Loistava kirjoitus

14 kommenttia

Tuulilasin elokuun numerossa 2003 oli seuraava kirjoitus lukijan postia-palstalla.

Japsit on hanurista

Uskokaa jo nyt siellä toimituksessa ihmeessä se, ettei riisinviljelysmaissa osata valmistaa autoja. Saksalaiset autot vielä sulatan, mutta "oikeassa" autossa pitää silti olla riittävästi rautaa. Tämänhän kuulee esimerkiksi siitä, kun laittaa oven kiinni. "Oikeassa" jenkkiautossa tuo ääni on miehekkään kolahtava, peltilehmissä vain ontto läpsäys.
Isolohko 4ever, Kerava

  
  • Tuulilasi-lehden toimitus vastasikin ao. kirjoitukseen (8/03), otan oikeudekseni lainata vastauksen tähän kokonaisuudessaan: "Niin. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ja sitä varten maailmassa valmistetaan - onneksi - riittävästi erimerkkisiä ja -mallisia autoja. Siitä riisinviljelysmaan ja autonvalmistuksen yhtälöstä en kuitenkaan ole samaa mieltä. Ensinnäkin valmistusmaan vaikutus auton laatuun on jatkuvasti vähenemään päin, ja toiseksi: USA on maailman toiseksi suurin riisinviljelysmaa."

      
  • Lainaus:
    19.09.2004 klo 11:43 MatLog kirjoitti
    Tuulilasi-lehden toimitus vastasikin ao. kirjoitukseen (8/03), otan oikeudekseni lainata vastauksen tähän kokonaisuudessaan: "Niin. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ja sitä varten maailmassa valmistetaan - onneksi - riittävästi erimerkkisiä ja -mallisia autoja. Siitä riisinviljelysmaan ja autonvalmistuksen yhtälöstä en kuitenkaan ole samaa mieltä. Ensinnäkin valmistusmaan vaikutus auton laatuun on jatkuvasti vähenemään päin, ja toiseksi: USA on maailman toiseksi suurin riisinviljelysmaa."


    Tuo oli kyllä hyvä kommentti Tuulilasilta :grin: Jenkeissä ei ole kuin Ford GT ja muut voidaan unohtaa!

      
  • Tuo oven kiinni laittamisessa kuuluva ääni on tosiaan joidenkin mielestä laadun ja turvallisuuden tae. Eihän esim. uudessa Avensiksessa kuskin oven kiinni laittaminen saa aikaa sellaista "kassakaappi"-tuntua kuin esim. Saabin 9-3 SS:ssa, mutta turvallisuuden kanssa sillä ei liene suurtakaan tekemistä, jos uskomme Euro-NCAP-testeihin, ja mikseme uskoisi.

      
  • Minulla oli aikoinaan Buick Regal Ltd. Siinä ovi todellakin kolisi kiinni - aivankuin kassakaapissa! Varsinainen räminä, etten sanoisi. Auto oli unelma ajaa, mutta laatua siitä oli turha etsiä.

    Hyvin rakennetussa autossa ovi menee kiinni ja sanoo "thumps!" pehmeästi mutta jämäkästi. Ei mitään metallin rivoa kolinaa niinkuin vanhoissa jenkeissä.

    Ja mitä japsiautoihin tulee, niin jenkit itse ovat sitä mieltä, että heidän omat autonsa ovat luokattomia rimpuloita nipponinrautaan verrattuina... :)

    USA:ssa jenkkiautot kilpailevat lähinnä hinnoillaan; japsit ja eurot ovat kalliimpia - ja huomattavasti arvostetumpia.

      
  • Lainaus:
    19.09.2004 klo 18:43 Anders-Simo kirjoitti
    Varsinainen räminä, etten sanoisi. Auto oli unelma ajaa, mutta laatua siitä oli turha etsiä.

    Hyvin rakennetussa autossa ovi menee kiinni ja sanoo "thumps!" pehmeästi mutta jämäkästi. Ei mitään metallin rivoa kolinaa niinkuin vanhoissa jenkeissä.


    Aika hyvin sinuun uppoaa Volkswagen (ja miksikäs ei joidenkin muidenkin autonvalmistajien) sijoitukset ovien sulkemisäänien kehittämiseen miellyttävän kuuloisiksi. Totta kai ne sijoitukset kannattavat: pikkusen kaikutilaa oikeissa paikoissa ja oikeaa materiaalivalintaa (muovi B, muovin A sijasta). Hinta lähes sama, pikkusen insinöörityötä oikean akustiikan luomiseksi ja mitä saavutetaan? Auto, jonka asettavuus on tasan sama. Auto, jonka turvallisuus on tasan sama. Auto, jonka äänieristyksen taso on tasan sama. Mutta tämä syvä "thumps" saa jotkut ihmiset vakuuttuneeksi auton laadukkuudesta. Pelkkä koeistuminen ja heti ollaan jo ekstaasissa kuinka viimeistelty auto on.

    Tyhmä henkilö vaan antaa moisen toimia ratkaisevana kriteerinä auton ostamiselle tai ostamatta jättämiselle. Samalla tavalla ne lukot jäätyy ja ovet itsekin jäätyy kiinni (mihin auttaa kyllä se aasinpotku sisäverhoiluihin, jos pääsee sisään toisen puolen ovesta samaan aikaan, kun toinen repii kahvasta). Sitten vasta ketuttaakin, kun olisi kiire ja joku ovista ei pysy kiinni millään eikä viitsi ovi aukikaan lähteä liikenteeseen seikkailemaan. Siinä mietityttää paljonko laatua siinä Volkkarin ovessa nyt sitten loppujen lopuksi olikaan.

      
  • Lainaus:
    17.09.2004 klo 15:47 J R kirjoitti
    Tuulilasin elokuun numerossa 2003 oli seuraava kirjoitus lukijan postia-palstalla.

    Japsit on hanurista

    Uskokaa jo nyt siellä toimituksessa ihmeessä se, ettei riisinviljelysmaissa osata valmistaa autoja. Saksalaiset autot vielä sulatan, mutta "oikeassa" autossa pitää silti olla riittävästi rautaa. Tämänhän kuulee esimerkiksi siitä, kun laittaa oven kiinni. "Oikeassa" jenkkiautossa tuo ääni on miehekkään kolahtava, peltilehmissä vain ontto läpsäys.
    Isolohko 4ever, Kerava

    Kuulostaa osin suomalaiselta peruskäsitykseltä autoista.

      
  • Lainaus:
    20.09.2004 klo 14:03 Tuomas kirjoitti

    Kuulostaa osin suomalaiselta peruskäsitykseltä autoista.


    Miksi monet japanilaiset sitten keikkuvat myyntitilastojen kärjessä? :wink:

      
  • Niin, miksi?

      
  • Lainaus:
    20.09.2004 klo 23:14 Niki Kari kirjoitti
    Lainaus:
    20.09.2004 klo 14:03 Tuomas kirjoitti

    Kuulostaa osin suomalaiselta peruskäsitykseltä autoista.


    Miksi monet japanilaiset sitten keikkuvat myyntitilastojen kärjessä? :wink:

    Peruskäsitys koskee vain osaa junttiosaa ihmisistä. Nuo peruskäsitykset ovat edelleenkin olemassa näillä junteilla. Siksi ihmettelenkin samaa kuin sinäkin miksi japanilaiset myyvät hyvin? :confused:

      
  • Japanilaiset autot ovat edullisia ja laadukkaita. Mutta tottakai jos ihmisillä olisi rahaa, he ostaisivat Maybacheja eikä Suzukeja.

      
  • Joo kyllä tiedän nuo japanilaisten hyvät ominaisuudet. Mutta ihmetyttää että ne myy noin hyvin kun niin monet vieläkin ajattelee perinteisellä tavalla. Ne myisivät aika paljon jos perinteiset käsitykset olisivat kaikilta täysin unohtuneet.

      
  • Lainaus:
    24.09.2004 klo 11:01 Tuomas kirjoitti
    Joo kyllä tiedän nuo japanilaisten hyvät ominaisuudet. Mutta ihmetyttää että ne myy noin hyvin kun niin monet vieläkin ajattelee perinteisellä tavalla. Ne myisivät aika paljon jos perinteiset käsitykset olisivat kaikilta täysin unohtuneet.


    Höh, ns. suuri massa, jonka ostokäyttäytyminen määrittelee leijonanosan myyntikäyristä, välittää monessa tapauksessa piutpaut yleisestä mielipiteestä, testeistä, tms. Suurehkon osan uusista autoista ostaa jo hieman ikääntynyt kansanosa, jonka kriteerit auton hankinnassa ovat varmasti konservatiivisemmat kuin äänekkäimmillä kritisoijilla. Minunkin jo edesmennyt isäni osti useamman uuden Corollan, koska niiden kanssa oli niin helppoa ja huoletonta. Ei lukenut testejä, ei juurikaan pessyt autoaan, osti aina halvimmat renkaat, jne. Ajoi kuitenkin 50 tkm per vuosi yli 40 vuoden ajan.

    Korjatkaa jos olen väärässä, mutta oman kokemukseni mukaan japsiautojen korjaaminen, sikäli kun rikkoutuvat tai kuluvat, on varsin edullista - siis suhteessa muihin vastaaviin.

      
  • Jossain tutkimuksessa oli että 20% välittää testituloksista ja jostain ominaisuuksista en ole ihan varma mitä ominaisuuksilla tarkoitetaan. Mutta aika harvat välittävät testituloksista.

      
  • Lainaus:
    26.09.2004 klo 15:30 V6-A6 kirjoitti
    Korjatkaa jos olen väärässä, mutta oman kokemukseni mukaan japsiautojen korjaaminen, sikäli kun rikkoutuvat tai kuluvat, on varsin edullista - siis suhteessa muihin vastaaviin.


    Pitää enimmäkseen paikkaansa.

    Itsekin olen seurannut mielenkiinnolla ikääntyvän väestömme ostokäyttäytymistä. Vanhetessaan ihminen tekee erilaisia ratkaisuja ja tällä hetkellä mm. Toyota on erityisen haluttu keski-ikäisillä ja sitä vanhempien kansalaisten keskuudessa. Heihin vetoaa juuri luotettavuus ja ylläpidon edullisuus. Eräskin hyvä tuttavani, joka on jo 63 vuotias, on koko ikänsä ajanut Opelilla. Nyt auto vaihtui Toyota Avensikseen ja perustelut olivat varsin tyypillisiä.

    Toisin kuin täällä väitetään, olen sitä mieltä, että keskivertosuomalainen seuraa varsin aktiivisesti muiden ostokäyttäytymistä ja tekee päätöksensä sen mukaan. Tälle herralle, josta puhun, riitti käytännössä Toyotan hankkimisen syyksi se, että Avensis on myyntitilastoissa toistakymmentä sijaa Opelia paremmalla paikalla ja lehdet ovat kehuneet. Täytyy kyllä myöntää, että uusi Avensis on kyllä varsin kelpo laitos. Jonkin verran sitä itsekin taannoin ajoin enkä kovin montaa miinusta arviointilomakkeeseen keksinyt. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit