Lada Hiace

17 kommenttia

http://www.toyota.fi/cars/new_cars/hiace/index.asp

Olettekos nähneet uutta Toyota Hiacea? Tai ei uutta, vaan sitä todella vanhaa, johon nyt on tehty face-lift aitoon Neuvostoliittotyyliin; auto muistuttaa keulaltaan 1970-luvun Mossea, johon jossakin vaiheessa auton surkeaa elämää liimattiin uudet etuvalot ulkonäön niin sanotuksi modernisoimiseksi. Tulos oli lähinnä tragikoominen. Sama Hiacen kanssa. Aivan kuin Biltemasta olisi haettu poistomyynnistä mustat, muoviset halogenvalaisimet ulkokäyttöön ja ruuvattu Toyotaparan nenälle. Törkeän ja halvan näköistä!

Missä ihmeessä viipyy uusi Hiace? Muut valmistajat tuovat markkinoille toinen toistaan tyylikkäämpiä pakettiautouutuuksia. Hiace on jämähtänyt jonnekin 90-luvun alkuun tarjonnallaan. Ja nyt on menty vielä alittamaan se 90-luvun mallikin.

Muutenkin Toyotan toiminnasta huomaa, että se halveksii Eurooppaa markkina-alueena. Toyotan myynti Euroopassa perustuu pitkälti kauppakassi Yarikseen ( no, ihan hyvä auto sinänsä ), isompaan kauppakassi Corollaan ( haukotus ) ja Avensikseen, josta puuttuu dieselin yhteydessä automaattilaatikko ja tehoversiot kokonaan.

Missä on uusi Celica? Missä on uusi MR2? Missä on uusi Supra? Missä on uusi Camry? Missä on tyylikäs FJ Cruiser? Missä ovat sporttiversiot? Missä ovat coupet? Missä ovat avoautot? Eikö Toyotalla ymmärretä, että vaikka Corolla myykin jotenkin Euroopassa, yhtiö pilaa pitkällä tähtäimellä imagonsa tuomalla myyntiin Ladan näköisen Hiacen, kelvottomasti muotoillun Auriksen ja pidättäytymällä erikoisten ja tehokkaiden autojen myynnistä pitämällä myynnissä vain harmaita perheautoja? Kia menee kohta imagossa japanilaisjätin ohi, ellei Toyota pian ymmärrä tätä perustavaa laatua olevaa asiaa. Jos Bemarilla ja Audillakin olisi myynnissä lähinnä vain neliovisia 1,8-litraisia perheautoja, jotka ovat muotoilultaan vaatimattomia, olisivatko ne milloinkaan nousseet haluttaviksi symboleiksi? Toyota nyt tuskin koskaan nousee haluttavaksi symboliksi, mutta ei sen silti tarvitsisi ehdoin tahdoin karkottaa asiakkaitaan ja luoda itselleen juntti-imagoa!

Jos ei muu auta, palkatkoon Toyota Europe minut imagoneuvojaksi ja strategiafilosofiksi. Suostun nostamaan Toyotan maineen harmaavarpusesta halutuksi ja seksikkääksi viidessä vuodessa. Palkkaa pyydän vain 12 000€/kk plus kulut.

  
  • Kauneus on katsojan silmissä, toiset tykkää ja toiset ei, sinun kantasi tuli ainakin TAAS selväksi.

      

  • Jos ei muu auta, palkatkoon Toyota Europe minut imagoneuvojaksi ja strategiafilosofiksi. Suostun nostamaan Toyotan maineen harmaavarpusesta halutuksi ja seksikkääksi viidessä vuodessa. Palkkaa pyydän vain 12 000€/kk plus kulut.



    no huh! jo on äijällä munaa :open_mouth: ja puuttuu muutamia solujakin ilmeisesti.

    no, olihan tuossa kyllä asiaakin, myönnetään. mutta melkoinen provosointi..

    eiköhän ne siellä toyotalla tiedä mitä tehdä ilman jotain ahdasmielistä munanjatkeitten-ihannoijaakin. :grin: ja mitä tulee muotoiluun ( nämä 'kuningas- audit ja bmw:t vastaan japsit ) se on täysin makuasia. monet eivät tykkää ollenkaan esim. audista, kuten en minäkään. karseita panssarivaunuja. :open_mouth:
      
  • Mä oon kyllä kerrankin samaa mieltä Anderssin kanssa, tuon rumempaa pakettiautoa ei olekkaan. Se on asiakkaiden aliarvioimista mainostaa tuota uutena. Mainostaisivat mieluummin kaikista kilpailijoista jälkeenjääneenä ja rumana, mutta mahdottoman luotettavana työkaluna!

    Siinä mielessä ymmärrän, miksi Hiace on niin suosittu, jos on esim yrityksessä autoasioista vastaavassa asemassa, kaikkein helpoimmalla pääsee kun ostaa Hiaceja. Hiacea voisi verrata esim W123 Mersuun, eli mannemersuun, kun ei ole mitään ominaisuuksia eikä uutta, ei ole myöskään mitään, mikä voisi hajota.

      
  • Luotettavan maine on ainoa, jolla hiacea myydään, kaikki muut ominaisuudet ovat kaukana nykypakuista.

      
  • Joo aika karulta tuo näyttää varsinkin kuvissa. Livenä se näytti huomattavasti paremmalta kuin vanha ja nokka ei näyttänyt läheskään niin "liimatulta" kuin kuvien perusteella.

    On hiasella luetettavuuden perusteella toinenkin valtti, eli takavetoisuus sekä suhteellisen edullinen neliveto.

      
  • Lainaus:
    23.11.2006 klo 21:56 jjvi kirjoitti
    Joo aika karulta tuo näyttää varsinkin kuvissa. Livenä se näytti huomattavasti paremmalta kuin vanha ja nokka ei näyttänyt läheskään niin "liimatulta" kuin kuvien perusteella.

    On hiasella luetettavuuden perusteella toinenkin valtti, eli takavetoisuus sekä suhteellisen edullinen neliveto.



    Tuo 4-vedon edullisuus on plussaa, mutta takavetoisuus iso miinus. Itsellä takavetopakuja kohta 25- vuotta, ja ei yhtään enää. Mielestäni takavetopaku on hyvä vain tosi raskaiden kuormien kuljetuksessa.

      
  • Joo, mutta paljon on niitäkin jotka eivät etuvetoisia pakuja huoli ja ottavat mieluummin vaikka takavedon.

      
  • "Neuvostoliittotyyliin; auto muistuttaa keulaltaan 1970-luvun Mossea"
    Kumpaa se nyt sitten muistuttaa, Ladaa vai Mossea? :innocent:
    Hyvässä työkalussa on tärkeintä toimivuus, ei ulkonäkö! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.11.2006 klo 14:22 Anders-Simo kirjoitti
    http://www.toyota.fi/cars/new_cars/hiace/index.asp
    Jos ei muu auta, palkatkoon Toyota Europe minut imagoneuvojaksi ja strategiafilosofiksi. Suostun nostamaan Toyotan maineen harmaavarpusesta halutuksi ja seksikkääksi viidessä vuodessa.

    Niin. Eihän sitä nykyisellään kukaan halua. Pakosta joutuvat ihmset ostamaan tojoa niin paljon, että myyntiluvut ovat kovat.

      
  • Aika rankkaa tekstiä Anders-Simolta, joka aiemmin puolusti Toyotan malleja henkeen ja vereen. Olisiko ideana vähän lämmittää tunnelmaa tällä palstalla?

    Ei se minusta nyt mitenkään erityisen Ladamainen ole. Itseasiassa keulan ilmeestä tuli mieleeni VW Transportter - ei kait ihmekään, sillä sitä voikin pitää pahimpana kilpailijana. Muuten auto on ennallaan, paitsi moottorit ovat hiukan uusiutuneet. Vahvaa perusrakennetta ei ole menty muuttamaan, joten 10v mallia on elvytetty - nyt jo siis toisella faceliftillä. Sisustan laadukkuutta ja varustelua on myös parannettu. Yksi syy perusrakenteen pitämiseen ennallaan on muut maailman markkinat, sillä Hiace on suosittu peli Euroopan ulkopuolella - toisin kuin useat kilpailijansa. Toyotan tarkoitus ei ilmeisesti ole (henkilöautojen tapaan) rakentaa omia mallejaan tavara-autoista eri mantereiden mukaan.

    Vaikka Hiace on jo osin vanhentunut, niin esim. ajettavuus ei mielestäni häviä edelliselle Transportterille (T4) - nykyiselle kylläkin. (kokemusta on!) Mutta sen, minkä ominaisuuksissa häviää, niin laadussa voittaa. Hiace on kait yhä varteenotettava vaihtoehto - ja vaikka etuvetoa ei vielä saatukaan mallistoon, niin tiedoksi arvostelijoille, että puolet myydyistä onkin nelivetoja!

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 24.11.2006 klo 08:37]
      
  • Samaa mieltä tosta sporttimallien puuttumisesta.Uskomatonta miten Toyota ei ainakaan suomessa myy urheilumalleja kuitenkin formuloissakin on tiukasti mukana ja suurella budjetilla.Onnneksi asiaan on tulossa muutosta Uusi Supra Mk.V 2007- tulee markkinoille.Joka perustuu Lexus IS:ään. Moottorivaihtoehtoina tulee olemaan tuplaturboahdettu 350 hevosvoimaa tuottava V6 ja 450 hevosvoimaa tuottava V8.Eiköhän Celica ja MR 2 seuraa perässä varmaan 2009.Ei tarttee Lexukseen siirtyä jos haluu rivakampaa peliä alle.

    [Zerosun muokkasi tätä viestiä 24.11.2006 klo 19:09]
      
  • Kyllähän urheilumallinen Hiace olis poikaa? :innocent:

      
  • JOXA: "Kyllähän urheilumallinen Hiace olis poikaa?" No toki! Ja vielä kun saisi Hiacen avomallina niin kyllä olisi seksikäs peli! Kelpaisi putkimiehen mennä keikalle kesähelteellä sinisen taivaan alla!

      
  • Niimpä! :smile: Tarkoitin aikaisempia juttuja jotka käsitteli Hiacea ja kaivattiin urheilumallia? :sunglasses:

      
  • Kaikenlaisia...

      
  • Jos joskus tarvitsen työkalun jollainen pakettiauto on se on Hiace. Ostan seinälle Ferrarin kuvan jos hienoa autoa tarvii katsella. Käy muuten niin että joutuu niitä kauniita pakuja katselemaan korjaamossa. :tongue:

      
  • Kieltämättä itsestänikin uusi Hiace tuntui keulastaan karmeimmalta disainilta kuin kuvitella saattaa ja vastaan on tullut (tätä ei vielä ensimmäistäkään).

    Hyötyajoneuvojen muotoilussa estetiikka ei ole tärkeimmällä sijalla, joten ehkä tässäkin on joku syvempi ajatus mukana. Parasta olisi kuitenkin mainostaa tätä mallia ilman kuvia ainakaan edestä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit