Tätä automaailma kopioi

19 kommenttia

kalliimman luokan autoissa. Oli Lexus, Infiniti tai jokin muu ei-Eurooppalainen auto, niin näistä linjoista, tästä suuntauksesta haetaan mallia, oppia, haetaan linjoja ja muotoja omiin merkkeihin jotka istuisivat edes jollaintapaa. Kykyjä ja osaamista on tultava oppimaan Eurooppaan asti, siksi suunnittelutoimistoja sikiää tännekin. Mutta minkäs teet kun kopioidaan ja vedetään vähän omaa linjaa sinne tänne. Tuleeko siitä tyylikäs kokonaisuus, kuten alkuperäinen? Ei tule! Ne ovat aina jotenkin sinneppäin. Tekniikka on ok ja pelaa hyvin, mutta sielu on kadoksissa ja henkeä, fiilistä yrityksistä huolimatta ei ole! Ja miksi olisi? Kopiossa ei vain sitä yksinkertaisesti ole. Jos minulla olisi rahaa, sijoittaisin sen alkuperäiseen.

www.automotorundsport.de/d/80474

  
  • Minä kyllä taitaisin ottaa aidon Lexuksen - en Eurooppalaista kopiota!
    Olisi laatukin vakiovarusteena. Voishan sitä Marsuakin harkita mutta lieneekö tuo tähti keulalla enää 2000-luvulla laaduntae? Liekkö DKW:kin Marsua parempi nykyään?

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 08.04.2005 klo 19:33]
      
  • Missähän se on päätetty mikä on alkuperäinen ja mikä on kopio, tilanne on samankaltainen jos rupeaisi syyttämään naapuria omakotitalon kopioinnista. Se että japsit perustavat muotoilustudioita eurooppaan, johtuu varmaan pyrkimyksestä vanhanaikaiseen muotoiluun, miellyttääkseen perivanhoillisia eurooppalaisia asiakaitaan

      
  • [quote title="08.04.2005 klo 20:02 misar kirjoitti"]
    Missähän se on päätetty mikä on alkuperäinen ja mikä on kopio, tilanne on samankaltainen jos rupeaisi syyttämään naapuria omakotitalon kopioinnista. Se että japsit perustavat muotoilustudioita eurooppaan, johtuu varmaan pyrkimyksestä vanhanaikaiseen muotoiluun, miellyttääkseen perivanhoillisia eurooppalaisia asiakaita

    just näin

      
  • Lainaus:
    08.04.2005 klo 18:44 SixPack kirjoitti
    Tekniikka on ok ja pelaa hyvin, mutta sielu on kadoksissa ja henkeä, fiilistä yrityksistä huolimatta ei ole! Ja miksi olisi? Kopiossa ei vain sitä yksinkertaisesti ole.


    Aika kovaa tekstiä, ettet nyt vaan olisi katkera japsiautoja kohtaan? Jos sinun mielestä japsiautoissa ei ole fiilistä, niin älä yleistä sitä koskemaan kaikkia. Minusta nimittäin japsiautoissa on fiilistä. Sä et vaan sitä ehkä ymmärrä, mutta hei, eihän kaikki voi kaikkia ymmärtääkään. Laitan stereoista japsityttöpoppia/rockia soimaan, niin kyllä on fiilistä, koita vaikka. Se piti vielä sanomani tosta fiilisasiasta, että eikö olekin niin, että meikäläisen fiilis on tällä kertaa oikea ja teikäläisen fiilis väärä. Sovitaan sitte ens kerralla silleen, että sun fiilis on silloin oikea ja mun fiilis väärä...

    Ja sitten toi kopiointi... Minusta on kanssa erittäin outoa, että monissa autoissa on samoja ratkaisuja kuten esim. 4 pyörää, etuvalot, katto, jarrupoljin, takaluukku, moottori jne. Mikseivät voi keksiä omia ratkaisuja näiden tilalle vaan kopioivat muita? Esim. pyörät voitaisiin korvata vaikka telaketjuilla, etuvalot korvata kynttilöillä, katto tehdä kankaasta, jarrupoljin korvata jarruvarjolla, takaluukku siirtää eteen ja moottori korvata vaikka työntäjillä. Silloin olisi jotain omaperäistä eikä tarvitsisi syyttää kopioinnista. Hohhoijaa...

      
  • Lainaus:
    08.04.2005 klo 20:02 misar kirjoitti
    Missähän se on päätetty mikä on alkuperäinen ja mikä on kopio, tilanne on samankaltainen jos rupeaisi syyttämään naapuria omakotitalon kopioinnista. Se että japsit perustavat muotoilustudioita eurooppaan, johtuu varmaan pyrkimyksestä vanhanaikaiseen muotoiluun, miellyttääkseen perivanhoillisia eurooppalaisia asiakaitaan


    Tai sitten voidaan ajatella, että jaappanilaiset ovat vihdoin pääsemässä eroon perivanhoillisesta japanilaisesta ajattelutavasta autojen suunnittelussa. Tällä viittaan lähinnä autojen mitottamiseen muile kuin japanilaista kokoa oleville henkilöille. Esim. 90-luvun lopun japanilaisiin pienempikokoisiin autoihin (esim. corolla) minun on ollut jotenkin vaikea asettautua tällä vain 181 cm normaalikokoisella vartalolla. Ja onhan tuollaisia autoja vieläkin (esim. Mitsu Lancer). Saman ikäluokan euroautoihin on aina mahtunut luontevammin.

    Sisänsä turha sättiä eurooppalaista tai japanilaista muotoilua, kummallakin on omat lähtökohtansa.

      
  • Lainaus:
    09.04.2005 klo 10:16 J R kirjoitti
    Aika kovaa tekstiä, ettet nyt vaan olisi katkera japsiautoja kohtaan? Jos sinun mielestä japsiautoissa ei ole fiilistä, niin älä yleistä sitä koskemaan kaikkia.

    Sorry boys, oli aivan pakko laittaa tämä juttu näin ja katsoa kuka vetää herneen nenään. Vähän petyin, olisin odottanut rajumpaa kannanottoa, mutta fiksua porukkaa täällä on, muuta ei voi sanoa.

    Tuossa Mesessä on muuten 630 hv mikä on mielestäni aivan älytöntä, vakio AMG antaa Full-Pull teholla 476.

      
  • "Ja sitten toi kopiointi... Minusta on kanssa erittäin outoa, että monissa autoissa on samoja ratkaisuja kuten esim. 4 pyörää, etuvalot, katto, jarrupoljin, takaluukku, moottori jne. Mikseivät voi keksiä omia ratkaisuja näiden tilalle vaan kopioivat muita? Esim. pyörät voitaisiin korvata vaikka telaketjuilla, etuvalot korvata kynttilöillä, katto tehdä kankaasta, jarrupoljin korvata jarruvarjolla, takaluukku siirtää eteen ja moottori korvata vaikka työntäjillä. Silloin olisi jotain omaperäistä eikä tarvitsisi syyttää kopioinnista. Hohhoijaa..."

    Jarruvarjoa ei ole mutta onpahan botuumi ja ketjukin löytyy nauriin perässä, tarkoitit muuten tarkalla kuvauksellasi varmasti tätä?

    http://www.idea-animaatiomlahti.fi/ajoneuvo/kuvat/bismark.jpg

    Kuten huomaat, kangaskatto, "moottori" on työntäjä, kynttilälyhty, takaluukkukin on edessä ja mikä erikoisinta, neliveto ja tämä "wagen" kulkee biovoimalla.

      
  • Lainaus:
    08.04.2005 klo 20:02 misar kirjoitti
    Se että japsit perustavat muotoilustudioita eurooppaan, johtuu varmaan pyrkimyksestä vanhanaikaiseen muotoiluun, miellyttääkseen perivanhoillisia eurooppalaisia asiakaitaan


    Ei se siitä kylläkään kerro. Jos ne osaisivat itse muotoilla, ne tekisivät sen Nipponissa tai kopioisivat niin kuin ennenkin ovat tehneet. Ne perustavat Eurooppaan noita studioitaan siksi, että ne haluavat uutta ilmettä autoilleen ja Ranskassa/Italiassa/Saksassa/Sveitsissä muotoilu osataan ja siellä on myös ne keskukset joissa yleisen muodin viimeisimmät virtaukset näkyvät (Pariisi, Milano jne). Sieltähän ne muotivärit, tyylit, muodot, materiaalit jne. siirtyvät autoihinkin.

      
  • Lainaus:
    10.04.2005 klo 18:04 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    08.04.2005 klo 20:02 misar kirjoitti
    Se että japsit perustavat muotoilustudioita eurooppaan, johtuu varmaan pyrkimyksestä vanhanaikaiseen muotoiluun, miellyttääkseen perivanhoillisia eurooppalaisia asiakaitaan


    Ei se siitä kylläkään kerro. Jos ne osaisivat itse muotoilla, ne tekisivät sen Nipponissa tai kopioisivat niin kuin ennenkin ovat tehneet. Ne perustavat Eurooppaan noita studioitaan siksi, että ne haluavat uutta ilmettä autoilleen ja Ranskassa/Italiassa/Saksassa/Sveitsissä muotoilu osataan ja siellä on myös ne keskukset joissa yleisen muodin viimeisimmät virtaukset näkyvät (Pariisi, Milano jne). Sieltähän ne muotivärit, tyylit, muodot, materiaalit jne. siirtyvät autoihinkin.

    Japanilaisvalmistajista esimerkiksi Nissanilla on Japanin muotoilustudio, Aasian muotoilustudio, Euroopan muotoilustudio ja USA:n muotoilustudio. Tarkoituksena tietenkin on luoda jokaiselle markkina-alueelle juuri sitä aluetta miellyttäviä muotoja. Ei se sen kummempi juttu ole. Joskus sitten nähdään esim. USA:n markkinoille muotoillulla autolla mahdollisuuksia Euroopassa, kuten nyt Muranolla, mutta yleistrendi on: joka alueelle oma muotoilu. Kopiointi on vaikea käsite - muotoilijat vaihtavat nykyään työpaikkaa tiuhaan, lisäksi on Pininfarinan tyyppisiä automuotoiluun erikoistuneita yrityksiä, joilta voi tilata muotoilutyön.

      
  • Tämä juttu meni kyllä yli ymmärryksen... :kiss:

      
  • Lainaus:
    10.04.2005 klo 20:25 911 kirjoitti
    Tämä juttu meni kyllä yli ymmärryksen... :kiss:

    Kerro vain, mikä menee yli ymmärryksen...
    Autouutisissa kerrotaan lähes viikoittain, kuinka joku muotoilu- tai suunnittelupäällikkö "pakkaa laukkunsa" ja menee jonkun kilpailijan leipiin, uutisessa on yleensä henkilön pitkä työhistoria eri merkeillä, mukana japanilaismerkkejä, eurooppalaismerkkejä, USA-merkkejä, suunnittelustudioita jne. Pininfarina / Giugiaro muotoilee mm. italialais- ja korealaisautoja. Nissan Euroopan studioiden muotoilupäällikkö on sveitsiläinen, siellä oppinsa saanut, ja ollut myös Pininfarinalla. Juuri oli TM:ssä uuden Sonatan koeajo.
    Siinä kerrottiin,että alustan suunnittelija on aikaisemmin suunnitellut Mercedes-autojen alustoja Euroopassa!

      
  • Niin no jos jutun pointtina oli se, että eri valmistajien mallit alkavat olla kuin samasta muotista valettuja niin siinähän ei ole mitään uutta... Olen itsekin päivitellyt jo useamman vuoden ajan sitä, että on se vaan kumma kun eri merkit näyttävät kaikki kohta 1:1 samalta :confused:
    Enkä todellakaan pidä tätä hyvänä kehityksenä...

    [911 muokkasi tätä viestiä 10.04.2005 klo 22:48]
      
  • Lainaus:
    10.04.2005 klo 22:48 911 kirjoitti
    Niin no jos jutun pointtina oli se, että eri valmistajien mallit alkavat olla kuin samasta muotista valettuja niin siinähän ei ole mitään uutta... Olen itsekin päivitellyt jo useamman vuoden ajan sitä, että on se vaan kumma kun eri merkit näyttävät kaikki kohta 1:1 samalta :confused:
    Enkä todellakaan pidä tätä hyvänä kehityksenä...

    Persoonallisessa muotoilussa on omat riskinsä. Joko auton muotoilua vieroksutaan (vrt. Primera), tai sitten pelkästään muotoilijoiden ehdoilla muotoillusta autosta tulee epäkäytännöllinen (vrt. Peugeot 407:n "loskankeruutötterö", huono näkyvyys ja pienet tilat kokoisekseen). Niinpä useimmat valmistajat tyytyvät kasvattamaan auton merkkilogoa keulalla.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 11.04.2005 klo 11:00]
      
  • Lainaus:
    11.04.2005 klo 10:50 MatLog kirjoitti
    (vrt. Peugeot 407:n "loskankeruutötterö", huono näkyvyys ja pienet tilat kokoisekseen)


    TV-mainoksessa kömpelöiden leluautojen keskuuteen sijoitetulla 407:lla haluttaneen korostaa nimenomaan auton muotoilua, mutta utilitaristin silmissä mainos saattaa kääntyä itseään vastaan mm. mainitsemiesi seikkojen takia.

      
  • On se törkeää kun Nissan muotoili Primeran aivan yksi yhteen Mersun näköiseksi, että kehtaavatkin harrastaa tälläistä yksi yhteen kopiointia??

      
  • Lainaus:
    08.04.2005 klo 20:02 misar kirjoitti
    Se että japsit perustavat muotoilustudioita eurooppaan, johtuu varmaan pyrkimyksestä vanhanaikaiseen muotoiluun, miellyttääkseen perivanhoillisia eurooppalaisia asiakaitaan


    Kotimarkkinamalliensa muotoilussa japanilaisten ei tarvitse ottaa huomioon eurooppalaisten perivanhoillisia mieltymyksiä, mikä näkyy uljaimmin Toyotan lippulaivassa: http://toyota.jp/Showroom/All_toyota_lineup/Century/index.html

    Periaatteessa en hymiöitä käytä, mutta nyt olisi melkein pakko lisätä sellainen tuohon ->

    [nimim Erkki muokkasi tätä viestiä 14.04.2005 klo 10:48]
      
  • Lainaus:
    14.04.2005 klo 10:47 nimim Erkki kirjoitti
    Lainaus:
    08.04.2005 klo 20:02 misar kirjoitti
    Se että japsit perustavat muotoilustudioita eurooppaan, johtuu varmaan pyrkimyksestä vanhanaikaiseen muotoiluun, miellyttääkseen perivanhoillisia eurooppalaisia asiakaitaan



    Kotimarkkinamalliensa muotoilussa japanilaisten ei tarvitse ottaa huomioon eurooppalaisten perivanhoillisia mieltymyksiä, mikä näkyy uljaimmin Toyotan lippulaivassa: http://toyota.jp/Showroom/All_toyota_lineup/Century/index.html

    Periaatteessa en hymiöitä käytä, mutta nyt olisi melkein pakko lisätä sellainen tuohon ->


    Mitä tuohon Centuryyn voi sanoa?
    Maailman kallein japanilainen auto. Valmistetaan käsityönä. Valmistusmäärät niin pieniä, että Rolls-Roycekin alkaa vaikuttaa tusinatuotteelta. Korin ulkonäkö on lähes identtinen vuonna 1967 esitellyn alkuperäismallin kanssa vaikka kaikki osat on vaihdettu monta kertaa.
    Todellinen automaailman kummajainen.

      
  • Lainaus:
    11.04.2005 klo 11:25 nimim Erkki kirjoitti

    TV-mainoksessa kömpelöiden leluautojen keskuuteen sijoitetulla 407:lla haluttaneen korostaa nimenomaan auton muotoilua, mutta utilitaristin silmissä mainos saattaa kääntyä itseään vastaan mm. mainitsemiesi seikkojen takia.


    Todellisia utilitaristeja on (onneksi!) vähän. Suomen jälkikommunistinen yhteistkunta on tietysti hivenen poikkeava tässä kateus-syndroomassaan. Muotoilu, värit, mielikuvat jne. ovat niitä millä tuotteita myydään eniten, paitsi vanhoillisille joille kelpaa vain tylsyys ja mitäänsanomattomuus. Utilitarismi on äärettömän tylsää. Varsinkin kun autojen todelliset tekniset ominaisuudet eivät luokkien sisällä poikkea toisistaan oikeasti yhtään mitenkään. Sama pätee usein myös tiloihin. Näennäisutilitarismia siis.

    Miksi auto ei saisi olla hyvän näköinen ja hauska? Miksi sen pitäisi olla harmaa väriltään (on muuten yleisin väri Suomessa nykyään..)? Miksi sisustat eivät saisi olla jonkin näköiset ja väriset? Miksi ajaa heikosti varustellulla karulla autolla, kun tarjolla on niitäkin joissa saa oikeasti mukavuutta ja varustelua? Miksi ajaa keppivaihteella, kun tarjolla on automaattikin?

      
  • Urheilumersu.

    Ei liene muotoilijalle kovin haastavaa, kun voi muotoilla menevännäköisen auton , jossa ei ole tarvitse olla kunnon taka- eikä tavaratiloja ja pituutta, leveyttä ja mataluutta voi olla mielen mukaan.Siihen sitten iso kone ja leveät läskit alle ja kustannuksista ei juuri tarvitse välittää , mitä kalliimpi - sen parempi.Mutta muotoileppa auto , joka on tilava , käytännöllinen , edullinen valmistaa ja kuluttaa vähän ja on sitten vielä niin hyvän näköinen , että pärjää kovassa kilpailussa muiden vastaavien kanssa, siinä vasta haastetta.
    Empä usko ,että tuossa Mersussa on juuri mitään varsinaista trendiä kopioitavaksi asti. Se oli mielestäni hyvä , että siinä ei ollut nyt niin muodikasta roikkuvaa ylähuulta niinkuin monessa muussa tämänhetken uutuusautossa ( Audi , Folkkari , Avensis)

    Sinänsä automuotoilu on mielenkiintoinen asia , joka ansaitsisi oman keskustelunsa. Eli tuumasta toimeen.

    [hobbit muokkasi tätä viestiä 19.04.2005 klo 17:37]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit