieneltä Pathfinderin vieressä; lähinnä tosin korkeuden puolesta.

    Enemmän olen tosin hämmästynyt väitteestä siitä, että ei-oota myydään. Syyskuun rekisteröintitilastojen mukaan näitä myytiin kaksi kappaletta. Omakin tulee n. 3,5kk odotuksella, kun taas Mersun ML:ää tarjottiin vielä syyskuussa haettavaksi ensi vuoden kesäkuulle.

      
  • Lainaus:
    15.11.2005 klo 14:58 care kirjoitti
    Enemmän olen tosin hämmästynyt väitteestä siitä, että ei-oota myydään.

    On tietenkin mahollista, että myyjän puheet ovat yliampuvia.
    Olarin Nissan-liikkeessä on uusi Grand Cherokee Hemillä.
    Tai ymmärsin väärin, koska kyselin paljon 3.0 CRD:stä, ja nämä lienevät niitä halutumpia.

    Oli miten oli, Grand Cherokee tuntui oikein hyvältä, ja kaikki synkkasi jotenkin välittömästi. Jos vertailua Nokian puhelimeen käyttäisi, homma on hanskassa heti, jonkun toisenmerkkisen kanssa tuntuu logiikka olevan kadoksissa. Cherokeessa vain kaikki tuntui olevan kohdallaan heti.

      
  • Lainaus:
    15.11.2005 klo 19:37 SixPack kirjoitti
    Oli miten oli, Grand Cherokee tuntui oikein hyvältä, ja kaikki synkkasi jotenkin välittömästi. Jos vertailua Nokian puhelimeen käyttäisi, homma on hanskassa heti, jonkun toisenmerkkisen kanssa tuntuu logiikka olevan kadoksissa. Cherokeessa vain kaikki tuntui olevan kohdallaan heti.


    Miten on, onko tärkeää, että auto tuntuu kotoisalta alusta alkaen? Tarkoittaako se, että vaikka kaivataan uutta tai halutaan muutosta, vanhoja tottumuksia ei kuitenkaan haluttaisi muuttaa? Eli tavallaan pyöritään samoissa ympyröissä?

    Nokia-vertaus ei muuten toimi minulla. Itse olen taas pitkästä aikaa opetellut käyttämään Nokian kännykkää ja minusta niiden käyttölogiikassa ei ole mitään hurrattavaa saati hanska-fiilistä :smile:

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 15.11.2005 klo 22:03]
      
  • Lainaus:
    15.11.2005 klo 22:02 jalkkis kirjoitti

    Miten on, onko tärkeää, että auto tuntuu kotoisalta alusta alkaen? Tarkoittaako se, että vaikka kaivataan uutta tai halutaan muutosta, vanhoja tottumuksia ei kuitenkaan haluttaisi muuttaa? Eli tavallaan pyöritään samoissa ympyröissä?

    Kuten myös huomasit puhuin tunteesta. Tällaisen fiiliksen sain, se ei välttämättä tarkoita, että juuri haluaisin saman. Pitkällä reissulla tunne voisikin muuttua hieman tylsäksi, johtuen, että niin suurta muutosta ei esim. omaan autoon verrattaessa ole. Kokonaisuudessaan olen ollut useaan Audiin erittäin tyytyväinen, tekniikkaan, luotettavuuteen, moneen asiaan, mutta vähitellen kaipaan jotain toista/muuta/uutta. Mutta jokin tarve, järki on vaihdossa oltava mukana.

    Ehkäpä ensi viikonloppuna tutustun tarkemmin Grandikseen. Oikeastaan ainoa miinus juuri nyt on, ettei dieselin yhteyteen saa automaattia. Kiire ei ole vaihtaa autoa, ehkä ensi vuonna mallistossa on tällainen vaihtoehto?

    Selailin jossain pari viikkoa vanhaa Keltaista Pörssiä, Avant V6-Tdi -02 Quattrosta pyydettiin 42K€ aj. 114tkm. Minulla -03 ja 79tkm. Liike taas pyysi 41K€ Quattrosta. Näinollen kannattaisi myydä Audi nyt, ennen pakollista arvonalenemaa vuodenvaihteessa, ajaa taas Jetalla -06 puolelle ja sitten hankkia esim. Grandis, jos nyt sen haluan. Saksasta saa 300 km ajettuja esittelyautoja alkaen € 22.000,- miinus Mwst. Hyvässä lykyssä voisi siitä jäädä n. € 20K ylimääräistä, no verot päälle n. € 10K. Nettoaisi taas 10K, ja ajaisi uudella autolla.

      
  • Lainaus:
    15.11.2005 klo 22:20 SixPack kirjoitti
    Ehkäpä ensi viikonloppuna tutustun tarkemmin Grandikseen. Oikeastaan ainoa miinus juuri nyt on, ettei dieselin yhteyteen saa automaattia. Kiire ei ole vaihtaa autoa, ehkä ensi vuonna mallistossa on tällainen vaihtoehto?


    Miten niin ei saa? Eihän GC:tä myydäkään kuin automaatilla. Itse ajoin GC:n kuukausi sitten ja silloin CDR:ää sai vielä jouluksi, riippuen väristä. En vain saanut kunnon hyvitystä nykyisestä joten kaupat jäi tekemättä.

    Autona diesel GC on todella mukava ja kokoisekseen suorituskykyinen. Pitkästä aikaa auto jossa kuskin paikalla viihtyi heti, eli penkki-ratti-poljin syhteet olivat kohdallaan. Limited-mallissa olisi ollut vielä säädettävät polkimetkin, vaan ilman niitäkin oli hyvä (koeajossa Laredo). Ajettavuus mainio ja ohjaus tarkka ja koneen käytännön suorituskyky mainio. Lisäksi lukot joka tasauspyörästössä joten etenemiskykyäkin riittää. Maastoajoa varten kuitenkin kannattaa ottaa pohjapanssari, muuten saattaa käydä kalliiksi.

      
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 09:47 Major kirjoitti

    Miten niin ei saa? Eihän GC:tä myydäkään kuin automaatilla.

    Mietin tovin, mitä ihmettä tarkoitat?
    Eri topiceissa olen väläyttänyt myös Mitsubishi Grandiksen hankkimista, siitä se Grandis. Taisivat ajatukset meillä mennä hieman ristiin?

    EDIT: Mobile.de sivuilta ovat Grand Cherokee Limited 3.0 CRD mallit alkaen € 24.200,- miinus Mwst (vero) ja Suomen vero tästä sitten + 30% n. € 7-8.000,- . Esittelyautoilla on ajettu siinä 60 km. Onko vielä voimassa sääntö, että uusi ulkomailta tuodun auton on oltava yli 6 kk vanha? Kohtahan ne ensimmäiset sitten on.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 16.11.2005 klo 10:03]
      
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 09:52 SixPack kirjoitti

    Mietin tovin, mitä ihmettä tarkoitat?
    Eri topiceissa olen väläyttänyt myös Mitsubishi Grandiksen hankkimista, siitä se Grandis. Taisivat ajatukset meillä mennä hieman ristiin?


    Niin meni, ajattelin Grandista lyhenteenä Grand Cherokeesta :wink:

      
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 09:47 Major kirjoitti
    Itse ajoin GC:n kuukausi sitten ja silloin CDR:ää sai vielä jouluksi, riippuen väristä.


    Niinkö? Itse tein kauppaa syyskuun puolessa välissä useammankin liikkeen kanssa, ja jouluksi auton sai valita jopa kahdesta eri väristä. Elokuun lopussa väri taisi olla vielä vapaasti valittavissa tälle vuodelle. Ovatko itävaltalaiset alkaneet urakoimaan vuoden loppua kohden?

      
  • [.Saksasta saa 300 km ajettuja esittelyautoja alkaen € 22.000,- miinus Mwst. Hyvässä lykyssä voisi siitä jäädä n. € 20K ylimääräistä, no verot päälle n. € 10K. Nettoaisi taas 10K, ja ajaisi uudella autolla.


    Meinaatko että -05 Mitsun saa 10t€ verolla? Luulis että verot on lähempänä 20t€.
      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 15:24 peitsi kirjoitti
    Meinaatko että -05 Mitsun saa 10t€ verolla? Luulis että verot on lähempänä 20t€.

    Käytetyn EU-alueen sisältä tuodun dieselauton vero on melko tarkkaan 30% ostohinnasta. Olen vain tuonut 1 BMW 530 D:n, joten sen verokohtelun olen täälläkin n. 1 v. sitten kertonut €urolleen mitä maksoi, kuluineen, veroineen, kaikkineen. Miksi verot nyt nousisi 50%:iin ostohinnasta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit