Grandis DI-D

5 kommenttia

Ainakin SixPackia kiinnostava aihe: Auto Strassenverkehr-lehdessä nro 24/05 oli lyhyt Grandis DI-D:n koeajo.

VW:n diesel 6-v vaihteistoineen tuntuu hyvin sopivan auton ominaisuuksiin, se kuljettaa painavaa autoa "höyhenenkevyesti".
Testikulutus oli 6,8 l/100 km.

Alustan viritystä kehuttiin. ESP sallii vähän luistoa, ennen kuin puuttuu asioihin.

Oikeastaan vain kahteen seikkaa puututtiin:
- kylmänä moottori kuulostaa "laakerivikaiselta ompelukoneelta", Trrrrr
- ohjauspyörä on säädettävissä vain pystysuunnassa.

Autoa pidettiin siis kilpailukykyisenä, hinta Saksassa 28 990 eur (Di-D Intence)

  
  • Sen verran tuli koeajon jälkeen hyvä tuntuma kyseiseen autoon et tuli tilattua. Tosin nykyinen auto on Grandis 2,4. Tulee vaan noita kilsoja niin rajusti et dieseli on paljon järkevämpi muutenkin. Positiivinen "yllätys" oli nimenomaan moottorin ja vaihteiston toiminta, aikaisemmin vaihtoajatusta jarrutti 6-lovinen laatikko ja luulo et joutuu entistä enemmän kepittämään mut koeajon jälkeen huomasi et bensa versiolla saa keppiä käyttää enemmän. Nyt on vain odotettava reilu kuukausi.....

      
  • Jees, onhan tuota tullut harkittua, ja lueskellut näitä koeajoraportteja.
    Japanissa Grandista saa myös 4-vetoversiona, mikä ei ole välttämättömyys, mutta mukava lisä mikäli siitä kantautuu uutisia Suomeen tuomisesta. Tiettyinä aikoina tila-auto 7 h olisi tarpeen. Näinollen kalahtaa hieman omaan nilkkaan moitteet tila-autoilijoista. Tiedän tuon pumppusuutindieselin äänen varsinkin kylmänä. Vastapainona on taas erittäin hyvä polttoainetaloudellisuus. Ymmärsin, että Grandiksessa on Mitsun oma 6-v-laatikko?

      
  • Lainaus:
    13.11.2005 klo 18:47 SixPack kirjoitti
    Ymmärsin, että Grandiksessa on Mitsun oma 6-v-laatikko?

    Ao. lehden mukaan "Für reibungslosen Gangwechsel sorgt die - ebenfalls von VW stammende - gut abgestimmte Sechsgangschaltung" eli VW:ltä "koko hoito" -kehujen kera.

      
  • Muistelin ja jostain lukeneeni, että vaihteisto olisi Mitsulta. En ole asiasta kuitenkaan varma.

    Toi VW:n konehan tuossa on miinusta? Vaan eipä Mitsullakaan ollut mitään sopivaa diesel-konetta.

      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 11:43 Nieminen kirjoitti
    Toi VW:n konehan tuossa on miinusta? Vaan eipä Mitsullakaan ollut mitään sopivaa diesel-konetta.

    Enpä tiedä.
    Otetaan Nissan Almeran, uudempi mallinen dieselruiskupumppu (se sähköohjattu tietokoneboksinen) ja tarkastellaan sitä tarkemmin. Näyttää olevan Kihi merkkinen, ja sitten oikein pienillä lukee alla Licensed by Bosch.

    Olen joskus aikaisemmin tuonut nämä asiat täällä esiin, hyvin paljon japsit ostavat diesel- ym. teknologiaa sieltä mistä sitä saa, ja missä se on kehitetty. Fiksua sikäli, miksi keksiä pyörää uudestaan?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit