Reissumiehen auto Euroopassa?

10 kommenttia

Olen vaihtamassa työkalua eli autoa.Tällä hetkellä alla on iso ranskalainen dieselvetoinen tila-auto.Olen siihen tyytyväinen ja silloin tällöin kuljettamani asiakkaat myös. Perheen kamat mahtuvat siihen oivallisetsi myös.
Etsin nyt järkevänhintaista (asun Keskieuroopassa) dieseliä,joka tarjoaa hyvät ja turvalliset tilat 4 aikuiselle ja näiden matkalaukuille yms.Auton pitää olla farmari.Ajan vuodessa 40-50.000 km, pääosin moottoriteillä. Erittäin harvoin neula ylittää 140 kmh.Olen harkinnut auton ostamista omaksi 3v päästä, joten pitkäaikaiskestävyydellä on merkitystä.
Tämänhetkinen lyhytlista on seuraava: V70 D5, Ave 177 hv, Passat 170dsg.Automaatti ei ole aivan must.
Minkälaisia kommentteja löytyy per kärry "pro und contra"?


  
  • V70-mallissa on yllättävän ahtaat takaistuintilat - lähinnä pituussuunnassa. Jos kyyditettävät ovat "normaalipituisia" tai lyhempiä, asiasta ei ole kummampaa haittaa. Uusi tilavampi malli lienee tulossa lähiaikoina.

    Toyotan 2,2-litraisessa dieselissä on ollut yllättäviä ongelmia - RAV4:ssä ja Avensiksessa. Tiettävästi tehdas ei ole vielä löytänyt ratkaisua ongelmaan. Saksalaislehdet ovat puolestaan ihmetelleet ainakin 2-litraisen Avensis-dieselin jarruja: auton ollessa paikallaan jarrupolkimen saa kevyesti painamalla polkaistua "lattiaan". Jarrutustunto liikenteessäkään ei ole paras mahdollinen, vaikka auto sinänsä pysähtyy normaalitilanteissa ihan hyvin.

    Passat on uutena mallina hyvin kilpailukykyinen. Roiskeläpät raapivat äänekkäästi tien pintaa varsinkin kuormattuna, jos autoon ei ole tilattu "korinylennyssarjaa". Pumppusuutindiesel on voimaton aivan pienillä kierroksilla, muuten toki väkevä vääntäjä. Käyntiääni on karkea, polttoaineenkulutus dieseliksikin pieni. DSG on tällä hetkellä markinoilla olevista mekaanisista automaattivaihteista ehdottomasti paras.

      
  • Mitä tulee Toyotan dieselin ongelmiin, niin jotain häikkää niissä on mutta ilmeisesti todella harvoissa yksilöissä. Ko. moottoria on kuitenkin liikenteessä aika paljon ja ongelmatapauksia on raportoitu vain muutamia. Saisivat silti keksiä ratkaisun...

    Asiasta on käyty keskustelua myös tuolla Tuulilasin palstalla.

      
  • Kiitokset asiallisista vastauksista.Tässä pari yleiskommenttia
    [quote title="14.01.2007 klo 11:15 MatLog kirjoitti"]
    V70-mallissa on yllättävän ahtaat takaistuintilat - lähinnä pituussuunnassa. Jos kyyditettävät ovat "normaalipituisia" tai lyhempiä, asiasta ei ole kummampaa haittaa. Uusi tilavampi malli lienee tulossa lähiaikoina.
    #Osa vakituisista kyyditettävistä kokoa "jääkaappi".Olen ajellut melkein 1mio km 740/745:lla, ja niissä takapenkki huomattavasti tilavampi kuin nykyisessä V70:ssa. Kokeilimme myös uutta S80:sta. Takasohvalla hyvät tilat, mutta peräluukkuun ei mahdu tarpeeksi kamoja. Uutta farkkua en jää odottamaan tällä kertaa.

    Toyotan 2,2-litraisessa dieselissä on ollut yllättäviä ongelmia - RAV4:ssä ja Avensiksessa. Tiettävästi tehdas ei ole vielä löytänyt ratkaisua ongelmaan. Saksalaislehdet ovat puolestaan ihmetelleet ainakin 2-litraisen Avensis-dieselin jarruja: auton ollessa paikallaan jarrupolkimen saa kevyesti painamalla polkaistua "lattiaan". Jarrutustunto liikenteessäkään ei ole paras mahdollinen, vaikka auto sinänsä pysähtyy normaalitilanteissa ihan hyvin.
    #Tojotan koeajo ohjelmassa lähiviikkoina. Samalla tulee testattua garagistin tiedot uuden dieselin lastentaudeista.Niistä olen lukenut Suomen nettisivuilta.Kokeilin Suomessa 177 hv Corolla Versoa.Käypäinen peli se oli. Pari suomalaista automyyjää suositteli että avessa riittäisi 150 hv versio aivan hyvin.Voi olla tietty lähiliikenteessä rauhallisempi ajettava kuin 177hv.Tojossa kiehtoo laatuleima ja mm. Volkkaria lyhkäisempi lisävarustelista- jos hankkii pohjaksi full option-paketit.Koska reissut ylettyvät silloin tällöin kylmille seuduille, aion asennuttaa autoon webaston/ eberin. Volkkari tarjoaa sitä lisäakulla, muut eivät."

    Passat on uutena mallina hyvin kilpailukykyinen. Roiskeläpät raapivat äänekkäästi tien pintaa varsinkin kuormattuna, jos autoon ei ole tilattu "korinylennyssarjaa". Pumppusuutindiesel on voimaton aivan pienillä kierroksilla, muuten toki väkevä vääntäjä. Käyntiääni on karkea, polttoaineenkulutus dieseliksikin pieni. DSG on tällä hetkellä markinoilla olevista mekaanisista automaattivaihteista ehdottomasti paras.
    #VW:n sisätilat ovat kiitettävät ja saksalainen asiakas saattaa pitää siitä enemmän kuin tojosta. (nämä ovat joskus elämää isompia asioita) Pikkaisen mietityttää DSG:n kestävyys- onko siitä kokemuksia esim. taksiliikenteessä? Mitä kestää VW:n korkealle viritetty kansi? #

      
  • No tuli n. 1v sitten juteltua tutun taksarin kanssa DSG:stä. Hänen tuomionsa oli, että ei sovi taksikäyttöön. Erilaisia vikoja on kuulemma vaikka muille jakaa.

    Itse olen myös kiinnittänyt huomioni siihen, että tämän uuden sukupolven myöta ovat Passatit vähentyneet tolpilla todella merkittävästi. Tiedä sitten johtuuko tuosta DSG:stä?

      
  • Milloin uusi Mondeo on koeajettavissa? Jakaa alustan S80 ja V70 seuraajan kanssa.

      
  • Lainaus:
    14.01.2007 klo 14:09 Simppa- kirjoitti
    No tuli n. 1v sitten juteltua tutun taksarin kanssa DSG:stä. Hänen tuomionsa oli, että ei sovi taksikäyttöön. Erilaisia vikoja on kuulemma vaikka muille jakaa.

    Itse olen myös kiinnittänyt huomioni siihen, että tämän uuden sukupolven myöta ovat Passatit vähentyneet tolpilla todella merkittävästi. Tiedä sitten johtuuko tuosta DSG:stä?

    Tuli mieleeni, että miten kauan DSG-vaihteistolla varustettuja taksikäyttöön sopivia VW-ryhmän autoja on ollut markkinoilla? Miten pitkät kokemukset niistä oli n. 1 v sitten??

    DSG on hammasratasvaihteisto, jossa on tavallaan "kaksi vaihteistoa yhdessä". Näitähän on ollut aiemminkin, uutta on elektroninen vaihtamisjärjestelmä. Jos vikoja on, ne luultavasti liittyvät elektroniikkaan?

      
  • Miksi ostaa äärimmäisen vanha V70?

    Eikö Passat ole suht meluisa matka-ajoa ajatellen?

    Mondeon esitilaus, tai Chrysler 300C CRD (V6-diesel, pitkään kypsytetty tekniikka ja UPEAN näköinen!) ovat varmasti myös hyvä vaihtoehto. Itse valitsisin (jos kerran tilaa täytyy olla ja kohtuuhintainen) EHDOTTOMASTI Chryslerin, toisena Passat tai Mondeo. Mutta se onkin vain minun mielipide! :grin:

      
  • Jos ajat paljon moottoritietä ja joudut kuljettamaan aikuisia ihmisiä, niin auton tulisi olla samalla sekä tilava että hyvä ajaa.

    Kokeilisin itse Ford S-Maxia, tilat on esim. V70:een tai Avensikseen verrattuna todella suuret ja ajettavuudesta ei voi pahaa sanoa. Dieselit on myös hyvät, Euroopassa saa siihen myös 2.2 TDCI:n. Passat on yllättävän matala, ainakin itselleni liian matala takaa myös farmarina.

    Kannattaa myös kokeilla Vectraa.

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 15.01.2007 klo 10:00]
      
  • ....

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 15.01.2007 klo 10:00]
      
  • Ehdotettu vaihtoehto Chrysler 300C Touring 3.0 CRD on ristiriitainen auto. Ulkonäkö antaa lupauksia varsinaisesta "tankista", joka kuljettaa ison määrän tavaraa ja matkustajia. Kuitenkin: auton kantavuus, siis matkustajat + matkatavarat, on 350 kg!!!!
    Laskekaapa huviksenne: 5 henkilöä á 85 kg + matkatavarat, tai vaikkapa 4 henkilöä á 85 kg plus matkatavarat. Siis edes 4 "täysikasvuisen" kuormalla matkatavaraa ei voi ottaa mukaan kuin nimeksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit