Volvolle vaihteeksi vertailuvoitto

15 kommenttia

Volvo V50 sai edellisessä Teknikens Världissä turpiin Octavialta ja Focukselta, mutta uusimassa numerossa Volvo on jälleen voittaja.
V70 voitti A6 Avantin, 300C Touringin ja 525 Touringin.

Seuravassa numerossa ovat vastakkain Passat, 407 ja Hyundai Sonata. Kiva että Hyundai pääsee vertailuun Passatia vastaan. TM:ssä tuskin näemme sellaista vertailua (ehkä talvivertailussa).
Hyundai on parantanut autojaan ja on järkisyin ajateltuna varteenotettava haastaja.

Lehden tilaus maksaa muuten 126 €/vuosi, ihan kohtuullinen hinta ulkomaiselle lehdelle.
Tarkoitus ei ole mainostaa, totesin vain tuon hinnan. :smile:

  
  • Enemmänkin tästä tulee mieleen kuinka vähän enää voi luottaa eri autolehtien ja -toimittajien näkemyksiin, jos vaihtelevat noin merkittävästi numerosta toiseen tai kustantajasta toiseen.

    Parempi koeajaa auto itse, hakea fiilistä siitä ja lehdestä noukkia numerotiedot ja tehdä päätös siltä pohjalta johon loppujen lopuksi on tyytyväinen.

      
  • Parempi kuin A6 ja 500:n? Ensi kerralla toimittavat voisivat sitten ajaakin niitä autoja...

      
  • SixPackin kommentti fiiliksesta varmasti pitää paikkaansa. Erot ovat todellisuudessa niin pieniä, ettei pahasti epäonnistunutta valintaa varmasti voi tehdä, vaikka valitsisi testihäviäjän, jos se kuitenkin tuntuu itselleen sopivalta. Tätä asiaa voi suhteuttaa miettimällä vaikkapa rengasasiaa. Ensin ostetaan kallis auto sen mukamas hyvien ominaisuuksien takia. Jostain näennäisestä hienoudesta ollaan valmiita maksamaan paljonkin, mutta renkaat ajetaan loppuun ilman, että valitetaan auton ominaisuuksien huonoutta. Kuitenkin naapurin Corollassa on parempi ajettavuus uusilla renkailla kuin omassa kolme kertaa niin kalliissa autossa sileillä renkailla.

    Toisaalta taannoinen TM:n kalliimpien autojen testi paljasti sen, ettei kalliin auton ominaisuudet välttämättä ole mitattuina yhtään halvempaa paremmat. Vertailussahan todettiin, että useimpien ajettavuus oli samalla tasolla kuin tavallisten ylemmän keskiluokan autojen. Itselleni on jäänyt hyvin mieleen ruotsalainen Mazda6:n ja Audi A4:n parivertailu. Siinä Mazda oli useimmissa kohdissa yhtä hyvä tai parempi kuin Audi hintaerosta huolimatta. Kuitenkin juuri tunnepohjalta Audi tuntui paremmalta tai hienommalta autolta. Tämä on se, miksi SixPackin mainitsemaa fiilistä ei kannata unohtaa. Kunhan vain myöntää, ettei kyseessä ole mikään absoluuttinen paremmuus, jolla hintaeroa perustellaan.

      
  • Lainaus:
    26.04.2005 klo 08:04 Thorgen kirjoitti
    Parempi kuin A6 ja 500:n? Ensi kerralla toimittavat voisivat sitten ajaakin niitä autoja...


    Pitäisi taas tietää kriteerit. Volvon saanee kaikilla varusteilla samaan hintaan kuin perusvarusteisen Audin tai Bemun.

    Onko Thorgenille täysin mahdoton ajatus, että Volvo voisi jopa pärjätä tuossakin seurassa?


    SixPack: Enemmänkin tästä tulee mieleen kuinka vähän enää voi luottaa eri autolehtien ja -toimittajien näkemyksiin, jos vaihtelevat noin merkittävästi numerosta toiseen tai kustantajasta toiseen.

    Eikös se just ole hyvä näin, että on olemassa eri kriteerejä, joilla autoja voi vertailla? Tässä tapaukseen viitaten, nyt kyse on eri autoista (V50 ja V70). Pitäisikö toimittajien näkemys olla merkkiin sidottu?

    SixPack: Parempi koeajaa auto itse, hakea fiilistä siitä ja lehdestä noukkia numerotiedot ja tehdä päätös siltä pohjalta johon loppujen lopuksi on tyytyväinen.

