Zahnradfabrik Friedrichshafen AG perustettiin alunperin Zeppelin-ilmalaivayhtiön osakkuusyhtiöksi vuonna 1915. Teki vaihteistoja ja voimansiirtoja ilmalaivoihin ja lentokoneisiin. On nykyisin Frankfurtin pörssissä noteerattu itsenäinen pörssiyritys, ei siis minkään isomman konsernin osa. Kuten pörssiyrityksillä yleensäkin, osakkaina on tuhansia yksityisiä ja institutionaalisia sijoittajia.
Aisin ei taida tehdä isompiin Bemareihin vaihteita, sen sijaan Mineissä niitä käytetään. Sekin on totta että Mersu tekee vaihteistonsa itse, mutta mikä on Peugeotin ja VW:n vaihteiston merkki? ZF vaihteistoja käyttää isommissa malleissaan esim. Jaguar, Audi ja BMW.
Ei taida tulla yllätyksenä nykyistä teollista valmistusta tuntevalle, ettei mikään autotehdas valmista kuin pienen osan tarvitsemistaan osista itse. Hyvin harva autotehdas tekee vaihteistoja itse. Mersun lisäksi ei taida olla muita omia vaihteistoja tekeviä autonvalmistajia kuin GM ja FORD Borg-Warnerin kautta.
Tässäpä oman autoni osien valmistajista tehty pieni muotoinen esitys, josta selviää hyvinkin kuinka monta osatoimittajaa autolla on. http://e60.net/information/E60_Suppliers.pdf
Ainakin BMW 5 sarjan (E60 ) automaatit ovat Aisinin valmistamia. Laatikon vaihdon yhteydessä kävin moneen kertaan keskustelua myyjäliikkeen ( Hki ) huollon ja BMW suomen kanssa asiasta. Näiden keskustelujen perusteella automaatit ovat yksiselitteisesti Aisinin valmistamia. Jos Mersun tuotteet eivät vastaa merkin laatumielikuvaa, niin oma kokemukseni on vielä heikompi BMW:stä
Ainakin BMW 5 sarjan (E60 ) automaatit ovat Aisinin valmistamia. Laatikon vaihdon yhteydessä kävin moneen kertaan keskustelua myyjäliikkeen ( Hki ) huollon ja BMW suomen kanssa asiasta. Näiden keskustelujen perusteella automaatit ovat yksiselitteisesti Aisinin valmistamia. Jos Mersun tuotteet eivät vastaa merkin laatumielikuvaa, niin oma kokemukseni on vielä heikompi BMW:stä
Sinulla varmaankin on erittäin harvinainen BMW E60 malli. Kertoisitko vielä millä moottorilla auto on varustettu? Uskonpa että sinulla on tapahtunut väärin käsitys vaihteiston merkin suhteen. Auton runkonumeron seitsemällä viimeisellä numerolla saa selville vaihteiston valmistajan ja paljon muuta. Tämän tiedon saat auton myyjältä.
Esim. tästä autonmyyjille suunnatusta oppaasta, muutenkin mielenkiintoinen lukea miten auton myyjiä prepataan, voit lukea vaihteistojen valmistajan (sivulta 17) eikä sieltä löydy kuin yksi ainoa vaihteistonvalmistaja ZF. http://www.e60.net/information/E60_Dealer_Product_Information.pdf
Ainakin kaikissa E60 5-sarjan BMW autoissa on 100% varmasti ZF:n automaattivaihteistot. Manuaalien valmistajasta en ole varma.
6-sylinterisissä bensamalleissa on ZF:n automaatti, tyypiltään GA6HP19Z. 8-sylinterisissä bensakoneissa ja dieseleissä on järeämpi versio samasta vaihteistosta, tyypiltään GA6HP26Z.
Jos tämä on eurooppalaista osaamista parhaimmillaan kyllä ymmärrän miksi Japanista.
TM KOEAJO 10/2001
Mercedes-Benz C200 Kompressor T Sequentronic
"Mersun kytkin ja vaihteisto-osasto ei ikinä ole ansainnut palkintoja huippusujuvien laitteiden tuottamisesta."
"Jokaista vaihtoa säestää nyykähtävä vedon katkeaminen, ellei kuljettaja ennakoi tilannetta keventämällä kaasua itse. Sitä ei automaattiseksi nimitetyn laitteen kuitenkaan pitäisi vaatia."
"Eniten keskittymistä vaativat vaihdot ykköseltä kakkoselle."
"Hankalia hetkiä voi tuottaa tarkka pysäköinti, etenkin pyörät paljon käännettynä, sillä kytkimen tarttuessa auto pyrkii helposti loikkaamaan aiottua enemmän."
TM AJETTUA 14/2004
Mercedes-Benz C230 Kompressor TA Avantgarde
"Liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä automaattivaihteisto toimii hyvin pehmeästi, jos kaasu ei ole aivan pohjassa. Sitä vastoin painettaessa kaasu pohjaan liikkkeellä oltaessa tapahtumasta tulee rajumpi. Nykäisyjä tulee, kun vaihteisto etsii muutama numeroa pienemmän vaihteen ja myös kun voimaa tulee moottorin päästyä varsinaiselle vetoalueelle."
Aika harvassa on jutut, jossa automatisoitua manuaalia on kehuttu, niinkuin tuo Sequentronic on, poislukien DSG. Nuo vaihteistot ylipäätään toimii suht huonosti, mutta jos keventää kaasua vaihdon aikana, tuo helpottaa paljon.
MB:n automaattivaihteistoja (ei automatisoituja manuaaleja) on mielestäni kehuttu todella monessa yhteydessä, niin seitsemän kuin viisipykäläistäkin. Viimeksi Chrysler 300C:n ja S-sarjan Mb:n koeajoissa. Lisäksi MB:llä on yksi harvoja laatikoita, joka kestää 1000 nm väännön, tuossa tulevat monen rajat vastaan.
Kuka tietää, kenen tekele on Bmw:n SMG? Sekin voi olla ZF, mutta mielestäni Bmw on ollut ainakin aktiivisesti mukana tuon kehittelyssä ja se on ainut merkki, mihin tuo on saatavilla. Tuossa on aivan loistava laatikko, harmi vaan ettei sitä saa kuin harvoihin malleihin. Kyseessä on siis sekventaaliaski samalla periaatteella kuin esim ralliautoissa. Tekniikkaa enemmän tuntevat voivat kertoa lisää. Uusin versio tuosta on seitsemän pykäläinen ja tuo on jo pitkään pitänyt sisällään esim launch controllin ja vaihteiston herkkyyden säädön. Tuo tosin sopii urheilulliseen ajoon paremmin, automaattitoiminnolla tuokin nykii jonkin verran, jos kaasua ei yhtään höllää vaihdon aikana.
Aikoinaan omistamani MB 500 SEC vaihtoi aavistuksen niin, että vaihdon tuntui. Naapurillani oli silloin Citroen BX automaatilla jossa ZF jossa 4-vaihde lukolla. Vaihtoi tosi surkeasti, kunnes katsottiin pellin alle, tätähän voi säätää. Löytyi ohjeetkin miten vaijerit on kuljettava tosiinsa. Siitä saatiin silkinpehmeän yksinkertaisella säädöllä.
Seuraava naapuri tuli Ford Broncolla, jossa mustangin TPI-ruisku ja 4-automaatti. Vähän aikaa kokeiltuani ja pähkäiltyäni laiskaa toimintaa, löysin vuotavan alipaineletkun. Uusi paikalle ja vaihtoi ja kulki hyvin. Kulutti muuten kaupungissa 11 l/100km. Tämä aiheutti minulle oikeastaan enemmän muurahaisia kuin laatikko, mutta naapuri oli suu messingillä, kun kukaan ei uskonut. Hävisin Chevas Regalin, mutta pantiin se puokkiin.
Kaikkea voi tehdä, ja ihmisen tekemiä ja suunnittelemia laitteita ne ovat. Vain kerran olen avannut kokonaan Fordin C6 (isolohkon laatikko) alkutekijöihin. Takaan, että laatikossa on hommia kun sen ensimmäisen kerran avaa. Mutta niin vain löytyi siihenkin syy, ja pari puhelinsoittoa ammattilaisille. Toimii tänäkin päivänä!
Oma Audi Tdi:n laatikko ei nyi. Tosin on muistettava missä asentossa jalkaa pitää, DSG:n veroista siitä ei saa, mutta aivan hyvin näinkin.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 17.01.2006 klo 13:14]
Sinulla varmaankin on erittäin harvinainen BMW E60 malli. Kertoisitko vielä millä moottorilla auto on varustettu? Uskonpa että sinulla on tapahtunut väärin käsitys vaihteiston merkin suhteen. Auton runkonumeron seitsemällä viimeisellä numerolla saa selville vaihteiston valmistajan ja paljon muuta. Tämän tiedon saat auton myyjältä.
Esim. tästä autonmyyjille suunnatusta oppaasta, muutenkin mielenkiintoinen lukea miten auton myyjiä prepataan, voit lukea vaihteistojen valmistajan (sivulta 17) eikä sieltä löydy kuin yksi ainoa vaihteistonvalmistaja ZF. http://www.e60.net/information/E60_Dealer_Product_Information.pdf
Asia vaikuttaa tosi hämärältä. Olin kyllä tietoinen siitä, että BMW on käyttänyt aiemmin ZF automaatteja. Siksi yllätyinkin kun huollossa puhuivat Aisinin vaihteistosta useampaan kertaan. Kaivoin vanhan kauppakirjan, josta käy ilmi valmiste nro.¨ Kauppakirjan kohdassa tehdastyyppi on tyhjää, mutta malli kohdassa on BMW 530 DA E60/M57, siis diesel automaatti. Tieto valmistenumeron 7 viimeisestä oli hyvä.
Aisin on osa Toyota Groupia, joten siinä mielessä voi sanoa Toyotankin valmistavan vaihteistonsa itse.
No kukahan mahtaa omistaa ZF Friedrichshafen AG:n?
Zahnradfabrik Friedrichshafen AG perustettiin alunperin Zeppelin-ilmalaivayhtiön osakkuusyhtiöksi vuonna 1915. Teki vaihteistoja ja voimansiirtoja ilmalaivoihin ja lentokoneisiin. On nykyisin Frankfurtin pörssissä noteerattu itsenäinen pörssiyritys, ei siis minkään isomman konsernin osa. Kuten pörssiyrityksillä yleensäkin, osakkaina on tuhansia yksityisiä ja institutionaalisia sijoittajia.
http://www.aisin.com/finance/shares/index.html
Major Shareholders As of Mar. 31, 2005
Shareholder's name Holding ratio (%)
Toyota Motor Corporation 23.0
Japan Trustee Services Bank, Ltd. 7.8
Toyota Industries Corporation 6.9
The Master Trust Bank of Japan, Ltd. 6.3
State Street Trust and Banking Company 3.3
Trust & Custody Services Bank, Ltd. 3.1
Nippon Life Insurance Company 2.7
Aisin Development Co., Ltd. 2.3
Towa Real Estate Co., Ltd. 2.2
Mitsui Sumitomo Insurance Co., Ltd. 2.0
http://www.toyota-industries.com/
Major Shareholders as of March 31, 2005
Name % of ownership
Toyota Motor Corporation 23.51
DENSO Corporation 9.10
The Master Trust Bank of Japan, Ltd. 6.65
Third Avenue Fund-Custodial
Trust Company USA 3.49
Bank of Bermuda Ltd., Hamilton 2.60
Japan Trustee Services Bank, Ltd. 2.52
Towa Real Estate Co., Ltd. 2.36
Nippon Life Insurance Company 2.07
Aisin Seiki Co., Ltd. 2.02
Toyota Tsusho Corporation 1.93
Total 56.24
Ei taida tulla yllätyksenä nykyistä teollista valmistusta tuntevalle, ettei mikään autotehdas valmista kuin pienen osan tarvitsemistaan osista itse. Hyvin harva autotehdas tekee vaihteistoja itse. Mersun lisäksi ei taida olla muita omia vaihteistoja tekeviä autonvalmistajia kuin GM ja FORD Borg-Warnerin kautta.
Tässäpä oman autoni osien valmistajista tehty pieni muotoinen esitys, josta selviää hyvinkin kuinka monta osatoimittajaa autolla on.
http://e60.net/information/E60_Suppliers.pdf
Ainakin BMW 5 sarjan (E60 ) automaatit ovat Aisinin valmistamia.
Laatikon vaihdon yhteydessä kävin moneen kertaan keskustelua myyjäliikkeen ( Hki ) huollon ja BMW suomen kanssa asiasta.
Näiden keskustelujen perusteella automaatit ovat yksiselitteisesti
Aisinin valmistamia.
Jos Mersun tuotteet eivät vastaa merkin laatumielikuvaa, niin
oma kokemukseni on vielä heikompi BMW:stä
Laatikon vaihdon yhteydessä kävin moneen kertaan keskustelua myyjäliikkeen ( Hki ) huollon ja BMW suomen kanssa asiasta.
Näiden keskustelujen perusteella automaatit ovat yksiselitteisesti
Aisinin valmistamia.
Jos Mersun tuotteet eivät vastaa merkin laatumielikuvaa, niin
oma kokemukseni on vielä heikompi BMW:stä
Sinulla varmaankin on erittäin harvinainen BMW E60 malli. Kertoisitko vielä millä moottorilla auto on varustettu? Uskonpa että sinulla on tapahtunut väärin käsitys vaihteiston merkin suhteen. Auton runkonumeron seitsemällä viimeisellä numerolla saa selville vaihteiston valmistajan ja paljon muuta. Tämän tiedon saat auton myyjältä.
Esim. tästä autonmyyjille suunnatusta oppaasta, muutenkin mielenkiintoinen lukea miten auton myyjiä prepataan, voit lukea vaihteistojen valmistajan (sivulta 17) eikä sieltä löydy kuin yksi ainoa vaihteistonvalmistaja ZF.
http://www.e60.net/information/E60_Dealer_Product_Information.pdf
Tai vaikkapa tältä sivulta
http://e60.doit.wisc.edu/presskit/us/5_Series_Specifications.pdf
PS: Mersun laatuun en ota kantaa, koska en ole sellaista omistanut sitten lama aikojen. Mutta pohjalta ei varmaankaan ole muuta suuntaa kuin ylöspäin.
Ainakin kaikissa E60 5-sarjan BMW autoissa on 100% varmasti ZF:n automaattivaihteistot. Manuaalien valmistajasta en ole varma.
6-sylinterisissä bensamalleissa on ZF:n automaatti, tyypiltään GA6HP19Z.
8-sylinterisissä bensakoneissa ja dieseleissä on järeämpi versio samasta vaihteistosta, tyypiltään GA6HP26Z.
TM KOEAJO 10/2001
Mercedes-Benz C200 Kompressor T Sequentronic
"Mersun kytkin ja vaihteisto-osasto ei ikinä ole ansainnut palkintoja huippusujuvien laitteiden tuottamisesta."
"Jokaista vaihtoa säestää nyykähtävä vedon katkeaminen, ellei kuljettaja ennakoi tilannetta keventämällä kaasua itse. Sitä ei automaattiseksi nimitetyn laitteen kuitenkaan pitäisi vaatia."
"Eniten keskittymistä vaativat vaihdot ykköseltä kakkoselle."
"Hankalia hetkiä voi tuottaa tarkka pysäköinti, etenkin pyörät paljon käännettynä, sillä kytkimen tarttuessa auto pyrkii helposti loikkaamaan aiottua enemmän."
TM AJETTUA 14/2004
Mercedes-Benz C230 Kompressor TA Avantgarde
"Liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä automaattivaihteisto toimii hyvin pehmeästi, jos kaasu ei ole aivan pohjassa. Sitä vastoin painettaessa kaasu pohjaan liikkkeellä oltaessa tapahtumasta tulee rajumpi. Nykäisyjä tulee, kun vaihteisto etsii muutama numeroa pienemmän vaihteen ja myös kun voimaa tulee moottorin päästyä varsinaiselle vetoalueelle."
Aika harvassa on jutut, jossa automatisoitua manuaalia on kehuttu, niinkuin tuo Sequentronic on, poislukien DSG. Nuo vaihteistot ylipäätään toimii suht huonosti, mutta jos keventää kaasua vaihdon aikana, tuo helpottaa paljon.
MB:n automaattivaihteistoja (ei automatisoituja manuaaleja) on mielestäni kehuttu todella monessa yhteydessä, niin seitsemän kuin viisipykäläistäkin. Viimeksi Chrysler 300C:n ja S-sarjan Mb:n koeajoissa. Lisäksi MB:llä on yksi harvoja laatikoita, joka kestää 1000 nm väännön, tuossa tulevat monen rajat vastaan.
Kuka tietää, kenen tekele on Bmw:n SMG? Sekin voi olla ZF, mutta mielestäni Bmw on ollut ainakin aktiivisesti mukana tuon kehittelyssä ja se on ainut merkki, mihin tuo on saatavilla. Tuossa on aivan loistava laatikko, harmi vaan ettei sitä saa kuin harvoihin malleihin. Kyseessä on siis sekventaaliaski samalla periaatteella kuin esim ralliautoissa. Tekniikkaa enemmän tuntevat voivat kertoa lisää. Uusin versio tuosta on seitsemän pykäläinen ja tuo on jo pitkään pitänyt sisällään esim launch controllin ja vaihteiston herkkyyden säädön. Tuo tosin sopii urheilulliseen ajoon paremmin, automaattitoiminnolla tuokin nykii jonkin verran, jos kaasua ei yhtään höllää vaihdon aikana.
Aikoinaan omistamani MB 500 SEC vaihtoi aavistuksen niin, että vaihdon tuntui. Naapurillani oli silloin Citroen BX automaatilla jossa ZF jossa 4-vaihde lukolla. Vaihtoi tosi surkeasti, kunnes katsottiin pellin alle, tätähän voi säätää. Löytyi ohjeetkin miten vaijerit on kuljettava tosiinsa. Siitä saatiin silkinpehmeän yksinkertaisella säädöllä.
Seuraava naapuri tuli Ford Broncolla, jossa mustangin TPI-ruisku ja 4-automaatti. Vähän aikaa kokeiltuani ja pähkäiltyäni laiskaa toimintaa, löysin vuotavan alipaineletkun. Uusi paikalle ja vaihtoi ja kulki hyvin. Kulutti muuten kaupungissa 11 l/100km. Tämä aiheutti minulle oikeastaan enemmän muurahaisia kuin laatikko, mutta naapuri oli suu messingillä, kun kukaan ei uskonut. Hävisin Chevas Regalin, mutta pantiin se puokkiin.
Kaikkea voi tehdä, ja ihmisen tekemiä ja suunnittelemia laitteita ne ovat. Vain kerran olen avannut kokonaan Fordin C6 (isolohkon laatikko) alkutekijöihin. Takaan, että laatikossa on hommia kun sen ensimmäisen kerran avaa. Mutta niin vain löytyi siihenkin syy, ja pari puhelinsoittoa ammattilaisille. Toimii tänäkin päivänä!
Oma Audi Tdi:n laatikko ei nyi. Tosin on muistettava missä asentossa jalkaa pitää, DSG:n veroista siitä ei saa, mutta aivan hyvin näinkin.
Sinulla varmaankin on erittäin harvinainen BMW E60 malli. Kertoisitko vielä millä moottorilla auto on varustettu? Uskonpa että sinulla on tapahtunut väärin käsitys vaihteiston merkin suhteen. Auton runkonumeron seitsemällä viimeisellä numerolla saa selville vaihteiston valmistajan ja paljon muuta. Tämän tiedon saat auton myyjältä.
Esim. tästä autonmyyjille suunnatusta oppaasta, muutenkin mielenkiintoinen lukea miten auton myyjiä prepataan, voit lukea vaihteistojen valmistajan (sivulta 17) eikä sieltä löydy kuin yksi ainoa vaihteistonvalmistaja ZF.
http://www.e60.net/information/E60_Dealer_Product_Information.pdf
Tai vaikkapa tältä sivulta
http://e60.doit.wisc.edu/presskit/us/5_Series_Specifications.pdfPS:
Asia vaikuttaa tosi hämärältä. Olin kyllä tietoinen siitä, että BMW
on käyttänyt aiemmin ZF automaatteja. Siksi yllätyinkin kun
huollossa puhuivat Aisinin vaihteistosta useampaan kertaan.
Kaivoin vanhan kauppakirjan, josta käy ilmi valmiste nro.¨
Kauppakirjan kohdassa tehdastyyppi on tyhjää, mutta
malli kohdassa on BMW 530 DA E60/M57, siis diesel automaatti.
Tieto valmistenumeron 7 viimeisestä oli hyvä.