vauxhal firenza 1600!! zastava 750 -73 rambler american 1965 opel kadet festival -73 fiat 600 -70 fiat 850 -73 ford escort -69 ford escort -73 MEXICO 1600 (148hv penkissä)paras vehje ford escort -81 toyota corolla sprinter -69 toyota timangi 1000 -76 volvo amazon -69 amc hornet -71 jeep cherokee -82 (on vieläkin) fiat 127 -76 fiat 127 -80 mazda 323 -90 mazda 323 -94 hyviä pelejä ford econoline -90 diesel huonoin rakkinine citroen xantia break -98 (nyt ajossa) lada 1200l (nyt ajossa) tälläsiä vehkeitä nim:hualia ja mulheita piisaa!!
Tuomas kyseli Ford econolinesta se on voortin vani!!! Internationalin diesilillä!!! Hieno peli mutta huona tuuria ensin meni kiertokanki poikki!!kun tein uuden koneen niin akku perkule meni oikosulkuun ja auto palo!!!Vain 4thkilsaa rempan jälkeen!!
Tuomas kyseli Ford econolinesta se on voortin vani!!! Internationalin diesilillä!!! Hieno peli mutta huona tuuria ensin meni kiertokanki poikki!!kun tein uuden koneen niin akku perkule meni oikosulkuun ja auto palo!!!Vain 4thkilsaa rempan jälkeen!!
Ford Custom vm.1950 V8 manu ylivaihde Ford Anglia vm. 1960 Ford Cortina vm. 1965 automaatti Toyota Corolla Toyota Carina Peugeot 304 Saab 99 2,0 vm.1975 automaatti , ensimmäinen ikioma Dodge Aspen vm. 1978 SE automaatti , oma Opel Ascona 1,3 LS vm.1987 , ensimmäinen työsuhdeauto Nissan Primera 1,6 SLX Opel Vectra 1,6 GL ensimmäine työsuhdeautomaatti Volvo 740 GLE 2,0 automaatti Subaru Legacy 1,8 sedan AWD automaatti Nissan Primera 2,0 SLX Wagon vm. 1998 automaatti Citroen C5 Berline vm 2001 automaatti viimeinen työsuhdeauto Nissan Primera 2,0 SLX Wagon vm. 1998 automaatti , sama uudelleen
Suzuki sa 310 Suzuki swift 1.0 Renault clio 2x volvo 340(1,4 ja 1,7) Corolla Corolla Nissan sunny Camry Chervolet corsica Fiat marea Ford escort Nissan almera Volvo 940
Joka suhteessa halvinta ajoa oli suzukeilla Viimeisimmästä ei ole vielä paljoa kokemuksia mutta jotain jännäähän pitää elämässä olla.
Suzuki sa 310 Suzuki swift 1.0 Renault clio 2x volvo 340(1,4 ja 1,7) Corolla Corolla Nissan sunny Camry Chervolet corsica Fiat marea Ford escort Nissan almera Volvo 940
Ajattelin että sulla olisi ollut enemmä noita Volvoja. Vaikka V70:iä! Oikea Volvo mies ajaa V70:llä. Millainen auto oli Corsica, hyvät ja huonot puolet?
Tämmöisiä: Saab 99 -77 Saab 99 -75 Opel Rekord -82? Toyota Tercel -82 Seat Ibiza sxi -89 BMW 320i -90 Talbot Horizon -82 VW Jetta -89 VW Bora -99 Volvo S40 TD -98 Peugeot 106 -95 VW Golf Variant -03 Seuraava auto on jo tilattu, tulee toukokuussa...
itse omistamani autot aika järjestyksessä - osa tosi on ollut saman aikaa omistuksessani (kaikki olen ostanut käytettynä):
Fiat 133 -79. Tällä aloittelin autoilua. Vinkeä peli - huiput oli noin 100km/h ja auto ahdas ja meluisa kuin mikä. Keula puski todella helposti takamoottorisuudesta johtuen. Autosta hajosi vaihteensiirtomekanismi. Parasta autossa oli pakkasesta käynnistyminen. Nykyään noita ei näe kuin JM-kisoissa. Tuollainen olisi hieno vielä joskus saada harrasteautoksi.
Toyota Corolla Coupe (1,2l)-74 Tällä sai pojat kateelliseksi. Näyttävä autoa ja pirteä liikkumaan. Tyypiltään oli KE25. Varma ja mukava auto. Laturi tosin hajosi tästä. Lämmin talvella.
Chrysler Avenger (1,25l)-74 Todella mukava ajaa ja pirteä kone. Tästä laitteesta tykkäsin jo muotoilunkin vuoksi. Vesipumpun ja kytkimen pettäminen kertonevat vaan huonosta laadusta. Varaosat olivat kortilla.
Toyota Corolla (1,2l) -75 Perus pikku-Corolla. Yllättävän vahvat pellit. Kone kesti kummasti ajoa, vaikka öljyä vähän polttikin. Lämmin talvella.
Ford Escort (1,6l) -77 Tässä oli todella jämäkkä laitettu alusta. Tosi hyvä ajettavuus ja pirteä moottori yhdistettynä takavetoon. Autossa oli paljon vikoja mm. ovien lukot olivat surkeat ja vaihteistosta hajosi laakerit. Huono käynnistymään pakkasessa.
Toyota Corolla (1,3l) -77 Tämä kolmas Corolla oli erittäin luja peli ja kohtuullisen mukava ajaa. Kone oli terhakka kokoisekseen. Sisustus oli varsin askeettinen. Lämmin talvella.
