Pietarin Toyota

14 kommenttia

Toyota rakentaa autotehtaan Pietariin.
Aluksi tehdas tuottaa 20 000 ajoneuvoa vuosittain, myöhemmin 50 000. Näin Toyota ilmoittaa.

Suomen tuulipuku ja -lippalakkikansan tulevaisuus tämän suhteen on siis taattu.

  
  • Ensin oli Lada ja kohta on Venäjällä koottu Toyota, merkillistä miten tämä taas menee näin. Eihän siitä ole pitkä aika kun Lada oli yksi Suomen suosituimmista autoista, mitähän mallimerkeille käy, tuleeko Suomen kansan kauan odottama Toyota 1200S tai Toyota Niva lähivuosina markkinoille. :wink:

      
  • "tuleeko Suomen kansan kauan odottama Toyota 1200S tai Toyota Niva lähivuosina markkin"

    Idän ihme, rupla hymy, ruostetta rajan takaa, pitkät turvalliset ohitukset:

    TOYVITSHI ELIITTI SCANDINAVIA

    http://groups.msn.com/Moskvitshpalsta/mossemalleja.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=87

    B)

      
  • HEH...

    No mitä väliä sillä valmistusmaalla on. Toyota vaan näyttää että valmisti se autoja missäpäin hyvää se on maailman toiseksi suurin ja vielä itsenäinen autonvalmistaja ja pysynee jatkossakin suomen eniten ostettuna automerkkinä...kansa äänestää jaloillaan :smile:

    Tai jos ei niin sittenhän on hyvä syyttää venäjää kuten kaikesta muustakin suomen historiassa kautta aikain. :sunglasses:

      
  • Tuliskohan T-Sport Mosse :grin:

      
  • Eihän Toyota toki ensimmäinen Venäjällä toimiva autovalmistaja ole. Mm. Kaliningradissa kootaan BMW-autoja, ja Pietarin lähellä on Ford-tehdas; Puskuri-ohjelma vierailikin muutama kuukausi sitten tehtaassa katsomassa miten Focuksia syntyy. Ford on ollut Venäjällä (silloisessa Neuvostoliitossa) aiemminkin, onhan mm. Volga-henkilöautoja ja GAZ-kuorma-autoja valmistava Gorkin Autotehdas (GAZ) alunperin Fordin perustama.

      
  • Pietarissa valmistettavia Toyotia ei ole tarkoitus tuoda EU:n alueelle. Kysyntää riittää kyllä Venäjällä. Eihän Fordkaan tuo Focuksia Venäjältä tänne.
    Ainoastaan Hangon Satamassa ollaan varmaan huolestuneita. Toyotia on viety Venäjälle Hangon kautta. Pitkällä aikavälillä työt varmaan vähenevät.

    Pietarin sijaan Toyota alkaa tuoda autoja Etelä-Afrikasta. Toyota aikoo näin hyödyntää EU:n ja Etelä-Afrikan vapaakauppa-sopimusta. Ensimmäisenä vuorossa on uusi Hilux.

    http://www.just-auto.com/news_detail.asp?art=47902

    http://www.sabcnews.com/economy/business/0,2172,102949,00.html

    [olmi muokkasi tätä viestiä 27.04.2005 klo 14:32]
      
  • Jaa jaa, taitaa se vaan olla niin, että Toyota saa tehdä autoja vaikka Ryslandiassa niin ne ovat silti laadukkaampia kuin nämä karvahattumiesten ihannoimat tiisselimersut... :smile:

      
  • Venäjälle tuntuu syntyvän tehtaita kuin sieniä sateella. Noh Toyotan laadunvalvonnalla ei todellakaan ole väliä missä tehdas sijaitsee. Vaikka kieltämättä venäläisten työmoraali hiukan arveluttaa :smile: - mutta on kait ne siellä Bemujakin osanneet kasata jonkun vuoden. Liekkö vielä saksalaista paremmalla laadulla!?

    En sitten tiedä tuosta tuulipuku jutusta...tuntuu enempi olevan noilla junteilla folkkaristeilla noita asusteita. Sosialismi ei tunnu hellittävän otettaan :smile:

      
  • "on kait ne siellä Bemujakin osanneet kasata jonkun vuoden"

    Mossen alumiinikone oli aikanaan bemarin tekniikalla.

    http://www.phnet.fi/public/www-vitsit/auto_mosse.html

      
  • Ainakin se on yleisessä tiedossa, ettei Toyotan laatu parantunut valmistuksen siirtyessä Englantiin. Siitä on kirjoittanut aikanaan mm.TM. Tosin nämä Venäjällä valmistetut autot menevät sikäläisille markkinoille. Mutta ei liene kuin ajan kysymys, kun niitä voi hankkia koti- Suomesta. Ainoa este voi olla EU ja Venäjän kauppasuhteet, tullit ym. rajoitukset ovat arkipäivää näiden Suurvaltojen suhteissa.

    Kalingrad taas on aivan eri tarina maantieteellisesti ja kulttuurillisesti. Siitä on ollut artikkeleita HS:n sivuilla, ja vähintäänkin autonomia lienee heidän tavoitteena.

    Autoteollisuudessa on käynnissä samanlainen rakennemuutos kuin muussakin teollisuudessa. Aasian (auto)teollisuuden nousu pakottaa hakemaan entistä halvempia valmistusmaita. Entisten EU:hun liittyneiden itä-blokin maiden kilpailukyky on pian (n.10 vuotta) heikentynyt muiden EU-maiden tasolla. Tästä syystä ja Venäjän suurten sisä-markkinoiden takia, valmistusta tulee siirtymään yhä enemmän Venäjälle.

      
  • Lainaus:
    27.04.2005 klo 20:55 juster kirjoitti
    Ainakin se on yleisessä tiedossa, ettei Toyotan laatu parantunut valmistuksen siirtyessä Englantiin. Siitä on kirjoittanut aikanaan mm.TM.
    ...
    Kalingrad taas on aivan eri tarina maantieteellisesti ja kulttuurillisesti. Siitä on ollut artikkeleita HS:n sivuilla, ja vähintäänkin autonomia lienee heidän tavoitteena.

    Toyotan Euroopan tehtaiden kokoonpanotyön laatu on saatu samalle tasolle kuin Japanissa; tullimaksujen välttämiseksi euroToyotoihin kuitenkin pitää asentaa eurooppalaisten alihankkijoiden valmistamia osia, ja ne ovat aiheuttaneet joskus Toyota-porukalle harmaita hiuksia.

    Kaliningradissa asuu venäläisiä. Suurinta kuuluisuutta Kaliningrad on saanut siitä, että siellä on Venäjän suurin AIDS-kuolleisuus.
    Kaliningrad oli ennen sotia Königsberg, ja nyk. Puolan Gdansk oli taas Danzig. Mutta kun rajat muuttuu, vaihtuvat ihmiset ja kulttuurikin, vrt. Viipuri.

      
  • "Suomen tuulipuku ja -lippalakkikansan tulevaisuus tämän suhteen on siis taattu."

    -Näin on, ehkä säästyy venäläisten jäljiltä Saksaan Mersuja, Audeja ja Bemareita, jotta riittää tuulipukukansalle "löytöjä" :grin:

    [jjvi muokkasi tätä viestiä 27.04.2005 klo 22:58]
      
  • Lainaus:
    27.04.2005 klo 21:11 MatLog kirjoitti
    Toyotan Euroopan tehtaiden kokoonpanotyön laatu on saatu samalle tasolle kuin Japanissa;



    Hmm, olen kuullut myös toisenlaista juttua. Vannoutuneet japsi-miehet eivät osta Euroopassa tehtyä Toyoa. Kaikilla japanilaismerkeillä(kin) on ollut vaikeuksia Englannin tuotantonsa kanssa, muualla Euroopassa homma toimii ilmeisesti paremmin.

    Harvoin muuten Eurooppalaisissa merkeissäkään kokoonpanotyön osalta vikoja on, useimmiten ne ovat ihan samoja alihankintaongelmia joihin myös japanilaiset ovat törmänneet.

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 28.04.2005 klo 09:50]
      


  • Kaliningradissa asuu venäläisiä. Suurinta kuuluisuutta Kaliningrad on saanut siitä, että siellä on Venäjän suurin AIDS-kuolleisuus.
    Kaliningrad oli ennen sotia Königsberg, ja nyk. Puolan Gdansk oli taas Danzig. Mutta kun rajat muuttuu, vaihtuvat ihmiset ja kulttuurikin, vrt. Viipuri.


    Mukavaa, että täällä on varsin asiantuntevaa porukkaa sukupuolitautien suhteen. Aidsin levinneisyydestä en tiedä, vaikka olen parikertaa työasioissa siellä käynyt. Kaliningradin asukkaista yli 90 % on Venäläisiä, mutta varsinkin nuoremmat eivät juuri tunne yhteenkuuluvuutta emä-venäjään. Syyt ovat puhtaasti maantieteelliset, alue on täysin EU-maiden ympyröimä, kaukana Venäjästä. Pääelinkeinoksi voisi kutsua harmaata taloutta, sen kaikissa muodoissa. Alue on kiinnostava liiketoiminnan kannalta sen verovapauden takia. Alueella tuotetut tavarat ovat verovapaita Venäjän tullialueelle.

    Autoja siellä valmistaa (kokoaa) Avtotor niminen yritys. Ensimmäinen automerkki oli Kia ja todellakin viime vuosituhannen lopussa tehtaalla koottiin ensimmäiset BMW:t. Tehtaalla kootaan myös Chevroletin maasturia ja Hummerin pienempää versiota. Tämä on kokonaan Vladimir Scherbakovin omistama yritys, eikä omistajiin kuulu ulkomaisia esim. autotehtaita. Suhde ennen mainittuihin automerkkeihin on samankaltainen, kuin Porschen ja Uudenkaupungin autotehtaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit