Olen loukussa

1 kommentti

TM:n pääkirjoitus: "Talouden mittarien mukaan Suomessa pitäisi mennä oikein hyvin, mutta kun katsoo kadulla ympärilleen, asiaa on vaikea uskoa. Autokantamme on nimittäin Länsi-Euroopan vanhinta". On hienoa ja todella laajakatseista Martti Merilinnalta huomata ettei asia olekkaan niin kuin talouden mittarit osoittavat. Kerron Merilinnalle salaisuuden, katso ympärille laajemminkin kuin autoliikkeiden ja rahoittajiesi autoliikkeiden pihalta ja huomaat ettei talouden hyvät mittarit koske kuin alle puolta äestöstä. Toinen puolisko maksaa tämän mittarin tulosta eikä siis ole maksanut elätäjiesi maahantojien ja myyjien hyvinvointia.

Merilinna ylistää autotekniikan huokeita edsitysaskelia, mutta kun jätetään "tekniikan maailman" ylistyslauseet mainosteksteistä pois, niin
huikeaa on kymmenessä vuodessa tapahtunut. Vikatilastoja ja autovahinkokeskuksen lunastusautoja katsellessa huomasin esim ettei eräiden autojen moottorit kestä roiskevettä kostealla tiellä, Merilinna ylistää täääaista tekniikkaa, mutta autojen edelliset omistajat tuskin on samaa mieltä. Mutta edelliset omistajat eivät saakkaan mainostuloja autoistaan. Teknistä edistystä on myös se että raesade tai takaluukun kolhu laukaisee airbagit ja telkee autosta lunastuskelpoisen ja lähes mahdottoman korjata. Taas huimaa tekniikan kehitystä. Listaa voi jatkaa vielä pitkään, joten palaan asiaan.
Tehokaat autot toimivat rikkaalla polttoaineseoksella mikä taas kasvattaa hiilidioksidipäästöjä. Merilinna ylistää tätäkin huikeana teknikan kehityksenä, mutta mainostuloista vapaat mielipiteet on takuulla eri mieltä.
Kymmene vuotta sitten katalysaattoritekniikka oli jo kunnossa muta moottorit eivät olleet yhtä tehokkaita ja siis hiilidioksidi päästöt pienenpiä, Merilinnan mielestä siis huono asia.

Merilinnan mainitsee verouudistuksen mainostulojen tai siis autokannan uudistajana ja hankintahinnan alentajana. Tämä on taas
valheellista disinformaatiota. Todellisuudessa veronalennus oli tulonsiirto meidän yhteisistä varoista maahantuojille ja valmistajille, ja siinä ohessa mainostuloihin , jonka me myös maksoimmme. Esimerkiksi kaksi euroopalaista (en piilomainiosta en siitä hyödykkään mitään) autonvalmistajaa laittoi vanhan tekniikan ympärille uudet lokasuojat, maskin ja kojetaulun, ja jälleen TM ylisti uutta autoa jota myös mainostettiiin kolmessa seuraavassa TM:ssä. Mutta miksi esim 4 muuta autolehteä ei antanut saman tyylistä ylistävää mainosttestiä samoista autoista, ei niissä ollut mainoksiakaan.
Pieni ja keskituloisten Suomalaisten puolesta toivon että vältymmeMerilinnan ylistämältä autoverouudiskselta ja velkaloukulta, autoiun kokonaisrahastus ei koskaan alene. Toivottavasti vältymme myös yhteisen verovarallisuuden siirrolta autoliikkeille ja autonvalmistajille. Verorahoilla rakennetaan hyvinvointiamme mutta Merilinnan ylistämä autoveronalennus on vain tulonsiirto TM:n mainosinformaation rahoittajille.
Me kaikki rehelliset ihmiset voimme olla ylpeitä 10 vuotta vanhoista toimivista autoistamme. Jätetään autonmyyjien hyvinvointi Merilinnan murheeksi. Mutta ikävä kyllä Merilinnan ja vastaavien ns informaatio tehoaa asiaa tietämättömiin kansanedustajiin ja pahimmassa tapauksessa alamme pian maksamaan huikeaa käyttömaksua ilman autonhintojen todellista alennusta vain veron aletessa.
Lähden taas "loukulla" työmatkalle.

  
  • Olen siinä samaa mieltä, että autojen hinnat ovat Suomessa hävyttömän korkeita. Mutta elämme markkinataloudessa ja niin autotehtaat kuin jälleenmyyjät ovat liikeyrityksiä, eli haluavat mahdollisimman hyvän katteen. Myös valtiovalta haluaa oman osansa. Uusien autojen kauppa ainakin tilastojen mukaan on käynyt melko hyvin, eli kyllä suomalaiset pystyvät ostamaan uusia autoja, kiitos elintason nousun, se on tosiasia. On tietenkin valitettavaa että pieni osa autoilijoista joutuu valitsemaan kulkineensa vain vaihtohalleista, mutta mielestäni tämä ryhmä on hyvin marginaalinen. Kyllä autot ovat huomattavasti luotettavampia tänään kuin joskus 70-luvulla, kiitos uuden tekniikan monella alueella. Ostan itse aina kulkineeni uutena, ja kyllä huomaa eron vanhempiin malleihin. On myös turhaa arvostella jotain lehteä tai toimittajaa siitä että arviovat autoja ottamatta huomioon pienen vähemmistön heikompaa tulotasoa. Päästöt tai muut ekologiset asiat ei tosiasiassa itseäni paljoa kiinnosta, Haluan vain että auto on laadukas ja suhteellisen tehokas.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit