Vuoden gay auto / satunnainen tarkkailija...

6 kommenttia

En kirjoita tätä juttua korostaakseni jonkin artikkelin kirjoittajan asenneongelmaa seksuaalisia vähemmistöjä kohtaan vaan puhtaasti markkinoinin ja myynnin näkökulmasta. Satunnaisen tarkkailijan artikkelissa oli jokin aika sitten maininta avominin valinnasta vuoden gay -autoksi, johon hän lisäsi ennakkoluuloisen kaneettinsa, että tästä tuskin oltiin kauhean otettuja kyseisen automerkin markkinointiosastolla.
No aluksi kuittasin kommentin tyypilliseksi heteroennakkoluuloksi mutta sitten tulin ajatelleeksi, että syvempää ammattitaidotto- muuttakin löytyy taustalta joten tästä syystä kirjoitan nyt.
Eli eiköhän se ole ihan sama minkä väriset ja taustaiset ihmiset niitä autoja ostavat kunhan kauppa käy (myydään sitten Tekniikan maailmaa tai autoja). Tähän haluaisin kommentin Tekniikan maailman markkinoinnista vastaavalta. Toiseksi itsekin myyntialalla töitä tekevänä on haluan pitää ammattitaitoa korkealla ja markkinoinnin perusteoksessa "Principles of marketing" Kottler et. al. (jota suosittelen iltalukemiseksi satunnaiselle tarkkailijalle) on pitkät tarinat ns. Niche -tuotteiden mainonnasta (siinä on se aksentti). Näihin tuotteisiin avominikin kuulunee. Sitä ei todellakaan osteta perheen ainoaksi autoksi. Brändien luominen ja markkinoinnin erityisryhmät (rodulliset, etniset, uskonnolliset ja seksuaaliset erityisryhmät) pitää myös ottaa vakavasti GLOBAALISSA markkinoinnissa. Suomen myynnit eivät tehtaiden myyntejä heiluttele suuntaan tai toiseen. Tosin jonkin julkihomon auto-ostos saattaa aiheuttaa myyntipiikkiä Niche -markkinoilla enemmän kuin Tekniikan maailman artikkelit.
Ihmisiä luokitellaan markkinoinnissa todella monella tavalla ja markkinoijille lienee tärkeimpiä ryhmiä tietyt "edelläkäviä" kuluttajat joiden mielipiteitä muut seuraavat. Kulutustottumusten muuttaminen on herkkää hommaa, jossa ei "perässähiihtäjien" mielipiteet kiinosta.
Lopuksi toivoisinkin tekniikanmaailmalta artikkelia automainonnasta, eli miten tietyt merkit ja mallit suunnataan tietyille kuluttajaryhmille ja miten sanomaa halutaan viedä eteenpäin mainonnan keinoin. Todellisten ammattilaisten haastattelu olisi mielenkiintoista luettavaa.
T. 100 % hetero..

  
  • Kuinkahan paljon auton myynti laskisi jos olisi isolla mainoksia vuoden gay auto vuonna 2005? Moni tietyllä tavalla heikko ihminen saattaisi olla ostamatta tuota autoa.

      
  • Se villakoiran ydin onkin juuri siinä mille kohderyhmälle jokin tuote on suunnattu!!! Yksikään lapsiperhe ei varmaan vakavasti suunnittele avominin ostoa vaan jokin muu kohderyhmä. Ja mikähän kohderyhmä ostaa avominin kaltaisia autoja? Markkinoinnin todelliset osaajat tietävät, että marginaalisia tuotteita myydään marginaalisille kohderyhmille eikä siinä sen kummempaa logiikkaa ole. Kaikista ennakkoluuloista on silloin päästävä eroon jos aikoo kauppaa tehdä. Miksiköhän Tekniikan maailmassa ei mainosteta sveitsiläisiä käsin tehtyjä tarkkuuskronometrejä? -Koska niiden potentiaaliset ostajan lukevat markkinointitutkimusten mukaan muita lehtiä. Eli markkinoinnin suunnittelu ei ole mitään "musta tuntuu" asiaa.

      
  • Antamalla autolle gay-imago ollaan mielestäni luomassa tulevaisuuden trendiautoa. Nykyisin kun alkaa olla varsinkin nuoremman väen keskuudessa vallalla "mitä homot edellä sitä heterot perässä"... Nyt kun saataisiin Suomen Silläsilmällä sarjan homot valjastettua jonkun merkin mannekiineiksi niin tulevaisuuden näkymät auton myynnin saralta voisivat olla aika ruusuisat :sunglasses:

      
  • Eihän se ole kuin asennekysymys , jenkeissähän kuulema Subaru oikein satsaa gay asiakkaisiinsa , Martina Navratilova on mainosankkurina.
    Aikoinaan , kun James Bond ajeli elokuvissa kaksipaikkaisella Bemarilla sattui silmiini tieto , että suuri osa kyseisen auton ostaneista oli homopareja , molemmat tienaa , eikä ole lapsia
    vaatimassa tilaa takapenkiltä.

      
  • Eikös tämän vuoden gay-auto ole H2 trendikkäästi. Maktaa kaikki Hummer machot olla katkeria kun FAB-5 "pilaa" möhkön maineen :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit