Moi
Perehdyin tuossa noin 5 min. palstan pyhänlehmän elikkäs Toyotan laatuun, ja löysin netistä seuraavat mielenkiintoiset jutut.
1) 160000 Prius hybridi-autoa korjaukseen, koska moottori voi lakata käymästä kesken ajon, sähköongelman takia.
http://abcnews.go.com/Business/Autos/wireStory?id=1212705&CMP=OTC-RSSFeeds0312
2) 246592 autoa esim. Hiace ja Crown sedan malleja kutsutaan takaisin Japanissa, koska moottorissa ilmenee korroosio??? ongelmia.
http://fsnews.findlaw.com/articles/ap/f/66/11-08-2005/4c3e00110254256d.html
3) 1000000 (1 milj.) avolavamaasturia ja muuta maastokulkinetta kutsutaan korjaukseen yhdysvalloissa, koska ohjauksessa on "pieni" ongelma jonka takia auto voi "karata lapasesta".
http://www.detnews.com/2005/autosinsider/0509/08/C01-307688.htm
4) 1.41 milj. autoa kutsutaan korjaukseen ajovalo ongelmien takia, on muuten samalla alan uusi ennätys.
http://www.usatoday.com/money/autos/2005-10-18-toyota-japan-recall_x.htm?csp=34
Siinäpä tuota, olkaapa hyvät.
Tuo on paha juttu! Olethan suojannut nimimerkkisi todella hyvin?
Iskit todelliseen japsiautojen pyhättöön, Mekkaan. Kyseessä on tuulipuku ja lippalakkikansa. Kuinka saatoit tuoda tietoon nuo asiat. Sillä saattaa olla kauaskantoiset seuraumukset, moni menettää yöunet, tulee montaa kinaa ja kiistaa. Suomessa on tapana ratkoa erimielisyydet Kossupullon jälkeen kirveellä ja vesurilla. Olisit valinnut minkä muun merkin, mutta Toyotan! Tulee pitkä talvi tällä palstalla.
Unilääkkeiden ja rauhoittavien myynti saattaa nousta arvaamattomasti, kuten nitrojenkin. Voi, voi...!
Heh, näin minä vähän arvelinkin, eli asia ei kiinnosta ketään.
Tuskin vaikuttavat auton laatumielikuvaan milläänlailla nuo takaisinkutsut. Pahempi olisi jos jätettäisiin viat korjaamatta eurooppalaiseen tapaan.
Vaikka kyse on provokaatiosta niin kommentoin silti...
Kummastuttaa tuon SixPackin asenne. Enempi tuota lippis ja tuulipuku kansaa tuntuu olevan Audi-porukassa suhteessa myyntimääriin (itselläkin löytyy Audi lippis mutta ei Toyotan ). On se vaan niin vaikea hyväksyä laatuimagoa ja menestystä markkinoilla jos sattuu olemaan itsellä erimerkkinen auto. Tunnusta pois vaan. Ihmettelen myös tuota kuvaustasi liittyen nitroihin ja koskenkorvaan ...kulutatko paljonkin?
p.s. Toyota alla, puku päällä, ja lauantai-iltaisin kiireisen työviikon jälkeen kännykkä kiinni, lasillinen X.O Konjakkia, saunaan, jonka jälkeen romanttinen illallinen vaimon kanssa. Siinä tämän miehen mekka
Ensimmäisestä takaisinkutsuluettelossa olevasta autosta: on se ihme, kun vain Toyota takaisinkutsuu hybridiautoja, miksiköhän eivät muut valmistajat???
Muista takaisinkutsuista: Otin ylös, milloin valmistettuja autoja takaisinkutsut koskevat. Tuli sellaisia valmistusvuosia kuin 1996, 1989-1996, 1996, 1999.
