Löytyykö noin 3000 halvemman hinnan lisäksi muita perusteita valita Opel Astra Wagon enjoy 1,6 malli Skoda Octavia combi Elegance 1,6FSI:n sijaan. Näiden kahden välillä teen valintani seuraavan riippakiveni suhteen. Varustetaso näissä on suunnilleen sama, tosin Skodassa on ksenonit.
Entäpä miten näette jälleenmyyntiarvon noin neljän vuoden päästä?
Taitaa olla Skodassa varustelu parempi. Arvon säilyminen myös. Lisäksi ajotuntumaltaan Skoda on luokkaa korkeammalla. Puhumattakaan ulkomuodoltaan.
Minusta ulkonäössä ei juuri eroja ole. Molemmat maksaa 4 vuoden päästä 10-15 kEUR haarukassa, kilometreistä ja pidosta riippuen; tsekkasin ajankulukseni autotalli.com 2001 mallisten hintoja.
Jostain syystä 1.6 koneella Skodaa on myyty varsin vähän combina. Useimmat oli joko dsl tai 2.0.
Mikäs Skoda Rampe2:lla on kotona?
Eikös kysyjä kertonut varustelun olevaan samaa luokkaa. Arvon säilymisestä en tiedä, mutta eipä taida Skodakaan olla mikään timantti, Opelin ajotuntuma on ainakin yleensä koeajoissa ja vertailussa ollut ihan hyvä ja ulkomuoto on monesti katsojan silmissä (harvemmin niiden tuplavee lasien takaa edes näkee kunnolla)...
Rampella taitaa olla taas Skodan lippis päässä...
Asiaan, autoissa on kolme selkeää eroa.
Skodan Elegance varustelu on kattavampi kuin Astran Enjoy, mutta ruksaamalla Astraan business packin (470eur, autom. ilmastointi ja vakkari) ollaan jo aika lähellä. Lähi-xenonit ovat Skodassa plussaa, Astraan kääntyvät bi-xenonit taisivat olla 1800euroa.
Tavaratila on Skodassa isompi, mutta tilaa on tehty tekemällä kontista todella syvä. Isojen ja painavien tavaroiden nostelu sinne on hankalaa. Tavaratilan verho on Astrassa kätevämpi. Näiden paremmuus riippuu käyttötarpeesta.
Skodan FSI kone on jonkin verran puhdikkaampi, Astran konetta voi verrata MPI-myllyyn. Astran kulutus on tosin pienempi.
Ajettavuus on molemmissa hyvä ja rengasmelu häiritsee . Ulkönäkö on Astrassa parempi, varsinkin jos ottaa mukaan wagon beauty packin (200eur, tummennukset taakse, kromilistat ikkuinoihin ja alu-kattokaitee). Arvonalennus euroina lienee skodassa isompi kalliimmasta hinnasta johtuen, mutta molemmissa arvo säilynee kohtalaisesti. Laatu tuntuu olevan Astrassa parempaa, Skodassa on ilmennyt VW:n tyyliin suht paljon pikkuvikaa. Astrat ovat toimineet sen sijaan yllättävänkin hyvin.
Siitä vaan päättämään, molemmat ovat hyviä autoja.
No niin, Astra on nyt viikonlopun yli testattavana. Kuten aiemmalta lyhyeltä koeajolta muistinkin sen rengasmelu on kohtalaisen kovalla tasolla. Tosin sehän on tilanne lähes kaikissa tuon hintaluokan autoissa, Skoda vaikutti huomattavasti hiljaisemmalta. Astrassa on myös jotain omituista tuossa kytkimen ja moottorin yhteispelissä. Kytkimen noston kanssa saa olla aika tarkkana, että pääsee tasaiseti liikkeelle.
Tiloiltaan Octavia vaikutti tilavammalta, kyse saattoi toki olla vaaleasta sisustuksesta verratuna Astran harmaaseen.
Laadun osalta en ole kovin huolissani kummastakaan, niissähän on kuitenkin parin vuoden takuut mikä on muuten syy siihen että harkitsen uuden hankintaa, enkä kokoluokkaa isomman samanhintaisen käytetyn.