Fiat 127 (0,9l) -81 Tämän auton kohdalla tuli otettua takapakkia. Ahdas ja kylmä talvella. Tuulilasi pysyi juuri ja juuri sulana. Moottori sen sijaan oli hyvä käynnistymään pakkasesta edellisen Fiatin tapaan. Sähkö- ja vaihteensiirtäjä vikoja. Helmat ruostuivat nopeasti.
VW Passat (1,6l) -83 Tämä oli yllättävän terhakka liikkumaan. Alusta oli varsin lullamainen ja kori nitisi ja natisi. Paljon sähkövikoja mm. laturi ja startti piti vaihtaa. Kori oli varsin arka ruostumaan. Yksi huonoimmista omistamistani.
Mitsubishi Lancer (1,4/1,5l) -83 Jos oli Passat huono niin oli myös Mitsukin - ainakin ruostumisen osalta. Tämä jos mikä oli laho. Hyvää autossa oli erinomainen ajettavuus ja kattava varustelu. Kokolailla huono auto.
Ford Escort (1,3l) -84 Tämä brasilian lahja autoilulle oli kohtuullisen mukava peli. Vikoja oli valitettavan paljon mm. jousia katkeili. Varmatoimisempi tämä oli kuitenkin kuin saksalainen - silti jätti tielle.
Toyota Corolla (1,3l) -90 Fordin jälkeen tuli aika iso hyppäys Toyotaan. Tämä kulki 6l/100km mutta oli ärhäkkä kuin ampiainen. Lisäksi tässä ei juuri ollut vikoja ja ajettavuuskin oli selvästi Fordia parempi. Tosin olipahan autoilla ikäeroakin reilusti. Kokolailla erittäin laadukas paketti. Erinomainen talviauto - lämpimämpi kuin nykyinen.
Nykyisin alla on 90-luvun Mazda jo kuudetta vuotta. Tämäkin oli käytetty ostaessani muiden tapaan - tosin vain varsin vähän. Vielä luotettavampi kuin Corolla. Ei myöskään tunnu ruostuvan lainkaan. Vie tosin enempi bensaa ja on hiukan laiskempikin suuremmasta painosta johtuen. Nämä kaksi viimeistä ovat jo jotenkin laskettavissa autoiksi - etenkin tämä Mazda.
Seuraavaa olen alkanut jo katsella. Sen pitää olla perheautojen laadullista eliittiä. Uusi Avensis on aika vahvoilla toki MB:n kiinnostaa.
Lisäksi kilometrejä on tullut tuhansittain työnpuolesta käytössä oleviin autoihin ja perheenjäsenten autoihin. Näitä on mm. pari Toyotaa, Avensis -98, Carina -90, Corolla-04 ja VW Transportter-02.
Lisäksi harrastepuolella on tullut yksi ralliautokin omistettua.
EDIT: Autorintamalla on uutta tullut.
Mazdan jäätyä kakkosauton rooliin kohdalle sattui sopivan hintainen ja siistinoloinen Audi A4 -95 aj.210tkm. Sillä ajelin vain noin 10 tkm ja laitoin kiertoon tuossa hiljattain. Hyvä ajaa ja varsin hiljainen auto. Tukivarret kolisivat, ohjaustehostin äänteli ja mittaristo temppuili, joten vaihdoin Audin tulevien korjausten pelossa Toyota Carinaan -97 aj.190tkm. Väliraha oli varsin marginaalinen, joten en koennut häviäväni Audilla paljoa mitään. CarinaE on Audia meluisampi mutta pirteämpi, taloudellisempi, varustellumpi ja selvästi tilavampi. Ajettavuus on Toyotassakin erittäin hyvä josko ei ehkä ihan Audin tasolla. Vioista ei ole vielä ollut tietoakaan.
Viimekuussa Mazda 323 -94 vaihtui Toyota Corollaan -97. Mazda oli erittäin lujaa tekoa ja 200tkm asti sillä tuli ajettua. Sytty-yksikkö oli ainut ei-kuluva osa, joka piti autoon vaihtaa. Corollalla ei ole ajettu kaikkiaan kuin 70tkm, joten ajattelin vaihtaa siihen kun välirahakin oli sopuisa. Kummatkin Toyotat ovat ruosteettomia, kuten oli Audi ja Mazdakin.
Se uusi Avensis saa vielä toistaiseksi "hameväen" käskystä olla kaupassa
[A Tapio muokkasi tätä viestiä 14.11.2005 klo 19:55]
Onhan noita ollut autoja minllakin käytössä vuodesta 1973 alkaen (hävettävän paljon!)
Volkkari 1300 -66 Fiat 124 -70 (susi!) Volkkari 1300 -69 Volvo Amatzon 1.8 -66 Fiat 127 -73 Volvo Amatzon 2.0 -69 Volkkari 411 -73, piilofarkku Datsun 1200 Finn -73 Opel Ascona 1.9 -76 Fiat 133 -75 Datsun 100 A -76 Toyota Tercel 1.3 -80 Opel Corsa 1.2 -86 Opel Kadett 1.6 -88 Mazda 626 1.6 -89 Volvo 240 Gli -89 (ikävä tälläistä menopeliä) Renault Laguna 1.8 -02 ja Renault Clio 1.4 -03 tällä hetkellä molemmat
R18 1,4 -78 68 (?) hv 1500 km. Käytettynä ostettu, heikossa kunnossa ollut paljon ajettu. Meni vaihtoon samantein.
R9 1,2 -85 55 hv 70 tkm. Kerran jätti kävelemään kun virranjakaja kostui räntäsateella. Ohjausniveliä uusittiin jo 65 tkm kohdalla. Perusauto joka ei säväyttänyt hyvässä eikä pahassa.