    Juuri näin :smile:

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 26.04.2005 klo 10:40]
      
  • Lainaus:
    26.04.2005 klo 10:33 jalkkis kirjoitti

    Onko Thorgenille täysin mahdoton ajatus, että Volvo voisi jopa pärjätä tuossakin seurassa?

    No sen ajettavuus ja laatu eivät vain ole Audin ja BMW:n tasoa (Chrysleristä ei ole kokemusta). Ennemmin minä rinnastaisin V70:n esim. Passatiin, Mondeoon tai Accordiin. Volvo ei (minusta) paini samassa sarjassa Audin ja BMW:n kanssa.

      
  • Lainaus:
    26.04.2005 klo 11:54 Thorgen kirjoitti
    Lainaus:
    26.04.2005 klo 10:33 jalkkis kirjoitti

    Onko Thorgenille täysin mahdoton ajatus, että Volvo voisi jopa pärjätä tuossakin seurassa?


    No sen ajettavuus ja laatu eivät vain ole Audin ja BMW:n tasoa (Chrysleristä ei ole kokemusta). Ennemmin minä rinnastaisin V70:n esim. Passatiin, Mondeoon tai Accordiin. Volvo ei (minusta) paini samassa sarjassa Audin ja BMW:n kanssa.


    Kun taas minun mielestäni Volvo V70 painii paremmassa sarjassa kuin Audi tai Bemu, etenkin Audit on kyllä Skodan huonompia painoksia, mutta brandaystähän tämä on. Volvot myydään järkeville perhekeskeisille ihmisille ja Audit ja Bemut taas itsekkäille ollakseen-tyypeille näin kärjistäen.

      
  • Teknikens Värld on aiemminkin tehnyt vertailutestin, jossa V50 2,4 oli vertailtavana mm. BMW:n ja A4:n farkkumallien kanssa. Tuon vertailun V50 voitti.

    Ehkäpä näissä vertailuissa ei olekaan kyse jostain absoluuttisesta paremmuudesta vaan kriteerit vaihtelevat tarpeen mukaan. Luin tuon V50 1,6 vs. Focus ja Skoda-testin ja mielestäni siinä oli, aivan oikein, verrattu keskenään hyvin samanhintaisia farkkuja.
    Kriteereistä painavimpia olivat tilat ja suorituskyky verrattuna hintaan, ei mikään absoluuttinen paremmuus. Mikäli ymmärsin, mm. Volvon ajo-ominaisuudet ja turvallisuus arvioitiin ryhmän parhaiksi. Samoin Volvon sisustus sai parhaat tyylipisteet. Testissä kuitenkin painotettiin nimenomaan farkun perinteisiä ominaisuuksia kuten riittävää kuljetuskapasiteettia ja asiallista suorituskykyä, siis niitä ominaisuuksia, joita suurin osa farkun ostajista arvostaa. Noissa painotuksissa Volvo V50 1,6 on oikeastaan väärässä seurassa, eivätkä huonot vertailupisteet ole kovin suuri yllätys.

      
  • Niin no, jääviydestäni huolimatta en malta olla mainitsematta, että uusi A6 on saanut ajettavuudestaan ja valoistaan moitteita tämänkin lehden testeissä.

    Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista...

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 26.04.2005 klo 13:41]
      
  • Vertailun tarkka paremmuusjärjestys oli:

    1. Volvo V70 2,5T AWD A Hinta Ruotsissa: 315 900
    2. Audi A6 2,4 A Avant 308 400
    3. BMW 525iA Touring 368 000
    4. Chrysler 300C 3,5 Touring 416 900

    Muutama mittaustulos:

    Kiihtyvyys 0-100 km/h
    Volvo 8,1 , BMW 9,1 , Audi 9,7 , Chrysler 10,2.
    Ohituskiihtyvyys 70-130 km/h
    Volvo 8,2 , BMW 8,8 , Audi 9,7 , Chrysler 9,9.
    Testikulutus
    BMW 10,3 , Volvo 10,4 , Audi 11,3 , Chrysler 11,5.

      
  • Lainaus:
    26.04.2005 klo 13:34 Warcraft kirjoitti

    Kun taas minun mielestäni Volvo V70 painii paremmassa sarjassa kuin Audi tai Bemu, etenkin Audit on kyllä Skodan huonompia painoksia, mutta brandaystähän tämä on. Volvot myydään järkeville perhekeskeisille ihmisille ja Audit ja Bemut taas itsekkäille ollakseen-tyypeille näin kärjistäen.

    Audit Skodan huonompia painoksia? No sehän on mielenkiintoinen näkökohta. Miten sulla noin muuten, esimerkiksi naisten kanssa? Kunhan osaa nötköttisopan valmistaa, niin sama vaikka makuukammarissa makaisi kuin lahna?

      
  • Thorgen: Audit Skodan huonompia painoksia? No sehän on mielenkiintoinen näkökohta.

    Laatua voi mitata muutoinkin kun hintalapulla. Tsekkiläinen käsityö, jollaiseksi minä miellän autojen kokoamisen, on tunnettu laadustaan. Usko oman maan omaan automerkkiin on kova ja merkki halutaan palauttaa maailman huippumerkkien joukkoon.

    Mitä luulet, kumpi panostaa enemmän työn laatuun; tsekki kootessaan kotimaassaan kotimaista autoa, vai maahanmuuttaja kootessaan vieraassa maassa vieraan maan autoa?

      
  • Lainaus:
    27.04.2005 klo 12:26 Luu5 kirjoitti

    Laatua voi mitata muutoinkin kun hintalapulla. Tsekkiläinen käsityö, jollaiseksi minä miellän autojen kokoamisen, on tunnettu laadustaan. Usko oman maan omaan automerkkiin on kova ja merkki halutaan palauttaa maailman huippumerkkien joukkoon.

    Ahaa, sinä ts. mittaat laatua jollain jota ei oikeastaan voi mitata? Mikä on tsekkiläisen tehdastyöntekijän motivaatioindeksi verrattuna saksalaiseen? Siis ihan jokin oikeasti tutkittu asia, ei mikään minkä itse LUULET sen olevan. Vai oletko kenties käynyt Skodan tehtaalla ihastelemassa, kun linjatyöntekijät kasaavat autoa silmät kiiluen, mumisten samalla kansallisylpeydestä? Joo, en kuvittele että se ihan niin menee.

    Mitä luulet, kumpi panostaa enemmän työn laatuun; tsekki kootessaan kotimaassaan kotimaista autoa, vai maahanmuuttaja kootessaan vieraassa maassa vieraan maan autoa?
    Sillä nyt ei ole koskaan väliä, mitä kukaan luulee. Kun minä istun tai ajan Audia/VW:tä/Skodaa, niin kyllä se Audi vain ylivoimaisesti laadukkaimmalta tuntuu. Haluaisin että se olisi toisin, sillä hyvin harvaa kiinnostaa loppujen lopuksi keulamerkistä maksaa.

      
  • Thorgen: ...niin kyllä se Audi vain ylivoimaisesti laadukkaimmalta tuntuu.

    Kritisoit minua kun esitän mielipiteitä, enkä tutkittua faktaa, mutta syyllistyt kuitenkin itse samaan. Se miltä sinusta tuntuu, ei ole faktaa.

      
  • Autotestit ovat kärsineet pahan inflaation. Itse en niitä jaksa edes vakavasti enää seurailla, teen itse omat "testini" sitten kun tarvetta on. Joka lehdessä tehdään testejä kuin liukuhihnalta ja välillä tuntuu että analyyseissä ei ole päästy renkaiden potkimista pidemmälle ja useimmiten arviot heitetään täysin fiilispohjalta. Välillä voi lukea jopa täysin idioottimaisia lausuntoja, jotka osoittavat että toimittaja ei ole viitsinyt edes perehtyä testattavana olevaan tuotteeseen. Samaan aikaan autot ovat yhä enemmän samanlaisia, ostat minkä hyvänsä niin saat hyvän auton.

      
  • Lainaus:
    26.04.2005 klo 13:34 Warcraft kirjoitti

    Volvot myydään järkeville perhekeskeisille ihmisille ja Audit ja Bemut taas itsekkäille ollakseen-tyypeille näin kärjistäen.


    Ei ehkä pitäisi kommentoida tätä ollenkaan, mutta viime aikoina käsitykseni tästä ilmiöstä on muuttunut. Kun katselee tuolla tien päällä menoa, niin millä automerkillä nykyään kaahataan eniten? Kyllä se minusta on Volvo, ja vielä aika selkeästikin. Ja nimenomaan farmari-turbo-sellainen. Porrasperävolvokuskeilla ei näytä olevan ollenkaan kiire, mutta odotas kun on alla V70 ja vielä spoileri perässä... :grin:

    5-Bemareilla ajavat Suomessa jo ihan hintaluokankin puolesta eniten vanhemmat ja vauraammat herrasmiehet, ostajien keski-ikä lienee +50 vuotta. :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit