Etelä-Euroopan autoteollisuuden kriisi

8 kommenttia

http://www.whatcar.co.uk/News_SpecialReport.asp?NA_ID=207800&EL_ID=3061020

Katselin tuossa maailman arvostetuimman kuluttajatutkimuksen tuloksia. Ei voinut olla pistämättä silmään, että heikoimmin menestyivät italialaiset ja ranskalaiset autot. Näihin kuluttajat olivat erityisen tyytymättömiä. Alfa-Romeo 156:kin sai vain YHDEN tähden viidestä!

Muita peränpitäjiä olivat Fiat, Peugeot, Citroen ja Renault. Kuinka ihmiset uskaltavat ostaa näitä autoja, kun ne vuodesta toiseen tuottavat valtaisan pettymyksen sadoilletuhansille ihmisille?

Lexus sitä vastoin sai kultamitalin jo neljättä vuotta peräkkäin. Ihmiset olivat tyytyväisiä sen ajettavuuteen, ylivoimaiseen laatuun, kalliisiin kabiinimateriaaleihin, varusteluun ja niin edelleen. Köyhän ei kannata sijoittaa huonoon autoon. Lexus on varma valinta. Ominaisuudet ovat kohdallaan eikä sitä ajamalla saa rikki.

  
  • Jo kyllä ne Japsit pärjäs aika hyvin Hondan ja Lexuksen johdolla. Volvoki sai 4 tähteä per auto. Olen aina ihmetellyt syytä valita ranskalainen ja tämä tutkimus vain tukee mieltymystäni....

      
  • Oliko kyse uudemmista autoista, vai kattaako tutkimus vanhemmatkin autot? Tuskin pari vuotta vanhoissa Pösöissä vikoja on hirveesti. Ja hienosti menee ainakin tuollainen 406-malli.

    [Nieminen muokkasi tätä viestiä 15.08.2004 klo 09:18]
      
  • Lainaus:
    14.08.2004 klo 16:12 Anders-Simo kirjoitti
    ...Muita peränpitäjiä olivat Fiat, Peugeot, Citroen ja Renault. Kuinka ihmiset uskaltavat ostaa näitä autoja, kun ne vuodesta toiseen tuottavat valtaisan pettymyksen sadoilletuhansille ihmisille?



    Jaa-a, voikohan sanoa, että pettymyksiä? Tuskin muuten esim. ranskalaiset autot keikkuisivat myyntitilastojen kärjessä.

    [quote title="14.08.2004 klo 16:12 Anders-Simo kirjoitti"]
    Lexus sitä vastoin sai kultamitalin jo neljättä vuotta peräkkäin. Ihmiset olivat tyytyväisiä sen ajettavuuteen, ylivoimaiseen laatuun, kalliisiin kabiinimateriaaleihin, varusteluun ja niin edelleen. Köyhän ei kannata sijoittaa huonoon autoon. Lexus on varma valinta. Ominaisuudet ovat kohdallaan eikä sitä ajamalla saa rikki.


    Vähän pitää tarkentaa: Tuo JD Powerin tekemä tutkimus kuvaa kokonaistyytyväisyyttä autoon, ei pelkästään auton ominaisuuksia. Pitäisi kait etsiä tuo lehti käsiin ja tutkailla taulukoita tarkemmin, josko niistä kävisi ilmi, miten eri osa-alueita painotetaan ja miten eri merkit menestyivät osa-alueilla. Ja millainen käytännön merkitys on muutaman prosentin erolla lopputuloksissa?

    Lexuksen kaltaisen marginaalimerkin on paljon helpompi menestyä varsinkin muilla kuin auton ominaisuuksia koskevilla osa-alueilla, kun myyntivolyymit ovat murto-osa eniten myyvien merkkien myynneistä. Lexuksen omistajien näkökulmasta tällainen tilanne on varmasti parempi, kun myynti- ja huolto-organisaatioilla on enemmän aikaa palvella asiakkaitaan.

    Aika metkaa, että Skoda rikkoo tuon japanilaisrintaman vanhalla octavialla...

    Tutkimus on tehty autoilla, jotka on rekisteröity syyskuun 2001 ja elokuun 2002 välissä, joten tuoreimmista automalleista ei ole kyse. Ja koskeekko tuo vain brittejä vai onko mukana myös muita maita?

    Mikähän olisi Lexuksen tilanne Suomessa? Tuulilasin Merkkien merkki-tilastoissa Lexusta ei muistaakseni ole ollenkaan...

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 15.08.2004 klo 18:50]
      
  • Lexuksia on Suomessa niin vähän, ettei niistä oikein ole voinut tehdä tutkimusta, otanta jää pieneksi. Suomalaisellahan pitää olla tiisselimerssu, kun siinä on se tähtikin.

      
  • Suomessa Merkkien Merkki tutkimuksen raja on muistaakseni 2% kaikki merkit, joiden markkinaosuus on alle tuon, ei oteta tutkimuksessa huomioon.

    En ihmettele Alfan sijoitusta Englannissa laisinkaan. Alfalla on maassa nähtävästi kaikkein huonoin myynti- ja huoltoverkosto ja sitä haukutaan kyllä äänekkäästi mm. Top Gearissa. Jeremy Clarksonkin hehkutti uutta 166:ta mutta mainitsi samalla, että Englannissa sille ei kyllä kovin montaa ostajaa löydy ja syitä on monia. Suomessa Alfan edustus on kyllä varsin laajaa, vaikka Deltan palvelutaso ei kyllä minultakaan korkeita pisteitä saa. Tuossa tutkimuksessa otetaan kaikki huomioon ja tekninen viattomuus on vain yksi monista arviointikriteereistä... Itse olen tähän asti ollut Italialaisen luotettavuuteen enemmän kuin tyytyväinen.

      
  • Ferrari ja Maserati on E-Euroopasta ja myyvät tosi paljon, paitsi niiden markkinaosuus on kai aika pieni... :smile:

      
  • Ei kannata Citikkaa ostaa...

      
  • Se riittää että Etelä-Euroopan autoteollisuudella menee huonosti että Fiatilla menee huonosti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit