Aygo ja 45,1 m

6 kommenttia

TM 21/05:ssä on Toyota Aygo:n koeajossa jarrutusmatkaksi saatu 45,1 m, joka on minusta huono tulos. Jarrutustulosta jutussa ei käsitellä lainkaan. Numerossa 18/05 on koeajossa halvimmat viisioviset ja siinä Ladan farkkumallin 47 metrin jarrutusmatkasta sanotaan että se on luokaton, toki jutussa kerrotaan muitakin puolia jarruista kuin pelkkä matka.
Nämä kaksi koeajojuttua herättävät monia kysymyksiä juuri noiden jarrutustuloksien kommenttien/kommentoimattomuuden suhteen, eikö markkinajohtajamerkkiä uskalleta moittia lähes luokattomaksi?

  
  • Eipä tuosta nyt kannata vetää vielä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Joskus asioita ei pystytä nostamaan esiin mm. palstatilan rajallisuuden vuoksi. Jarrutustulos ei ole kummoinen mutta ei nyt mitenkään poskettoman huono, ylimääräistä on auton mitallinen.

    Voihan tuo olla yksilökin; toinen auto/toiset renkaat voivat muuttaa tilannetta parempaan suuntaan.

    Mielestäni TM on suhtautunut tähänkin (suosikki)merkkiin samalla kiihkottomuudella kuin mihin tahansa muuhun merkkiin.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 26.12.2005 klo 20:47]
      
  • Ei nuo testitulokset etenkään jarrutusmittauksissa ole vertailukelpoisia.
    Tienpinta, kosteus, lämpötila ym. muuttujat on aivan liian paljon.
    Tulokset ovat vain juuri sillä hetkellä sellaiset.
    Ehkä hieman aiheen ulkopuolelta mutta ennakoiva ajotapa on paras jarru.

      
  • Lainaus:
    26.12.2005 klo 21:11 hanski-58 kirjoitti
    Ei nuo testitulokset etenkään jarrutusmittauksissa ole vertailukelpoisia.
    Tienpinta, kosteus, lämpötila ym. muuttujat on aivan liian paljon.


    Näinhän se on, mutta jos olosuhteet vaihtelevat liikaa kannattaisi tulos jättää kokonaan jukaisematta.

    Ainakin silloin kymmenkunta vuotta sitten kun vielä luin Tuulilasi-lehteä jätti lehti usein jarrutusmatkat julkaisematta talvella tehtyjen koeajojen yhteydessä. Se miten TM aina onnistuu mittaamaan vertailukelpoisen jarrutusmatkan on minulle mysteeri.

      
  • hienostellaanpa vielä vähän:
    -rengaspaineet
    -renkaan ikä(tuore rengas)
    -likainen vai puhdas rengas
    -ja jarruttaja, kumma kyllä eri jaruttajat saattavat saada eri tuloksia,
    en tällä tarkoita ko. tapausta ja yritä saada tulosta tekemättömäksi
    mutta näin se taitaa olla.

    PS
    Vaimoväki ainakin ennenvanhaan keljuili "TM testattua tietoa" kun isännät esitteli jotain maailman parasta.
    Tuloksethan on niinkuin ne luetaan.

      
  • Voihan olla, että Toytotan jarrujen hienosäätö ei ole onnistunut yhtä hyvin kuin jossain kilpailijoissa. Mielestäni se ei kuitenkaan ole maailman vakavin asia, jos ominaisuudet muuten ovat kunnossa. Kovin paljon suurempaa nopeutta ei tarvitse muiden autoillansa ajaa, jolloin jarrutusmatka on jo Toyotalle mitattua suurempi. Nyt taivastellaan, miksei Aygoa lynkata vaarallisena autona vähintään myyntikieltoon. Liikenne-palstalla ei rikesakkorajan sisällä liikkuvia ylinopeuksia kuitenkaan pidetä mitenkään vaarallisina. Ristiriitaista?

      
  • Tuulilasin 12/2005 vertailussa Aygo pysähtyi 44,4 metrin matkalla. (Fiat pysähtyi paremmin ja Chevrolet huonommin).

    Autobildin 21/2005 parivertailussa Aygo pysähtyi 41,8 m kylmillä ja 42,6 m kuumilla jarruilla. Jarruissa Aygo oli Chevroletia parempi.

    Aygo muuten voitti molemmat vertailutestit.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit