Volvo on laatuauto - onhan?

8 kommenttia

Mutta joskus siihenkin tulee vikoja. Seuraavassa joitakin mainittu:

Takapään tukivarsien kumihelat väljät,
vesipumppu vuotaa,
polttoainepumppuvikoja,
jakohihnavikoja,
kaasuvaijerivikoja,
jarrulevyt voivat olla kuluneet tai kierot (vian huomaa täristävästä polkimesta, syynä voi olla myös jarrulevyn ruosteisuus),
etujarruletkuissa murtumia,
kytkin voi olla kulunut loppuun jo vähän ajetussa autossa,
moottorissa voi esiintyä öljyvuotoja,
kardaaniakselin tukilaakeri alkaa pitää jurisevaa ääntä kaikilla vaihteilla, kun autolla ajettu enemmän,
ohjaustehostin ja ohjausvaihde voivat alkaa vuotaa, mikä johtaa ajanmittaan niiden uusintaan,
takaluukku arka ruostumaan,
joustintuet ruostuvat,
vanhemmissa yksilöissä esiintyy ruostetta lattiassa, ovien alareunoissa ja kynnyskoteloissa sekä lokasuojien reunoissa, ruostevaurioita konepellin reunoissa, ovien alareunoissa ja lokasuojien reunoissa
vaihdelaatikon laakerit kuluvat vanhemmissa yksilöissä,
vanhemman kaasutinmallin vaeltava joutokäynti johtuu palaneista venttiileistä tai kuluneesta nokka-akselista,
jarruputket ruostuneet,
etujarruletkut murtuneet,
etujarrut juuttuvat,
takajarrujen vivusto juuttuu, käsijarru heikkotehoinen,
vaihteiston öljyvuotoa,
sytytysjärjestelmän vikoja (virranjakajan kanteen kerääntyy kosteutta),
kaasuvaijerivikoja,
joustintuet ruostuvat,
ohjauspyörän akselin "rättinivel" murtuu,
takavetonivelien suojuskumit rikki, etuakseliston pallonivelet ja raidetangon päät väljät,
kallistuksenvakaajan päät väljät: kallistuksenvakaaja narisee ja kuluu,
etujarrut laahaavat,
etupyörän laakerit kuluvat keskivertoa nopeammin,
takajarrulevyt ruostuvat,
käsijarru juuttuu, heikkotehoinen,
kaasuvaijerivikoja,
sytytyslaitevikoja,
happianturissa kontaktivikoja (aiheuttaa pakokaasuissa korkeita hiilimonoksidi-pitoisuuksia),
laturi-
ja jännitteensäädinvikoja, laturin sähköliitosvikoja,
moottoritilassa olevat sähköjohtojen liittimet eivät kestä kosteutta ja tiesuolaa: laturista tulevan plus-johdon liittimen vika estää moottorin käynnin,
sähköikkunat reistailevat,
keskuslukitus reistailee (vian aiheuttaa kosteus keskuslukituksen ohjausyksikössä, ohjausyksikkö sijaitsee vasemmassa etuovessa),
öljyvuotoja moottorista ja vaihteistosta,
polttoainepumppuvikoja,
polttoainemittari näyttää väärin,
turbomoottoreissa kuumenemisongelmia, sylinterikannen tiivisteen palamisia,
moottori kuluttaa runsaasti öljyä, mikäli männänrenkaita ei ole vaihdettu takuuna
tarkista jäähdytysnesteen määrä: eräissä tapauksissa jäähdytysneste on huvennut muovisen ilmausruuvin irtoamisesta johtuen (tällöin kone voi keittää ikävin seurauksin), etupään alapallonivelissä ja raidetangon päissä väljää,
hammastangon suojakumi rikki tai irti,
kallistuksenvakaajan tuennassa väljää,
jarruvikoja: jarrut puoltavat, laahaavat,
takajarrulevyt ruostuneet,
polttoainepumpun relevikoja,
kaasuvaijerivikoja, sähköpääkaapelin hankautumavikoja,
moottorissa voi olla öljyvuotoja: vuotoa kampiakselin etupään ja takapään tiivisteistä
suuresta ajomäärästä johtuva vaihteiston öljyvuoto voi viitata isomman vaihteistoremontin tai vaihtovaihteiston tarpeeseen, takajouset voivat olla kuoleentuneet,
katalysaattori on ollut rikki joissakin autoissa,
katalysaattorilla varustetun auton pakoputkisto kestää lyhyemmän ajan kuin vanhemmissa versioissa, vesipumpun liitokset saattavat vuotaa: tällöin nestehukan vuoksi kone voi keittää (moottori vaatii täyskorjauksen tai vaihtomoottorin, joka voi tulla halvemmaksi),
hammastangon suojakumi rikki tai irti,
nokka-akseli voi olla kulunut (ilmenee nakutuksena ja epätasaisena käyntinä),
polttoainepumpun relevikoja,
virranjakajan luona oleva sytytyksen ohjausyksikkö ei ole tiivis (jos siihen pääsee tippumaan öljyä, aiheutuu käyntihäiriöitä tai moottori ei käy lainkaan), sähköpääkaapelin hankautumavikoja,
tarkasta keskuslukituksen, sähkötoimisten lasinnostimien ja ilmastoinnin toiminta, vaihteiston synkronointi kulunut: syynä vaijerivälitteinen vaihteensiirto, joka ei ehdi seurata mukana nopeassa vaihtamisessa, vaan kuormittaa synkronointia (testaa, ettei vaihteensiirrossa kuulu rusahdusta)
keskuslukitusvikoja: ovien lukot voivat reistailla,
tuulilasiin tuli jännityksestä johtuva halkeama,
tyhjäkäyntikierrosluku voi vaihdella (syynä viallinen tyhjäkäyntiventtiili),
tunnoton ohjaus,
tarkista, että edestä ei kuulu ylimääräisiä ääniä, kun ohjaus käännetään ääriasentoon (korjaus on kyllä edullinen välilevyjen avulla, mutta kannattaa varmistua asiasta, ettei ääni ala kiusata),
moottorin yläkiinnike saattaa olla rikki,
ohjausvaihteen öljyvuotoa,
ovilista irtoaa, ovien tiivistevikoja,
istuinlämmitys toimii huonosti,
ajovalojen polttimot kestävät huonosti,
akku voi purkautua,
ohjaustehostimen putket voivat ruostua,
ajonestolaitteen vikoja,
etujarrulevyissä halkeamia, jarrut puoltavat, laahaavat, vaihteiston öljyvuotoja,
sylinterikannen tiivistevuotoja,
polttoainepumpun relevikoja,
sytytyselektroniikan vikoja,
sytytyskaapelivikoja,
nelisylinterisissä turboissa kannentiivisteen palamisia jäähdytysjärjestelmän vuodon takia,
laturivikoja,
dieseleissä kiilahihnavikoja,
happianturi viallinen,
taka-akseliston tuennassa väljää, turboahtimen kuumeneminen vahingoittaa jarrutehostimen kalvoa aiheuttaen jarrutehostimen tehon heikkenemisen,
moottorivikoja,
ohjauslukko reistailee,
keskuslukituksen vikoja, alustan ruostesuojaus niukka: korin saumoissa voi olla ruostetta,
auto herkkä tien urille (kaikkien pyörien asentokulmien oltava kohdallaan)
iskunvaimenninvikoja,
raidetangon päissä väljää,
takapään kumihelat väljät,
etupyöränlaakerit voivat olla rikki,
ajotietokoneen vikoja,
imusarjan tiiviste vuotaa aiheuttaen käyntihäiriöitä,
vaihteistossa sykronointiongelmia kakkosella,
valonheittimiin kerääntyy kosteutta,
rekisterikilven valot eivät toimi,
sivupeilien lämmitys ja säätö reistailevat, kallistuksenvakaajan päissä olevat nivelet joudutaan vaihtamaan joskus jo 15 000 ajokilometrin jälkeen (laatu vaihtelee, nivelet saattavat kestää 200 000 kilometriä),
tyhjäkäynti epätasainen,
moottorinohjausjärjestelmän vikoja,
kampikammion huohotinjärjestelmä saattaa jäätyä (tällöin kampikammioon syntyy ylipainetta ja öljyt tulevat moottorista ulos),
lukituksen kaukosäätö reistailee, takaluukun lukkovikoja farmarimallissa, moottorinohjausjärjestelmän vikoja: nykimistä kiihdytyksessä ja myös tasakaasulla ajettaessa,
polttoainemittari näyttää väärin (polttoaine saattaa loppua yllättäen),
käynnistysmoottorivikoja,
varoitusvalovikoja ja kaapelivikoja.

Eli kannattaa ostaa Volvo - edessä on paljon edullisia, huolettomia kilometrejä! Vaikka Volvo onkin kalliimpi kuin sen kilpailijat ( esim. Opel, Ford, Hyundai ), kannattaa silti ostaa Volvo, koska siihen voi luottaa!

  
  • Vaikka mikään Volvofanaatikko en olekaan, olisi hauska lukea jotain perusteita tuolle listalle. Kenen kokemuksia ja mitä malleja nuo mahtavat koskea? Jos olisin itse kylmiltäni luetellut kaikki mahdolliset viat mitä olen ikinä kuullut autoissa olevan, en olisi varmaan päässyt puoliväliin tuota listaa :grin:
    Eli koskeeko nuo nyt sitten Ruotsin volvoja Amazonista 940:seen ja muita DAF:fin kautta Mitsubishista koukaten ihan Fordiin saakka?

      
  • Kyllä siinä on useamman mallin synnit koottuna.

      
  • Siis useamman VOLVO-mallin! Muiden autojen vikoja ei listassa huomioitu. Itselläni on Citroen, mutta se ei vaikuttanut listaan mitenkään.

      
  • Siellä nyt vilahtelee niin paljon kardaaniakselia ja muuta virranjakajan kannen kosteutta tms. BS:sää, että Anders on varmaan kerännyt kaikki liikenteessä vielä olevien keski-iältään 20v. vanhojen liikkuvien Volvojen vaivat.

    :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    07.04.2005 klo 23:08 Newey kirjoitti
    Siellä nyt vilahtelee niin paljon kardaaniakselia ja muuta virranjakajan kannen kosteutta tms. BS:sää, että Anders on varmaan kerännyt kaikki liikenteessä vielä olevien keski-iältään 20v. vanhojen liikkuvien Volvojen vaivat.

    :sunglasses:


    Aamen.

    PS. Itse kyllä olisin veikannut että tuo lista on kaiken merkkisten 20v autojen viat yhteenlaskettuna. :grin:

      
  • Kerrankin Anders puhuu asiaa!!!

    Ajattele millä ajat - VOLVO.

      
  • Sen verran tuossa listassa on perää, että 90-luvun puolenvälin jälkeen tuttujen ja sukulaisten autoista juuri Volvossa on ollut eniten vikoja.

      
  • Taisi Anders laittaa tuonne Sitikan vikalistan.

    Mistähän tuo on muuten kotoisin? Vai onko Anders kyltymättömänä Volvo-vihaajana koonnut useasta eri paikasta eräänlaisen kootut Volvon viat yhteenvedon?

    Sinnikäs mies.

    [Vinnes muokkasi tätä viestiä 08.04.2005 klo 21:11]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit