Onko jollain omaa kokemusta Chrysler Grand Voyagersta??
Hyvää / Huonoa ???
Kustannukset / huollot ???
Käytettävyys??
muuta, mitä??
Olen ajatellut vm. 2004-2006
Toivon omaa kokemusta en kaverin, kaiman, onkikaverin, poliisin entinen vaimo Kanadasta tyyliin. Kiitos.
Meillä oli 2001 mallinen ja olimme aika tyytyväisiä. Lapin reissulla bensaa paloi 11,5l/100km. 7 aikuista kyydissä, kattoboksi täynnä, ym ym. Etuiskarit ja koiranluut vaihdettiin vähän alle sadassatonnissa, eipä muuta ihmeellistä. Niin ja tuulilasi takuuna, kun alkoi halkeamaan reunasta. Kone oli 3,3 automaatti.
Jos uuteen päädyt, niin kannattaa ehdottomasti harkita Stown and Go:lla ja turbodieselillä varusteltua Grand Voyageria. Mukava ajaa, voiman tunnetta löytyy ja pysähtyy hallitusti liukkallakin, vaikka ESP:tä ei ole.
Penkkijärjestelmä on sanalla sanoen nerokas, viisi takapenkkiä saa katoamaan lattian alle, ja jos eivät ole piilossa on käytettävissä reilu pari sataa litraa ylimääräistä lattiatilaa, josta osa kannen alla piilossa. (Arvotavaralle matkalla)
Diesel sen tähden, että kulutuksen saa kuriin. Ennen oli 2001 vm. 3.3 litranen bensa-automaatti, ja keskikulutus huiteli siinä ~11 litran tienoilla. Matka-ajossa pääsi juuri ja juuri alle kymmenen, jos körötteli kaheksaakymppiä menemään. Moottoritiellä 130 km/h kulutus oli aika lailla 13 litraa satasella. Saksassa moottoritiellä ilmastointi päällä 16-17 litraa. No, nyt on alla diesel jonka keskikulutus on yleensä noin kahdeksan l/100, matka-ajossa vie tasan 6.8 l/100 jos ajelee 80 km/h, moottoritiellä 9-10 l/100. Webasto kuluttaa myös osansa talvella, ja käy joskus aika pitkäänkin: jopa puoli tuntia ajon aloittamisen jälkeen. (Tai ainakin valo palaa)
Turvallisuuden pitäisi myös olla hollillaan, Folksamin tilastoissa loistanut ja turvatyynyjä on melkein joka sormelle.
Nykyinen 2005 mallinen on siis ollut alla ~½ vuotta, ja ainoa vika mikä on ilmestynyt on oikean sivupeilin lievä hajoaminen. Peiliin on siis tullut halkeama, lienee lämmittimen aiheuttama. vm. 2001 pelissä tätä ei käynyt, tuulilasi sen sijaan hajosi parikin kertaa. (Iso kun on: osuu herkästi kiviä ja kallis vaihtaa. )
Ilmastointia on testattu yli +30 asteen lämmöissä, ja pitää kopin viileähkönä, ihan perälle ei toimi hirveän hyvin (dual-zone ilmastointi), mutta estää kuitenkin hikoilun. Edessä viileä.
2001 Grand Voyager kävi takuuhuollossa pari kertaa: takalasin pyyhin jumittui, oli kuulemma ohjelmointivika, ja oikean takarenkaan ABS-jarrujen lukkiutumistunnistin meni kuntoon epä: jarrut toimivat tavallisten jarrujen tapaan kunnes huoltoon päästiin. Molemmat ilmenivät alle 2 vuotta ostosta ja menivät takuuseen.
Pikkuvika, helppo korjata. Voin silti ihan lämpimästi suositella, etenkin dieseliä ja SNG:ta. V6:n käyntiäänen kyllä menettää.
Niin joo, parkkiruutuihin peruuttelu on kyllä bitch. Kyllä siihenkin oppii, mutta aivan aloittelijan käsiin ei autoa kannata antaa jos on tarkoitus pienissä tiloissa ajeluttaa. (Parkkihallit) Pituutta on sentään yli 5 m ja leveyttä 2m.