7-sarjan facelift

17 kommenttia

http://www.automotorundsport.de/d/75088

Tältä näyttää siis BMW:n uudistettu 7-sarja. Aikaisempi versio saikin voimakasta kritiikkiä ja moni sikariportaan edustaja varmaankin hylkäsi baijerilaisen vaihtaen johonkin muuhun merkkiin.

Nyt vahinkoa on korjattu ja tulos on kieltämättä onnistuneempi kuin edeltäjä. Takalamput ovat tasapainoisemmat ja luksus-autoon soveltuvammat, samoin koko etumaski lamppuineen on parantunut.

Kuitenkin takaluukun päällä on vielä tuo 'Notre-Damen kellonsoittajan' spoilerimöykky, joskin lievemmän näköisenä. Eikä auto muutenkaan kokonaisuutena vieläkään mikään varsinainen kaunotar ole, kuten saman luokan Audi A8,Maserati Quattroporte tai Chrysler 300C.

Hienoa kuitenkin, että BMW rohkeni myöntää virheensä. Toisaalta BMW:lle on Chris Banglen muotoilu tehnyt hyvää ja se on päässyt siten irti 80-lukuisista muodoista. Onnittelut BMW:lle! Nyt jäämmekin odottamaan 6-sarjan faceliftiä.

  
  • Lainaus:
    28.01.2005 klo 14:39 Anders-Simo kirjoitti
    Tältä näyttää siis BMW:n uudistettu 7-sarja. Aikaisempi versio saikin voimakasta kritiikkiä ja moni sikariportaan edustaja varmaankin hylkäsi baijerilaisen vaihtaen johonkin muuhun merkkiin.


    Voimakkasta kritiikistä ja hitaasti liikkelle lähteneestä myynnistä huolimatta on 7-sarjan myynti sujunut kohtalaisesti. Esim. viime vuonna se oli kotimarkkinoillaan luokkansa myydyin auto:

    BMW 7ER 7 672
    MERCEDES S-KLASSE 7 045
    AUDI A8/S8 6 670
    VW PHAETON 2 678
    LEXUS 2 372
    JAGUAR XJ 607
    LANCIA THESIS 363
    MASERATI QUATTROPORTE 335
    CADILLAC SEVILLE 27
    MAYBACH 42
    (lähde: www.kba.de)

    Anders-Simo: Kuitenkin takaluukun päällä on vielä tuo 'Notre-Damen kellonsoittajan' spoilerimöykky, joskin lievemmän näköisenä. Eikä auto muutenkaan kokonaisuutena vieläkään mikään varsinainen kaunotar ole, kuten saman luokan Audi A8,Maserati Quattroporte tai Chrysler 300C.

    "Pirkka-Mersu" 300C ei kuulu tähä joukkoon eikä varsinkaan samaan luokkaan.

      
  • Lainaus:
    28.01.2005 klo 14:39 Anders-Simo kirjoitti
    Hienoa kuitenkin, että BMW rohkeni myöntää virheensä. Toisaalta BMW:lle on Chris Banglen muotoilu tehnyt hyvää ja se on päässyt siten irti 80-lukuisista muodoista. Onnittelut BMW:lle! Nyt jäämmekin odottamaan 6-sarjan faceliftiä.

    Tarkoittaako facelift -malli virhettä tai sen myöntämistä. Yleensä kun japanilaiset tekevät uuden mallin, niissä ei ole jätetty mitään vanhasta mallista. Tarkoittaako se, että vanha malli oli täysin susi?

      
  • 7-sarjalainen nyt mielestäni hillitympi, nyt useammat hyväksyy sen. Entinen oli ehkä liian erilainen, aika huonosti tuo seiska myy Suomessa.

      
  • Nokka on todella hieno tossa mutta mielestäni takaapäin esim uusi 3 sarjalainen näyttää paljon paremmalta.

      
  • Lainaus:
    28.01.2005 klo 19:01 Tuomas kirjoitti
    7-sarjalainen nyt mielestäni hillitympi, nyt useammat hyväksyy sen. Entinen oli ehkä liian erilainen, aika huonosti tuo seiska myy Suomessa.


    Hintaluokan huomioiden tuo tuskin johtuu ulkonäöstä :wink:

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 10:08 AkiK kirjoitti



    Hintaluokan huomioiden tuo tuskin johtuu ulkonäöstä :wink:


    Minun käsittääkseni A8 ja S-mersu ovat huomattavasti paremmin myyneet. 7-sarja on mennyt huonosti ainakin näihin verrattuna.

      
  • "Tarkoittaako facelift -malli virhettä tai sen myöntämistä. Yleensä kun japanilaiset tekevät uuden mallin, niissä ei ole jätetty mitään vanhasta mallista. Tarkoittaako se, että vanha malli oli täysin susi?", kirjoitti SSCT.

    Nyt taitaa olla niin, että SSCT on sekoittanut kaksi toisiinsa kuulumatonta asiaa keskenään, nimittäin faceliftin ja mallin totaalisen vaihtumisen.

    Totta on, että japanilaiset monesti - tosin yhä harvemmin nykyään - uutta sukupolvea suunnitellessaan muotoilevat auton täysin uusiksi. Sehän ei ole tietenkään virheen korjaamista vaan aikansa seuraamista, virkistävää vaihtelua ja dynamiikkaa, jotka ominaisuudet valitettavan usein puuttuvat juuri saksalaisesta muotoilusta, he kun aina kopioivat edeltävää mallia turhankin orjallisesti niin että alkaa jo kyllästyttää.

    Sitä vastoin 7-sarjan faceliftissä kyse oli nimenomaan virheen korjaamisesta. Auto joutui hätäleikkaukseen sen osakseen saaman hurjan kritiikin ja vitsailun vuoksi. Eihän siinä mitään. Mies se virheensä myöntää.

    Enkä väitä, etteikö japanilaisillekin olisi tullut tämänkaltaisia 'virheitä', joita on sitten paikattu naama punaisena. Esimerkiksi Subaru Imprezan mulkosilmät häiritsivät monia ja auto joutuikin hätäleikkaukseen, joskaan ulkonäkö ei paljonkaan parantunut. Myös kansansuosikki Corolla kärsi mulkosilmistä jokunen vuosi sitten ja tehdas oikaisi asian.

    Eli vielä kerran: jo olemassaolevan mallin ulkonäön muokkaus on eri asia kuin koko mallisarjan totaalinen uudistuminen. Ja ellei arvoisa nimimerkki vieläkään ymmärtänyt, lähestykäämme asiaa vertauksen kautta: eikö olekin niin, että jo olemassaolevan ihmisen kasvojen muokkaus kauneusleikkauksella on eri asia kuin uuden ihmisen, vauvan syntyminen?

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 10:15 Tuomas kirjoitti
    Minun käsittääkseni A8 ja S-mersu ovat huomattavasti paremmin myyneet. 7-sarja on mennyt huonosti ainakin näihin verrattuna.


    Sisälukutaito kunniaan!

    Pari viestiä ylempänä on vuoden 2004 myyntiluvut Saksasta mainituista malleista. Tällaiseenko johtopäätökseen päädyt näistä lukemista?

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 11:33 PPi kirjoitti



    Sisälukutaito kunniaan!

    Pari viestiä ylempänä on vuoden 2004 myyntiluvut Saksasta mainituista malleista. Tällaiseenko johtopäätökseen päädyt näistä lukemista?



    [quote title="28.01.2005 klo 19:01 Tuomas kirjoitti"]
    7-sarjalainen nyt mielestäni hillitympi, nyt useammat hyväksyy sen. Entinen oli ehkä liian erilainen, aika huonosti tuo seiska myy Suomessa.


    Jo aikaisemmin puhuinkin Suomen myynnistä! Suomalaiset ovat vanhanaikaisia!


    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 01.02.2005 klo 11:39]
      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 11:37 Tuomas kirjoitti
    Jo aikaisemmin puhuinkin Suomen myynnistä! Suomalaiset ovat vanhanaikaisia!


    Suomen markkinat nyt ovat aika surkuhupaisa esimerkki. Koko luokan markkina lienee luokkaa 50 autoa vuodessa. Noin pienellä otoksella markkinaosuudet muuttuvat prosentuaalisesti paljonkin vuosittain. MB:n myynti luokassa on aina ollut noin puolet.

      
  • Sisälukutaito kunniaan. :wink:
    Minua kiinnostaakin lähinnä Suomen markkinat koska olen vuodessa korkeintaan 2 viikkoa ulkomailla. Suomen markkinat ne minua kiinnostaa, koska täällä minä olen. Eihän nuo olleet mitään esimerkkejä minun osaltani.
    Se on kyllä ihme miksi 7-sarja on myynyt huonosti täällä Suomessa, ainakin tässä parin vuoden aikana. Aika hieno auto se on.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 01.02.2005 klo 12:03]
      
  • Hieno autohan se on, varmaan minäkin itkisin onnesta jos sellaisen saisin. Hienoa kuitenkin, että tehdas on ottanut saamansa kritiikin vastaan ja noudattanut kansan tahtoa.

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 12:23 Anders-Simo kirjoitti
    Hieno autohan se on, varmaan minäkin itkisin onnesta jos sellaisen saisin. Hienoa kuitenkin, että tehdas on ottanut saamansa kritiikin vastaan ja noudattanut kansan tahtoa.

    Samoin minä tekisin jos tuollaisen saisin. Onhan se hyvä asia että ottanut kritiikin vastaan ja noudattanut sitä. Mutta esimerkiksi Pontiac otti asiakkaiden mielipiteet ja kommentit huomioon ja siitä tuli tämä epäonnistunut (ei-myyvä, muistaakseni) Pontiac tila-autokatumaasturi (en tiedä edes mikä se on). Ihan hyvä että kuuntelee ihmisiä mutta kunhan ei kuuntele liikaa, ottaa vain kaiken asiallisen huomioon.

    Tässä AZTEK:
    http://www.pontiac.com/aztek/index.jsp?brand=home&pagename=home&useFlash=N

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 01.02.2005 klo 12:29]
      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 10:15 Tuomas kirjoitti

    Minun käsittääkseni A8 ja S-mersu ovat huomattavasti paremmin myyneet. 7-sarja on mennyt huonosti ainakin näihin verrattuna.


    Ei tuon autoluokan autojen myynnillä Suomessa kukaan elä. Saksan myyntiluvuista (tuhansia) voidaan vetää jotain johtopäätöksiä mallista, Suomen muutamien kymmenten vuosimyyntiluvuista ei voi päätellä yhtään mitään. Pääosa ostajakunnasta on vanhanaikaisia vuorineuvoksia ym, heillä on aina ollut mersu ja niin tulee aina olemaan.

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 11:57 Tuomas kirjoitti
    Minua kiinnostaakin lähinnä Suomen markkinat koska olen vuodessa korkeintaan 2 viikkoa ulkomailla. Suomen markkinat ne minua kiinnostaa, koska täällä minä olen. Eihän nuo olleet mitään esimerkkejä minun osaltani.


    Suomen markkinat taas tämän luokan osalta eivät kiinnosta yhtäkään valmistajaa. Oletko esim. nähnyt edustusluokan autojen mainoksia täkäläisissä lehdissä? Todennäköisesti Veho on ainoa joka täällä tekee edes jonkinlaista tulosta S-sarjalla.

      
  • Karsea facelift. Näkee jo heti ja kaukaa, ettei auton alkuperäinen pohja toimi ollenkaan uusien konservatiivisten muutosten kanssa. Bmw:n muotoilutiimi on tehnyt varmasti nuo muutokset vain pitkin hampain täydellisen pakon edessä. Mihinkään muuhun vaihtoehtoon en pysty yksinkertaisesti uskomaan.

    Toivottavasti edes Mercedesin uusi S-sarja laittaa Bmw:n väkeen vauhtia ja seuraavan sukupolven 7-sarja laitetaan markkinoille jo suunniteltua aikaisemmin, ja niin tulee melko varmasti käymäänkin. Edellisellä mallilla olisi ollut ehkä vielä jotain mahdollisuuksia kilpailla S-sarjan kanssa, mutta uudella ei sitä vähääkään. Tosin autokauppaa käydään myös paljon tunteilla, vetoamalla konservatiivisuuteen ja varovaisuuteen, ei vain tuotteen taiteellisilla ansioilla. Niihin vanhakantaisiin mieltymyksiin vetoamalla voi uusi 7-sarjakin pärjätä. Sääli vain Bmw:n puolesta, koska merkillä on kuitenkin ollut tavoitteena pärjätä markkinoilla vähän eri mielikuvilla.

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 14:44 PPi kirjoitti
    [


    Suomen markkinat taas tämän luokan osalta eivät kiinnosta yhtäkään valmistajaa. Oletko esim. nähnyt edustusluokan autojen mainoksia täkäläisissä lehdissä? Todennäköisesti Veho on ainoa joka täällä tekee edes jonkinlaista tulosta S-sarjalla.


    En ole sanonutkaan että ne kiinnostaisi ketään valmistajaa. Sehän on selvä asia. Tietysti maahnatuojat aina väittävät että kiinnostaa mutta ei varmaan kiinnosta muutaman auton tähden. Minua itseäni edelleen kiinnostaa Suomen markkinat, siis niiden seuraaminen. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit