Uusi V50

27 kommenttia

Onko kellään käytännön kokemuksia V50:n toimivuudesta perheautona? Koetin sovittaa "normivarustusta", turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkille ja yhdistelmävaunuja + vanhempia kyytiin eikä tuo onnistunut kertakaikkiaan ollenkaan.

TM:n ensitestissä autoa suositeltiin pienten lasten perheelle (kaiketi takajalkatilojen vuoksi) mutta ei tuo siinä tehtävässä kyllä palvele.

  
  • Surkeat tilat. Kävin kaupassa koettamassa, mutta hymy hyytyi, kun edes uudet, kokoontaittuvat Emmaljungan vaunut eivät mahtuneet kunnolla mukaan.

    Tavaratilaan mahtuu peitteen alle 417 litraa! Esim. Octavia farmariin menee peitteen alle 540 litraa. Hyvän käsityksen V50:n tavaratilan pienuudesta saa, kun vertaa sitä uusimmassa TM:ssä olleeseen Opel Tigra Twintop -pikku roadsteriin. Kummassakin autossa on nimittäin samankokoiset tavaratilat.

    Kyseessä on siis todellinen lifestylefarmari niille, joille merkki auton keulassa on tärkeämpi kuin auton ominaisuudet.

    [yaffa0 muokkasi tätä viestiä 10.08.2004 klo 14:15]
      
  • Millä tavoilla nykyään mitataan tavaratiloje tilavuutta siis tarkoitan sitä kun katsoo "tilastoja" niin tavallaan tavaratilojen litratilavuus on pienentynyt. Esim. 6 vuotta vanhassa lehdessä Toledon tavaratila oli 550 litraa. Vanhan Vectran oli ennen 450 litraa ja nykymääritelmän mukaan 420 litraa. VDA on kai joku tietty mittaustapa...
    En nyt kai oikein osannut selittää tätä. Mutta tarkoitan sitä että miten mittaustapa on muuttunut? :confused:

      
  • Riippuu tietysti kuinka pieniä ne lapset ovat, meillä on nelihenkisellä perheellä uusi s40 autona ja tilaa on jokaiselle hyvin pidemmällekin autoreissulle. V50:stä ei tullut silloin kokeiltua.

    Tosin rattaita ei enää ole ja muutenkaan ei ole tarvetta kuljettaa mitään normaalia laukkukasaa epämääräisempiä esineitä. Meidän tarpeisiimme sopii tilat kuin nenä päähän, kuitenkin arkena normaalisti 80% ajasta isukki ajelee yksin töihin tyhjällä autolla.

    Takapenkillä on vaahtosammuttimille integroidut koroketyynyt, niiden avulla käyttävät mukavasti normaaleja vöitä.

      
  • Itse olen katsellut em. mallia "sillä silmällä". Rattaita tai muutakaan kovin suurta vempainta ei näillä aamuilla (lapsetkin jo maailmalla) tarvitse enää kuljettaa, ehkä silloin tällöin kuitenkin jotain sellaista tauhkaa, että farkku, pienehkökin, voisi olla sopiva valinta. Ainakin ensi tuntumalta auto näyttäisi sopivan hyvin tarkoituksiini. Mikään tilaihme se ei ole koskaan väittänykään olevansa. Enemmän tilaa tarvitseville on varmasti muita vaihtoehtoja. Lifestyle-farmari- ja merkki keulalla-väitteisiin voisi tietenkin vastata, mutta taidan kuitenkin jättää moiset huomautukset omaan arvoonsa.

    [Vinnes muokkasi tätä viestiä 10.08.2004 klo 22:34]
      
  • Jossain sanottiin että uudessa Opel Vectra farmarissa olisi luokkansa suurin tavaratila, kuinka monta litraa se vetää? :confused:

      
  • :sunglasses: Itselläni puolestaan on muutaman viikon ollut alla uusi V50. En tiedä, miten muut eivät saa lastenistuinta (Britax two-way =iso istuin) ja yhdistelmävaunuja autoon; itseltäni se onnistui helpohkosti. Itse asiassa lastenistuin on jopa kuljettajan takana ja oma pituuteni on 192 cm. Hyvin tuo poika tuntuu takana istuneen.

    Mielestäni on turha verrata auton tiloja Skoda Octaviaan ja sen tiloihin. Skoda on kaikilta mitoiltaan varsin paljon isompi ja painii siten mielestäni kooltaan samassa sarjassa V70:n kanssa. Verratkaa tiloja esim VW Golfiin tai Audi A4:ään. Saattaa jopa alkaa hymyilyttää...

      
  • Alfa Romeo 156 Sportwagonissa on 380 litran tavaratila, mielestäni se on aikas pien. Ehkä siitä syystä se on markkinoiden hienoin tai hienoimpia farmareita :wink: ). Tuskin Alfan farmaria valittaessa tavaratila on tärkein peruste. :smile:

      
  • Lainaus:
    11.08.2004 klo 13:46 Tuomas kirjoitti
    Alfa Romeo 156 Sportwagonissa on 380 litran tavaratila, mielestäni se on aikas pien. Ehkä siitä syystä se on markkinoiden hienoin tai hienoimpia farmareita :wink: ). Tuskin Alfan farmaria valittaessa tavaratila on tärkein peruste. :smile:


    Valmistajakin myöntää, että kyseessä on "linjakas elämäntapafarmari".

    Muistaakseni joku markkinointikiho sanoi jotenkin näin:

    "Kun asiakas valittelee sedanin pienehköä tavaratilaa, esitellään hänelle sportwagon ja hän on tyytyväinen".

      
  • JussiXX,

    Golfin farmarissa on selvästi isompi tavaratila kuin Volvo V50:ssä, 460 litraa. Sisätiloiltaan V50 briljeeraa Golfiin verrattuna, mutta ei itse asiassa kovin kaksisesti.

    Vertaillen, Octavia vs. V50:
    Octavia on tehty Golfin pohjalevylle, on silti selvästi isompi, merkittävästi edullisempi ja 1.8T koneella erittäin suorituskykyinen/vähäkulutuksinen. Mitä muuta jää V50:n myyntiargumenteiksi kuin merkki konepellissä? Mielestäni V50 on kaikin puolin typerä auto. Samalla rahalla saa paljon enemmän tilaa ja suorituskykyä.

      
  • :sunglasses: Mielipiteet ovat sallittuja. Itse vertasin taannoin Golfia, V50:a ja Audi A4:sta toisiinsa sovittamalla mainitut tavarat autoon sisään ja ajamalla kierroksen. Myönnän, että sisätilat eivät olleet ainoa valintaani vaikuttava tekijä; jos olisin tarvinnut enemmän tilaa, olisin voinut hankkia esim. pakettiauton. Omassa tapauksessani kokonaisuus ratkaisi; olimme "hallituksen" kanssa sitä mieltä, että V50 oli kokonaisuutena (tilat, turvallisuus, muunneltavuus, ajettavuus, hinta...) paras ratkaisu. Esim. Golfin tapauksessa etuistuimelle ei mahtunut istumaan, jos takana oli selkä menosuuntaan kiinnitetty turvaistuin. Nimim. "ne numerotkaan eivät kerro kaikkea..."

      
  • Lainaus:
    11.08.2004 klo 13:19 Tuomas kirjoitti
    Jossain sanottiin että uudessa Opel Vectra farmarissa olisi luokkansa suurin tavaratila, kuinka monta litraa se vetää? :confused:


    Opel Vectra Wagonin tavaratila normaaliasennossa 530 l ja maksimissaan 1850 l. Normaaliasennossa tavaratilan pituus 1175mm ja leveys koko tavaratilan pituudelta on 1079mm. Pelkästään litrojen mukaan Vectra Wagon ei aivan suurin ole:
    Ford Mondeo Wagon 540 l / 1700 l
    Mazda 6 Sport Wagon 505 l / ? l
    Honda Accord 576 l / ? l
    Volvo V50 417 l / 1307 l
    Volvo V70 485 l / 1641 l
    VW Passat Variant 495 l / 1600 l
    Toyota Avensis Wagon 520 l / 1500 l
    BMW 5 Touring 410 l / 1525 l
    MB E-sarja T 690 l / 1950 l
    Skoda Octavia Estate (uusi) 580 l / 1620 l
    Mitat VDA-miattuja litroja.

    Itse henkilökohtaisesti arvostan tilojen käyttökelpoista muotoa vähintään yhtä paljon kuin pelkkiä lukuja. Tosin tässäkin pätee se tosiasia, että mikä on toiselle hyvä on toiselle epäkäytännöllinen...
    Lisäksi farmareiden litramitat eivät käsittääkseni aivan vastaa todellista kuljetuskykyä. Luulen että litrat mitataan siihen kuormapeitteen tasoon asti. Useinhan tavaraa kuljetetaan ilman peitettä, enempi vähempi ikkunatason yläpuolella. Toisilla autoilla ikkunataso on alempana kuin toisilla. Mielestäni tavaratilan pituus ja leveysmitat kuvaavat enemmän käytänön kuljetuskykyä.

    [Rammy muokkasi tätä viestiä 12.08.2004 klo 10:59]
      
  • Lainaus:
    11.08.2004 klo 13:43 JussiXX kirjoitti
    :sunglasses: Itselläni puolestaan on muutaman viikon ollut alla uusi V50. En tiedä, miten muut eivät saa lastenistuinta (Britax two-way =iso istuin) ja yhdistelmävaunuja autoon; itseltäni se onnistui helpohkosti. Itse asiassa lastenistuin on jopa kuljettajan takana ja oma pituuteni on 192 cm. Hyvin tuo poika tuntuu takana istuneen.

    Ihan vaan mielenkiinnosta; onko sinulla lastenistuin selkä menosuuntaan vai kasvot menosuuntaan? Kasvot menosuuntaan istuimet kun menevät käytännössä autoon kuin autoon.

      
  • Poika on vasta vähän alle kaksivuotias, joten istuu selkä menosuuntaan. Kuljetan usein polkupyörää autossa, siinä syy siihen, miksi haluan usein osan takapenkkiä nurin ja siksi poika istuu kuskin takana.

      
  • Ihan OK, jos tuossa onnistuit. Itse testasin Graco Cosmic-istuimella. Etumatkustajan penkki piti siirtää niin eteen, etten itse olisi enää kunnolla mahtunut sillä istumaan. Tavaratilaan Emmaljunga Coronado-vaunut sopivat nippa nappa mutta söivät kyllä sitten kaiken tilan. V50:n tavaratilan suurin ongelma ei olekaan pituus vaan kapeus ja mataluus. Edelleen ihmettelen sinun pituisesi taakse jäävien tilojen riitttävyyttä - olen itse 185 pitkä enkä enää jalkoineni mahtunut takapenkille. Eritoten jalkaterille jäänyt tila oli mitätön - lisäksi "runkorakenteet" on muotoiltu siten, että sekä autoon nousu että pois pääsy on aika vaikeaa (takapenkillä).
    Muutoin kyseessä oli tosi maukas auto, en yhtään ihmettele sen hankintaa. Ei vaan minusta toimi perheautona niin kuin minä asian ymmärrän.

      
  • Olet oikeassa, auton tilat ovat ahtaat, jos sitä ajattelee perheautona, jossa istuu isoja ihmisiä. Itsellämme lapsi on nyt pieni ja vaatii paljon tilaa (vaunut, turvaistuin). Asumme myös lähes keskellä kaupunkia, jossa yhteydet paikasta toiseen ovat lyhyet => lapsen "äärimmäisen makaava ja mukava istuma-asento" ei ole välttämättömyys. Pitkillä matkoilla hänet voi toki siirtää pelkääjän paikan taakse.

    Toisaalta hankimme auton useamman vuoden perspektiivillä; esimerkiksi vuoden päästä lapsemme istuu jo nenä menosuuntaan ja käyttää nyt jo "matkarattaita". Teimme päätöksemme sillä olettamalla, ettei autossamme istu useaan vuoteen täysikasvuisia ihmisiä takapenkillä (ainakaan pitkiä matkoja). Mahdollisen toisen lapsen tapauksessa saattaa tila käydä hetken aikaa ahtaaksi, mutta aika, jona yhdistelmävaunuja tarvitaan on alle vuosi joten eiköhän se kestetä. :wink:

      
  • Käy hakeen koeajoon Mondeo farkku, va löydät kaipaamasi tilat.

    ton coronado menee sisään pitkittäin, jää toinen puolisko tavaratilasta esim. koiralle. Ja selkä menosuuntaan isutin (Besafe 123) sopii taakse niin että etupaikalle sopii vielä aikuinenkin ihminen ahdistumatta.

    Kun 2001 noita testailain niin Mondeo oli suurinpiirtein ainut farkku jossa meikäläisen tila speksit täytty.

    Astra/Golf luokan farkuissa etupenkillä ahdisti selkä menosuntaan penkin edessä. Ja noissa Mondeo/Passat luokan autoissa oli yllätten useimmissa hankalampi tavaratilan muotoilu.
    Siis lastenvaunut ei sopinut pitkittäin kuin keskelle autoa -> ei tilaa koiralle. Sinälään yllättävää kun jo F mallin Astraan smat Coronadot sopi pitkittäin toiseen puoliskoon. Mutta harvassa isommassa on renkaiden väli tavaratilassa 110 cm paikkeille. (Takaakseli kun on peritty suoraan sedanista.)

    Jari

      
  • Lainaus:
    12.08.2004 klo 12:27 JEi kirjoitti
    Käy hakeen koeajoon Mondeo farkku, va löydät kaipaamasi tilat.

    ton coronado menee sisään pitkittäin, jää toinen puolisko tavaratilasta esim. koiralle. Ja selkä menosuuntaan isutin (Besafe 123) sopii taakse niin että etupaikalle sopii vielä aikuinenkin ihminen ahdistumatta.

    Kun 2001 noita testailain niin Mondeo oli suurinpiirtein ainut farkku jossa meikäläisen tila speksit täytty.

    Jari


    Eipä äkkiä uskoisi, mutta G-mallin farmariastraan mahtuvat isot emmaljungan yhdistelmärattaat pitkittäin ja takapenkille menee järeä turvaistuin selkä menosuuntaan niin, että miltei 2-metrinen mies istuu suht mukavasti etupenkillä. Esim. uuteen Primeran farmariin noi samat rattaat eivät mahdu edes poikittain ilman renkaiden irrotusta. Uskomatonta mutta totta...

      
  • Lainaus:
    13.08.2004 klo 09:42 Bertone kirjoitti

    Eipä äkkiä uskoisi, mutta G-mallin farmariastraan mahtuvat isot emmaljungan yhdistelmärattaat pitkittäin ja takapenkille menee järeä turvaistuin selkä menosuuntaan niin, että miltei 2-metrinen mies istuu suht mukavasti etupenkillä. Esim. uuteen Primeran farmariin noi samat rattaat eivät mahdu edes poikittain ilman renkaiden irrotusta. Uskomatonta mutta totta...


    No tavaratilasta en sano mitään muuta kuin että tuo onnistui jo F malin Astrassa, mutta meikäläisellä on kakosautona G mallin astra 5 ovisena, ymmärtääkseni akseliväli on sama kuin farkussa.

    Niin tossa samanlainen Besafe 123 kuinMondeossa takapenkille selkä menosuuntaa asennettuna vie kyllä etumatkustajan tilat siihen kuntoon etten minä 184 sentisenä kyllä istu etupenkillä suht mukavasti. Sopiihan siihen juuri ja juuri, mutta en kyllä mielelläni istu yhtään pidempään kuin pakko.

    Jari

      
  • Jep, noissa lastenistuimissahan on eroja. En muista minkä merkkinen jakkara meillä oli, mutta kaupan hyllyllä se oli isokokoisimmasta päästä. Ja ehkä se "suht mukavasti" oli hieman liioittelua, mutta sanotaanko että kyllä siinä pari tuntia matkustaa...

      
  • Lainaus:
    11.08.2004 klo 17:56 yaffa0 kirjoitti
    Mitä muuta jää V50:n myyntiargumenteiksi kuin merkki konepellissä? Mielestäni V50 on kaikin puolin typerä auto. Samalla rahalla saa paljon enemmän tilaa ja suorituskykyä.


    Sen verran täytyy kommentoida, kun nyt olen muutaman kuukauden ajanut V50 T5:llä, että mistä löytyy alle 40 000 eurolla automaattivaihteinen farmari, jossa on 220 hv? (Se merkki on muuten maskissa eikä konepellissä...)

    [juri99 muokkasi tätä viestiä 30.08.2004 klo 18:54]
      
  • ..no juri99:lle tiedoksi että "vain" 200 heppaisen Astra H farmarin saa syksyllä 36 000 eurolla ja varmaan jää automaatillakin alle 40:n.

    Sehän toki "vain" on Ooppeli, eli maailman suurimman GM:n tuote ja sehän on valitettavasti tavaratiloiltaan isompi kuin V50 (535/1570litraa) ja siinähän on ikävä MP3 soitinkin ja IDS alusta ja kaikkia muuta tylsää vakiona.
    Sitten kun se vielä nöyryyttää hollannissa väsätyn (naapurin poika, koska Astra tehdään Belgiassa) T5:n ilman ongelmia, on se kertakaikkisen tylsä auto - EN SUOSITTELE!

      
  • Taisit -Z- vastata kysymykseeni: EI MISTÄÄN. Totta puhuen mm. Renault Lagunalta löytyy malleja lähes vastaavilla arvoilla, mutta se ei tainnut olla kommenttini pointti.

    Ovat muuten nämä sankarit vieläkin läheisempiä naapureita, sillä myös V50 tehdään Belgiassa. Palataan siihen kyykyttämiseen sitten kun näitä ihme-Astroja on koe-ajettavissa, mutta toistaiseksi taidan pysyä vielä T5:ssä :sunglasses:

      
  • ...joo juri99

    kun ensimmäiset Astrat tulee kaduille niin moni V50 T5 on jo poistunut liikenteestä vakuutusyhtiön varikolle,
    varo ettet ole niiden mukana, kohta alkaa yöpakkaset!

    V50 T5 on sinänsä hassu "jatke" kun siinä on niin lyhyt konepelti,
    mutta toiset tykkää lyhyestä ja paksusta :smile:
    ...mä vaan en tunne ketään...

      
  • Niinpä meni tämäkin asiallisesti alkanut keskustelu munanmittauskisaksi, mutta siinähän on onneksi kaksi sarjaa: isoin ja pienin
    :sunglasses:
    On se vaan aina yhtä hämmentävää huomata että on oikeasti ihmisiä joita jurppii se että muilla on tehokkaampia, kalliimpia tai muuten vaan parempia autoja kuin itsellä. Päätän keskustelun V50:n sopivuudesta perhautoksi omalta osaltani tähän, ja katoan nopeasti pienenevänä pisteenä taivaanrantaan...

      
  • :sunglasses:

    Niin, Suomesta ei varmasti löydy yhtään automerkkiä, joka kilpailisi tosissaan Volvo T5 tehojen kanssa samassa hintaluokassa.
    Saat taatusti maksaa samantehoisesta ja kokoisesta autosta kymmeniä tuhansia euroja enemmän, jotta voidaan edes puhua todellisesta kilpailijasta T5 tehoille.

    Itselläni on kokemusta vanhemman mallin T4 tehoista ja voin vakuuttaa, että en ole ainakaan kertaakaan katunut noita auton voimavaroja ohituksissa.

    Kuka pitää mitäkin tärkeänä auton ominaisuuksina, mutta itselläni ei ole autosta muuta huonoa sanottavaa, kuin että helvetin kateellisia tuntuvat muut olevan Volvoista. Joka käänteessä täytyy jotakin huonoa automerkistä ja sen omistajista keksiä.

    nim. Onnellinen Volvon omistaja :smile:

      
  • En kyseenalaista lainkaan Volvon suorituskykyä tai muita avuja, mutta kiistaton tosiseikka on, että perheauton valinnassa hinta ja etenkin tilat ovat kuitenkin useimmin tärkeämpi asia kuin moottoriteho. Taka- ja tavaratiloiltaan Volvoa suurempia autoja kun saa lähes 10 000 e halvemmalla!

    Jos joku arvostaa tilojen sijasta tehoa ja on siitä valmis maksamaan, niin ei siitä tarvitse muiden autoilijoiden kuitenkaan hernettä nenäänsä vetää. Olen kuitenkin havainnut tässä keskustelussa lievää fanaattisuutta - nimenomaan Volvon puolesta.

    Itse ajan Peugeotilla, joka tuskin on monen(kaan) mielestä lähellekään paras auto luokassaan - mitenkä tuo paremmuus sitten määritelläänkään? Vanha "totuushan" on, että tuote on tarpeeksi hyvä, jos se täyttää käyttäjänsä tarpeet. Samalla hinnalla saa tehokkaampia, hiljaisempia, kestävämpiä autoja, mutta Peugeot nyt vain sattui kokonaisuutena miellyttämään enemmän kuin muut koeajetut vaihtoehdot. Auton valinnassa myös tunteella on aina vähintään kohtalainen osa - turha kiistää! :wink:

    Ja loppujen lopuksi auton valinta on aina jonkin sortin kompromissi - aina löytyy ominaisuus, joka on toteutettu paremmin jossain toisessa merkissä. Jollei ostohetkellä, niin viimeistään kahden viikon kuluessa.

      
  • Osuit Jube naulan kantaan. Ei perheautossa (eikä autossa muutenkaan) ole teholla juuri minkäänlaista merkitystä. Volvo vain on hinnoitellut mallinsa niin kierosti, että jos haluaa automaattivaihteiston on melkein "pakko" ottaa tuo T5. Ei siitä liiasta tehosta ole pahemmin haittaa ollut, jos nyt ei hirveästi hyötyäkään.

    Tilantarpeen taas kukin määrittelee omista lähtökohdistaan. Tällaiselle 2 + 0 perheelle V50 tarjoaa varmasti tilaa yllinkyllin, ja mahdollinen perheenlisäyskin mahtuu vielä kyytiin, mutta isompaa ryhmää joutuu jo sovittelemaan. Eli autoissa on vähän sama juttu kuin kengissä: kannattaa mieluummin ostaa sopivat kuin liian isot.

    Kaikkinainen merkkien puolesta kohkaaminen on sinänsä joutavaa, mutta kun keskustellaan niin on tietysti hyvä että mielipiteiden tukena on edes jonkinlaista faktaa. Eli kuten Koivistokin sanoi, ei pidä provosoitua jos provosoidaan...
    :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit