Ei ikinä enää peugeot´a!

37 kommenttia
«1

Omaan Peugeot 307 Sw hdi:ni on vaihdettu jo viiden tuhannen euron edestä osia. Autolla on ajettu vasta 90tkm. Pientä listaa: Vilkku temppuili: vaihdettiin ratin akselilla oleva elektroniikkaboksi 500€, lamppuja palaa melkein kerran viikossa, useimmiten takaa. Äänimerkki ei toiminut, liitin oli irti, vetokoukun virtapistoke oli niin hapettunut ja kuraa täynnä että perävaunulle ei tullut sähköä. Istuinlämmitin hajosi: koko kuljettajan istuimen verhous täytyi repiä irti ja vaihtaa. Auto tärisi vedätettäessä: tilattiin ranskasta vetoakselit(n.800€ kpl) , ei auttanut. Sitten tilattiin koko kytkinpaketti(n.1500€) , ei auttanut. Sitten vaihdettiin edestä alatukivarret(n.500€ kpl) silloin tärinä loppui mutta viikon päästä auto jätti tielle: koko vauhtipyörä oli aivan sökönä. Sen hintaa en nyt muista mutta ei se ainakaan halpa osa ollut. Auto seisoi lähes kaksi viikkoa korjaamolla. Onneksi sentään sain vuokraauton korjaamon laskuun.
Onneksi nämä kaikki ovat vielä menneet takuuseen mutta kohta takuukaan ei enää suojaa niin mitäs sitten tehdään? Pitääkö mennä ottamaan lainaa vai mitä että saa auton tielle... Lisäksi auton alkuperäis renkaat (Dunlop) olivat aivan luokattoman nopeat kulumaan. En päässyt niillä kuin puolitoista kesää kun täytyi jo ostaa renkaat. Uudet Michelinit ovatkin sitten olleet aivan huippurenkaat.
Tänään kojelautaan syttyi valo hiukkassuodattimen lisäaineen vähyydestä. Menin pikahuoltoon. Siellä sanottiin: "Näissä on nykyään 120000 lisäysväli siksi emme täyttäneet säiliötä 80-kympin huollossa" Ohjekirjassa lukee 80000. Myös TM:n käyttötestissä oli sama lukema. Täyttö maksaa vaivaiset 800 euroa... Herää kyllä vahva epäillys peugeotin huollon ammattitaitoa kohtaan. Muutenkin huolto on ollut todella kallista ja työt on tehty hutiloiden. Myös kun on tilannut ajan huoltoon, ensimmäinen vapaa huolto on ollut vasta reilun kahden viikon päästä.
Huonompaa autoa en ole omistanut. Edellisellä autollani sitikalla päästelin 190tkm ilman mitään ongelmia. Vaikka autot tulevat samasta konsernista niin silti näissä näemmä esiintyy näin mittavia laatueroja.

  
  • Vaihda autoa ja merkkiä!

      
  • Ajatelepa, miten ihanaa ja suurenmoista on ajaa autoa, joka toimii! Vaihda japanilaiseen jo huomenna - se kannattaa AINA!

      
  • Kyllä tuon konsernin autoissa on laatueroja ollutkin, on silti ihme, että toinen auto toimii loistavasti ja toisessa on sitten se tunne "jatkuvasti jotain pientä". Jos olit Citroeniin tyytyväinen, miksi vaihdoit Peugeotiin?

    Toisin päin, jos et ollut tyytyväinen Peugeotiin, oletko vaihtamassa takaisin Citroeniin?

    Tuskinpa Ranskalaisiin tottunut mihinkään Japanilaiseen vaihtaa, Ranskalaisissa autoissa kun tuntuu muuten tuo mukavuus, meluttomuus ja ajettavuuspuoli olla aika hyvin hallussa. Kun näitä ominaisuuksia on ehkä tottunut autoltaan vaatimaan, ei Toyota ole ihan ensimmäisenä listalla. Kaikki on siitä kiinni mitä arvostaa, itse arvostan kyllä muutakin kuin luotettavuutta. Tähän väliin täytyy kyllä myöntää, että uusi Avensis oli koeajon perusteella suht. mukava/hiljainen ja kohtuullinen ajettava...

      
  • Lainaus:
    22.10.2004 klo 20:16 Essential kirjoitti
    Omaan Peugeot 307 Sw hdi:ni on vaihdettu jo viiden tuhannen euron edestä osia. Autolla on ajettu vasta 90tkm. Pientä listaa: Vilkku temppuili: vaihdettiin ratin akselilla oleva elektroniikkaboksi 500€, lamppuja palaa melkein kerran viikossa, useimmiten takaa. Äänimerkki ei toiminut, liitin oli irti, vetokoukun virtapistoke oli niin hapettunut ja kuraa täynnä että perävaunulle ei tullut sähköä. Istuinlämmitin hajosi: koko kuljettajan istuimen verhous täytyi repiä irti ja vaihtaa. Auto tärisi vedätettäessä: tilattiin ranskasta vetoakselit(n.800€ kpl) , ei auttanut. Sitten tilattiin koko kytkinpaketti(n.1500€) , ei auttanut. Sitten vaihdettiin edestä alatukivarret(n.500€ kpl) silloin tärinä loppui mutta viikon päästä auto jätti tielle: koko vauhtipyörä oli aivan sökönä. Sen hintaa en nyt muista mutta ei se ainakaan halpa osa ollut. Auto seisoi lähes kaksi viikkoa korjaamolla. Onneksi sentään sain vuokraauton korjaamon laskuun.
    Onneksi nämä kaikki ovat vielä menneet takuuseen mutta kohta takuukaan ei enää suojaa niin mitäs sitten tehdään?


    HÖPÖ HÖPÖ... Kuka tuon tarinan keksi? Amislaiset koulun välitunnilla? Nuo hinnatkin on ihan päästä keksitty? :smile:

      
  • -> Anders-Simo

    Kärsimystähän se elämämme on täällä maan päällä. Parempi kuitenkin vaikka yksi kivulias päivä viikossa kuin jatkuvaa kärsimystä joka päivä.

      
  • " vetokoukun virtapistoke oli niin hapettunut ja kuraa täynnä että perävaunulle ei tullut sähköä. "

    Tämä nyt ei ainakaan ollut Peugeotin vika, ja kyseinen lausahdus vie itse asiassa uskottavuuden koko postaukselta.

    Toisaalta, maanantaikappaleita on aina ollut ja tulee aina olemaan, mutta onneksi meillä on takuu ja kulttajansuoja. Jos vauhtipyörä on hajonnut ja vaihdettu uuteen niin tuskin se enää uudelleen leviää?

      
  • Eikö Citikka ole vikaisempi auto kuin Peugeot. Kun olen katsonut vähän vanhempien Peugeotin vikalistoja, niin ei ne mitään järjettömän pitkiä ole. Ehkä tuo oli harvinaisen vikainen yksilö? Peugeotissa on hyvät tilat, ajettavuus, "vähä meluinen", mukava jousitus ja muutenkin ihan ok talviautokin. Mikä olisi parempi auto mielestäni, jos mietit oikein tarkkaan (tietysti samasta hintaluokasta)?

      
  • Nii-i mikshän tuli vaihdettua pösöön...
    Täytyy kyllä myöntää että hinnoissa voi olla 50 €:n heittoja suuntaan ja toiseen kun en ihan tarkalleen muista niitä. Niitä on katsokaas ollut niin paljon muistettavana;)
    Olen kyllä miettinyt vahvasti japanilaiseen siirtymistä. Ainakin tuo ensi syksynä tuleva Mazda 5 kiinnostaa. Täytyy vain seurata minkälainen hinta sille saadaan sorvattua.
    Se vetokoukun pistoke oli todellakin aivan kauheassa kunnossa. Se ei kyllä ollut peugeotin vika mutta silti.. Ei se ainakaan laatumielikuvaa paranna.
    Niin toivottavasti se vauhtipyörä kestää. Muuten auto on ollut todella mukava. Hyvät tilat, lasikatto sekä vääntävä moottori. Kyseessä voi todella olla maanantaiyksilö ja himppu huonoa tuuria.

      
  • Tuli muuten nyt tässä mieleen että niinhän se oli että hiukkassuodattimen huoltoon ei riitä pelkkä lisäainesäiliön täyttö vaan koko suodatin pitää vaihtaa. 800 €...

      
  • Katsoin eilen Peugeot 307:sta "kestotestiä", on siinä todella paljon pikku vikoja. Muutenkin ihmiset ovat valittaneet, en olisi uskonut.

      
  • Lainaus:
    23.10.2004 klo 10:45 Niki Kari kirjoitti
    Kyllä tuon konsernin autoissa on laatueroja ollutkin, on silti ihme, että toinen auto toimii loistavasti ja toisessa on sitten se tunne "jatkuvasti jotain pientä". Jos olit Citroeniin tyytyväinen, miksi vaihdoit Peugeotiin?

    Toisin päin, jos et ollut tyytyväinen Peugeotiin, oletko vaihtamassa takaisin Citroeniin?

    Tuskinpa Ranskalaisiin tottunut mihinkään Japanilaiseen vaihtaa, Ranskalaisissa autoissa kun tuntuu muuten tuo mukavuus, meluttomuus ja ajettavuuspuoli olla aika hyvin hallussa. Kun näitä ominaisuuksia on ehkä tottunut autoltaan vaatimaan, ei Toyota ole ihan ensimmäisenä listalla. Kaikki on siitä kiinni mitä arvostaa, itse arvostan kyllä muutakin kuin luotettavuutta. Tähän väliin täytyy kyllä myöntää, että uusi Avensis oli koeajon perusteella suht. mukava/hiljainen ja kohtuullinen ajettava...


    Itse sain kunnian ajella 307 sw 2,0:lla. Meluisampi, kovempi jousitus, arkisempi, muovisempi ja rämisevämpi sisustus, kuin omassa vanhassa Toyossa, joka ei tod. ole huippu juuri missään! Lisäksi vanhan kunnon ajan ranskisten miellyttävistä ajo-ominaisuuksista ei ollut tietoakaan. Jousitus täristää ja sitten kun tulee isompi monttu, jousitus antautuu täysin. Ei mulle ainakaan...

      
  • 307 on hiljainen, siinä on hyvä jousitus ja tilat ja tilojen muunneltavuus. Ajettavuudenkin uskoisin olevan aika hyvä. Kyllä tuo noilla ominaisuuksilla Corollan voittaa!

      
  • Lainaus:
    26.10.2004 klo 11:02 Tuomas kirjoitti
    307 on hiljainen, siinä on hyvä jousitus ja tilat ja tilojen muunneltavuus. Ajettavuudenkin uskoisin olevan aika hyvä. Kyllä tuo noilla ominaisuuksilla Corollan voittaa!

    Taitaa olla sitten kuulo-, ja tuntoaisteissa ainakin vikaa meikäläisellä!
    Minulle tuli Talbot lähinnä mieleen, lukuunottamatta jouistusta...

      
  • Ainakin -89 mallin 309 peugeot hakkasi alustalleen ja ajoiminaisuuksissa -97 carinan mennen tullen, ja kyllä toyotissakin vikoja näkyy riittävän aivan omiksi tarpeiksi...

      
  • Lainaus:
    26.10.2004 klo 12:08 HMT kirjoitti
    Lainaus:
    26.10.2004 klo 11:02 Tuomas kirjoitti
    307 on hiljainen, siinä on hyvä jousitus ja tilat ja tilojen muunneltavuus. Ajettavuudenkin uskoisin olevan aika hyvä. Kyllä tuo noilla ominaisuuksilla Corollan voittaa!

    Taitaa olla sitten kuulo-, ja tuntoaisteissa ainakin vikaa meikäläisellä!
    Minulle tuli Talbot lähinnä mieleen, lukuunottamatta jouistusta...

    Jos et luota minuun, lue Tekniikan Maailman tai tuulilasin testejä ja katso mitä ne sanoo.

      
  • Eihän kukaan haukkunut aikoinaan Ladaakaan! Sillä Suomi nousi pyörille -70 luvulla. Kehuttiin hyväksi ja lämpimäksi autoksi. En tiedä kun ei ole ollut. Tuulipukukansa sai vähitellen maistaa Länsi-autoja, tosin Kauko-Itä-autojen muodossa. Corolla on kuin Lippalakki, verkkarit ja tuulipuku. Niitä Suomi käyttää ja niillä kulkee. Kuka Corollaakaan viitsisi haukkua, halvat varaosat, käy ja kulkee, paalaukseenkan ei mene, kun nuoriso jaksaa räplätä niitä edelleen.

      
  • Corolla on kuin Lippalakki, verkkarit ja tuulipuku

    Muutaman vuoden päästä se on niin että korealainen/kiinalainen on kuin tuulipuku, verkkarit ja lippalakki.

      
  • Lainaus:
    26.10.2004 klo 13:26 Tuomas kirjoitti
    Lainaus:
    26.10.2004 klo 12:08 HMT kirjoitti
    Lainaus:
    26.10.2004 klo 11:02 Tuomas kirjoitti
    307 on hiljainen, siinä on hyvä jousitus ja tilat ja tilojen muunneltavuus. Ajettavuudenkin uskoisin olevan aika hyvä. Kyllä tuo noilla ominaisuuksilla Corollan voittaa!


    Taitaa olla sitten kuulo-, ja tuntoaisteissa ainakin vikaa meikäläisellä!
    Minulle tuli Talbot lähinnä mieleen, lukuunottamatta jouistusta...

    Jos et luota minuun, lue Tekniikan Maailman tai tuulilasin testejä ja katso mitä ne sanoo.

    Luotankin vain OMIIN KOKEMUKSIINI

      
  • No mitäs vikaa tuulipuvussa sitten on :smile:
    Mieluummin meikä tuulipuvun valitsee näihin pohjolan vaihtuviin olosuhteisiin kuin ranskalaisen pikkutakin ja korkokengät :sunglasses:
    Ja kyllä ne ajo-ominaisuudet ranskiksissakin aina välillä vaihtelee...olihan edellinen C5 aika susi suuntavakavuudessa. Tuleva malli ainakin koeajojen mukaan parempi.

      
  • Lainaus:
    26.10.2004 klo 15:33 HäRVeli kirjoitti
    No mitäs vikaa tuulipuvussa sitten on :smile:
    Mieluummin meikä tuulipuvun valitsee näihin pohjolan vaihtuviin olosuhteisiin kuin ranskalaisen pikkutakin ja korkokengät :sunglasses:
    Ja kyllä ne ajo-ominaisuudet ranskiksissakin aina välillä vaihtelee...olihan edellinen C5 aika susi suuntavakavuudessa. Tuleva malli ainakin koeajojen mukaan parempi.


    HäRVeli on nyt asian ytimessä! Joku vaan tykkää siitä pikkutakista tuulipukua enemmän ja onhan autossa lämmintä :tongue:

    Ennen oli tosiaan Lada suosittu niin kansan keskuudessa kuin lehdissäkin, nykyään ei enää Ladaa lehtien sivuilta löydy, mutta turha meidän on lehtiä syyttää oudoista, jotain osapuolta suosivista tuloksista. Nehän vain kirjoittavat, mitä kansa haluaa lukea :wink:

    Tiedättekös, miksi ennen vanhaan rengastestissä käytettiin meidän lehdissä niin useasti Saabia, jokin aika sitten Volvoa ja parina viime vuotena mm. Alfa Romeota? No siksi, koska maahantuojat ovat niin halunneet! Lehti ottaa auton siltä maahantuojalta, joka sitä eniten testiin tyrkyttää.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 27.10.2004 klo 01:30]
      
  • Kaikki ei aina tiedä mikä on itselleen parasta. Varsinkin jos on kokeillut vain yhtä tuotetta...

      
  • Lainaus:
    27.10.2004 klo 10:07 Tuomas kirjoitti
    Kaikki ei aina tiedä mikä on itselleen parasta. Varsinkin jos on kokeillut vain yhtä tuotetta...

    Jos minuun viittaat, niin on ollut aika monen maalaisia autoja, myös yksi Peugeot(405). Kuten mainitsin AJOIN 307:aa, jolloin tein havaintoni. Petyin siihen juuri siksi, että mielikuvani ranskiksista mukavuuuden ja ajettavuuden suhteen oli erittäin positiivinen aikaisempien kokemuksien perusteella. Kyllä varttisatkulla pitäisi saada toisenlainen kärry! Minusta kaiken maalaiset autot tänäpäivänä ovat kohtalaisen samankaltaisia ominaisuuksiltaan. Hieman värittömiä "pikkubusseja" mielestäni (poikkeuksia löytyy).

      
  • HMT en minä sinuun viitannut. Mutta viittasin tällaiseen "X on paras auto", "Ajan vain X:llä".

      
  • Toimittajatuttuni vieraili aikoinaan 80- luvulla ranskalaisessa autotehtaassa ja kehui kuinka hyvät ruoat siellä oli työläisillä.
    Ateriaan kuului mm. 1/2 pulloa punaviintä.
    Ei kai enään sentään mutta , ehkä joillakin on vielä omat eväät.
    Pikkufirmassamme tuli aikoinaan yhden Pösön huollot kalliimmiksi
    kuin kahden japanilaisen.
    Jos en olisi näin pihi , niin ajaisin ehkä Sitikalla, mutta kun
    Toyota Carinassa vm 97 ei ole ollut yhtään vikaa ,130000 ajettu ,
    niin en uskalla vaihtaa.

      
  • Lainaus:
    26.10.2004 klo 11:02 Tuomas kirjoitti
    307 on hiljainen, siinä on hyvä jousitus ja tilat ja tilojen muunneltavuus. Ajettavuudenkin uskoisin olevan aika hyvä. Kyllä tuo noilla ominaisuuksilla Corollan voittaa!


    Varmasti... ei sitten harmita kun istuu tien poskessa. On mukava jousitus, ohi ajavien autojen melu ei häiritse ja tilatkin saa muunneltua majoituskäyttöön mikäli apu viipyy.. :grin: :tongue:

    Äkkiä vaihtoon ennen kuin takuu loppuu!

      
  • Osta vanha diesel-mese. Ei taatusti yhtään isoa vikaa alle miljoonan kilometrin. Toimii kuin tauti. Ainoa auto, josta uskaltaisin sanoa, että siinä on luotettavuutta, ja todisteita löytyy 30-v ajalta. Ominaisuudet onkin sitten eri juttu :grin: .

    Omassa käytössäni en ole missään vaiheessa huomannut, että autoissa olisi merkeittäin suuria eroja vikojen määrissä. Ei Toyota ole osoittautunut yhtään sen paremmaksi kuin muutkaan. Viattomin autoni on itse asiassa ollut Ford: Focuksessa minulla ei ollut yhtään ainutta varsinaista vikaa parin vuoden aikana, tai itse asiassa siihen vaihdettiin jokin rele vuosihuollossa. Siis yksi vika, jota ei kylläkään ollut huomannut vielä missään. Toyotalla tuli samassa ajassa kolme korjaamoreissua, voimmeko siis tämän mahtavan ja kattavan aineiston perusteella vetää "tilastollisen" päätelmän, että Toyotassa on kolme kertaa enemmän vikoja kuin Fordissa???

    Sen olen kylläkin havainnut, että kun pysyy tuossa Golf-Focus-Corolla-307 luokassa, niin kulut pysyvät parhaiten kurissa ajoi sitten minkä merkkisellä tahansa. Ja vikojakin on vähemmän, kun on vähemmän mitä mennä rikki.

      
  • "voimmeko siis tämän mahtavan ja kattavan aineiston perusteella vetää "tilastollisen" päätelmän, että Toyotassa on kolme kertaa enemmän vikoja kuin Fordissa???"

    Vastaus: Emme voi :sunglasses:

      
  • Itselläni oli joskus 306 -farmari, jonka hankin uutena. Olen sen vikalistan joskus tänne kirjaillut, enkä nyt jaksa piinata itseäni moisilla muistoilla enempää. Huippu hommassa oli, ettei maahantuoja suostunut esim. auton kansivauriota korjaamaan takuuseen.

    Peugeotia en enää osta. Ennenkaikkea äänestän lompsallani maahantuojaa vastaan, kun en muutakaan voi. Samaan kategoriaan menevät valitettavasti muutkin "Ranskan rapeat". Ei riitä rahat moisiin kokeiluihin enää.

    Kevennyksenä muistellaan vaikkapa Ranskan laivaston ylpeyttä, ydinkäyttöistä lentotukialusta jonka rakentaminen kesti noin 20 vuotta. Kun paatti saatiin pari vuotta sitten valmiiksi, huomattiin insinoorin laskeneen aluksen kiitoradan sikäläisille hävittäjille liian lyhyeksi...

      
  • -88 alkaen oli leasing 405. Itse auto oli viaton peli, hyvät ajo-ominaisuudet, silti omaksi omistusautoksi en ole hankkinut Ranskalaista. Muotoilu on kaunista, esim. uusi 407 SW malli, Saksalaiset ovat yksinkertaisesti luotettavempia, sitten on Japsit jotka ovat ottaneet juuri luotettavuuden suurimmaksi tekijäksi mainoskampanjoissaan. Silti kori mätänee pois, ja miksi luotettavuutta on haettava 14.000km:n päästä kun saman saa paljon lähemmältä? Ellei sitten muoto tai jokin muu ominaisuus vaikuta asiaan. Kauneshan on katsojan silmissä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit