Tuntuu, että sen käsittää jokainen omalla tavallaan.
Esimerkiksi TMnetin autohinnastossa tila-autoiksi luetaan mm. seuraavat:
Ford Fusion, Honda Stream, Huyndai Matrix, Mazda 2, Peugeot 307SW, Toyota Yaris Verso.
Toisaalta Renault GrandSceniciä ei samassa luokittelussa lueta tila-autoksi vaan korimallina on monikäytttökori! Ainakin maahantuoja myy sitä tila-autona, joskin myös Twingoa mainostetaan tila-autoksi..
TM:n tila-autovertailuun (3/2004) taas Peugeotia ei kelpuutettu mukaan, koska se ei TM:n mielestä ole tila-auto, mutta samassa vertailussa oli Renaultin lyhyempi Scenic! Mielestäni Peugeot olisi tilojensa puolesta vastannut hyvinkin Honda Streamia (Huyndai Matrixista puhumattakaan).
Itse olen ymmärtänyt, että tila-autoon pitäisi olla ainakin saatavilla penkit vähintään 6:lle ja sen lisäksi takimmaisessa penkkirivissä kasvot menosuuntaan.
Tila-autossa jokaisella istumapaikalla on oltava reilusti tilaa, luonteva istuma-asento ja monipuolinen muunneltavuus. Paikkojen lukumäärän jokainen valitkoon tarpeensa mukaan: Opel Meriva on aito nelipaikkainen tila-auto, Grand Voyager seitsemänpaikkainen. Esim. Grand Scenic, Stream, Corolla Verso ja Touran ovat mielestäni 5+2-paikkaisia tila-autoja.
Honda FR-V on istuinjärjestelyiltään mielenkiintoinen, joskin sama idea on toteutettu Fiat Multiplassa jo vuosia sitten. Honda on sentään ihan siedettävän näköinen.
Ainakin Peugeot 307 SW:ssä 5+2 erillistä istuinta
lisäksi takapenkit (3-5 kpl) voidaan järjestää usealla eri tavalla,
lisäksi ne kallistuva ja liikkuvat pituussuunnassa
samoin panoramakatto tuo mukaan oman lisänsä
Kuten jonkun aiheen alla mainitsin aikaisemmin, yksi tila-auton määrittely on se, että katon ja karvalakin väliin jää ainakin 20cm turhaa tilaa.
Nyt puhut, wxyz, ns. henkilöpakettiautoista a'la Berlingo/Partner, Kangoo, Combo & Tourneo. Niissä on henkilöautoon verrattuna tolkuttomasti ilmatilaa pään päällä. Sen sijaan tavallisissa (ei pakettiautoon perustuvissa) tila-autoissa matka istuimen pinnasta kattoverhoiluun on samaa luokkaa kuin perinteisemmissä korimalleissa. Penkki vain on korkeammalla lattiasta ja istuma-asento pystympi.
Asian voi tarkistaa vaikka TM:n koeajojen sisämittapiirroksista, muistaakseni esim. Passatin (eikös sinulla ollut juuri Passat?) istuimesta kattoon -mitta on maksimissaan 104 cm, mikä on enemmän kuin monessa tila-autossa. Esim. Scenic on muiden Rellujen tapaan varsin matala pääntiloiltaan (ongelmaksi se ei tosin taida muodostua kuin kaksimetrisillä).
Totta puhut Erkki, toi nyt oli vaan tommonen tyhmä kevennys.
Tosi puheessa olen kyllä miettinyt tuota määritettä, nimittäin on aika hassua, että monet ns. tila-autot (jos esim. uusi grand scenic on sellainen) ovat korvanneet tavaratilan penkeillä. Mikäs tila-auto se sellainen on, ettei sovi tavarat mukaan? Tai ylipäätänsä mikä on se funktio perhekäytössä, että on 7 jakkaraa ilman tavaratilaa tai kääntöpenkit alhaalla auto on tavallinen 5 hengen farmari. (esim koulutaksikäyttöön ymmärrän hyvin).
Kaverini osti Grand scenicin viisihenkiselle perheelle siitä syystä, että sopii kolme tietyn tyyppistä lasten istuinta takapenkille rinnakkain, eli valinta kritteerejä olivat hintataso ja korin leveys. Takatila heillä on normaalina tavaratilana (isona sellaisena). Tuolta kantilta se Honda uusi FR-V (kö? vai mikäsen niminytoli) on aika fiksu ratkaisu kaverini tyyppisille lapsiperheille, joilla on monta turvaistuinta.
Ei ota karvalakki Passatinkaan kattoon, eikä sovi kovin paljoa tavaraakaan, joten ajalen tarkemmin ajateltuna määrittelemälläni tila-autolla.
eli jokaisella todellakin on asiasta oma käsityksensä ja ne käsitykset eivät ole lähelläkään toisiaan. Mielipiteenvapaudesta huolimatta kommentoin paria kohtaa:
Ei ota karvalakki Passatinkaan kattoon, eikä sovi kovin paljoa tavaraakaan, joten ajalen tarkemmin ajateltuna määrittelemälläni tila-autolla.
Se funktio on juuri siinä, että normaalisti 5-henkinen perhe tarvitsee 5 paikkaa ja runsaasti tavaratilaa. Joskus kuitenkin tulee tarve ottaa kyytiin joku muukin, jolloin näille kääntöpenkeille on käyttöä. (Voi esimerkiksi sijoittaa anopin zafiran takariviin)
[quote title="Erkki kirjoitti"]
Tila-autossa jokaisella istumapaikalla on oltava reilusti tilaa, luonteva istuma-asento ja monipuolinen muunneltavuus. Paikkojen lukumäärän jokainen valitkoon tarpeensa mukaan
Tuon määritelmän mukaan lievällä liioittelulla Smart on 2-paikkainen tila-auto ja Chrysler GrandVoyagerin luokittelu tila-autoksi voisi kaatua muunneltavuuden vaikeuteen. Tosin ameriikan versiossa ovat asiaa jo parannelleet, että eiköhän se sitten mene kuitenkin läpi