R19 1,4 - 90 80 hv 63 tkm. Eka "kunnon" rellu. Ei vikoja, kierroskone jossa tuntui olevan tehoa enemmänkin. Alkoi kiemurtelemaan yli 150 km/h.
R19 1,8 -93 95 hv 64 tkm. Puhdikkaampi moottori jolla leppoisampi ajella. Vaihdettiin kaasuvaijeri, ei muuta vikaa.
Laguna Break 2,0 -96 115 hv 62 tkm. Tilava ja hyvä ajaa, tehoja olisi saanut olla enemmän. Takaluukun lukko hajosi, siinä häikät.
Scenic 2,0 -99 109 hv 124 tkm. Edelleen käytössä. Miellyttävä kärry, vääntävä kone, näppärä pyöritellä, kuitenkin hyvä ajaa myös pitkää matkaa. Etujarrulevyt vaihdatin 95 tkm kohdalla, pakoputki vaihdettiin 116 tkm kohdalla, ja sisätilatuulettimen moottori 120 tkm:ssä. Ei muuta fibaa. Tuulilasin lämmitys on erinomainen lisävaruste, jota ei uusiin Sceniceihin enää saa.
Rellukausi loppuu pian, sillä uusi diesel-Octavia saapuu kohtapuoliin. Mielenkiintoista nähdä pystyykö halpatuontivolkkari samaan luotettavuuteen kuin rellut.
Autot vuoden 93 jälkeen. lada 1200s -84 Skoda 130lx -87 Opel kadet famari -86 Volvo 340 -88 Euro samara -98 Toyota carina e 1,6 -94 Toyota carina e D-Turbo -97 Toyota corolla D4D -03.
Ooppeli oli eka ja viimenen ooppeli. Oli minulla vain 4kk. Diesel carinassa särky vaihde laatikko muuten toyotat olleet luotettavia.
Tämän keskustelupalstan viesteistä päätellen, että täällä on hyvin vähän merkkiuskollisia. Meillä tosin on ollut VW:tä niin kauan kuin jaksan muistaa(n.16v), eikä yhdessäkään ole ollut mitään mainittavaa vikaa. Tällä hetkellä -99 VW Caravelle 2.5TDI bussi PSI-boxilla, ärhäkästi kulkee. Toisena on -04 VW Touran 1.6 FSI Trend, ei mikään tykki, mutta kyllä se ESP on ehdoton.
Eli seuraavaa: Saab 96 vm77 datsun cherry vm82 saab 900 turbo vm83 opel kadett vm 88 skoda 120 ls vm90 nissan primera vm 94 opel vectra vm98 nyt omana autona nissan maxima vm01 ja työautona transportteri,mikä on skodan jälkeen ainut auto mikä on jättänyt mut tielle.
Fiat 127 vm.-80 (enimmäkseen positiivisia muistoja) Talbot Horizon vm.-81 (helvetti neljällä pyörällä) Citroen BX vm.-86 (ranskalaista mukavuutta, mutta se kävi kalliiksi!) Saab 900GL vm.-89 (laiska ja juoppo, mutta muuten mukava kuin naapurin isäntä) VW Passat Variant vm.-91 (tilava, pikkuvikainen) Ford Mondeo Tdi farm. vm.-01 (ei pahaa sanaa) BMW 525td touring vm.-04 (toistaiseksi kaikki hyvin)
...eli kovin merkkiuskolliseksi en voine itseäni luonnehtia.
Omistin muutama vuosi sitten Volvo S60:n. Varsinainen maanantaikappale. Jatkuvia sähkövikoja, joiden vuoksi uusi Volvo jätti tielle viidesti. Biliassa ei Volvo-sopimuksesta huolimatta vikoja saatu paikannettua. Uutta Volvoa yrittivät vaan toimitusjohtajatasolta lähtien kaupata ratkaisuksi. Volvon laatu petti pahan kerran
Pidän yleensä autoa useamman vuoden, joten kovin montaa omistusta ei ole kertynyt. Nämä kuitenkin ovat tulleet 16:n vuoden periodilla ostetuiksi:
Opel Ascona 1,9 -76: Täysi pommi! Oppirahat on jokaisen tietysti maksettava, mutta virheistähän oppii! ...tai niinhän sitä luulisi...
Opel Ascona 2,0S -80: Menin sitten ostamaan toisenkin ooppelin... (se oli laatumerkin maineessa silloin..!) Olihan se vähän parempi, mutta koko ajan sai olla kädet rasvassa ja peltejä uusimassa. Mutta kun opiskelijana ei ollut varaa vaihtaa parempaan, ni sillä ajeltiin monta vuotta. Korjauksiin meni varmaan uudemman auton osamaksujen verran rahaa...
Nissan Primera 1,6 HB -91: Pääsin taivaaseen! Alle satatuhatta ajettu ostettaessa! Hiljainen, mukava, luotettava ja hyvä ajaa... Viiden vuoden ja n. 100tkm:n aikana ei normaali huoltojen lisäksi tarvinnut uusia kuin pakarin keski- ja takaosa sekä laturi, joka ensimmäisissä primeroissa oli hieman alimitoitettu.
Nissan Primera 1,6 SportDeck -97: Ostettaessa 3v. ja 34tkm. Jatkoi edeltäjänsä viitoittamalla tiellä: ei liiemmälti "päiväkirja merkintöjä". Ainoastaan yksi ABS:n anturi sanoi työsopimuksensa irti matkan varrella.
Toyota Corolla 1,6 Terra wagon -03: Nykyinen autoni. Vielä muutama vuosi sitten olin tiukasti sitä mieltä, että ainakaan Corollaa en ostaisi! Mutta niin se maailma -ja Corolla- muuttuu: kun autoveron laskiessa päätin "sijoittaa" uuteen autoon, niin aikani ominaisuuksia ja hintoja vertailtuani menin kuitenkin tilaamaan sellaisen... Mukava, hyvin varusteltu (eka ilmastoituni!) ja pirteä (tuo VVT-i kone on fantastinen!)... Ei ehkä kaikkein kaunein, mutta sisältä tilava ja ihan tyylikäskin. Ei vikoja, mutta ei pari vuotta vanhassa autossa saa ollakkaan.
Lisäksi on tullut ajeltua melkoisen monella ystävien ja sukulaisten autolla Lada 1200L:stä viritettyyn SST Javeliniin, mutta omistahan täällä oli puhe...
Ensimmäinen oma auto tuli hankittua vasta kolmenkympin korvilla, eli 2003 kesällä, kun morsiammen vanha Fiesta sanoi sopimuksensa irti. Pääkaupunkiseudulla asuvana auton tarvetta ei tosiaan tullut aiemmin ja jos sellainen oli, niin kaveripiiristä sellaisen sai lainaksi tai sitten kolkuteltiin vanhempien ovea. Oli olihan nykyisellä vaimolla sitten tuo Fiestan koppelo.
Vastaan tuli Fiestan sipattua, tutun kautta perikunnalle jäänyt -89 Accord, jolla oli ajettu vain 107tkm ja lähinnä vain kesäisin. Hintakin oli kohdallaan joten kaupat tehtiin helposti.
Se vaihtui olosuhteiden pakosta(kin) viime kesänä uuteen Corolla Wagoniin.
Autoilua on tullut toki harrastettua pidempään kuin omistamista, sillä ammatikseni pyöritin rattia aikoinaan seitsemisen vuotta. Sekin ehkä tyydytti pahimmat ajohalut, eikä "siviilissä" ollut niin hinku enään ratin taakse
Ei tarvinnut hävittää, vaikka välillä jo ihmettelin, miksi ei kelpaa kun netissäkin sitä kaupattiin? Ilmeisesti automaattia karsasti moni, mutta muuta en keksi? Kori miltei virheetön ja dokumettia oli vaikka minkälaista mukana vahvistamassa kilometrejä. Ja näkihän sen ilmankin. Sen havaitsin, että moni muu samaan aikaan myynnissä ollut Accord herätti kiinnostusta, kun niissä oli vaikka mitä lasikuitusiipeä, "pimppikalvoa" ja tuunausta, vaikka autot olivat muuten jo kilometreiltään yli 300tkm ajettuja.
Sen osti lopulta jälleen tuttuni kautta löytynyt eläkeläisrouva, jolla oli alla 70-luvun alussa uutena ostettu automaatti Kadetti. Se alkoi olla jo niin rapeassa kunnossa, joten rouva sai tuosta auton pitkäksi aikaa. Seisottaa hänkin Hondaa talvikauden, joten toivoa on että auto säilyy liikenteessä vielä pitkään
Säälitti kyllä myydä, vaikka autohan se vain oli. Mutta kyllä vaimokin tuossa äsken totesi että välillä on ikävä sitä fiilistä, mikä Accordia ajaessa oli. Alusta oli toki hieman pehmeä, mutta ei sillä rynnittykkään, vaan ennemminkin kruisailtiin leppoisasti automaatin hoitaessa vaihdot ja kyllähän tuo kaksilitrainen kone sopi hyvin sen jatkoksi ja vastasi mukavasti kaasuun.
Jos olisi ollut varaa, olisin jättänyt sen ikääntymään arvokkaasti kauniita kesäpäiviä varten itselläni. Kun se oli kaikin puolin niin hyvässä kunnossa kuin noin vähän ajettu 15-vuotias vain voi olla.
Eipä tuo Accordisi paljoa uutta hävennyt kuvien perusteella. Hyvä, että on löytänyt sellaiseen kotiin, että ei ole heti pilalle rällätty tai "tuunattu".
Mielestäni tuon mallinen Accord on yksi kauneimmista ja hyvässä mielessä "hondamaisimmista" malleista. Ruoste oli se suurin ongelma noissa mutta muuten olivat aikalaisekseen kelpo pelejä. Tässä aivan uusimmassa Accordissa on pitkästä aikaa tuota samaa edistyksen henkeä
vauxhal firenza 1600!!
zastava 750 -73
rambler american 1965
opel kadet festival -73
fiat 600 -70
fiat 850 -73
ford escort -69
ford escort -73 MEXICO 1600 (148hv penkissä)paras vehje
ford escort -81
toyota corolla sprinter -69
toyota timangi 1000 -76
volvo amazon -69
amc hornet -71
jeep cherokee -82 (on vieläkin)
fiat 127 -76
fiat 127 -80
mazda 323 -90
mazda 323 -94 hyviä pelejä
ford econoline -90 diesel huonoin rakkinine
citroen xantia break -98 (nyt ajossa)
lada 1200l (nyt ajossa)
tälläsiä vehkeitä
nim:hualia ja mulheita piisaa!!
ford econoline -90 diesel huonoin rakkinine
Mikä tuollainen auto on?
Tuomas kyseli Ford econolinesta se on voortin vani!!!
Internationalin diesilillä!!!
Hieno peli mutta huona tuuria ensin meni kiertokanki poikki!!kun tein uuden koneen niin akku perkule meni oikosulkuun ja auto palo!!!Vain 4thkilsaa rempan jälkeen!!
Elikkäs:
1. Renault 19 1.4S vm. -92
2. Renault Clio RN vm. -98
3. Toyota Corolla 1.4 Linea Terra -03 (nykyinen)
Molemmat Rellut ostin käytettyinä, Toyon uutena.
Internationalin diesilillä!!!
Hieno peli mutta huona tuuria ensin meni kiertokanki poikki!!kun tein uuden koneen niin akku perkule meni oikosulkuun ja auto palo!!!Vain 4thkilsaa rempan jälkeen!!
Kuinka paljon tehoa ja kuinka paljon kulutti?
2. BMW 316 -83
3. Saab 900 -87
4. Saab 900S -90
5. BMW318i -88
6. Audi A80 2.0E -93
7. Volvo 360 -84
8. Nissan Sunny 1.5GL Wagon -86
9. Toyota Corolla Wagon -01
10. Skoda Octavia TDI -03
Tässäpä autot aikajärjestyksessä. Osa omia ja osa työsuhdeautoja. Yksi noista jätti kerran maantielle. Ette taatusti arvaa mikä?
Olet siis mennyt Ladasta Nissanin kautta Skodaan
[code]
2. Datsun 100A -76
3. Ford Escort Gt 1600 -72
4.Toyota Corolla DX KE70 -86
5. Opel Ascona 1,6i -88
6. Ford Escort 1300 -69
7. VW Polo -84
8. Renault 19 -90
Mites tuo Renault 19 on toiminut, vikoja? Mitä hyviä/huonoja puolia autosta löytyy?
Käyttämiäni autoja
Ford Custom vm.1950 V8 manu ylivaihde
Ford Anglia vm. 1960
Ford Cortina vm. 1965 automaatti
Toyota Corolla
Toyota Carina
Peugeot 304
Saab 99 2,0 vm.1975 automaatti , ensimmäinen ikioma
Dodge Aspen vm. 1978 SE automaatti , oma
Opel Ascona 1,3 LS vm.1987 , ensimmäinen työsuhdeauto
Nissan Primera 1,6 SLX
Opel Vectra 1,6 GL ensimmäine työsuhdeautomaatti
Volvo 740 GLE 2,0 automaatti
Subaru Legacy 1,8 sedan AWD automaatti
Nissan Primera 2,0 SLX Wagon vm. 1998 automaatti
Citroen C5 Berline vm 2001 automaatti viimeinen työsuhdeauto
Nissan Primera 2,0 SLX Wagon vm. 1998 automaatti , sama uudelleen
Käyttämiäni autoja
Ford Custom vm.1950 V8 manu ylivaihde
Ford Anglia vm. 1960
Ford Cortina vm. 1965 automaatti
Dodge Aspen vm. 1978 SE automaatti , oma
Nuo ovat kivoja autoja, tuollaisten kanssa olisi niin kiva ajaa kesällä jokirantaa pitkin...
Suzuki sa 310
Suzuki swift 1.0
Renault clio
2x volvo 340(1,4 ja 1,7)
Corolla
Corolla
Nissan sunny
Camry
Chervolet corsica
Fiat marea
Ford escort
Nissan almera
Volvo 940
Joka suhteessa halvinta ajoa oli suzukeilla
Viimeisimmästä ei ole vielä paljoa kokemuksia
mutta jotain jännäähän pitää elämässä olla.
Suzuki swift 1.0
Renault clio
2x volvo 340(1,4 ja 1,7)
Corolla
Corolla
Nissan sunny
Camry
Chervolet corsica
Fiat marea
Ford escort
Nissan almera
Volvo 940
Ajattelin että sulla olisi ollut enemmä noita Volvoja. Vaikka V70:iä! Oikea Volvo mies ajaa V70:llä.
Millainen auto oli Corsica, hyvät ja huonot puolet?
Tämmöisiä:
Saab 99 -77
Saab 99 -75
Opel Rekord -82?
Toyota Tercel -82
Seat Ibiza sxi -89
BMW 320i -90
Talbot Horizon -82
VW Jetta -89
VW Bora -99
Volvo S40 TD -98
Peugeot 106 -95
VW Golf Variant -03
Seuraava auto on jo tilattu, tulee toukokuussa...
Mitäs Rekordista pidit? Minkä auton laitoit tilaukseen?
Onhan noita muutamia ollut...
itse omistamani autot aika järjestyksessä - osa tosi on ollut saman aikaa omistuksessani (kaikki olen ostanut käytettynä):
Fiat 133 -79. Tällä aloittelin autoilua. Vinkeä peli - huiput oli noin 100km/h ja auto ahdas ja meluisa kuin mikä. Keula puski todella helposti takamoottorisuudesta johtuen. Autosta hajosi vaihteensiirtomekanismi. Parasta autossa oli pakkasesta käynnistyminen. Nykyään noita ei näe kuin JM-kisoissa. Tuollainen olisi hieno vielä joskus saada harrasteautoksi.
Toyota Corolla Coupe (1,2l)-74 Tällä sai pojat kateelliseksi. Näyttävä autoa ja pirteä liikkumaan. Tyypiltään oli KE25. Varma ja mukava auto. Laturi tosin hajosi tästä. Lämmin talvella.
Chrysler Avenger (1,25l)-74 Todella mukava ajaa ja pirteä kone. Tästä laitteesta tykkäsin jo muotoilunkin vuoksi. Vesipumpun ja kytkimen pettäminen kertonevat vaan huonosta laadusta. Varaosat olivat kortilla.
Toyota Corolla (1,2l) -75 Perus pikku-Corolla. Yllättävän vahvat pellit. Kone kesti kummasti ajoa, vaikka öljyä vähän polttikin. Lämmin talvella.
Ford Escort (1,6l) -77 Tässä oli todella jämäkkä laitettu alusta. Tosi hyvä ajettavuus ja pirteä moottori yhdistettynä takavetoon. Autossa oli paljon vikoja mm. ovien lukot olivat surkeat ja vaihteistosta hajosi laakerit. Huono käynnistymään pakkasessa.
Toyota Corolla (1,3l) -77 Tämä kolmas Corolla oli erittäin luja peli ja kohtuullisen mukava ajaa. Kone oli terhakka kokoisekseen. Sisustus oli varsin askeettinen. Lämmin talvella.
Fiat 127 (0,9l) -81 Tämän auton kohdalla tuli otettua takapakkia. Ahdas ja kylmä talvella. Tuulilasi pysyi juuri ja juuri sulana. Moottori sen sijaan oli hyvä käynnistymään pakkasesta edellisen Fiatin tapaan. Sähkö- ja vaihteensiirtäjä vikoja. Helmat ruostuivat nopeasti.
VW Passat (1,6l) -83 Tämä oli yllättävän terhakka liikkumaan. Alusta oli varsin lullamainen ja kori nitisi ja natisi. Paljon sähkövikoja mm. laturi ja startti piti vaihtaa. Kori oli varsin arka ruostumaan. Yksi huonoimmista omistamistani.
Mitsubishi Lancer (1,4/1,5l) -83 Jos oli Passat huono niin oli myös Mitsukin - ainakin ruostumisen osalta. Tämä jos mikä oli laho. Hyvää autossa oli erinomainen ajettavuus ja kattava varustelu. Kokolailla huono auto.
Ford Escort (1,3l) -84 Tämä brasilian lahja autoilulle oli kohtuullisen mukava peli. Vikoja oli valitettavan paljon mm. jousia katkeili. Varmatoimisempi tämä oli kuitenkin kuin saksalainen - silti jätti tielle.
Toyota Corolla (1,3l) -90 Fordin jälkeen tuli aika iso hyppäys Toyotaan. Tämä kulki 6l/100km mutta oli ärhäkkä kuin ampiainen. Lisäksi tässä ei juuri ollut vikoja ja ajettavuuskin oli selvästi Fordia parempi. Tosin olipahan autoilla ikäeroakin reilusti. Kokolailla erittäin laadukas paketti. Erinomainen talviauto - lämpimämpi kuin nykyinen.
Nykyisin alla on 90-luvun Mazda jo kuudetta vuotta. Tämäkin oli käytetty ostaessani muiden tapaan - tosin vain varsin vähän. Vielä luotettavampi kuin Corolla. Ei myöskään tunnu ruostuvan lainkaan. Vie tosin enempi bensaa ja on hiukan laiskempikin suuremmasta painosta johtuen. Nämä kaksi viimeistä ovat jo jotenkin laskettavissa autoiksi - etenkin tämä Mazda.
Seuraavaa olen alkanut jo katsella. Sen pitää olla perheautojen laadullista eliittiä. Uusi Avensis on aika vahvoilla toki MB:n kiinnostaa.
Lisäksi kilometrejä on tullut tuhansittain työnpuolesta käytössä oleviin autoihin ja perheenjäsenten autoihin. Näitä on mm. pari Toyotaa, Avensis -98, Carina -90, Corolla-04 ja VW Transportter-02.
Lisäksi harrastepuolella on tullut yksi ralliautokin omistettua.
EDIT: Autorintamalla on uutta tullut.
Mazdan jäätyä kakkosauton rooliin kohdalle sattui sopivan hintainen ja siistinoloinen Audi A4 -95 aj.210tkm. Sillä ajelin vain noin 10 tkm ja laitoin kiertoon tuossa hiljattain. Hyvä ajaa ja varsin hiljainen auto. Tukivarret kolisivat, ohjaustehostin äänteli ja mittaristo temppuili, joten vaihdoin Audin tulevien korjausten pelossa Toyota Carinaan -97 aj.190tkm. Väliraha oli varsin marginaalinen, joten en koennut häviäväni Audilla paljoa mitään. CarinaE on Audia meluisampi mutta pirteämpi, taloudellisempi, varustellumpi ja selvästi tilavampi. Ajettavuus on Toyotassakin erittäin hyvä josko ei ehkä ihan Audin tasolla. Vioista ei ole vielä ollut tietoakaan.
Viimekuussa Mazda 323 -94 vaihtui Toyota Corollaan -97. Mazda oli erittäin lujaa tekoa ja 200tkm asti sillä tuli ajettua. Sytty-yksikkö oli ainut ei-kuluva osa, joka piti autoon vaihtaa. Corollalla ei ole ajettu kaikkiaan kuin 70tkm, joten ajattelin vaihtaa siihen kun välirahakin oli sopuisa. Kummatkin Toyotat ovat ruosteettomia, kuten oli Audi ja Mazdakin.
Se uusi Avensis saa vielä toistaiseksi "hameväen" käskystä olla kaupassa
Onhan noita ollut autoja minllakin käytössä vuodesta 1973 alkaen (hävettävän paljon!)
Volkkari 1300 -66
Fiat 124 -70 (susi!)
Volkkari 1300 -69
Volvo Amatzon 1.8 -66
Fiat 127 -73
Volvo Amatzon 2.0 -69
Volkkari 411 -73, piilofarkku
Datsun 1200 Finn -73
Opel Ascona 1.9 -76
Fiat 133 -75
Datsun 100 A -76
Toyota Tercel 1.3 -80
Opel Corsa 1.2 -86
Opel Kadett 1.6 -88
Mazda 626 1.6 -89
Volvo 240 Gli -89 (ikävä tälläistä menopeliä)
Renault Laguna 1.8 -02 ja Renault Clio 1.4 -03 tällä hetkellä molemmat
Miksi sinulla on tuota ikävä? Eikö se kuluta paljon bensaakin?
20 v Relluilla:
R18 1,4 -78 68 (?) hv 1500 km. Käytettynä ostettu, heikossa kunnossa ollut paljon ajettu. Meni vaihtoon samantein.
R9 1,2 -85 55 hv 70 tkm. Kerran jätti kävelemään kun virranjakaja kostui räntäsateella. Ohjausniveliä uusittiin jo 65 tkm kohdalla. Perusauto joka ei säväyttänyt hyvässä eikä pahassa.
R19 1,4 - 90 80 hv 63 tkm. Eka "kunnon" rellu. Ei vikoja, kierroskone jossa tuntui olevan tehoa enemmänkin. Alkoi kiemurtelemaan yli 150 km/h.
R19 1,8 -93 95 hv 64 tkm. Puhdikkaampi moottori jolla leppoisampi ajella. Vaihdettiin kaasuvaijeri, ei muuta vikaa.
Laguna Break 2,0 -96 115 hv 62 tkm. Tilava ja hyvä ajaa, tehoja olisi saanut olla enemmän. Takaluukun lukko hajosi, siinä häikät.
Scenic 2,0 -99 109 hv 124 tkm. Edelleen käytössä. Miellyttävä kärry, vääntävä kone, näppärä pyöritellä, kuitenkin hyvä ajaa myös pitkää matkaa. Etujarrulevyt vaihdatin 95 tkm kohdalla, pakoputki vaihdettiin 116 tkm kohdalla, ja sisätilatuulettimen moottori 120 tkm:ssä. Ei muuta fibaa. Tuulilasin lämmitys on erinomainen lisävaruste, jota ei uusiin Sceniceihin enää saa.
Rellukausi loppuu pian, sillä uusi diesel-Octavia saapuu kohtapuoliin. Mielenkiintoista nähdä pystyykö halpatuontivolkkari samaan luotettavuuteen kuin rellut.
Autot vuoden 93 jälkeen.
lada 1200s -84
Skoda 130lx -87
Opel kadet famari -86
Volvo 340 -88
Euro samara -98
Toyota carina e 1,6 -94
Toyota carina e D-Turbo -97
Toyota corolla D4D -03.
Ooppeli oli eka ja viimenen ooppeli. Oli minulla vain 4kk. Diesel carinassa särky vaihde laatikko muuten toyotat olleet luotettavia.
Tämän keskustelupalstan viesteistä päätellen, että täällä on hyvin vähän merkkiuskollisia. Meillä tosin on ollut VW:tä niin kauan kuin jaksan muistaa(n.16v), eikä yhdessäkään ole ollut mitään mainittavaa vikaa.
Tällä hetkellä -99 VW Caravelle 2.5TDI bussi PSI-boxilla, ärhäkästi kulkee. Toisena on -04 VW Touran 1.6 FSI Trend, ei mikään tykki, mutta kyllä se ESP on ehdoton.
Eli seuraavaa:
Saab 96 vm77
datsun cherry vm82
saab 900 turbo vm83
opel kadett vm 88
skoda 120 ls vm90
nissan primera vm 94
opel vectra vm98
nyt omana autona nissan maxima vm01 ja työautona
transportteri,mikä on skodan jälkeen ainut auto mikä
on jättänyt mut tielle.
Fiat 127 vm.-80 (enimmäkseen positiivisia muistoja)
Talbot Horizon vm.-81 (helvetti neljällä pyörällä)
Citroen BX vm.-86 (ranskalaista mukavuutta, mutta se kävi kalliiksi!)
Saab 900GL vm.-89 (laiska ja juoppo, mutta muuten mukava kuin naapurin isäntä)
VW Passat Variant vm.-91 (tilava, pikkuvikainen)
Ford Mondeo Tdi farm. vm.-01 (ei pahaa sanaa)
BMW 525td touring vm.-04 (toistaiseksi kaikki hyvin)
...eli kovin merkkiuskolliseksi en voine itseäni luonnehtia.
Omistin muutama vuosi sitten Volvo S60:n. Varsinainen maanantaikappale. Jatkuvia sähkövikoja, joiden vuoksi uusi Volvo jätti tielle viidesti. Biliassa ei Volvo-sopimuksesta huolimatta vikoja saatu paikannettua. Uutta Volvoa yrittivät vaan toimitusjohtajatasolta lähtien kaupata ratkaisuksi. Volvon laatu petti pahan kerran
Läheskään kaikkia en ole itse omistanut, mutta mainitaan ne, jotka ovat säännöllisesti olleet käytössäni:
-76 Saab 99 GL
-86 Open Corsa 1.2 LS
-90 Peugeot 405 1.6 GR
-98 Peugeot 406 1.8 SR
-03 Peugeot 307 2.0 SW
Onko 307:ssa ollut paljon vikoja?
Pidän yleensä autoa useamman vuoden, joten kovin montaa omistusta ei ole kertynyt. Nämä kuitenkin ovat tulleet 16:n vuoden periodilla ostetuiksi:
Opel Ascona 1,9 -76: Täysi pommi! Oppirahat on jokaisen tietysti maksettava, mutta virheistähän oppii! ...tai niinhän sitä luulisi...
Opel Ascona 2,0S -80: Menin sitten ostamaan toisenkin ooppelin... (se oli laatumerkin maineessa silloin..!) Olihan se vähän parempi, mutta koko ajan sai olla kädet rasvassa ja peltejä uusimassa. Mutta kun opiskelijana ei ollut varaa vaihtaa parempaan, ni sillä ajeltiin monta vuotta. Korjauksiin meni varmaan uudemman auton osamaksujen verran rahaa...
Nissan Primera 1,6 HB -91: Pääsin taivaaseen! Alle satatuhatta ajettu ostettaessa! Hiljainen, mukava, luotettava ja hyvä ajaa... Viiden vuoden ja n. 100tkm:n aikana ei normaali huoltojen lisäksi tarvinnut uusia kuin pakarin keski- ja takaosa sekä laturi, joka ensimmäisissä primeroissa oli hieman alimitoitettu.
Nissan Primera 1,6 SportDeck -97: Ostettaessa 3v. ja 34tkm. Jatkoi edeltäjänsä viitoittamalla tiellä: ei liiemmälti "päiväkirja merkintöjä". Ainoastaan yksi ABS:n anturi sanoi työsopimuksensa irti matkan varrella.
Toyota Corolla 1,6 Terra wagon -03: Nykyinen autoni. Vielä muutama vuosi sitten olin tiukasti sitä mieltä, että ainakaan Corollaa en ostaisi! Mutta niin se maailma -ja Corolla- muuttuu: kun autoveron laskiessa päätin "sijoittaa" uuteen autoon, niin aikani ominaisuuksia ja hintoja vertailtuani menin kuitenkin tilaamaan sellaisen... Mukava, hyvin varusteltu (eka ilmastoituni!) ja pirteä (tuo VVT-i kone on fantastinen!)... Ei ehkä kaikkein kaunein, mutta sisältä tilava ja ihan tyylikäskin. Ei vikoja, mutta ei pari vuotta vanhassa autossa saa ollakkaan.
Lisäksi on tullut ajeltua melkoisen monella ystävien ja sukulaisten autolla Lada 1200L:stä viritettyyn SST Javeliniin, mutta omistahan täällä oli puhe...
Ensimmäinen oma auto tuli hankittua vasta kolmenkympin korvilla, eli 2003 kesällä, kun morsiammen vanha Fiesta sanoi sopimuksensa irti.
Pääkaupunkiseudulla asuvana auton tarvetta ei tosiaan tullut aiemmin ja jos sellainen oli, niin kaveripiiristä sellaisen sai lainaksi tai sitten kolkuteltiin vanhempien ovea. Oli olihan nykyisellä vaimolla sitten tuo Fiestan koppelo.
Vastaan tuli Fiestan sipattua, tutun kautta perikunnalle jäänyt -89 Accord, jolla oli ajettu vain 107tkm ja lähinnä vain kesäisin. Hintakin oli kohdallaan joten kaupat tehtiin helposti.
Se vaihtui olosuhteiden pakosta(kin) viime kesänä uuteen Corolla Wagoniin.
Autoilua on tullut toki harrastettua pidempään kuin omistamista, sillä ammatikseni pyöritin rattia aikoinaan seitsemisen vuotta.
Sekin ehkä tyydytti pahimmat ajohalut, eikä "siviilissä" ollut niin hinku enään ratin taakse
Mihinkä hävitit Accordin? Jos oli koriltaankin siisti niin kyse on melko "helmestä"! Olisin ostanut
Ei tarvinnut hävittää, vaikka välillä jo ihmettelin, miksi ei kelpaa kun netissäkin sitä kaupattiin?
Ilmeisesti automaattia karsasti moni, mutta muuta en keksi? Kori miltei virheetön ja dokumettia oli vaikka minkälaista mukana vahvistamassa kilometrejä. Ja näkihän sen ilmankin.
Sen havaitsin, että moni muu samaan aikaan myynnissä ollut Accord herätti kiinnostusta, kun niissä oli vaikka mitä lasikuitusiipeä, "pimppikalvoa" ja tuunausta, vaikka autot olivat muuten jo kilometreiltään yli 300tkm ajettuja.
Sen osti lopulta jälleen tuttuni kautta löytynyt eläkeläisrouva, jolla oli alla 70-luvun alussa uutena ostettu automaatti Kadetti. Se alkoi olla jo niin rapeassa kunnossa, joten rouva sai tuosta auton pitkäksi aikaa. Seisottaa hänkin Hondaa talvikauden, joten toivoa on että auto säilyy liikenteessä vielä pitkään
Säälitti kyllä myydä, vaikka autohan se vain oli. Mutta kyllä vaimokin tuossa äsken totesi että välillä on ikävä sitä fiilistä, mikä Accordia ajaessa oli. Alusta oli toki hieman pehmeä, mutta ei sillä rynnittykkään, vaan ennemminkin kruisailtiin leppoisasti automaatin hoitaessa vaihdot ja kyllähän tuo kaksilitrainen kone sopi hyvin sen jatkoksi ja vastasi mukavasti kaasuun.
Jos olisi ollut varaa, olisin jättänyt sen ikääntymään arvokkaasti kauniita kesäpäiviä varten itselläni. Kun se oli kaikin puolin niin hyvässä kunnossa kuin noin vähän ajettu 15-vuotias vain voi olla.
Muutama kuva on tallessa, jotka otin ennen myyntiä muistoksi.
Ne löytyy täältä: http://www.cardomain.com/member_pages/view_page.pl?page_id=479770&cat=25&val=1
Eipä tuo Accordisi paljoa uutta hävennyt kuvien perusteella. Hyvä, että on löytänyt sellaiseen kotiin, että ei ole heti pilalle rällätty tai "tuunattu".
Mielestäni tuon mallinen Accord on yksi kauneimmista ja hyvässä mielessä "hondamaisimmista" malleista. Ruoste oli se suurin ongelma noissa mutta muuten olivat aikalaisekseen kelpo pelejä. Tässä aivan uusimmassa Accordissa on pitkästä aikaa tuota samaa edistyksen henkeä