Astran tarjouksessa on sisällä tuo business back sekä beauty back, jolloin mukaan tulee automaatti-ilmastointi, ajotietokoneen ohjelmoinninkin siihen saanee.
Saapas nähdä mihin suuntaan homma kallistuu.
Onnea ja menestystä vain jo etukäteen. Kerrothan sitten kumpaan päädyit.
Kannattaa perehtyä siihen varusteluun kuitenkin itse, eikä luottaa toisen sanomaan. Skodan pikkuvioista puheenollen kannattaa seurata Tuulilasin kestotestiä, eikä Suoli24 palstaa. Itsellä on ollut kolme Skodaa ja viat ovat olleet todella vähissä. Lienekkö tuuri ollut sitten tosi kovaa luokkaa.
Rengasmeluun auttaa jonkin verran se, että jos Astran otat, niin pyydät että laittavat niiden 205/55 R 16-renkaiden tilalle 195/65 R 15- kokoiset. Ihan mukavasti se niillä kulkee. Ja nyt kun heitti Good Yearin upouudet kitkat alle, niin kulkee "kuin sukkasillaan". Ja jos Opeliin päätyy, kannattaa ehdottomasti sijoittaa tonni lisää ja ottaa tämä semi-automaattivaihteisto. Ei syö enempää kuin manuaali ja ei tarvitse hämmentää.
Pikkuvikojen määrästä saa aika hyvän kuvan lukemalla ensin ultimatevw:n foorumia ja sen jälkeen opelclubfinlandin foorumia. Astrat ovat olleet lähes viattomia ja miltei jokaisessa Skodassa tuntuu olevan jotain sanomista. Ilmeisesti vanhemmat Skodat ovat olleet luotettavampia kuin tämä uusi malli?
Bertone: Nyt kuultiin suuri viisaus. Ultimatevw:lla puhutaan kaikki jutut halki. Ja sinä nyt teit suuren päätelmän että Opel kärsii pikkuvikojen puutteesta:-)
Itse asiaan on hienoa jos Opel on päässyt yli kymmenen vuoden kujanjuoksustaan. Toivotaan että merkki pääsee myynnissä myös osoittamaan laadun paranemisen....
Itse asiaan on hienoa jos Opel on päässyt yli kymmenen vuoden kujanjuoksustaan. Toivotaan että merkki pääsee myynnissä myös osoittamaan laadun paranemisen....
Mistähän päättelet että Opelclubissa ei puhuta asioita halki? Ja mikähän automalli mahtaa olla kasvattanut eniten myyntiään Suomen kymmenen myydyimmän joukossa? Niinpä...
Itse asiassa Opel kuuluu aikaisempiin "sydämen valittuihin" joista on kokemusta 250 tkm.
Niinkuin monesti tälläinen juupas eipäs keskustelu ei johda mihinkään, ainakaan järkevään. Astra tuli myös koeajettua, melua lukuunottamatta varsin myönteinen kokemus.
Mistä johtuu etttä Astraa näkyy aika vähän liikenteessä?
Opelin maine on perinteisesti aika hyvä, mutta kolauksen kärsittyään kestää aika tovin kunnes taas luotetaan.
No niin päätös on tehty, hankin Octavian. Valinta-apua vain tuli hieman yllättävältä taholta, nimittäin Opelin huollolta. Käytin nykyistä autoani, Opel vectraa vm 98 öljynvaihtohuollossa paikallisessa merkkiliikkeessa jossa jo toistamiseen pilasivat öljypohjan propun vastinkierteet. Tällä kertaa tuomio oli vain sellainen että öljypohja (380) menee vaihtoon koska sinne ei kuulemma voi enää tehdä uusia kierteitä. Öljypohjaan tehtiin uudet kierteet ja vaihdettiin isompi proppu edellisessä öljynvaihdossa puoli vuotta sitten ja nyt pelivaraa ei enää ole.
Ilmaistessani voimasanoin höystetyn mielipiteeni tapahtuneesta huollon esimiehelle, hän vain totesi että sellaisia ne keytmetalliöljypohjat ovat, eivät kestä ja ei voi mitään. Mielenkiintoisen tilanteesta tekee se, että viimeisen kolmen vuoden ajan kyseinen liike on tehnyt kaikki kuusi öljynvaihtoa autooni.
No nyt loppui Opeleiden huollattaminen osaltani tuossa liikkeessä. Tämä homma oli kyllä vain se viimeinen oljenkorsi joka katkaisi opelistin selän, on ne siellä huollossa aikaisemminkin tumpeloineet jo sen verran paljon.
Kokeillaan seuraavaksi Skodan huoltoa.
Hyvä päätös tuokin, molemmat ovat varmasti erinomaisia autoja. Astra olisi vain ollut niin paljon paremman näköinen
Toivottavasti VAG alkaa vähitellen saada laadunkin kohdalleen.
Ulkonäöstä paljon tiedä. Opel ainakin on mitäänsanomattoman näköinen. Octavia lienee palkittukin muotoilustaan. Makuasioita.
Niimpä, jos itsellä on tallissa samanlainen, mikä antaa erittäin objektiivisen näkökannan asiasta...
Mun oma mielipiteeni on että astra on huomattavasti paremman
näköinen mitä ocu on.Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse tunkea
sitä kuuluisaa palkokasvia nenäänsä.
Auton valinta on kuitenkin jokaisen oma asia eikä sitä
tarvitse selittää.Keskustella ainahan sitä voi.
Selitetään nyt kuitenkin hieman...
Näillä autonvaihtoasioilla voi spekuloida ihan loputtomiin käymällä erilaisia maaotteluja yms. Mutta omalta kohdaltani ratkaisun teki näiden kahden loppujenlopuksi aika tasavertaisen auton välillä se että kyllästyin Opelin huoltoon, en tosin odota Skodaltakaan mitään ihmeitä.
Skodan puolesta puhuvat myös laadukkaamman ja suuremman oloiset sisätilat sekä niinkin pieni asia kuin huomattavasti äänenlaadultaan parempi cd-soitin. Ksenoneja on myöskin mukava päästä kokeilemaan. Opel jäisi noin 3000 halvemmaksi, mutta jos siihen sitten vaikka laittaisi lisävarusteiksi nuo ksenonit ja paremman soittimen, niin hinta menisi mututuntumalla tonnin pari yli. Pelkästään soittimen vaihtaminen Opeliin tekee nimittäin 1900 lisää! Myös suksiluukun puute Opelissa häiritsee kun talvisin tulee jokunen kerta per viikko sitäkin harrastettua.
Itselläni on muuten ollut nyt neljä Opelia peräjälkeen, joten vaihtelukin lienee terveellistä, ettei vaan leimaantuisi
Olisipa mielenkiintoista tehdä katugalluppi näiden kahden ulkonäöstä? Lopputuloksesta tuskin on kenelläkään epäselvyyttä.
Rehellisesti sanoen Astran ulkomuoto on hintaluokassaan tavanomainen, eli Corolla, Kia, Huyndai, Nissan, Mazda jne. linjassa. Eli ei erota massasta, mitä samaa ei voi sanoa Octaviasta.
Itse asiaan on hienoa jos Opel on päässyt yli kymmenen vuoden kujanjuoksustaan. Toivotaan että merkki pääsee myynnissä myös osoittamaan laadun paranemisen....
Vaikuttaisi siltä että on päässyt ainakin laadun suhteen. Miten pian sitten näkyy myynnissä, se on eri asia.
Erityisesti Keski-Euroopassa Astra on kyllä myös hinnoiteltu kilpailukykyisesti, taitaa olla Saksassa pari-kolmekin tonnia halvempi kuin pahin kilpailijansa Golf. Golfin heikko myynti sen alkuvaiheessa pakotti alentamaan hintaa ja lisäämään varusteita, koska saksalaiset valitsivat mieluummin Astran jossa oli vastaavat (paremmat?) ominaisuudet halvemmalla.
No jos katugalluppia kaipaatte, niin ääni Opelille noista kahdesta. Octavian ulkomuoto palkittu? Ketä näitä palkintoja jakaa S Wonder ilmeisesti. En nyt väitä että Opel on mikään repäisy valtavirrasta, mut että näistä kahdesta Skoda persoonallinen. Niin ja en edusta/omista kumpaakaan merkkiä.
Tämä satunnainen ohikulkija antaa ulkonäköpisteet mukavan särmikkäälle Astralle, erityismaininta GTC:lle.
Jeps, pitkästä aikaa ooppelissa on ollut jonkinlaista muotoilullista otetta. Omaan silmään tuo 3-ovinen sekä farkku sopivat hyvin. Itse sanoisin, että Astra on ulkonäöllisesti Octaviaa urheilullisempi mutta Octavia ehkä hienostuneempi / tyylikkäämpi.
Eli molempi parempi, annan ääneni molemmille
Rehellisesti sanoen Astran ulkomuoto on hintaluokassaan tavanomainen, eli Corolla, Kia, Huyndai, Nissan, Mazda jne. linjassa. Eli ei erota massasta, mitä samaa ei voi sanoa Octaviasta.
No voi LOL! Tämän hetkinen gallupin tulos on 3-0 Astran hyväksi.
Ulkonäköasioista nyt tiedä, mutta ne nyt ei ole päällimmäisinä auton valinnassa, kun sisältä päin sitä kuitenkin tulee pääasiassa katseltua. Perhekin on jo perustettu niin naisiakaan ei autolla tarvitse houkutella, kymmenisen vuotta sitten näkökanta olisi voinut olla toisin
Paljon yksin matkaa taittavana auton tärkeimmät ominaisuudet ovat kohtuullinen melutaso ja kulutus, ajettavuus, vähäinen huollontarve ja radio.
Kaaheen näkönen kökkyrä tuo uus Opel Astra! Edellinen malli nyt oli vielä ihan kuosissaan, mutta nykyinen versio aiheuttaa lähinnä pahoinvointia sitä katsottaessa.Nämähän ovat tietysti mielipideasioita,mutta näistä kahdesta Skoda vie minulta tyylipisteet kotiin luvuin 100-0!
Minulle on tärkeintä päästä pisteestä A pisteeseen B. Opelini ei sitä tehnyt, mutta varmaan moni muu Opeli sen tekee. Minun esteettinen- ja värisilmä on ruskea, istun sen päällä usein joten ulkonäöllä ei isoa merkitystä! Jos pitää pirssin siistinä ja kunnossa niin se voittaa monet huonosti pidetyt komeammat!
Hmmm, uusi nimimerkki audison kirjoitti juuri ensimmäisen viestinsä tähän foorumiin...
Nimimerkki audison
Viimeksi kirjautunut Wed Nov 02 02:00:00 EET 2005
Viestejä keskusteluissa 1 kpl (0% kaikista viesteistä)
Ettei vaan olisi Rampe2 sivupersoonassaan
"Akkamaisia" piirteitä alkaa etsiä kirjoittajien taustalla olevia motiiveja. Tällä en tarkoita halventaa naisia. Termi vaan on erittäin kuvaava. Minulle riittää kyllä yksikin nimimerkki.
Niin siinä sitten kävi että auto tuli vaihdettua. Mutta mutta autokaupan kiemurat ja muut sattumukset aiheuttivat sen että pihassa seisookin parin vuoden ikäinen VW Passat tdi farmari....
Pääsyy tähän oli se että oman Vectran suoramyynti osoittautui liian pitkälliseksi prosessiksi ja skodan liikkeiden hyvitykset olisivat jääneet liian pieniksi jos sen olisi vaihdossa laittanut. Vectran suoramyynti ei siis ottanut tuulta alleen vaan yksityisen myyjän kanssa vaihtamalla sain hinnat kohdilleen ja oman auton menemään samalla.
Aika näyttää millaiset kaupat tuli tehtyä, mutta ainakin parin sadan kilometrin jälkeen valinta vaikuttaa hyvältä. Jos ei skodaa tullutkaan niin ainakin vag tekniikkaa kolmentoista vuoden Opel taipaleen päätteeksi.