Tila-auto

6 kommenttia

Kävin koeistumassa erään hiljattain esitellyn tila-auton.

Kuljettajan paikalta näytti hyvältä. Istuinkin oli riittävän kookas.
Kiinnosti käydä myös takaistuimella.
Ohhoh, olipa pieni istuin ja selkää painoi joku, joka osoittautui niskatueksi.
Miten tällaisella istuimella voisi aikaihminen tehdä pitempää matkaa?
Ja takana oli vielä lisää kaksi pikkuistuinta.
Tuntuu kuin olisi kilpailu käynnissä auton valmistajien kesken siitä kuka saa lyhyimpään
autoon sullottua eniten istuimia.
Vähän yli neljän metrin autoon seitsemän paikkaa lienee tämän hetken ennätys.
Onneksi autoissa on riittävästi korkeutta, jotta happi ei pääse loppumaan.

Tila-autossa on toki ajatusta ja ainesta.
Tila-auton tiloja on mahdollista hyödyntää kaatamalla ja tai poistamalla istuimia.
Pääntilaa on kerrankin tarpeeksi.

Pikkuistumet tekevät siitä vain kahden aikaihmisen matkustamiseen sopivan.
Nykyisin autoihin on mahdollista saada monenlaisia valinnaisvarusteita.
Jos vähän yli neljän metrin tila-autoon saisi valita kunnolliset penkit taakse ja vaikka
vain kahdelle hengelle olisikin tila-auto nimensä veroinen.
Olisi reilusti jalkatilaakin ja vielä paikka matkatavaroille.




[mhj muokkasi tätä viestiä 26.01.2007 klo 10:25]
  
  • Kävin koeistumassa erään hiljattain esitellyn tila-auton...Kiinnosti käydä myös takaistuimella. Ohhoh, olipa pieni istuin ja selkää painoi joku, joka osoittautui niskatueksi.

    Et sitten nostanut sitä niskatukea ylös? Ne ovat nykyautoissa useimmiten alhalla "oletuksena", toiminnon on tarkoitus auttaa kun penkki kipataan, ei ole sitten edessä ja tömähdä etupenkkiin... :wink:

    Tuntuu kuin olisi kilpailu käynnissä auton valmistajien kesken siitä kuka saa lyhyimpään autoon sullottua eniten istuimia. Onneksi autoissa on riittävästi korkeutta, jotta happi ei pääse loppumaan.

    Korkeus on osa sitä "tilaa", tietysti.

    Toki sen avulla saadaan esim. takapenkki lähemmäksi etupenkkiä, jolloin istuma-asento nousee ylemmäksi, jalat eivät sojota suoraan eteen, vaan istumakulma asettuu tuolimaisemmaksi. Polvitilaa ei menetetä kuitenkaan.

    Tila-autossa on toki ajatusta ja ainesta.

    Niin minustakin.

    Pikkuistumet tekevät siitä vain kahden aikaihmisen matkustamiseen sopivan.

    En yleistäisi.... ehkä koskee jotakin erityistä merkkiä/mallia?
    Monissa autoissa se keskimmäisen voi eri tavoin ottaa pois, siirtää laitimmaiset kiskoilla keskemmälle jne.

    Jos vähän yli neljän metrin tila-autoon saisi valita kunnolliset penkit taakse ja vaikka vain kahdelle hengelle olisikin tila-auto nimensä veroinen. Olisi reilusti jalkatilaakin ja vielä paikka matkatavaroille.

    "Taakse" tarkoittaa varmaan niitä "normaaleja" takaistuimia, ei enää niitä ihan takimmaisia? Olen samaa mieltä, että monesti ne 3:nnen rivin istuimet ovat vain lapsille tarkoitetut, tai erittäin lyhytaikaiseen kuljetukseen aikuisilla. Ja silloin tavaratila jopa katoaa. Lisäksi joissakin malleissa 6-7 paikoista joutuu maksamaan yli 10000 mummonmarkkaa (hyvä esimerkki eurosokeudesta ostajilla).

    Suosittelen silti, että tutustut valikoimaan ja teet lisää vertailua. Huomaat, että a) tila-auton käsite on ylipäätään venyvä b) auton ulkonäkö hämää, sisätila voi olla hyvin tilava c) monissa malleissa takimmaisia penkkejä ei osteta kuin lisävarusteena d) jne.

      
  • Kiitos Kumppani vastauksestasi.

    En ole aikaisemmin käynyt yhdessäkään tila-autossa sisällä.
    Eli eipä minulla ollut mitään kokemusta tästä tyypistä.
    Tietämys parani kommenteistasi.

    Mielenkiintoisia tila-autoja toki on ja aion seuraavaksi käydä tutustumassa
    maaliskuun alkupuolella esiteltävään eli tähän:

    http://www.auto-motor-und-sport.de/medien/foto-shows/news/mpsfshw_show_500189_13999.hbs?ext_index=0&ext_show_id=mpsfshw::show::500189

    [mhj muokkasi tätä viestiä 26.01.2007 klo 21:45]
      
  • Lainaus:
    26.01.2007 klo 10:22 mhj kirjoitti
    Kiinnosti käydä myös takaistuimella.
    Ohhoh, olipa pieni istuin ja selkää painoi joku, joka osoittautui niskatueksi.


    Taisit tutustua Nissanin Tinoon. Itse yllätyin siihen, kuinka onneton takapenkki siinä on. Ei tosiaan auttanut niskatuen nostaminen edes ylimpään asentoon. Kirjaimellisesti lapsiperheen auto. Tosin käsite tila-auto sai erikoisen merkityksen. Mita iloa on korkeuden myötä saavutettavasta jalkatilasta, jos penkille ei tilaa tarvitseva mahdu?

      
  • Ehken keksit auton, jos luet juttuni ja katsot vastausviestini tarkemmin.

    [mhj muokkasi tätä viestiä 26.01.2007 klo 21:41]
      
  • Mitäs suosittelisitte 6 henkiselle perheelle, jonka pitäisi saada koko jengi mukavasti mahtumaan ja sitten vielä matkatavarat, ehkäpä silloin tällöin anoppikin?

    Monet ovat ehdottaneet näitä edellä kuvattuja muka-tila-autoja ja anopin kuljetuslaatikkoa tarvittaessa katolle mutta itse olen kokeiluiden jälkeen taipumassa luokkaa isompiin autoihin. Ongelmana on lähinnä se, ettei minulla ole näistä mitään kokemusta tai tietoa muuta kuin oletus, että ne kuluttavat paljon..

    Selailin tuossa viimeisen 2-3 vuoden TM:t läpi ja huomasin ettei isommista tila-autoista ole edes vertailua näiden vuosien aikana tehty, joten ajattelin kysyä kokemuksia teiltä itseäni viisaammilta.

      
  • Lainaus:
    27.01.2007 klo 18:00 KimmoVesajoki kirjoitti
    Mitäs suosittelisitte 6 henkiselle perheelle, jonka pitäisi saada koko jengi mukavasti mahtumaan ja sitten vielä matkatavarat, ehkäpä silloin tällöin anoppikin?

    Monet ovat ehdottaneet näitä edellä kuvattuja muka-tila-autoja ja anopin kuljetuslaatikkoa tarvittaessa katolle mutta itse olen kokeiluiden jälkeen taipumassa luokkaa isompiin autoihin. Ongelmana on lähinnä se, ettei minulla ole näistä mitään kokemusta tai tietoa muuta kuin oletus, että ne kuluttavat paljon..

    Selailin tuossa viimeisen 2-3 vuoden TM:t läpi ja huomasin ettei isommista tila-autoista ole edes vertailua näiden vuosien aikana tehty, joten ajattelin kysyä kokemuksia teiltä itseäni viisaammilta.


    Rellun Espacea itse harkitsisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit