Uusi C5 talvitesteissä!

14 kommenttia

Uusi C5 esitellään ilmeisesti yleisölle tämän vuoden syksyllä.
Lehdistö on julkaissut salakuvia C5:n talvitesteistä Pohjois-Ruotsissa.
Erinomainen asia, että ranskalaisvalmistaja näin testaa automallinsa talvitoimivuutta.
Ei siis mikään viikon "talvitestimainos", jonka mm. Ford järjesti lehdistölle uuden Focuksen tiimoilta- vajaata kuukautta ennen auton myyntiintuloa!!! Ei siinä paljon ehdi ongelmia havaita, saati sitten korjata tuotantoon. Ei liene tosin ollut tarkoituskaan.

http://news.auto.cz/img/galleries/cic520_45c202ffd7097.jpg

Epävirallisia esittelykuviakin autosta on, mutta ne ovat "arvailuja" etenkin keula- ja peräilmeen suhteen; ranskalaiset peittävät testiautonsa huolella.

[MatLog muokkasi tätä viestiä 03.02.2007 klo 09:51]
  
  • Eiköhän kaikki auton valmistajat testaa autojaan ääriolosuhteissa, niin kylmissä kuin kuumissa olosuhteissa. Jopa Focus on testattu näissä olosuhteissa, jo ennen kyseistä mainoskampanjaa.

    C5:n edeltäjä Xantia voitti aikoinaan TM:n talvitestin, joten kyllä ranskalaisilla on talviolosuhteiden osaamista jo ennestään. Eli kyseessä on täysin normaali uuden auton testaamiseen liittyvä tapahtuma.

      
  • Lainaus:
    03.02.2007 klo 10:24 juster kirjoitti
    Eiköhän kaikki auton valmistajat testaa autojaan ääriolosuhteissa, niin kylmissä kuin kuumissa olosuhteissa. Jopa Focus on testattu näissä olosuhteissa, jo ennen kyseistä mainoskampanjaa.

    Tuulilasi 5/2006 Focus kestotesti:
    - ensipakkasilla sisäpään nivelien suojakumien välistä rasvat pihalle
    - keulamerkki (=konepellin avaus) jäätyi kiinni
    - lämmityslaite osittautui vajaatehoiseksi
    - tuulilasinpyyhkimet natisivat kovilla pakkasilla (siis itsestään)
    - alustasta kuului kolinaa talvella
    - hiekoitushiekkasuihkut syöneet takalokasuojan maalin matalle
    - etulokasuojien nurkat puolestaan hakkautuneet puhtaalle peltipinnalle.

    Ihmettelen, että jos autoon olisi todella tehty "oikeat" talvitestit, mitään noista ongelmista ei muka olisi löydetty. Nyt "löytämisen ilo" on jätetty auton omistajille.

      
  • Lisäyksenä Focuksen ei niin hyviin talviominaisuuksiin voidaan lisätä myös takapuskurin muotoilu. Siinä menee sellanen kouru päällä että lumi ja moska jäätyy, tuloksena on se että takaluukku ei aukea. Eli epäilen vahvasti onko suunnitteluosastolla edes kuultu, että jossain päin maailmaa voisi olla myös pakkasta.

      
  • Fordin ja sisarmerkin Mazdan ruostumisongelmat ovat yleisessä tiedossa. Samaten Fordin surullisen kuuluisat vetonivelenkumit ovat vaivanneet merkkiä jo kymmenkunta vuotta. Ja varmasti autossa on monta yksityiskohtaa, jotka eivät toimi talvella niin kuin kesä keleillä. Näin on varmasti joka merkillä.

    Väitös siitä ettei merkki testaisi talviolosuhteissa tuotteitaan, on pelkkää pötyä. Ford käyttää mm. tätä testikeskusta http://www.spga.se/ ja tietysti omistamansa Volvon osaamista. Tämä näkyy ehkäpä esim. TM 3/2005 talvitestissä missä sekä Focus että V40 päätyivät samaan 8,0 piste määrään.

    Ruotsin lapissa näkee monesti aika mielenkiintoisia autoletkoja. Itse olen mm. ilmeisesti nähnyt tulevan C-sarjan Mersun, varmahan ei voi olla, koska auto oli naamioitu.

      
  • Lainaus:
    04.02.2007 klo 14:05 juster kirjoitti

    ...Ruotsin lapissa näkee monesti aika mielenkiintoisia autoletkoja. Itse olen mm. ilmeisesti nähnyt tulevan C-sarjan Mersun, varmahan ei voi olla, koska auto oli naamioitu.



    rovaniemen lähettyvillä näin pari vuotta sitten letkan mersuja. olivat tankkauksessa. oli yritetty naamioida, enkä muistaakseni saanut selvää mikä sarja oli kyseessä.

    jos/kun focus on niin surkea talviauto kun väitetään, päättelisin että aika vähän ostajilla silloin on painoarvoa noille talvi-ominaisuuksille. talvea on kuitenkin aika monta kuukautta kahdestatoista, ja foordithan myy kuin häkää.
    :innocent:

      
  • Lainaus:
    04.02.2007 klo 14:05 juster kirjoitti
    Fordin ja sisarmerkin Mazdan ruostumisongelmat ovat yleisessä tiedossa. Samaten Fordin surullisen kuuluisat vetonivelenkumit ovat vaivanneet merkkiä jo kymmenkunta vuotta. Ja varmasti autossa on monta yksityiskohtaa, jotka eivät toimi talvella niin kuin kesä keleillä. Näin on varmasti joka merkillä.

    Väitös siitä ettei merkki testaisi talviolosuhteissa tuotteitaan, on pelkkää pötyä. Ford käyttää mm. tätä testikeskusta http://www.spga.se/ ja tietysti omistamansa Volvon osaamista. Tämä näkyy ehkäpä esim. TM 3/2005 talvitestissä missä sekä Focus että V40 päätyivät samaan 8,0 piste määrään.

    Ruotsin lapissa näkee monesti aika mielenkiintoisia autoletkoja. Itse olen mm. ilmeisesti nähnyt tulevan C-sarjan Mersun, varmahan ei voi olla, koska auto oli naamioitu.

    Siinäpä se lyhyitten, viikon pituisten "talvitestien" ongelma piileekin. Olisi ajettava niillä autoilla pikkuisen kauemmin talviolosuhteissa, ennen kuin osistojen toimivuus ja kestävyys pakkasessa voidaan todeta. Todettakoon, että Volvo tekee omiin automalleihinsa ihan eri mittasuhteessa talvitestejä kuin "emo" Ford.

    Voit olla muuten varma, että Tuulilasi-käyttötestin ongelmat olivat ihan oikeita, samoin farkku-Focuksen takaluukku-puskurialueen muotoiluongelmat.

    Citroenin otin esille ihan siitä syystä, että ranskalaiset eivät "perinteisesti" ole kovin paljon piitanneet autojensa talviominaisuuksista. Mm. C3:ssa oli ainakin alussa osa materiaaleista täysin pakkasoloihin sopimattomia. Mm. vaihdekeppi jäykistyi niin, että koko keskikonsoli liikkui mukana, kun yritti keppiä liikutella. Taisipa pakkasella katketa jossain testissä ohjauspylvään "monitoimiviiksikin", kun testaajan takinlieve siihen sattui autoon istuutuessa. Puhumattakaan alustan muoviosista, jotka lumiolosuhteissa herkästi rikkoutuvat, tai moottorin jäätyvästä huohotusputkesta, tai loskassa/lumipyryssä juuttuvasta jäähdyttimen edessä olevasta puhaltimesta tai...
    Vielä TM:n uusimman TM-talvitestin nettipäiväkirjassa kirjattiin uuden Picasson osalta pakkasongelmia jarrujen kanssa.

    Ehkä muutosta on luvassa Citroeninkin osalta???

      
  • Lainaus:
    04.02.2007 klo 12:17 Ryne kirjoitti
    Lisäyksenä Focuksen ei niin hyviin talviominaisuuksiin voidaan lisätä myös takapuskurin muotoilu. Siinä menee sellanen kouru päällä että lumi ja moska jäätyy, tuloksena on se että takaluukku ei aukea.


    Jos puhut tässä farmarimallista, niin vastaava ongelma on lähes kaikissa nykyisissä farmariautoissa. Niissä on vähintään laakea tasanne puskurissa, jotta lastaus olisi ikäänkuin helpompaa. Valitettavasti se helpottaa myös lumen lastautumista luukun eteen. Monissa sedaneissakin on takaluukussa ahtailla toleransseilla tehty avauskahva tai lukkopesä, jotka jäätyvät helposti tukkoon talvella.

    Minusta nuo muutkin Focuksen synnit ovat enemmänkin tyypillisiä ominaisuuksia nykyautoille. Ruostesuojaushan ei ole hyvä kuin muutamissa merkeissä, kaikki muut edustavat enemmänkin sitä maatuvaa osastoa. Ja suunta on useimmilla, ml Toyota ja Mercedes, nimenomaan heikompaan suuntaan. Lämmityslaitteiden riittävyys tai suuttimien suuntauskaan ei ole talvea ajatellen kovinkaan hääppöinen ainakaan useissa farmareissa, oli sitten kyse minkämaalaisesta autosta tahansa. Takalasit tuppaa huurtumaan melkein kaikissa jos on vähänkin porukkaa kyydissä, koska sinne ei vieläkään tajuta laittaa kunnon puhallusta. Talviset alustan kolinatkaan tuskin ovat mitään vain Fordia koskevia.

      
  • @MatLog

    "Citroenin otin esille ihan siitä syystä, että ranskalaiset eivät "perinteisesti" ole kovin paljon
    piitanneet autojensa talviominaisuuksista"

    Tuo nyt ei kyllä pidä paikkaansa eikä ole oikein noin yleistää.

    Jo BX oli ja on erinomainen talviauto.
    Pärjäsihän se varsin mainiosti TM:n talvitestissäkin kuin myös samassa testissä
    ollut Peugeot 405.
    Monta autoa on myöskin TM:n 05 talvitestissä jääny C4:n taakse.

    Kyllä ranskalaisilla autoilla pärjätään vallan mainiosti Suomen talvessa.

    Ei sovi myöskään unohtaa Citroenin korkeuden säätömahdollisuutta, joka on
    verraton etu talvellakin.




    [mhj muokkasi tätä viestiä 04.02.2007 klo 16:12]
      
  • Lainaus:
    04.02.2007 klo 16:00 mhj kirjoitti
    @MatLog

    "Citroenin otin esille ihan siitä syystä, että ranskalaiset eivät "perinteisesti" ole kovin paljon
    piitanneet autojensa talviominaisuuksista"

    Tuo nyt ei kyllä pidä paikkaansa eikä ole oikein noin yleistää.

    Jo BX oli ja on erinomainen talviauto.
    Pärjäsihän se varsin mainiosti TM:n talvitestissäkin kuin myös samassa testissä
    ollut Peugeot 405.
    Monta autoa on myöskin TM:n 05 talvitestissä jääny C4:n taakse.

    Kyllä ranskalaisilla autoilla pärjätään vallan mainiosti Suomen talvessa.

    Ei sovi myöskään unohtaa Citroenin korkeuden säätömahdollisuutta, joka on
    verraton etu talvellakin.


    Taisin jo tuossa aikaisemminkin kertoa lyhyiden talvitestien rajoituksista, kun mietitään auton käyttöominaisuuksia talviajossa.

    Mutta toistaen itseäni: Se, että uuden C5-mallin talvitestejä näytetään tekevän aidoissa olosuhteissa, eikä missään kylmälaboratoriossa, yhdistettynä siihen, että auton ensiesittelyyn on vielä runsaasti aikaa, kertoo Citroenin väen olevan tosissaan. Nostan hattuani Citroenille!
    Lopputuloksen onnistumisen saamme sitten selville, kun ensimmäinen talvi uudella autolla on ensimmäisillä omistajilla takana.

    Näyttää siltä, että saman konsernin 407-mallilla oli huomattavsti vähemmän talviongelmia alussa (osin maahantuojan toimienkin ansiosta) kuin 307-mallilla aikoinaan, joten ehkä PSA on parantamassa juoksuaan talviominaisuuksien suhteen.




    [MatLog muokkasi tätä viestiä 04.02.2007 klo 17:09]
      
  • No ei kyllä heti tuu mieleen toista merkkiä jossa takapuskurin "kaato" on sisäänpäin. Voi olla ettei ole tullu sitten katseltua tarkkaan. Pieni asiahan tuo nyt on mutta silti harmittava.

      
  • Sen verran vielä, että Citroenillä on tullut tehtyä "kesä- ja talvitestejjä" vuodesta
    1986 alkaen, joten en ole yksistään TM:n testien varassa.

      
  • Eikös Citroen Visa voittanut Tm-talvitestin n. 25 vuotta sitten, taisi silloin mennä monen Volvo-kuskin kahvit väärään kurkkuun - kun ei edes päässyt purkautumaan keskustelupalstoilla, vaan piti purnata Esson baarissa, vain ;-)

      
  • Lainaus:
    05.02.2007 klo 08:18 peksak kirjoitti
    Eikös Citroen Visa voittanut Tm-talvitestin n. 25 vuotta sitten, taisi silloin mennä monen Volvo-kuskin kahvit väärään kurkkuun - kun ei edes päässyt purkautumaan keskustelupalstoilla, vaan piti purnata Esson baarissa, vain ;-)


    Missähän ne kohta purnaavat, kun ei ole niitä Esson baarejakaan enää? :wink:

    Omat kokemukseni ranskalaisista talviautoina ovat hyviä. Pelaavat aivan siinä missä muutkin. 405, 406 ja 407 ovat kaikki pelanneet mainiosti. 406:tta en tosin itse omistanut, mutta se on ollut taksissakin yleinen jopa Lappia myöten. Tuskin hankkisivat HDI:tä sinne ammattiajoon, jos se ei pelaisi?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit