dieselin kulutus ja vääntö

2 kommenttia

Vaihdoin entisen 2-litraisen bensa-autoni samankokoiseen dieseliin, jossa tehoa hieman enemmän ja vääntöä reilusti enemmän ainakin sopivilla kieroksilla. Koeajossa tuli tietenkin ihasteltua dieselin vääntöä, kun jostakin kumman syystä sitä tuli testattua juuri sopivilla kieroksilla, mutta unohtui se tavallinen taajaman risteysajo esim. kakkos ja kolmosvaihteilla, joilla sitä ennen tuli ajettua. Bensakoneella oli ajaminen helppoa. Vaihteita ei tarttennu juuri vaihtaa, käytti lähinnä kolmosesta ylöspäin olevia pykäliä, mutta nyt dieselin huimasta väännöstä nauttien joutuu välillä tiukille sen kakkosenkin suhteen. Välitykset tehty pitkiksi, jotta lyhyellä vääntöalueella saisi edes jotain aikaiseksi. Ja kun se kulutuskin perustuu näihin pitkiin välityksiin, niin alkaa dieselin ylivoima kutistua aikalailla minimiin. Oliskohan sittenkin pitänyt vaihtaa pieneen bensaturboon? Kulutussäästöä tulee, jos ajaa maantiellä tai kevyessä taajama-ajossa. Rankka ruuhkainen ajo ei tunnu säästävän mitään. Toki nyt enemmän puhtia, mutta kun se pienempi diesel tuntui onnettoman laiskalta.. Onneksi vaimolla edelleen pienellä moottorilla varustettu bensa-auto. Sillä voi käydä nauttimassa moottorin hiljaisesta äänestä, hajuttomista kylmäkäynnistyksistä ja pienestä kulutuksesta ja pehmeästä ajamisesta moottorin suhteen.

  
  • tietenkin helpottaisi jos kertoisit mistä autoista on kyse???

    koeajolla pitäisi ajaa kaikkea mahdolisssa ympäristöissä

    kaupunki/valtatiet... tietenkin jos mahdollista

    itse suosittelen dieselin yhteyteen automaattia

      
  • Traktorit on työkoneita, siis eivät hauskoja ajaa? :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit