Kuinka suureksi keula kasvaa?

10 kommenttia

Tässä lienee virityspajan alan ennätys:

www.automotorundsport.de/news/fotoshows/asma_mercedes_cls_shark_ii.96994.htm

Aivan alussa kuului hieman soraääniä uusien oliko Pösöjen ja Chryslerien keuloista. Nyt ei pahemmin kukaan kommentoi enää kun suuriin keuloihin on totuttu.

  
  • No eikös auto ole omistajansa ...jatke. Henkilöstä riippuu, kuinka paljon pitää jatkaa...

      
  • Itsekin katselin tuon Mersun kuvaa ihaillen! Ei voi kuin ilolla tervehtiä tuota muotokielen suuntausta, jossa auton grilli kasvatetaan karikatyyrimaisiin mittoihin a la Aku Ankka ja Batman!

    Suuntaus on oikea ja esteettinen. Lisäksi siinä on annos tervettä pöyhkeilyä ja paradoksaalista kyllä, jopa itseironiaa ja camp-huumoria! Autojen muotojen tulee olla räiskyvät, runsaat, sarjakuvamaiset, henkeäsalpaavat, ylväät, röyhkeät, aggressiiviset ja huumorintajuiset.

    Tylsyyden esikuvat ovat 80-luvun Audi 80 ja Nissan Bluebird. Nykyaikana tylsyyden soihtua vievät eteenpäin oikeastaan vain Volkswagen ja Kia. Audikin on jo oppinut kunnon irvistyksen.

    Eli hyvältä vaikuttaa muoti. Tässä muutamia autoja, jotka ovat oppineet jo asianmukaisen, kujeilevan miehekkään ja itseironisen irvistyksen:

    Audi A6
    Chrysler 300C
    Peugeot 407
    Mitsubishi Lancer ( konsepti )
    Nissan Skyline GT-R ( konsepti )
    Alfa-Romeon uusi sukupolvi
    Rolls-Royce Phantom
    Fiat Punto ( uusi )

    Mukava nähdä, että pitkällisen odottelun jälkeen autojen maskeissa tapahtuu jälleen ja hieman rohkeammalla otteella. Yksilöllisyys on nyt valttia. Valmistaja toisensa jälkeen ( ennemmin tai myöhemmin ) on voimakkaasti hakenut autoihinsa sukunäköisen ja persoonallisen ilmeen. Erityisen kunniamaininnan saavat Alfa ja Subaru. Alfan keula on seksikäs samoinkuin Subarun Tribecassa esittelemä komistus.

    Nyt vain kaivataan LISÄÄ kromia eivätkä keulakoristeetkaan olisi pahitteeksi!


      
  • En oikein tiedä, onko tuo A-S:n kommentti ironiaa vai ei :grin:

      
  • Vaikea sanoa.
    Tylsin keula aikoinaan oli Passatin umpikeulamallissa -88-92 ja monessa muussa -80 mallissa.
    Onkohan A-S nyt vaihtanut talvirenkaat alle? Tosin liikumme aikalailla 0-kieppeillä vielä. :grin: Itse vaihdoin 1 viikko sitten.

      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 15:05 SixPack kirjoitti
    Onkohan A-S nyt vaihtanut talvirenkaat alle? Tosin liikumme aikalailla 0-kieppeillä vielä. :grin: Itse vaihdoin 1 viikko sitten.

    En ole vielä hankkinut uusia kitkarenkaita, mitä vaihtaa. Saattaa olla, etten hanki tänäkään talvena (Q:t voisi silti ostaa varastoon), koska saan ajella pääasiassa suolattuja pääteitä talviajo-ominaisuuksiltaan erinomaisella VW Passat Syncro vm -98:lla. Nastoja en ole kaivannut tai ainakaan välttämättä tarvinnut näiden renkaiden aikana, mikä on vahva peruste jatkaa samalla linjalla. Ei auto, renkaat tai keli aiheuta onnettomuutta, vaan kuljettajat.

    Nastoilla olen kyllä ajanut yhden kolarin (syy ei ollut minussa) ja kerran luisuin maantiellä penkkaan. Todennäköisesti tällä autolla ja kitkoilla sitäkään ei olisi päässyt tapahtumaan, vaikka tienpinta oli peilillä nollan tuntumassa.

    En toki väitä, ettei renkaan pidolla olisi mitään merkitystä. Olen aiemmin pyörähtänyt ja havainnut muuta kautta jo kuluneiden kesärenkaiden liukkauden joulukuun alkupuolella odotellessani pysyvän talven tuloa.

    EDIT: Jos tämä kaveri häipyy teiltä ennen ensi kevättä, niin on ymmärrettävää arvuutella kuluneiden renkaiden ja kovan pään osuutta asiaan.

    [mikahe muokkasi tätä viestiä 26.11.2005 klo 20:36]
      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 10:33 SixPack kirjoitti
    Tässä lienee virityspajan alan ennätys:

    www.automotorundsport.de/news/fotoshows/asma_mercedes_cls_shark_ii.96994.htm

    Aivan alussa kuului hieman soraääniä uusien oliko Pösöjen ja Chryslerien keuloista. Nyt ei pahemmin kukaan kommentoi enää kun suuriin keuloihin on totuttu.


    Luulen että näissä keuloissa on kysymys muotoilun lisäksi myös turvallisuusasioista. Kun nokka on pitkä, siihen on helppo rakentaa painuvia vyöhykkeitä eikä moottoriosasto ihan ensimäisenä ole ohjaamon puolella.

      
  • Lainaus:
    27.11.2005 klo 19:24 AkiK kirjoitti
    Luulen että näissä keuloissa on kysymys muotoilun lisäksi myös turvallisuusasioista. Kun nokka on pitkä, siihen on helppo rakentaa painuvia vyöhykkeitä eikä moottoriosasto ihan ensimäisenä ole ohjaamon puolella.

    Kun katsoo vaikkapa Renaultin eri automalleja, huomaa, että keulaltaan vaikka minkä muotoinen kottero kerää täydet 5 EuroNCAP-pistettä. Eli siinä suhteessa hyviin tuloksiin päästään lyhyelläkin keulalla.

    AkiK saattaa kuitenkin olla oikeassa: kuten aiemmin olen kirjoitellut, EuroNCAP-kolaritestit eivät kerro koko totuutta auton kolariturvallisuudesta. Todellisissa onnettomuuksissa pitkästä keulasta saattaa olla apua, jos auton rakenteet on muuten oikein suunniteltu.

      
  • Varsin tyylikkään näköinen. Yhdyn kyllä Anders-Simon ajatuksiin siinä että autoja tehdään liikaa miellyttämään enemmistöä. Tai niin autotehtaat ainakin luulevat tekevänsä. Monesti suunnitellaan autoja joista kukaan ei pidä. Toisaalta jos joku ns. tavallinen auto varustetaan räväkällä tyylillä, ei siitä välttämättä ulkonäkönsä takia tulisi kovin haluttava, koska naapuri saattaisi ostaa samanlaisen.

    Hyvä esimerkki ns. Batman-tyylistä on Maybach Exelero. Kuvia esim. täällä: http://www.conceptcar.ee/maybach/exelero/index.html

    Muistaakseni auto on suunniteltiin suurinopeuksisten renkaiden testipenkiksi.

    [simBanssi muokkasi tätä viestiä 02.12.2005 klo 13:23]
      
  • Lainaus:
    02.12.2005 klo 13:21 simBanssi kirjoitti
    Hyvä esimerkki ns. Batman-tyylistä on Maybach Exelero. Kuvia esim. täällä: http://www.conceptcar.ee/maybach/exelero/index.html

    Kaukaa sinäkin hait linkin. Tekstistä en tajua mitään, oisko taustasi ja nimimerkki takana? :sunglasses:

    Vaihteeksi Lontoonkieltä vaikka suosin saksaa yleensä ja linkkejä, koska sieltä kaikki on kopioitu ja tulee kuitenkin:

    www.germancarfans.com/photos.cfm/photoid/3050512.001/maybach/1.html

      
  • Onhan sitä "nennee" tälläkin konseptiautolla, valitettavasti vaikka se tuotantoasteelle pääsisikin, sitä ei ilmeisesti saa pumppusuutin-tiisselillä, vai mitä SixPack:
    http://www.autoweek.com/news.cms?newsId=103629

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit