Uusi a4

17 kommenttia

Tulee ilmeisesti loppuvuodesta 2007. Harkinnan paikka ostaisiko nyt vai vasta vuoden päästä? Kääntääköhän koneen uudessa anelosessa toisinpäin jolloin dsg vaihteisto olisi mahdollinen multitronicin tilalle?
Itse pidän dsg vaihteistoa parempana ja jos tietäisi että tulee niin odottaisin vuoden. Mutta tosiuskovaiset audilaiset joutuisi luopumaan kunnon (torsen) nelivedosta.

[s60a4 muokkasi tätä viestiä 03.10.2006 klo 11:51]
  
  • Ei ne käännä, vaihtavat vain vaihteiston ja vetopyörästön paikat keskenään.

    Mitään teknistä estettä asentaa robottivaihteisto (jollainen DSGkin on) pitkittäismoottorisiin autoihin ei ole. Jos vaihteisto on alun perin suunniteltu poikittaismoottoriseen autoon, pieniä muutoksia on tietenkin tehtävä.

      
  • Näyttää tuo uusi samanlaiselta turvonneelta pullataikinalta kuin nykyinenkin. Audilla tuntuu olevan sama kaava kuin VW:llä: muutokset muotoilussa ovat erittäin pieniä, etteivät asiakkaat pelästyisi. Ei muuta kuin äkkiä nimi listaan ja "uusi" A4 tilaukseen 1.6-litraisella koneella, väriksi vaikkapa peruspunainen tai tummansininen. Siinä on sitten "premium"VW alla hintaan 48 teur.

    Samaan hintaan saa Lexus IS250:n. Siinä on sentään panostettu muotoiluunkin jotain.

      
  • Näin ne makuasiat menee ristiin, minusta tuo näyttää erittäin hyvältä, sopivan coupemainen. Ei se IS:säkään todellakaan ole pahan näköinen, mutta mikäli Autistista tulee tuollainen, on se minusta kauniimpi, ellei kaunein auto luokassaan.

    [individual muokkasi tätä viestiä 05.10.2006 klo 09:47]
      
  • Lainaus:
    03.10.2006 klo 18:04 SKP kirjoitti
    Audilla tuntuu olevan sama kaava kuin VW:llä: muutokset muotoilussa ovat erittäin pieniä, etteivät asiakkaat pelästyisi. Ei muuta kuin äkkiä nimi listaan ja "uusi" A4 tilaukseen 1.6-litraisella koneella, väriksi vaikkapa peruspunainen tai tummansininen. Siinä on sitten "premium"VW alla hintaan 48 teur.

    Samaan hintaan saa Lexus IS250:n. Siinä on sentään panostettu muotoiluunkin jotain.


    Miksi muuttaisi radikaalisti muotoilua, kun entinen on osoittautunut tyylikkääksi ja halutuksi? Varsinkin viimeisen päivityksen jälkeinen A4 on monen mielestä ollut parhaan näköinen auto luokassaan. Uusi näyttää mielestäni todella tyylikkäältä.

    Uuden Audin hintoja voi päätellä melko paljon 3-sarjan BMW:n hinnoista. 318i maksaa 37 tuhatta. Audi tulee yleisesti olemaan hivenen halvempi kun Bemari, eli perusversio 2 litraisella bensakoneella jäänee reilusti alle 40 tuhannen.

    Kauhistukseksesi uutta Audia tulee Saksassa saamaan myös 1.4 TSI:nä. Myydyimmiksi koneiksi tulevat todennäköisesti 2.0 TFSI ja 2.0 TDI:n seuraaja tai uusi versio. :sunglasses:

    Mitenkäs ne Lexuksen talviominaisuudet? Lipsahteleeko takatassut jäiselllä tiellä? Entä farmari? Diesel-automaatti? Takapenkkitilat? Varustevaihtoehdot? Konevaihtoehdot? :wink:

    Itselläni Lexus menisi sen pienistä puutteista huolimatta heti harkintaan, kunhan siitä olisi vähän tilavampi farmariversio jonka saisi diesel-automaatilla. Mutta kun ei niin ei. Vapaasti hengittävää isoa bensakonetta en hanki enää koskaan. Hybridin voisin ostaa, kunhan niiden hinnat tulevat kohtuullisemmiksi ja tekniikka vähän kehittyy. Mutta siihen mennessä dieselitkin menevät taas eteenpäin ominaisuuksiltaan ja tavalliset bensakoneetkin kehittyvät malliin MB:n CGI:t ja VW:n TSI.

      
  • Täytyy jo näin japsi- ja jenkkiautofaninkin myöntää, että tuleva A4 näyttää komealta peliltä! Kuuluu luokkansa parhaimman näköisiin autoihin Lexus IS:n ja Alfa 157:n kanssa. Lexuksen ongelma todellakin on tuo mallivalikoiman suppeus. Mutta asia ei minua häiritse, sillä jos tänään lotto suo, menen ja ostan GS:n tai IS:n. On ilo kuunnella kuutosbensakoneen murinaa, diesel ei pysty samaan fiilikseen.

      
  • Lexuksen masentavin ongelma on siinä, että saadakseen kunnolliset pesimillä varustetut ajovalot on pakko ottaa joko 5900 tai 8900 euron hintainen varustepaketti.

      
  • No voi että jos joutuu ottamaan 5900e varustepaketin 80000e autoon. Se nyt on suhteessa ihan sama kun otat lohkolämmitimen johonkin astraan. Vai viimeisillä rahoillako joku ostaa Lexuksen.

    Sitä paitsi mihinkään eurooppalaiseen ei saa kun valopesureita edes rahalla. Ainut hyvä systeemi on japsien käyttämä erillinen katkaisija valojen pesurille.

      
  • Lainaus:
    09.10.2006 klo 12:04 Ryne kirjoitti
    Ainut hyvä systeemi on japsien käyttämä erillinen katkaisija valojen pesurille.


    Löytyy myös Mersusta.

    Eikö muuten 5.900 euroa ole 5.900 euroa, maksoi sen sitten 80.000 euron auton yhteydessä tai Prisman kassalla??? :wink:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 09.10.2006 klo 12:33]
      
  • Lainaus:
    09.10.2006 klo 12:04 Ryne kirjoitti
    No voi että jos joutuu ottamaan 5900e varustepaketin 80000e autoon. Se nyt on suhteessa ihan sama kun otat lohkolämmitimen johonkin astraan. Vai viimeisillä rahoillako joku ostaa Lexuksen.

    Sitä paitsi mihinkään eurooppalaiseen ei saa kun valopesureita edes rahalla. Ainut hyvä systeemi on japsien käyttämä erillinen katkaisija valojen pesurille.


    No jokaisella on omat rahansa ja tilanteensa, minusta ainakin 5900 euroa on kallis hankinta 47000 euron autoon saadakseen inhimilliset valot, millä voi Suomessa ajella. Tosin ainakin palstalla kirjoittavan olmin mukaan nuo valot voi tulevaisuudessa hankkia myös ilman hölmöä varustepakettia.

    Ainut hyvä systeemi on valojen pyyhinpesurit, josta valitettavasti melkein kaikki ovat luopuneet. Erillinen katkaisija ja painepesurit on mielestäni toiseksi paras.

    [individual muokkasi tätä viestiä 09.10.2006 klo 13:10]
      
  • Lainaus:
    09.10.2006 klo 12:04 Ryne kirjoitti
    No voi että jos joutuu ottamaan 5900e varustepaketin 80000e autoon. Se nyt on suhteessa ihan sama kun otat lohkolämmitimen johonkin astraan. Vai viimeisillä rahoillako joku ostaa Lexuksen.


    IS220d ja IS250 maksaa 43900 euroa. Kunnolliset valot siis nostavat auton hintaa vähintään 13,5 %. Maksaako Astran lohkolämmitin todellakin 2500 - 5000 euroa?

      
  • Niin ja sen saa varmaan ulos liikkestä tuohon 43900e hintaan.

    No joka tapauksessa pakettiin kuuluu varmaan yhtä sun toista muutakin.
    Sama asia kun esim.VAG-konsernin autoihin joutui/joutuu ostamaan muuta vuosi sitten vaikka mitä varustetta.

    -k.keskuslukko (toimivia kahvoja ei saanut edes rahalla)
    -kuramatot (tämöiset joutui eräs ostamaan)
    -sähkölasit (audi a4 puuttui takaa)
    -ilmastointi(v-golf ei ollut vakiona)
    -penkin päällyset (joutui maksamaan erikseen)
    -metalliväri joihin myös tavan punainen laskettiin
    -listojen/peilien maalaus vielä erikseen
    -takapenkin kaato mahdollisuus
    -kunnon valot näihinkin
    -ajotietokoneen
    -vak.nop.säädin

    ym.ym...

    Tulee noillekin joku tonni hintaa. Kumminkin jos tuon hintaluokan autoa on ostamassa ei luulisi olevan mitään väliä yhdellä 5-6 tuhannella. Jos on niin ostaa vaikkapa jonkun c5 citikan jossa nuo kaikki on kokolailla vakiona. Tällä tarkoitan nimenomaan sitä että, jos ei ole sitä löysää rahaa niin minkä takia pitää saada yli 50te auto. Hyvin minä ainakin olen tullut toimeen halvemmallakin, kauppaan ja töihin/kouluun on päästy.

      
  • Monet vissiin tykkää Audin pintamuotoilusta eli viivoista ja koristeista jotka saavat tietyn vaikutelman. Minusta kuitenkin Audien perusmuodot ovat rumat esim. lähinnä ilmalaivamainen A6 tai 'porrasperä-Golf' A4.

    En ymmärrä miten ihmiset voivat pitää todella pienikeulaisia autoja joissa on eturenkaat todella takana eli etuylitys on pitkä, ja iso matkustamo jossa takaluukunnysä kauniina. Audin rakenne vain on outo, eikä niihin voi saada aikaiseksi Maseratimaista sopusuhtaista eleganssia.

    Minusta Audien muotoilu on massaanmenevän pinnallisen yksinkertaista, jossa yksinkertaiset 'muhkeat' muodot ovat mahdollisimman vaarattoman turvallinen ratkaisu johon on lisätty muutamin koristelinjoin ja ritilöin 'agressiivisuutta' muutoin kömpelöön muotoon. Se on kuin peruspop: suunniteltu myymään, kyllä, mutta ei todellista sisältöä.

    Ei ole tarkoitus äärimmäisesti Audin muotoilua haukkua, on ne minustakin ok:n näköisiä tavallaan, minä vain pidän enemmän elegantista ja taiteellisesta tai sitten aidosti sporttisesta.

      
  • Miksi muuten DSG loistavana vaihteistona on pilattu jättämällä kuski kokonaan pois ohjaksista? Vaikka käyttäisi manuaalimoodia, vaihteisto aina pistää kickdownia niin paljon kuin sielu sietää! Sitä vartenhan manuaalimoodit yleensä on, jotta kuski voisi päättää vaihteen!

    Ongelma on aivan sama kuin useimmissa automaattivaihteistojen manuaalimoodissa.

    Onkohan vaihteiston kestävyys syynä, eli estetään pienillä kierroksilla vaihteiston rasitusta. Vissiin reilu kaasu pienillä kierroksilla on nimenomaan vaihteistoa eniten kuluttavaa?

      
  • Lainaus:
    27.10.2006 klo 15:02 Putput kirjoitti
    Miksi muuten DSG loistavana vaihteistona on pilattu jättämällä kuski kokonaan pois ohjaksista? Vaikka käyttäisi manuaalimoodia, vaihteisto aina pistää kickdownia niin paljon kuin sielu sietää! Sitä vartenhan manuaalimoodit yleensä on, jotta kuski voisi päättää vaihteen!

    Ongelma on aivan sama kuin useimmissa automaattivaihteistojen manuaalimoodissa.

    Onkohan vaihteiston kestävyys syynä, eli estetään pienillä kierroksilla vaihteiston rasitusta. Vissiin reilu kaasu pienillä kierroksilla on nimenomaan vaihteistoa eniten kuluttavaa?

    DSG-vaihteitossahan ei mekaanisesti ajatellen ole mitään vallankumouksellista; siinähän on periaatteessa kaksi kolmivaihteista vaihteistoa rinnakkain. Vallankumouksellisen vaihteistosta tekee sen ohjauselektroniikka: Vaihteiston passiiviseen "puoliskoon" voi esivalita seuraavan käytettäväksi tulevan vaihteen, ja elektroniikan "tekoäly" päättelee, mikä missäkin tilanteessa on sitten se oikea vaihde. Vastaavalla periaatteella toimivia mekaanisia vaihteistoja tehtiin jo ainakin 50-luvulla, niissä kuski valitsi "seuraavan vaihteen" itse. Vaihteistoja kutsuttiin nimellä esivalintavaihteisto. Periaatteessa jo T-Fordin planeettavaihteisto oli esivalintavaihteisto. Planeettavaihteistossahan kaikki hammaspyörät ovat koko ajan kosketuksissa toisiinsa, ja vaihteen valinta tehdään pysäyttämällä haluttu hammaspyörä. T-Fordissa tämä tehtiin painelemalla auton polkimia, auton hallintalaitejärjestely oli siis aivan poikkeuksellinen. Siitä se vanhan sananparren Ford-osuus :"Ford ei ole auto eikä piika ihminen" tulee. Silloisissa ajokorteissa nimittäin luki: "..oikeuttaa kuljettamaan automobiilia ja Fordia".

    Niin, luulisinpa, että DSG:n hieno ohjauselektroniikka saattaisi mennä "kuutamolle", jos kuski alkaisi vaikuttamaan vaihdevalintoihin.

      
  • Tuskin DSG:n elektroniikka sen enempää menee sekaisin kun tavallisessa automaativaihteistossa tai EH-sekventiaalisessa manuaalissakaan? DSG:n vaihdetoiveiden toteuttaminen aiheuttaisi tod näk. pienen viiveen kun vaihteisto iskee oikean vaihteen valmiiksi odottamaan kytkemistä, mutta ei kai se nyt kestä kuin ihan hetken!

    Mielumminhan sitä tietää että valittu vaihde pysyy ja vaikka joutuu odottamaan että seuraava kytkeytyy, kuin että vaihteisto arpoo jatkuvasti automaattisesti. Niinhän nytkin joutuu odottamaan monien automaattien ja esim. Smartin eh-vaihteiston kanssa. Ja sekin on paljon parempi kuin esim. Volvon ja Merusn automaatit jotka eivät anna kuskin pitää haluamaansa vaihdetta.

      
  • Lainaus:
    27.10.2006 klo 16:01 Putput kirjoitti
    Tuskin DSG:n elektroniikka sen enempää menee sekaisin kun tavallisessa automaativaihteistossa tai EH-sekventiaalisessa manuaalissakaan? DSG:n vaihdetoiveiden toteuttaminen aiheuttaisi tod näk. pienen viiveen kun vaihteisto iskee oikean vaihteen valmiiksi odottamaan kytkemistä, mutta ei kai se nyt kestä kuin ihan hetken!

    Mielumminhan sitä tietää että valittu vaihde pysyy ja vaikka joutuu odottamaan että seuraava kytkeytyy, kuin että vaihteisto arpoo jatkuvasti automaattisesti. Niinhän nytkin joutuu odottamaan monien automaattien ja esim. Smartin eh-vaihteiston kanssa. Ja sekin on paljon parempi kuin esim. Volvon ja Merusn automaatit jotka eivät anna kuskin pitää haluamaansa vaihdetta.

    Niin, DSG:n perusrakenne on, että vaihteistossa on aina seuraava vaihde" päällä jo ennen kytkeytymistä. Olisiko viive sitten siinä, että edellinen vaihde olisi pitempään päällä?
    Onhan jo pitkään ollut olemassa nk. robottivaihteita, jotka ovat periaatteessa aivan tavallisia mekaanisia vaihteistoja, joiden vaihtamistoiminnot hoitaa elektroniikka. Niitä tuntuvat kuultujen ajokokemusten mukaan vaivaavan viiveily ja vaihtonykäykset.

    Ehkä sitä DSG:n ohjauselektroniikkaakin saadaan vielä kehitettyä. DSG:n elektroniikkatoimintojen vaativuutta osoittanee, että vaikka DSG:n mekaniikka on patentoitu jo v. 1940, ja Porsche käytti vastaavaa vaihteistoa jo -70 -luvulla kilpailutoiminnassa, on DSG tullut vasta aivan viime vuosina kuluttajakäyttöön.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit