perheauto

6 kommenttia

Sanokaapa nyt hyvät tämän keskustelupalstan asiantuntijat mielipiteenne asiasta, joka on minua mietityttänyt jo useita kuukausia. Tällä hetkellä meillä on kaksi turvaistuimessa istuvaa lasta takapenkillä ja kolmas on tulossa. Lisäksi takakonttiin pitäisi mahtua silloin tällöin yksi keskikokoinen ja yksi pieni koira. Onko tällaiselle katraalle ostettava tila-auto vai iso farmari. Tila-autoissa takakontit ovat yleensä kovin pieniä tarpeisiimme, joten lähinnä sen takia olen ollut kahden vaiheilla. Mielipiteitä ja ahdotuksia auton valintaan kaivataan!

  
  • Lainaus:
    12.12.2005 klo 13:05 miksu75 kirjoitti
    Onko tällaiselle katraalle ostettava tila-auto vai iso farmari. Tila-autoissa takakontit ovat yleensä kovin pieniä tarpeisiimme, joten lähinnä sen takia olen ollut kahden vaiheilla. Mielipiteitä ja ahdotuksia auton valintaan kaivataan!

    Suosittelisin 7-hengen tila-autoa, josta takimmaiset penkit saa pois.

      
  • Lainaus:
    12.12.2005 klo 13:05 miksu75 kirjoitti
    Mielipiteitä ja ahdotuksia auton valintaan kaivataan!


    Itse kun juuri vaihdoin autoa mietin samaa kysymystä pitkään ja tulin siihen tulokseen että tila-autossa ei ollut meidän kannalta järkeä koska: Melkein poikkeuksetta kun koko perhe kyydissä myös rattaat kyydissä eli tarvitaan tavara-tilaa usein myös sukellus ym. tarvikkeita lisäksi. Koska suurimman osan ajosta ajan yksin niin tarvitsen useammin isoa tavaratilaa kuin 6-tyhjää paikkaa ja keskikokoisissa tila-autoissa ei kuitenkaan viisi-paikkaisena ole niin iso tavara-tila kuin isossa farmarissa. Sitten jos haluaa oikeasti ison tila-auton niin kohoaa hinta sellaiseksi että samaan rahaan saakin jo kaksi isoa farmaria.. :wink: Enkä myöskään halua ajaa "pakettiautolla" kun 95% ajoistani ajan kuitenkin yksin.
    Nämä ovat tietenkin vain omalle kohdalle sopivia kriteereitä ja perusteita valinnalle.

      
  • Ennen suomalainen perhe mahtui Datsun 100A:han, nyt samaan tarvitaan pakettiauto. Euroopan lihavin kansa tarvitsee tilaa ympärilleen; suosittelen Fiat Ducato Panoramaa.

    Pakettiautosta näkee muutenkin paremmin kuin tila-autosta. Ajoasennon saa taatusti muokattua hyväksi ja ilmastointikin on usein vakiona (paitsi tietenkin saksalaisissa).

      
  • Huristelen itse Citroën C5 Breakilla, eli farmarimallilla. Näissä uudemmissa on valmistuslaatukin jo kohdallaan. Takapenkillä on kolmipisteturvavyöt joka paikalle ja kaksien turvaistuimien lisäksi kolmaskin matkustaja mahtuu penkille. Kolmea turvaistuinta ei taida saada takatuhdolle sovitettua.

    Tavaratila on iso ja koiraverkon saa, olikohan se 130:llä eurolla. C5 on mainio vehje, laajasta kääntösäteestä ja muikeista muodoista johtuvaa joittenkin ongelmalliseksi kokemaa pysäköintiä helpottaa kummasti lisävarusteinen parkkitutka, joka on aika edullinenkin.

      
  • Käy koeajamassa Toyotan uudistettu Corolla Verso. Kokemuksia vanhemmasta mallista kovassa ammattikäytössä 90 tkm ilman teknisiä murheita.

    Verso on kohtuullisen hyvän näköinen ja tavaratilan pitäisi piisata viidellä matkustajalla. Koneena 1,8 litrainen on ok, mutta noi uudet tehodieselit olisivat se piste i:n päälle.

    VW Touran 1,9 TDI 105 hevosvoimaisena oli erittäin positiivinen yllätys. Hinta siinä on täysin posketon, tulisiko vähän käytettynä Saksantuontina kohtuuhintaiseksi? Ainakin alkupään laadussa on ollut toivomisen varaa.

    Opel Astran farmarimalli on myös yllättävän iso. Koneeksi vähintään 1,8 litrainen bensa.

    Auton valitseminen on se mielenkiintoisin vaihe, itse autoon kyllästyy/turtuu turhan nopeasti.

      
  • Pienemmistä farmareista Pösö 307 on tilavin, Astra varmaan myös tilava.

    Isoista farmareista kävisin sovittelemassa C5:n, Vectran, uuden Passatin ja Mondeon farmarit. Tilaa jo selvästi enemmän kuin noissa pienemmässä luokassa.

    Jos edellä mainituista ei tilaa löydy ja tila-auto miellyttää, niin Mitsun Grandis on todella tilava. Samaa kokoluokkaa ovat myös Renun Grand Espace, Pösö 807 / Sitikan C8, Avensis Verso ja Chrysler Voyager.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit