Mieleen tulee vanha lasten satu "Keisarin uudet vaatteet", kun lueskelee autotoimittajien juttuja uudesta Skoda Roomsterista. Lähes pelkkää ylistystä artikkelista toiseen.
Itseäni ei tuo auto sytytä sitten alkuunkaan, koska en löydä siitä mitään sellaista, mitä kannattaisi kehua.
Muotoilu on sanalla sanoen tavattoman ruma.
Teknisesti autossa ei ole mitään uutta, vaan varustelutaso on ihan tavanomainen.
Auton käyttötarkoitus on itselleni täysin vieras, onko se henkilöauto, pakettiauto vai tila-auto vai mahdollisesti kaikkea tätä.
Muistan aikanaan, kun musiikkimaailmaan tuli yhdistelmälaitteet, niin asiantuntijat olivat sitä mieltä, että kun haluaa hyvän laitteen pitää ostaa erillislaitteet. Ihan samaa mieltä olen autoistakin.
Uskon, että tavallinen Matti Meikäläiset eivät Roomsterin ostamiseen suuremmassa määrässä ryhdy, vaan tämäkin autotoimittajien lempilapsi jää vain päiväperhoksi, ja autoon on melko pian tehtävä jotain muutoksia, jotta sen luonne ja nimenomaan käyttötarkoitus tulisi selvemmin esille.
Mielenkiintoisena pointtina voisin vielä sanoa, että, jos kyseinen auto olisi ranskalainen, ei sitä kehuttaisi alkuunkaan tällä tavoin kuin nyt, kun se kuuluu VAG-konsernin tuotteisiin.
(Itse en aja ranskalaismerkillä, ihan vain selvyyden vuoksi mainitsen.)
Nykyisin vallitsee autotoimittajien keskuudessa ihmeellinen käsitys, että vain VAG-konserni osaa tehdä oikeanlaisia autoja. Itsellänikin on kyseisen konsernin tuotteita ollut sekä käytettynä ostettuja että uusina, mutta edelleenkään en löydä niistä mitään ylivertaisuutta. Tavattoman paljon pieniä vikoja ainakin minun autoissani on ollut, mutta sehän on jo toinen asia.
Kait se on sitä "suomettumista", kumarretaan itään?
Ei vain autotoimittajat, vaan myös autonostajat ovat ihastuneita VAG-konsernin tuotteiden ominaisuuksiin:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=131540
Mitä JOXA löytää idästä?
Itäautoja kuten Lada ja Skoda!
Sori, vitsi oli, elä ota vakavasti!
Olen samaa mieltä ippen kanssa, VAG-konsernin ylistystä on jo aivan liian kanssa, onhan ne kelpo biilejä, mutta kehuminen menee jo liiallisuuksiin. Tuulilasi on tähän erikoistunut
No, eivätköhän nämä tekniikan maailmankin toimittajat ole ihan ihmisiä vain, joten suotakoon heillekin lievää puolueellisuutta, kunhan kohtuuden rajoissa pysyy jatkossakin. Tuulilasista sen verran kun on jo mainittu, että he ovat taas sitten Opelin mainosmiehiä. Tuleepa mieleeni yksikin vertailu, jossa Opelista tehtiin "väkisin" voittaja: tekstissä puhuttiin autosta tyyliin, "opel ei kaupungissakaan vakuuta--- melu on rasittavaa jne". Loppuarvostelussa kuitenkin numerot olivat arvioitu 8-10!?! Kaiken lisäksi autoon oli ladattu koko rahalla lisävarusteita sen ollen sitten paljon kalliimpi muihin verrattuna- varustearvosana 10! :
niin, korjatakseni omia kirjoituksia, tätä Vag-konsernin suosimista näkyy nimenomaisesti Tuulilasissa, viimeisimmässä Tuulilasissa oli aika tuhdisti Vag-konsernin tuotteita.
Mielenkiintoni testituloksia kohtaan on jossain määrin laskenut, enkä nykyään viitsi lukea niitä kovinkaan tarkkaan. Testituloksilla pitäisi mielestäni olla kuluttajatietämystä objektiivisesti lisäävä rooli. Siis ei tiettyihin merkkeihin paneutuva. Ovatko nykyartikkelit sitä? Monet lukijat näyttävät kyseenalaistavan artikkeleiden objektiivisuuden ja jopa riippumattomuuden. Tämä on varmastikin hankala asia lehden kannalta.
Kun en omista nyt sellaista autoa, joka olisi vast'ikään testattu, en omakohtaisesti voi arvioida artikkeleiden faktoja. Kuitenkin aiemmissa (ennen 2000-lukua) testeissä tehdyt havainnot oli kirjattu artikkeleihin sisään joko selkokielellä tai sitten rivien väliin. Ja niitä havaintoja havaitsin omissa autoissani. Ne tulokset ja havainnot vaikuttivat myös omiin valintoihini.
TM painottaa näköjään uusia autoja. Kuitenkin ajamme vanhoilla autoilla, joten tavan kadunmiestä kiinnostaa myös paljon ajetun, iäkkäämmän auton käyttöluotettavuus. Tämä asia on jätetty keskustelupalstoille kirjoittajien huoleksi. Aihepiiriä olisi syytä perata autolehtien toimesta nykyistä tomerammin!
Mitä tulee tämän hetken autouutuuksiin, niin kilpailu se kai ajaa kehittelemään mitä erilaisimpia outouksia. Ajan henki taitaa olla pelottavan oloisen tai muuten möhkälemäisen muodon antaminen. Kaiketi keino herättää asiakkaiden huomiota ja ehkäpä niillä itsellään on tarve kertoa itsestään autonsa muodon kautta. Nämä järkäleet ja möhkäleet lienee tarkoitettu marginaaliryhmille. Itse en oikein pidä tuosta nykymuotokielestä.
Jokaisessa Huulilasissa varmasti muistetaan mainita ainakin kerran että taattua Klonkswagen-laatua, mutta ei se ole puolueellista, se on vaan tapa?
No, ehkä tuossakin on kyse siitä, että kun nämä Seatit, skodat ja muut ovat konsernimerkkejä ja suurelta osin vastaavat toisiaan, niin tuntuvatkin lievästi samanlaisilta. Ja sikäli voi sitten puhua myöskin taatusta VW- laadusta? Tokihan sitä voi tietysti puuttua jokaiseen sanaan, mutta onko oikeasti aihetta? Esim jos minä puhuisin vaikkapa renault-turvallisuudesta ( kun kaikki uudet Renaultit ovat poikkeuksellisesti pärjänneet turvatesteissä hyvin), olisinko puolueellinen ko. merkille?