Eli parhaimmillaan takaisinkutsutaan yli 15 vuotta vanhoja autoja, tuoreinkin taitaa olla 6-vuotias. Eurooppalaiset takaisinkutsut koskevat yleensä korkeintaan pari vuotta vanhoja autoja; kertoo jotain Toyotan vastuullisuudesta autovalmistajana- ja niistä kestoikävaatimuksista, mitä Toyota autoilleen asettaa.
Pitää myös muistaa, että on (köyhiä) autovalmistajia, jotka eivät harrasta juuri ollenkaan takaisinkutsuja (mm GM); vain turvallisuutta voimakkaasti vaarantavat viat hoidetaan näin, muuten käytetään nk. hiljaisia takuun pidennyksiä. Hiljaisia siksi, että niistä ei yleensä kerrota asiakkaille. Opel harrastaa sitä, ja myös kun mm. Saab 9-5:ssä havaittiin vakava moottorivika, joka saattaa aiheuttaa taajamaliikenteessä moottorin kiinnileikkaamisen, jatkettiin vain moottorin takuuta.
Toivoisin, että esim. merkittävät saksalaisvalmistajat jatkaisivat edelleen julkisten takaisinkutsujen harrastamista - laittakoot vaikka näitä kaukoidän takaisinkutsuja luetteloihinsa, jos tuntuu, että saksalaisautoista jää muuten huono kuva kuluttajille. Takaisinkutsut ovat hyvän autovalmistajan merkki.
Niinpä niin, kännykkä kiinni ja tunnelmaa vaimon kanssa.
Olen samaa mieltä, vaan- katselin tässä tähtitaivasta konjakkilasi
kädessä. Vilkaisin samalla pihalle jossa kuunvalossa konepellillä
oli myös tähti. "Eli elämässä pitää olla jotain tähdellistä"
Näin uskoisin, suuri myyntimäärä aiheuttaa suuret takaisinkutsut, vaikka kyse olisi ykisttäisestä pienestä viasta
Ja ilmeisesti Ässä-Mersuja ajavat pakkopaitakaverit toistensa perään jarruttamatta, kun kuvittelevat niiden pysähtyvän itsekseen...
Romantiikasta en tiedä, mutta hauskaa voi pitää vaimon kanssa, mieluiten toisen oman vaimon kanssa. No onneksi pikkujoulut lähestyvät.
Peräänajoja ei ole onneksi ollut, mutta tämä "pakkopaita on tosi kiva" Eli suosittelen kokeilemaaan. Ajelin aiemmin useammalla Alfalla, ja perheessä oli pari vuotta Audi TT joka oli mahtava kärry.
Mutta kun ikää tuli ja maha kasvoi niin oli pakko saada autoon tilaa.
Audi ja MB olivat ostolistan kärjessä, MB voitti lähinnä tilojen ja fiiliksen perusteella. En silti moiti aasialaisiakaan, tekevät ainakin hyvää ruokaa, kokeilin myös avensista jossa ei ollut mielestäni "sitä jotain?"
Onneksi käytät sanaa "laatumielikuva". Siitähän tässä enimmäkseen on kysymys.
Mistä lähtien muuten viat on jätetty "eurooppalaiseen tapaan" korjaamatta? Minun autoissani, sen harvan kerran kun niissä on vikaa ollut, ne on aina korjattu.
Tämän palstan perusteella voisi päätellä ettei autoissa, erityisesti muissa kuin Toyoissa, mitään muuta olekaan kuin vikoja, vaikka todellisuushan on täysin toinen. Autot ovat, merkistä riippumatta, tänä päivänä erittäin luotettavia. Aika on vain kullannut muistot niistä "vahvoista" entisajan autoista, joissa öljytkin vaihdettiin 5-10 tkm:n välein, nyittiin käyntiin talvella, tuskailtiin jäätymisen, nikottelun ym. kanssa ja jotka vaativat jatkuvasti pienimuotoista kotikorjaamotoimintaa pysyäkseen edes lain vaatimassa ajokunnossa.
"Autot ovat, merkistä riippumatta, tänä päivänä erittäin luotettavia".
No joo, mihin lähteeseen perustelet tämän tiedon? Ei kai vaan BBC..? Aika suuret heitot siinäkin mittarissa.
Tuli postattua välillä väärään keskusteluun
Takaisinkutsuja on kaikilla varteenotettavilla autonvalmistajilla. Lienevät välttämätön osa toimivaa laatujärjestelmää. Itse kävin juuri näyttämässä Opeliani huollossa takaisinkutsun merkeissä. Palvelu oli miellyttävää ja ainakin minulle tilanteesta oli kaikkineen enemmän hyötyä kuin haittaa.
En oikein tiedä tuosta volyymimerkkien laadun vertailusta. Vaikeaa se ainakin on. Itselläni on ollut 80-luvun puolivälin jälkeen kokemuksia kolmesta volyymimerkistä Opel, Toyota ja WV.
Kaikissa on ollut suhteellisen vähän vikoja ja tielle ei ole jättänyt autoista yksikään. Kahdeksankymmenlukulaiset Ascona ja Corolla olivat aikakautensa tuotteita. Sähkövikoja ei ollut, koska sähkötoiminnotkin olivat minimissään. Öljyä kului Toyotassa jonkin verran. Corolla vaikutti pohjan ruostumista lukuun ottamatta hyvin viattomalta, mutta se johtui osin todella pienestä vuotuisesta ajomäärästä. Pitempiä matkojahan sen ikäluokan corollalla ei oikein halunnutkaan ajaa.
-90-luvulla autot jämäköityivät. Ascona vaihtui Vectraan ja sitten vielä toiseenkin Vectraan. Vuosikymmenen alkupuolella Opelissa oli se yksi kiusallinen vika, joka taisi osin olla perua jo 80-luvulta. Jumivat rumpujarrut takana. Harmillista etenkin talviaikaan. Sähköviat keskuslukituksissa tulivat samalla kun sähköovetkin. Variantti Golfin takaoven sähkölukkoa ei saatu oikein koskaan pelaamaan. Edellisen mallin Vectran ovien keskuslukituksessa oli ongelmaa, mutta vastaavasti levyjarrut olivat korjanneet vanhan jarruvaivan.
Tämän vuosituhannen autojen pitäisi olla taas hieman edeltäjiään parempia. Niin kai ovatkin. Tällä vuosituhannella kokemusta on karttunut parista Opelista ja edellisen sukupolven Avensiksesta. Opelit ovat jatkaneet jämäkkää linjaansa ja niissä ei ole vikoja (toistaiseksi) ollut, jos ei alussa mainitsemaani takaisinkutsua sellaiseksi lasketa. Avensis oli ongelmallisempi. En nyt halua lähteä korostamaan vikojen määrää, mutta korkeisiin odotuksiin nähden vikojakin oli. Vastaavasti takuuhuolto korjasi ne kyllä mallikkaasti, joten siinäkään suhteessa ei voi valittaa.
Vaikeapa näitä on ainakaan itseni laadun perusteella laittaa järjestykseen. Autonostotilanne on aina sikäli hankala kun merkkiä ja mallia on arvioitava laatuominaisuuksiltaan paljolti historiatietojen pohjalta. Markkinoinnissa on vielä tapana ulosmitata mahdollinen korkea laatuimago korkeana myyntihintana.
En oikein tiedä tuosta volyymimerkkien laadun vertailusta. Vaikeaa se ainakin on. Itselläni on ollut 80-luvun puolivälin jälkeen kokemuksia kolmesta volyymimerkistä Opel, Toyota ja WV.
Kaikissa on ollut suhteellisen vähän vikoja ja tielle ei ole jättänyt autoista yksikään. Kahdeksankymmenlukulaiset Ascona ja Corolla olivat aikakautensa tuotteita. Sähkövikoja ei ollut, koska sähkötoiminnotkin olivat minimissään. Öljyä kului Toyotassa jonkin verran. Corolla vaikutti pohjan ruostumista lukuun ottamatta hyvin viattomalta, mutta se johtui osin todella pienestä vuotuisesta ajomäärästä. Pitempiä matkojahan sen ikäluokan corollalla ei oikein halunnutkaan ajaa.
-90-luvulla autot jämäköityivät. Ascona vaihtui Vectraan ja sitten vielä toiseenkin Vectraan. Vuosikymmenen alkupuolella Opelissa oli se yksi kiusallinen vika, joka taisi osin olla perua jo 80-luvulta. Jumivat rumpujarrut takana. Harmillista etenkin talviaikaan. Sähköviat keskuslukituksissa tulivat samalla kun sähköovetkin. Variantti Golfin takaoven sähkölukkoa ei saatu oikein koskaan pelaamaan. Edellisen mallin Vectran ovien keskuslukituksessa oli ongelmaa, mutta vastaavasti levyjarrut olivat korjanneet vanhan jarruvaivan.
Tämän vuosituhannen autojen pitäisi olla taas hieman edeltäjiään parempia. Niin kai ovatkin. Tällä vuosituhannella kokemusta on karttunut parista Opelista ja edellisen sukupolven Avensiksesta. Opelit ovat jatkaneet jämäkkää linjaansa ja niissä ei ole vikoja (toistaiseksi) ollut, jos ei alussa mainitsemaani takaisinkutsua sellaiseksi lasketa. Avensis oli ongelmallisempi. En nyt halua lähteä korostamaan vikojen määrää, mutta korkeisiin odotuksiin nähden vikojakin oli. Vastaavasti takuuhuolto korjasi ne kyllä mallikkaasti, joten siinäkään suhteessa ei voi valittaa.
Vaikeapa näitä on ainakaan itseni laadun perusteella laittaa järjestykseen. Autonostotilanne on aina sikäli hankala kun merkkiä ja mallia on arvioitava laatuominaisuuksiltaan paljolti historiatietojen pohjalta. Markkinoinnissa on vielä tapana ulosmitata mahdollinen korkea laatuimago korkeana myyntihintana.
Minulla oli Opelissani yksi ainoa takaisinkutsu: moottorin EGR-venttiilin vaihto, joka lopetti koneen "rykimisen" pikkukierroksilla.
Pidennettyjä takuita sitten riittikin: kun vikoja ilmeni takuuvuosien jälkeen, katsoi huoltovastaava aina pitkästä listasta, oliko osa edelleenkin takuun piirissä vai pitikö asiakkaan maksaa. Aika moni osa oli. Vuotava jäähdytinkenno ja vuotava ohjaustehostin eivät ikävä kyllä olleet. Se jäi harmittamaan, että kun 3 vuoden 1 kuukauden käytön jälkeen menin lopulta kyselemään, voisiko ajovaloumpioiden huurtumiselle tehdä mitään, ilmoitettiin että niissä olisi ollut 3 vuoden takuu. Nyt pitäisi sitten maksaa umpioista matkaTV:n hinta /kpl - ja asennus päälle. Vaihtamatta jäi.
takaisinkutsut.
mielestäni on hyvä jos valmistajat huomioivat virheensä ja korjaavat huomaamansa mokat ja tunnustavat ne. Ei olisi kovinkaan mukava ostaa autoa tai jotain toista tuotetta jossa on virhe ja joutuisi maksamaan sen itse. Joten jos jollekkin on ongelma nämä niin sanotut takaisinkutsut tai suunnitteluvirheet kannattaa ruveta itse valmistamaan autoja, tietokoneita jne
No joo, mihin lähteeseen perustelet tämän tiedon? Ei kai vaan BBC..? Aika suuret heitot siinäkin mittarissa.
Jaa että mihinkä lähteeseen? No ihan siihen, että 80-luvun alun jälkeen ei ole yksikään autoni (laskin äkkiseltään 11 kpl) jättänyt tielle - ei itsellä eikä kollegoilla jotka ajavat yhtä paljon (silloin kun auto viimeksi tielle jätti, sinusta saattaa ehkä kuulostaa mahdottomalta , se oli tuolloinen Toyotani joka sylkäisi nesteet pellolle kesken reissun...) Kilometrejä on tullut 30-60 tkm vuodessa, joten kyllä se nyt jotain kertoo siitä että perusluotettavuus on nykyään aika hyvä. Huoltovälit ovat aivan toista luokkaa kuin aikoinaan, eikä talvella ole ollut oikeastaan mitään ongelmia edes paljon parjattujen ranskalaistenkaan kanssa. Aikanaan sai joitakin perusosiakin vaihdella jatkuvasti periaattessa kaikkiin autoihin, nykyään mekaaninen vika on aika harvinainen. Esim. kytkimet ja laatikot kestävät todella hyvin ja koneet aivan varmasti sen mitä niiden tarvitseekin. Aikoinaan koneiden kestävyys lähinnä Mersua lukuunottamatta oli periaatteessa litratilavuus x 100.000 km, eli 1.6 jouti kaatikselle 160.000 km jälkeen. Nykyään koneilla voi siis ajaa tuplamäärän entiseen verrattuna.
Merkkiuskollinen en ole ollut, vaan autoja on ollut monen merkkisiä, monen luokkaisia ja monenmaalaisia. Yleiskokemus on ollut aina sama, joitakin vikoja on ollut kilometrien myötä kaikissa (huom, myös japanilaisissa!), mutta perustoimivuus on ollut kaikissa hyvä.
Nykyautoissa tuntuu olevan lähinnä kahdenlaisia vikoja:
1) Sähköhäiriöitä , jokseenkin tasapuolisesti kaikissa jos kohdalle sattuu. Omia autojani eivät ole vaivanneet.
2) Jousitusongelmia 50-100 tkm alkaen, lähinnä tuntuvat vaivaavan eniten saksalaisia, ilmeisesti koska niissä on ajo-ominaisuuksiin panostettu eniten. Se taas on johtanut jousitusrakenteiden monimutkaistumiseen, mikä näkyy laakerien ym. kestossa. Takuuna kaikki on korjattu eikä näiden takia ole koskaan pysähtyä tarvinnut, lähinnähän vian alkaa huomata nitinästä tai kolahduksista kuoppien kohdalla. Toisaalta, on niiden ajo-ominaisuudet kovemmissa vauhdeissa sitten aivan eri luokkaa kuin perinteisillä ratkaisuilla.
Kumpiakaan näistä vioista ei oikeastaan voi edes vertailla 70-80 lukujen autoihin, koska niissä ei juuri ollut kummoista jousitusta eikä varsinkaan kovin montaa laitetta mikä olisi toiminut sähköllä.
Tähän nyt haluaisin vielä huomauttaa, että mitään autoja ei ole tarkoitettu ajettavaksi niin vanhoiksi kuin Suomessa tehdään. On aivan riittävää, että auto kestää sanotaan 7-8 vuotta, ehdoton maksimi voisi olla 10, sen jälkeen se joutaakin kierrätyskeskukseen koska tilalle tulee paljon puhtaampia, turvallisempia ja parempia kulkupelejä.
mielestäni on hyvä jos valmistajat huomioivat virheensä ja korjaavat huomaamansa mokat ja tunnustavat ne.
Ei yksikään valmistaja tätä hyvää hyvyyttään tee. Koko takaisinkutsuasiahan johtuu vain ja ainoastaan parantuneesta kuluttajansuojasta. Tehtaat eivät yksinkertaisesti voi olla kutsumatta autoja takaisin, varsinkaan USA:ssa jossa seurauksena voivat olla miljardiluokan korvaukset.