MITÄ PIDÄTTE SAAB 9-3 SPORTCOMBISTA

30 kommenttia

KERTOKAA KOKEMUKSIANNE SAAB 9-3 SPORTCOMBI 1,8 TURBOSTA. TUNTUUKO AUTO MATALALTA, ENTÄ MAAVARA, ONKO MATALA SUOMEN TEILLE, KUN EN LÖYTÄNYT SITÄ MITTAA ESITTEESTÄ. LÄHINNÄ KIINNOSTAA VERRATA SAABIN MAAVARAA JA AUTON KORKEUTTA MUIHIN FARKKUMALLEIHIN. EN OLE KÄYNYT KOEAJAMASSA JA SITÄ PAITSI TOISTENKIN MIELIPITEET KIINNOSTAA


[hiippu muokkasi tätä viestiä 20.11.2005 klo 12:23]
  
  • Kävin tällä viikolla vertaamassa kyseistä Saabia ja uutta Vectraa..
    Vaikka Opeli mies olenki niin Saabin valitsisin jos ei hinta olisi niin korkea.. Mutta kyllä huomasi mihin hinta ero vaikuttaa..
    Vaikka Vectra ei äänekäs peli ollut niin Saab oli vielä hiljasempi!
    Moottori on todella vääntävä ja laajalla kierros alueella ja hemmetin hyvä ajaa.. Tilaa on vähempi kuin Vectrassa joka painaa kummiskin minun vaakakupissa hinnan lisäksi.
    Maavarasta en tiiä kun en tutkinut sen tarkemmin mutta uskon olevan riittävä

      
  • Mitä noita Saabbeja, suht samaan hintaan saa jo uuden Lexus IS:nkin!

      
  • En nyt sanos että "suht samaan hintaan" kun halvin lexus on 6t kalliimpi kun kyseinen saab.. ja puhehan oli Saabin Farmarista!
    Vie se lexuksesi sinne minne se kuuluukin

      
  • No joo. Anders-Simon kommentin voi jättää omaan arvoonsa. Itselläni on nyt kuukauden päivät kokemuksia kyseisestä automallista. Meillä on 150 hv:n dieselmalli eikä tule mieleen mitään moitittavaa. Tilavampia autoja markkinoilta löytyy mutta tilat riittävät meille oikein hyvin.
    Ajettavuus on kerrassaan ensiluokkainen eikä kulkupuolessakaan ole kiukuttelemista. Kulutus on ajotietokoneen mukaan pääasiassa matka-ajossa 5.2 l/100 km eli varsin kohtuullinen E220 CDI Mersun kanssa samanpainoiselle autolle :smile: (1610 kg)

    Kaikenkaikkiaan ollaan huipputyytyväisiä oltu - auto on kaikkien hyvien ominaisuuksien lisäksi perhanan hyvän näköinen.

      
  • Mulla oli 9-3 yhtenä vaihtoehtona alkusyksystä, mutta kun pääsin testaamaan farkkua niin olin erittäin pettynyt erityisesti rengasmeluun. Se oli aivan järkyttävä. Toinen asia mihin olin pettynyt oli kaikenlaiset kitinät erityisesti ajettaessa hidasteiden yli. Selvästi huomasi, että kori antoi "periksi". Tämä asian vahvisti kun ajoin noin vuoden vanhaa sedania (jolla oli ajettu n. 20000km). Kitinät olivat selvästi pahempia kuin farkussa. Päädyin sitten Passatin farkkumalliin.

      
  • Asiat tuntuu olevan varsin suhteellisia. Ennen uuden auton tilaamista koeajoin (ajoimme) varsin kattavan joukon eri merkkisiä autoja. Passatin pudotti osaltaan todella kuuluva rengasmelu, sen sijaan Saab on varsin äänetön. Minkäänlaisia kolinoita tai helinöitä ei kuulu eikä tietysti saakaan kuulua. Täällä on runsaasti mukulakivikatuja ja osa koeajetuista kolisi kyllä ihan selvästi.
    Meillä oli viikko sitten päivän laina-autona 80 tkm ajettu SportSedan joka ei kahden vuoden iästään huolimatta eronnut juuri uudesta - luottamus materiaalivalintojen kestävyyteen vahvistui entisestään.

      
  • Joo, mielenkiintoista että ihmisillä on eri mielipiteet. Ajoin myös useita autoja alkusysksystä ja koeajolenkit sisälsivät saman reitin, johon kuului moottoritieosuus (n. 20km). 9-3:n rengasmelu tuli esiin juuri tällä osuudella ja sallituilla moottoritienopeuksilla. Jopa mun nykyinen auto (Mondeo V6) on selvästi hiljaisempi kuin 9-3, vaikkei sekään kaikkein hiljaisimpia ole.

    9-3 oli todella yksi vaihtoehto, mutta petyin siihen pahasti. Ajoin myös sillä vuoden vanhalla 9-3 sedanilla saman lenkin ja sekään ei ollut mikään hiljainen. Mulla on ollut 9-3 (1999-2002) ja senkin yksi häiritsevä piirre oli tuo korin "löysyys" elikä kori antoi periksi. Uuden 9-3:n osalta autolehdissä on myös valiteltu nitinöitä. Edellisen 9-3:n osalta mulle jäi hyvä kuva 9-3:sta, mutta uusi 9-3 oli pettymys. Täytyy kyllä todeta, että Saab on jäänyt kehityksestä jälkeen ja että muut merkit ovat menneet Saabin edelle.

      
  • Huomatkaa että Sportcombi on tullut vasta myyntiin eikä ole suinkaan sama auto millä olette ajanut kesällä tai alkuvuodesta!!!

      
  • Astraali,

    Ajoin 9-3:n farkun silloin se esiteltiin julkisesti, muistaakseni syyskuun puolessavälissä.

      
  • On tullut myyntiin koska tahansa, niin ooppeli on ooppeli. Kun olen kerran Opelin omistanut, niin saman konsernin tuotteita en enää osta. Kyllä GM pilasi Saabin. Ja ennen kuin vedätte hernettä nenään, niin miettikää vaan niitä kitinöitä, huoltoa ja jälleenmyyntiarvoa. Kyllä kaikki autot uutena tuntuu hyviltä. Mutta mikäs siinä, ostaahan ihmiset Audejakin Skodan sijaan, niin siitä vaan Saab Opelin sijaan. Saapa ainakin valtio vähän verotuloja. Itse kierrän kyllä Opelit, Saabit, Daewoot yms. kaukaa. GM:n säästöpolitiikka tuntuu alihankkijoiden laadussa, minkä muutaman vuoden vanha omistaja kokee karvaasti lompakossaan. Mutta osta vaan Saab, kyllä se takuuaikana pelaa, huonon laadun huomaa ainoastaan yrittäessä päästä eroon siitä!

      
  • Voihan omia ajatuksiaan tietysti perustella vaikka noinkin. TM:n kestotestissä SportSedania kehuttiin nimenomaan korkean työn laadun vuoksi, joka näkyi mm. korin äänettömyytenä.
    Aika syvässä tuntuu ihmisten mielipiteet eri autoista olevan. Useampikin kaveri on käynyt ajamassa meidän autoa ja todennut kuinka positiivinen yllätys se oli. Meillä oli loppusuoralla vaihtoehtoina A4 Avant, 3-sarjan farmari ja V50 eikä ominaisuuksien perusteella tarvitse valintaa selitellä.

      
  • Siitä ei pääse mihinkään, että ne Saabit joita koeajoin alkusyksystä natisivat aivan järkyttävästi. Sellainen ei kuulu premium-luokan autoihin, jollaiseksi Saab itseään kehuu.

    Yhdyn aika pitkälle Monosen kommentteihin. Itselläni oli 80-90 luvulla useita Opeleita ja viimeisin oli Vectra B, joka oli aivan ***:stä. TL totesi Vectran kestotestissä tänä syksynä, että jälleenmyyntiarvo oli pudonnut melkoisesti. Sama pätee Saabin suhteen. Kun vaihdoin oman 9-3:n toiseen merkkiin 3 vuotta sitten, niin eräät autokauppiaat sanoivat suoraan, että Saabin jälleenmyyntiarvo on surkea. Olin aivan aidosti kiinnostunut sport combista tänä syksynä mutta ne kitinät ja rengasmelu pudottivat 9-3:n pois. Kyllä Audin ja bemarin laatu on aivan toisella tasolla kuin Saabin.

      
  • Menee vähän inttämiseksi mutta...
    laatu ja laatuvaikutelma ovat tietystikin kaksi eri asiaa. Sen paremmin koeajoautossa kuin tässä omassakaan ei kuulu ainuttakaan ylimääräistä ääntä. Materiaalit ovat laadukkaan oloisia ja kuten aiemmin kirjoitin, pari vuotta vanha laina-auto oli luottamusta herättävän hyväkuntoinen. Audi oli hyvin viimeistelty mutta selvästi Saabia meluisampi (2.0 TDI). Jos vähän rumasti sanoisi niin toteaisi, että uuden 3-sarjan sisusta on tehty niin karusti että pakkokin niiden harvojen osien on sattua kohdalleen.
    Mutta kukin valitsee omien mieltymystensä mukaan. Kun käytettyjen hintoja katselee niin ei esim. S80:n ja 9-5:n hinnoissa ole eroa joten vähän menneen talven lumia nuo puheet jälleenmyyntiarvosta.
    Onko vähän niin, että Saab koetaan edelleen vähän "omaksi eikä niin hienoksi" kun taas esim. Englannissa status on ihan BMW-tasoa.

      
  • Englannissa tosiaan Saabilla tuntuu olevan hyvä status, mutta toisaalta englantilaiset eivät osaa tehdä autoja. Heidän omat autotehtaansa ovat yksi toisensa jälkeen siirtyneet ulkomaalaiseen omistukseen.

      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 13:39 jli kirjoitti
    Astraali,

    Ajoin 9-3:n farkun silloin se esiteltiin julkisesti, muistaakseni syyskuun puolessavälissä.


    Näinpä se on.. Oli vaan lukihäriö tossa aikasemmin :innocent:
    Harrastaneeko Saabi sitä että Paremminvarustellussa olisi hiljasempi melutaso kuin karvalakkimallissa??
    Sillä se jota kävin koeajamassa ei natissut eikä kuulunut rengasääniä yms.! Se oli todella hiljanen!

      
  • Tuskinpa noilla eroa on. Meillä on ihan linear -malli eikä se melua tai kolise :smile:

      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 15:50 KonstaKoo kirjoitti
    Mutta kukin valitsee omien mieltymystensä mukaan. Kun käytettyjen hintoja katselee niin ei esim. S80:n ja 9-5:n hinnoissa ole eroa joten vähän menneen talven lumia nuo puheet jälleenmyyntiarvosta.


    Tuo jälleenmyyntiarvo on aina suhteellinen käsite ja riippuu täysin miten sitä mittaa. Usein "laatusaksalaisten" ostohinnasta unohdetaan pois kalliit lisävarusteet, joista ei käytettynä saa mitään. Mersumiehet yleensä aina kehuvat laitteensa jälleenmyyntiarvoa, joka varmaan prosentuaalisesti onkin ihan hyvä. Mutta jos sen laskee ainoalla oikealla tavalla eli €uroissa, niin siinä ei Mersu enää Saabia kummempi olekaan. 9-5:ttä myydään toki kohtuuedullisesti käytettynä, mutta onhan se parikymmentä tonnia Mersua ja kymppitonnin Audia ja Bemua halvempi uutenakin. Ja varusteluiden hinnat ovat kohtuutasolla verrattuna moneen muuhun.

      
  • mutta onhan se parikymmentä tonnia Mersua ja kymppitonnin Audia ja Bemua halvempi uutenakin. Ja varusteluiden hinnat ovat kohtuutasolla verrattuna moneen muuhun.
    [/quote


    Onhan ne Mersut, Audit, ja Bemut sentään eri luokan autoja. Vertaus KO. Saabiin ei ole mitenkään pätevä.

      
  • Vielä rengasmelusta. Rengasmeluun vaikuttaa oleellisesti tien pinnan karheus sekä autossa olevat renkaat. Sama auto eri valmistajien samankokoisilla renkailla käyttäytyy aivan eri lailla. En tarkistanut syksyllä mitkä renkaat oli koeajoautossa (2.0T Vector) mutta auto oli meluisa. Olen tehnyt koeajolenkit samalla reitillä, joten silloin on helpompi verrata eri autoja toisiinsa. Toinen seikka mikä varmasti vaikuttaa rengasmeluun on autojen korien jäykkyyden parantuminen (mikä on turvallisuuden kannalta tietenkin hyvä asia). Olen ajellut viimeisen 10 vuoden aikana Euroopassa ja täytyy todeta, että esim. Hollannissa on todella upeat ja hiljaiset tiet, jopa moottoritiet. suomen tiet ovat todella armottomat rengasmelun suhteen.

    Kylläpä uuden auton valinta on todella herkkä asia. Valintaprosessi on toisaalta mielenkiintoinen; erityisesti sen jälkeen kun on valinnut autotyypin. Helposti pääsee hyville tuntipalkoille kun kilpailuttaa liikkeitä.

    Olen seuraillut myös volkkaripalstan kirjoittelua (www.ultimatevw.com) ja täytyy todeta, että myös VAG:n autoissa (myös Audissa) on esiintynyt paljon vikoja. Täytyy vain toivoa ettei mun tilaamassa Passatissa esiinny vikoja.

    [jli muokkasi tätä viestiä 21.11.2005 klo 21:25]
      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 21:02 sapsa kirjoitti

    Onhan ne Mersut, Audit, ja Bemut sentään eri luokan autoja. Vertaus KO. Saabiin ei ole mitenkään pätevä.


    No enpä tiedä, minusta noissa on aika paljon samaa perusjämäkkyyttä, eikä todellisissa ominaisuuksissakaan ole juuri eroa. Painotukset on toki erilaisia, siinä mielessä vertailu ehkä vähän ontuu. Mutta jos ei mennä mihinkään Bemarin tai MB:n isompikoneisiin versioihin vaan pysytään tässä 2-3 litran peruskoneluokassa, niin pitäisin Saabia hyvinkin kilpailukykyisenä. Onhan sillä toki meillä vähän statuseroa, mutta esim USA:ssa avo-Saab on täysin vertailukelpoinen tuote avo-Bemariin nähden.

    Ja huom, minä omistan itse Mersun.

      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 21:35 AkiK kirjoitti


    No enpä tiedä, minusta noissa on aika paljon samaa perusjämäkkyyttä, eikä todellisissa ominaisuuksissakaan ole juuri eroa. Painotukset on toki erilaisia, siinä mielessä vertailu ehkä vähän ontuu. Mutta jos ei mennä mihinkään Bemarin tai MB:n isompikoneisiin versioihin vaan pysytään tässä 2-3 litran peruskoneluokassa, niin pitäisin Saabia hyvinkin kilpailukykyisenä. Onhan sillä toki meillä vähän statuseroa, mutta esim USA:ssa avo-Saab on täysin vertailukelpoinen tuote avo-Bemariin nähden.

    Ja huom, minä omistan itse Mersun.


    Niinpä. Kiitos fiksusta kommentista. Yleensä aikuiset ihmiset pystyy keskustelemaan asioista asiallisesti.

    Minulla ei ole sen suurempaa syytä lähteä mitään tai ketään mollaamaan. Meidän kriteereillä 9-3 SC nousi parhaaksi vaihtoehdoksi enkä löydä mitään syytä miksi päätöstäni pitäisi katua.

    [KonstaKoo muokkasi tätä viestiä 21.11.2005 klo 22:12]
      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 21:02 sapsa kirjoitti
    mutta onhan se parikymmentä tonnia Mersua ja kymppitonnin Audia ja Bemua halvempi uutenakin. Ja varusteluiden hinnat ovat kohtuutasolla verrattuna moneen muuhun.
    [/quote


    Onhan ne Mersut, Audit, ja Bemut sentään eri luokan autoja. Vertaus KO. Saabiin ei ole mitenkään pätevä.


    En olle tästä oillenkaan samaa mieltä. Koeajoin itse Audi A4 Avantin, BMW 320 Touringin, Mercedes C -farkun ja Saab 9-3 SportCombin. Tein todella tarkat kirjanpidot joka autosta ja jokainen näistä oli yli yön koeajossa. Erot ovat todella pieniä, on täysin painotuksista kiinni, mikä noista on paras. Ehkä se olisi kaikkien näiden jonkinlainen yhdistelmä. Mutta aina sekään ei onnistu, esim. mukavuus ja urheilullinen alusta ei aivan helposti samaan kokonaisuuteen sovi.

    Rengasmelun suhteen en kiinnittänyt asiaan erityistä huomiota Saabin kohdalla. A4 oli mielestäni äänekkäämpi. Siinä tosin oli leveämmät ja matalammat renkaat. Väitänkin, että rengasmelu on enemmän kiinni renkaan leveydestä / profiilista kuin mikä em. automalleista on kyseessä.

    Päädyin itse lopulta Saabiin. Se tarjoaa MIELESTÄNI eniten autoa näistä hintaansa nähden. Ajo-ominaisuudet ovat nautittavat ja turbokone vääntää muhkeasti kuin kutonen. Turvallisuus oli yksi tärkeimmistä asioista ja se on kunnossa. Varustelu on kohdallaan ja laatutaso kilpailukykyinen muiden em. kanssa. Tilavampia farkkuja (kuten Mondeo ja Vectra) saa halvemmalla, mutta omien kokemusten perusteella niitä ei voi verratakaan tässä keskustelussa olleeseen 4 premium-autoon. Yhden asian 9-3:n suhteen ottaisin toisin, nimittäin audion. Perusaudio on ok puheen kuunteluun, mutta jos musaa kuuntelee on valittava vähintään 2. tason audio. Itse en tätä huomannut, mutta ilmeisesti päivitys onnistuu onneksi jälkikäteen.

    Kodin natinapuheet ja 'löysyys' kuulostaa provokaatiolta.Odotusajan auto oli 9-3 Sedan noin 1,5v vanha / vajaa 50 tkm ajettu, siinä ei ollut mitään natinoita. Ei myöskään uudessa Saabissa ole mitään tällaista esiintynyt. 9-3 on tuoretta suunnitelua, eikä nyky CAD-suunnittelulla saa 'löysää' koria vaikka yrittäisi. Jotenkin tuntuu, että aina mukaan sopii provoja. Niistä ehkä 1/10 saattaa olla aitoja... Useasti myös Volvoon tuntuu kohdistuvan vastaavanlaista kirjoittelua, aivan syyttä.

      
  • JoreA,

    Tarkoituksenani ei ole ollut missään tapauksessa provokoida tätä keskustelua. Mun tapauksessa koeajoin sekä vanhan sedanin että uuden farkun ja molemmissa esiintyi samat nitinät. Mulla oli 9-3 vuosina 1999-2002 ja siinä oli sama tilanne. Näiden kolmen auton perusteella en sitten uskaltanut ostaa uutta 9-3 farkkua. Ehkä mulle sattui vain "maanantaikappaleet". Itse asiassa kun ajoin sen 9-3 farkun niin samalla koeajoin V50 T5 AWD:n ja ajoin sillä aivan saman lenkin (Länsiauto ja VOlvo Auto vierekkäin). V50 ei natissut ollenkaan katuhidasteiden kohdalla ja rengasmelultaan se oli selvästi hiljaisempi. Ainoa ongelma v50:n suhteen on sen järkyttävän pieni koko hintaansa nähden (myös karvalakkimallit). Ensikokemus oli ahtaanpaikan kammo.

    Olen itse seuraillut volkkarisivuilla keskustelua xenoneista ja VV auto rokottaa melkoisen hinnan niistä. Huomasin eilen Saabin sivuilta että 9-3:seen bixenonint maksavat ainoastaan 1000EUR kun volkkarin vastaavista saa pulittaa lähes 2000EUR.

    Toivon kaikille 9-3 farkun omistajille hyvää jatkoa. Toivottavasti TM testaa 9-3:n muiden vastaavan luokan autojen kanssa niin silloin saamme puolueetonta ja objektiivista tietoa. Siirrynkin seuraamaan keskustelua volkkarisivuille UltimateVW:hen.

    [jli muokkasi tätä viestiä 22.11.2005 klo 06:55]
      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 21:18 jli kirjoitti
    Vielä rengasmelusta. Rengasmeluun vaikuttaa oleellisesti tien pinnan karheus sekä autossa olevat renkaat. Sama auto eri valmistajien samankokoisilla renkailla käyttäytyy aivan eri lailla. En tarkistanut syksyllä mitkä renkaat oli koeajoautossa (2.0T Vector) mutta auto oli meluisa.


    Kun aikaisemmin mainitsin Audin kovahkosta rengasmeluista, kaivoin muistiinpanot esiin ja olihan siinä isot nakit alla: 235/45 R 17. Vastaavasti tarkistin ajamasi Saabin 2.0T Vector-version rengaskoon ja sekin iso: 225/45 R 17, Aero-versiossa 235/45 R 17. Jokseenkin aika järjettömiä rengaskokoja Suomen rajoituksilla ja mega-karkeilla teillä. Pienimmät rengaskoot näihin muuten ovat 195/65R15 ja vastaaasti 205/55R16. Veikkaan, että rengasmelu putoaa näillä kapeammilla/korkeammilla renkailla puoleen merkistä riippumatta.

    Xenoneista sen verran, että muistaakseni ne saa Saabiin nyt kaupanpäälle ja taisi olla jotain muutakin talvivarustusta.

    Samaa toivoisin, että TM testaisi tässä mainitun ryhmän. Loppujärjestys kannattaa laskea omia painokertoimia käyttäen, niin saa haluamansa loppujärjestyksen :smile:

    [JoreA muokkasi tätä viestiä 22.11.2005 klo 10:28]
      
  • JoreA,

    Harmi etten muistanut tarkistaa sen 2.0T:n rengaskokoa, mutta jos siinä oli nuo 225/45 R 17 kumit alla niin se selvittää ainakin osittain syyn kovaan rengasmeluun. Kyllähän 225/45 R 17 kumit on hyvän näköiset mutta aivan jäjerttömät Suomessa. No, eiköhän nyt lopeteta tämä spekulointi 9-3:n rengasmelusta. Autoja on vaikea verrata toisiinsa kun alla voi olla aivan erikokoiset kumit. Toivotaan että TM testaa tämän luokan autot.

      
  • Jos 2.0T:ssä oli vakiorengastus alla, niin se tosiaan on 225/45-17, eli ei mitään järkeä. Sitä paitsi kun tarvit uudet renkaat, niin se se on vasta halpaa lystiä... :open_mouth:

      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 16:27 jli kirjoitti
    Englannissa tosiaan Saabilla tuntuu olevan hyvä status, mutta toisaalta englantilaiset eivät osaa tehdä autoja. Heidän omat autotehtaansa ovat yksi toisensa jälkeen siirtyneet ulkomaalaiseen omistukseen.


    Hieman laajentaen katsontakantaa omaan napaan, niin milläs pohjalla me arvostellaan autoja - yhden (hlöauto-)tehtaan tukevalla selkänojalla, anteeksi jos jotain häiritsee ko. asian nostaminen esille, mutta minkäs tosiasialle mahtaa ;-)
    Hesarin artikkeli, 27.8.2005, kertoo että Britanniassa on autotehtaita 19 kpl ja TM 16/2005 kertoo McLarenin Paragonista, joka sekin on Britanniassa. Omistus on toinen asia tai missä niiden omistusyhtiöiden pääkonttorit ovat, vrt. kuka omistaa erään suuren kännyfirman, jonka pääkonttori on Suomessa (toistaiseksi).

    Myönnän että piti laittaa tämä vastaus vanhasta 'rakkaudesta' Saabbiin, itsellä kun oli kerran 70-lukulainen 95, yksilö oli vieläpä vanha poliisiauto.

      
  • on aika tyylikäs

      
  • Pari vuotta sitten himoitsin 2-3 vuotta käytettyä Saab 9-5 2.3 T:tä farmarina, mutta mielestäni niiden hinnat olivat säilyneet turhankin hyvin. En tiedä onko tilanne muuttunut verrattuna muihin merkkeihin?

    Rengasmelu on monien uusien autojen kirous. Esim. vanha autoni Accord 2.4 Tourer hiljeni vasta kun vaihdoin Dunlopit pois ja ruostesuojautin auton sekä käskin pistää erikoisen paksun kerroksen massaa pyöräkoteloihin. Toimenpiteen jälkeen veljeni Vectra 3,2 GTS:n rengasmelu oli Accordia häiritsevämpää. Eli noin 400 euron ruostesuojaus hiljensi autoa tuntuvasti. Renkaat vaihtuivat 20 mm leveämpiin ja silti rengasmelu väheni (nuo alkuperäisrenkaat Dunlopit olivat vaihtohetkellä vähän ajetut eli sekään ei selitä niiden pitämää runsasta rengasmelua).

      
  • Olin aivan oikeassa väittäessäni aikaisemmin 9-3:n rengasmelusta. Uusimman teknarin farkkutestin tuloksista näkyy erittäin selvästi, että 9-3 on meluisa auto. Toki muissakin testin autoissa oli rengasmelua. Toinen asia mihin itsekin kiinnitin huomiota viime syksynä ajaessani 9-3:lla oli alustan hälyäänet. Yhdyn täysin teknarin testin tuloksiin 9-3:n tapauksessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit