Cromasta jo hintatietoa

28 kommenttia

Tuulilasi-lehden sivuille on ilmestynyt jo tietoa Cromasta:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?article=124623&print=true

Mielestäni Cromassa on ainakin neljä kiinnostavaa asiaa:
1) hinnat näyttävät kokoluokkaan ja varusteluun nähden edullisilta
2) auto on muotoiltu tilavaksi
3) auto sopii myös vanhemmille ihmisille - sisään ja ulos on helppo käydä, koska auto (ja samalla ovetkin) on korkea
4) auto on jotenkin asiallisen oloinen - muotoilulla ei ole pyritty "säväyttämään" sen paremmin ulko- kuin sisäpuolellakaan.

Talviominaisuuksista tietoa saadaan varmaan jo keväällä, kun auton ostaneet kertovat kokemuksistaan (ehtisikö Croma TM talvivertailuunkin?)

[MatLog muokkasi tätä viestiä 16.12.2005 klo 20:17]
  
  • Lainaus:
    16.12.2005 klo 20:17 MatLog kirjoitti

    4) auto on jotenkin asiallisen oloinen - muotoilulla ei ole pyritty "säväyttämään" sen paremmin ulko- kuin sisäpuolellakaan.


    ulkomuoto ei tosiaan säväytä, melko peruskauraa

    Eilen saapui maahan myös ensimmäiset uudet Alfa 159sit.

    noin hintoja.

    1.9 JTS 34 500
    2.2 JTS 37 000
    2.4 JTD 39 900
    3.2 ?


      
  • Lainaus:
    16.12.2005 klo 21:10 GTAm kirjoitti
    1.9 JTS 34 500
    2.2 JTS 37 000
    2.4 JTD 39 900


    Onko muka 2.4 JTD noin edullinen verrattuna 2.2 JTS:ään? Ero on saksassakin suurempi

    http://www.alfaromeo.de/ALFAROMEO_GERMANY/uploads/1030/1074057653/20051109/Preisliste_159_1105.pdf

      
  • Nuo GTAm:n antavat hinnat ovat Delta Auton suuntaa antavia ensiarvioita. Näyttää kuitenkin siltä, että Dieselin hinnan ero bensamalleihin tulee olemaan sieltä maltillisemmasta päästä.

    Palatakseni aiheeseen, taitaa olla Fiatilta melkoinen suoritus jos Croma näillä eväillä hoitaa mallin kannattavuuslukemat plussalle.
    Lähtöhinta Suomessa on kuitenkin yllättävän edullinen.
    Jos laatu on kohdillaan niin alle 27keur saa 2,2 l ja 147 hv bensakoneen ja isot tilat kohtuu varusteilla.

    Tässä kohtaa on huomioitava esim. saman hintaluokan kilpailija Volvo V50, joka 1,6 l -koneella maksaa jotakuinkin yhtä paljon.
    Tämän sporttisen 102 hv munanjatkepremiumin taidekeskikonsolin hinta maksetaan sitten kadotettujen sisä - ja tavaratilojen ja sähköongelmien muodossa.
    Toivon vilpittömästi Cromalle menestystä vaikka ...tin ruma onkin.

      
  • Lainaus:
    16.12.2005 klo 22:57 ysiviis kirjoitti
    Toivon vilpittömästi Cromalle menestystä vaikka ...tin ruma onkin.


    http://www.km77.com/marcas/fiat/2005/croma/gama/gra/08.asp

    Jos tuon auton keulassa olisi neljä rinkulaa, se olisi ...tin kaunis.

    http://irishcar.com/ICOimages/audia4avic.jpg

    Tämä se on suomalaisen unelma. Eikös tuo Audi ole voittanut monia muotoilupalkintojakin? Vai oliko se Golf?

    Jos Suomen "puolueettomissa" autolehdissä kirjoitettaisiin, kuinka kauniisti muotoiltu ja laadukkaan oloinen Lada 110 on, eläisi kansalainen tässä uskossa hautaan asti. Jos Lada 110:n hinta nostettaisiin vielä 26000 euroon, olisi se välittömästi premium auto.

      
  • Minusta tuo on aika kaunis auto. Epäilen kuitenkin, että se on liian kallis menestyäkseen. Tuon hinnat alkaen mallin pitäisi olla ainakin 3k€ halvempi...

      
  • Jotenkin tuntuu että kysyntä on suuntaumassa sporttisempiin vaihtoehtoihin, joten Fiatilla voi olla vaikeuksia vaikka hinta onkin edullinen.

    Alfa tulee varmasti myymään hyvin.

      
  • Italialaiset autonvalmistajat ei vaivaudu panostamaan (kansan)autojensa ulkonäköön, kun porukka ajelee niillä kuitenkin, miten sattuu. Törmäileevät ja kolhivat parkkipaikoilla. Eipähän harmita, kun auto ei koskaan ole hyvältä näyttänytkään... :sunglasses:

      
  • Lukemieni ulkomaisten koeajoraporttien perusteella odotan Cromaa suurella mielenkiinnolla. Auton pitäisi koeajojen mukaan olla jokseenkin sitä, mitä omaltani haluan: tilava, mukava, maantieominaisuuksiltaan hyvä, laatuvaikutelma ja hinta kohdallaan. Kävin lauantaina paikallisessa Delta-Autossa kurkkaamassa, josko Croma olisi ollut jo esillä, mutta olivat saaneet autot vasta pihaan.

    Kauneus-, premium-, haluttavuus-, jälleenmyynti tms. arvoilla Cromaa ei oikein voi perustella, mutta jos nuo omat odotukseni täyttyisivät, niin miksikäs ei...

      
  • Mielenkiintoinen tapaus, joka on ehdottomasti käytävä koeajamassa. 2,2-litrainen Business-varusteltu versio jää vielä alle 30 ke:n ja tarjoaa ilmeisen paljon tilaa ja varusteita luokassaan. Jos ajettavuus, mukavuus, lämppärin teho ja luotettavuus on kohdallaan, auto vaikuttaa varsin lupaavalta. Itselleni kun auton ulkonäkö ja premiumarvo ovat täysin toissijaisia valintakriteereitä.

    Eniten arveluttaa Fiatin luotettavuus (sähkölaitteet ja toimivuus talven pakkasissa), joka ei valitettavasti selviä kuin ajokilometrien myötä.

      
  • Lainaus:
    21.12.2005 klo 09:25 zoso kirjoitti
    Eniten arveluttaa Fiatin luotettavuus (sähkölaitteet ja toimivuus talven pakkasissa), joka ei valitettavasti selviä kuin ajokilometrien myötä.

    Enemän tuo huolettaa Alfan kohdalla.

      
  • Lainaus:
    20.12.2005 klo 15:07 SKP kirjoitti
    Lainaus:
    16.12.2005 klo 22:57 ysiviis kirjoitti
    Toivon vilpittömästi Cromalle menestystä vaikka ...tin ruma onkin.


    http://www.km77.com/marcas/fiat/2005/croma/gama/gra/08.asp

    Jos tuon auton keulassa olisi neljä rinkulaa, se olisi ...tin kaunis.

    http://irishcar.com/ICOimages/audia4avic.jpg

    Tämä se on suomalaisen unelma. Eikös tuo Audi ole voittanut monia muotoilupalkintojakin? Vai oliko se Golf?

    Jos Suomen "puolueettomissa" autolehdissä kirjoitettaisiin, kuinka kauniisti muotoiltu ja laadukkaan oloinen Lada 110 on, eläisi kansalainen tässä uskossa hautaan asti. Jos Lada 110:n hinta nostettaisiin vielä 26000 euroon, olisi se välittömästi premium auto.


    Tarkennetaan hieman. Keula ja perä ovat Cromassa ihan asiallisen näköiset kuten myös sisätilat.

    Sivuprofiili on vaan jotenkin hassu. Näyttää kuin auto olisi puhallettu ilmaa täyteen. Isohko 2,7 m akseliväli näyttää todellista pienemmältä lokaripullistuksineen ja kun nämä tekijät yhdistetään littanaan keulaan tulee mieleen Nissan Almera Tino.
    http://www.km77.com/marcas/fiat/2005/croma/gama/gra/16.asp

    Audien tai VW:n muotoilu ei ole ikinä sytyttänyt vaikka poikkeuksia mallistoissa toki on.
    Passat on ihan kohtuullisen komea mutta esim. Jetta kärsii liian kapean akselivälin tuomasta epäsuhdasta. Karmean kokoinen peräpää ei istu mitenkään autoon. Katsokaa vaikka TM:n koeajon sivuprofiilikuva.

    Olen vähän eri mieltä tuosta ladakommentista.
    Kukaan tuskin voi tätä tekelettä kauniiksi väittää oli keulalla sitten vaikka millainen kissapeto tahansa.
    Olen samaa mieltä kyllä kanssasi siitä, että on paljonkin aliarvostettuja autoja, joiden muotoilu koetaan rumaksi pelkän merkkimielikuvan johdosta.
    Fiat Stilo 3D on juuri tällainen. -Hemmetin hyvän näköinen laite (toisin kuin 5-ovinen). Jos tämän auton keulalla olisi ne neljä rengasta niin muotoiluseikatkin nousisivat arvoon arvaamattomaan.

      
  • Olen yrittänyt välttää mielipiteenilmaisua autojen muotoilun tyylikkyydestä - sehän on maku- ja tunneasia. Eihän nyt raavaat miehet rupea sössöttämään että "voi että kun se on söpö" tai "hyi kun tuo on sitten ruma".

    Sen sijaan auton muotoilun käytännöllisyydestä voidaan keskustella. En ole mikään italialaisautojen puolestapuhuja (kuten joku ehkä muistaakin), mutta mielestäni Croman muotoilu vaikuttaa tavallinen arkikäyttö mielessä hyvin käytännölliseltä.

    Kannattaa ehkä lukea, mikä itse Giugiarolla oli ajatuksena, kun hän auton muotoja suunnitteli - ja pohtia sitten, onko hän pyrkimyksissään onnistunut. Tehtävä oli muuten aika vaikea:
    http://www.carpages.co.uk/fiat/fiat-croma-09-08-05.asp

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 21.12.2005 klo 11:18]
      
  • Kylmät tyypit Cromasta otettu: tilaa on runsaasti niin edessä kuin takanakin, ohjauspyörä on poikkeuksellisen korkealla (minäkään en säätäisi sitä ylimpään asentoon), takapenkki tuntui yllättävän mukavalta, viimeistely siisti, tavaratilan muunneltavuus ei mitenkään erityisen fiksusti hoidettu, ulkonäkö luonnossa parempi kuin kuvissa. Nuo jäivät päällimmäisinä mieleen, vuodenvaihteen jälkeen täytyy ehdottomasti ottaa auto koeajoon.

    Business-paketti sisältää erikseen laskettuna yli 5000 EUR varusteet 1850 EUR hintalisällä, vaikuttanee jonkin verran vaihtoautohyvitykseen verrattuna perusmalliin.

    Myyjä oli hyvin valmennettu: kertoi pohjalevyn olevan sama kuin Cadillac BLS:ssä ja Saab 9-3:ssa. No, onhan se, mutta Vectra olisi toki ollut tutumpi, joskaan ei niin "hieno" referenssi.

      
  • Lainaus:
    21.12.2005 klo 10:00 begin kirjoitti
    Lainaus:
    21.12.2005 klo 09:25 zoso kirjoitti
    Eniten arveluttaa Fiatin luotettavuus (sähkölaitteet ja toimivuus talven pakkasissa), joka ei valitettavasti selviä kuin ajokilometrien myötä.

    Enemän tuo huolettaa Alfan kohdalla.


    Mikäs siinä nyt niin huolettaa?

      
  • Lainaus:
    23.12.2005 klo 14:17 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    21.12.2005 klo 10:00 begin kirjoitti
    Lainaus:
    21.12.2005 klo 09:25 zoso kirjoitti
    Eniten arveluttaa Fiatin luotettavuus (sähkölaitteet ja toimivuus talven pakkasissa), joka ei valitettavasti selviä kuin ajokilometrien myötä.


    Enemän tuo huolettaa Alfan kohdalla.


    Mikäs siinä nyt niin huolettaa?


    Tiedän pienestä tuttavapiiristä kaksi Alfa Romea 156:sta, joissa pakkanen katkaisi nokkahihnan 50tlkm. -> Alfoja ei ole suunniteltu Suomen olosuhteisiin. Kumpikin vaihtoi heti merkkiä.

      
  • Lainaus:
    21.12.2005 klo 09:25 zoso kirjoitti
    Eniten arveluttaa Fiatin luotettavuus (sähkölaitteet ja toimivuus talven pakkasissa), joka ei valitettavasti selviä kuin ajokilometrien myötä.


    Totta turiset! Mutta kukapa voittaa presidentinvaalit? Koivisto vai Holkeri? Vai pitäisikö Keke Rosberg valita pressaksi F1 MM-voiton kunniaksi?

    Fiatia on turha pelätä, itsekin pistin juuri tilaukseen uuden Ritmo S85:n. Lada on kylläkin myydyin auto, mutta naapurin tutulla on ollut hieman ongelmia sen kanssa, joten päädyin Ritmoon.

      
  • Lainaus:
    27.12.2005 klo 11:23 begin kirjoitti


    Tiedän pienestä tuttavapiiristä kaksi Alfa Romea 156:sta, joissa pakkanen katkaisi nokkahihnan 50tlkm. -> Alfoja ei ole suunniteltu Suomen olosuhteisiin. Kumpikin vaihtoi heti merkkiä.


    joo ei ole,ai oikein pakkanen katkaisi mielenkiintoista :smile:
    no 159sin bensakoneilla voi ajella -2 asteen pakkasessakin kun koneissa
    on ketjut. kaikkea sitä kuuleekin....

    [GTAm muokkasi tätä viestiä 27.12.2005 klo 15:40]
      
  • Lainaus:
    27.12.2005 klo 15:39 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    27.12.2005 klo 11:23 begin kirjoitti


    Tiedän pienestä tuttavapiiristä kaksi Alfa Romea 156:sta, joissa pakkanen katkaisi nokkahihnan 50tlkm. -> Alfoja ei ole suunniteltu Suomen olosuhteisiin. Kumpikin vaihtoi heti merkkiä.



    joo ei ole,ai oikein pakkanen katkaisi mielenkiintoista :smile:
    no 159sin bensakoneilla voi ajella -2 asteen pakkasessakin kun koneissa
    on ketjut. kaikkea sitä kuuleekin....


    No hyvä jos asia on korjattu noin ketjuhan on taas tullut takaisin moniin autoihin. Nämä 156:n 2.0 bensakoneen remmin katkeamiset tapahtuivat n. 4-5 v. sitten 20 asteen pakkasella. Tuota ennen koneet oli ketjulla ja silloin 156:n ensimmäisissä malleissa oli muutettu juuri remmille.
    Ilmeisesti hihnan kumiseos oli ollut väärä. Takuuseen menivät. Se vain mielestäni osoitti sen että eivät alfan pojat ole paljoa Suomessa autojaan testailleet. Ja tarina on taivahan tosi koska kumpikin alfan omistajista oli sukulaisia :smile:.

      
  • Lainaus:
    27.12.2005 klo 14:50 SKP kirjoitti

    Fiatia on turha pelätä...


    On totta, että itselläni on Fiatista kokemuksia 80-luvulta. Mutta on myös 90-luvun lopulta. Eivätkä kummatkaan kokemukset ole kovin Fiatia mairittelevia. Mutta olisiko tilanne vihdoin muuttunut?

      
  • Kaverilla oli työsuhdeautona uusi JTD Stilo. Ainakaan sähköviat eivät olleet muuttuneet miksikään, riitti ongelmia ainakin keskuslukituksessa ja sähkölaseissa. Oli siinä jotain suurempaakin ongelmaa, mutta nyt en muista tarkemmin mitä.

    Muuten kyllä aika näpäkkä peli, varsinkin moottori oli tosi ok, kuten nykydieselit yleensäkin.

      
  • Parin tunnin koeajo Cromalla (2,2 bensa) takana, enkä onnistunut löytämään mainittavia puutteita. Auto on vakaa, hiljainen, ohjaustunto ok, sivistynyt ESP & luistonesto, penkki ja ajoasento olivat hyvät tällaiselle yli kaksimetriselle roikaleelle. Ajovalopolttimotkin saa vaihdettua itse... Myyjä esitti ihan hyväksyttävän tarjouksen vaihdokista, joten nyt on kuume korkealla ja Croman hankinta aika hilkulla.

      
  • Lääke ostettu. Onpas kevyt olo.

      
  • Onnittelut Erkille uuden perheenjäsenen johdosta.

    Paljonkos tuossa Cromassa on litroina tuota tavaratilaa normiasennossa?

      
  • Kiitos, kiitos. Tavaratilaa on mainosten mukaan 500 l, oletettavasti välipohja ala-asennossa.

    Pian loppuu vaihdekepin vatkaus (paitsi kakkosautossa)...

      
  • HS:n lauantaisessa Auto-liitteessä Croma (2.2 litrainen bensa Business-varusteilla) sai varsin hyvän arvion ajo- ja muistakin ominaisuuksistaan. Suurehko kulutus oli oikeastaan ainoa isompi miinus.

    Itse en ole aivan vielä vaihtamassa kulkupeliä, mutta, Nimim Erkki, jos olet Croman jo allesi saanut (tai lähiaikoina saat), olisitko ystävällinen ja kertoisit vaikkapa keväämmällä miten Fiiu talven pakkasista selvisi.

      
  • Lainaus:
    09.01.2006 klo 09:34 zoso kirjoitti
    Itse en ole aivan vielä vaihtamassa kulkupeliä, mutta, Nimim Erkki, jos olet Croman jo allesi saanut (tai lähiaikoina saat), olisitko ystävällinen ja kertoisit vaikkapa keväämmällä miten Fiiu talven pakkasista selvisi.


    Saan auton lauantaina, sopivan värinen business-varusteltu automaatti-Croma löytyi maasta. Enköhän muista kertoa talvi- ym. toimivuudesta ainakin jos muistat kysyä.

    HeSa:n koeajo antoi kyllä mukavasti vahvistusta omille havainnoille.

      
  • Lainaus:
    09.01.2006 klo 10:32 nimim Erkki kirjoitti
    HeSa:n koeajo antoi kyllä mukavasti vahvistusta omille havainnoille.


    Itsekin eksyin Croman rattiin, tosin vain koeajolle, eilen. Olikin yllättävän positiivinen kokemus. Auton keula on edelleen mielestäni jotenkin omituisen näköinen ja muutenkin auto on jotenkin erilainen. Tila-auton ja farmarin risteytys olematta kumpaakaan. Takapenkki vaikutti melkoisen tilavalta, tavaratilakin riittää.

    Ajossa hiljainen ja mukava, kulku automaattina riittävä muttei mikään raketti, istuimet hyvät, varustus sekä sisätilojen tyyli kohdillaan ja ajossa jotain leppoisan ylellistä. Kiintoisa tapaus kaikenkaikkiaan. Kun autonvaihto tulee ajankohtaiseksi, ko. kärry pitää käydä tutkimassa uudelleen.

      
  • Kun liikkeessä kävin, ei se vaikuttanutkaan niin komealta sisältä kuin näissä mainoksissa, joita lehdissä on revitelty. Kun ei ollut nahkaverhoilua eikä isoa näyttöä eikä jalopuuta, putosi ihan harmaahiirulaiseksi. Tosin sama vikahan se on muillakin merkeillä, kuvien autot eivät ihan vastaa sitä perusmallia. Tavaratila vaikutti yllättävän pieneltä, kun se lokerointi taitaa syödä sitä korkeutta aika tavalla. Joka tapauksessa jos siihen "oikea" wagon pistetään rinnalle, niin pieneksi jää. Muuta ei tuosta osaa sanoa. Työsuhdeautona (varmaan lähes kaikki ottaa sen business-paketin) varmasti omiaan, omalla rahalla en tuon hintaista Fiatia ostaisi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit